Beslaan van smid, benadelen de gangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Beslaan van smid, benadelen de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:16

Hoi,

eens een vraagje. Zou het kunnen dat naar hoe de smid beslaat de gangen slechter/beter worden.
Ik heb hier zo mijn mening over maar ik ben zeer benieuwd naar die van jullie.

Groetjes Chantal


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:19

Ja, als de hoef niet goed uitgebalanceerd is gaat een paard een beetje wiebelen metzijn been om de hoef toch goed donder zich te krijgen en dat heeft invloed op tact en gangen.
Toen de smid ietsje te kort beslagen heeft had dat helemaal invloed, onze Greet liep niet meer. Maar dat is een extreem voorbeeld. Knipoog
Laatst bijgewerkt door mrie op 16-02-04 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bejaarde bokkers weten meer

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:26

Nou, dat valt mij dus ook op bij een paard, deze begon te "krabbelen".

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:33

Ja, of struikelen of uitzwaaien met de beentjes, of op eitjes lopen...

Bejaarde bokkers weten meer

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:36

Ik ben van mening dat ijzers onder de paardenhoeven zowiezo niet goed is voor de hoeven, pezen, spieren en gewrichten voor het paard en dus van invloed is op de gangen, misschien niet direct maar na verloop van tijd wel.
Het hoorn van de hoefwand wordt door de nagels beschadigd, waardoor dehoef kan gaan brokkelen, het ijzer belemmert de beweeglijkheid van de hoefwand, waardoor het hoefmechanisme wordt beperkt, door het ijzer functioneert de natuurlijke schokdemping van de hoef niet goed meer en ontstaan er trillingen die zich over de botten en gewrichten voortzetten, op een gladde ondergrond heeft een ijzer weinig grip.
Mijn paard loopt op blote voeten en als dit niet meer mogelijk is, door bv een afwijking of door gewoon veel buiteritten waardoor de hoeven veel afslijten, komen er schoenen.
Ik zie veel voordelen in blote voeten.
Het hoefmechanisme kan optimaal functioneren (bij voldoende beweging uiteraard), hierdoor gaan de hoeven beter groeien.
Door de flexibiliteit van de hoef is er een optimale schokdemping, hierdoor worden pezen en banden minder belast, de hoeven brokkelen minder omdat er geen nagelgaten zijn.
Een eventuele hoefschoen hoeft dan alleen aan als het nodig is, dus bij bv buitenritten op de weg.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:46

Tinker Luna, met jou kan ik praten. Ik ben het helemaal met je eens, alleen jij zegt het en ik had even geen zin Knipoog

Bejaarde bokkers weten meer

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:53

Het heeft niet zo zeer te maken welke hoefsmid beslaat, maar alles te maken met of/hoe je paard - na het beslaan - in zijn gangen wordt belemmerd. Mijn ervaring is dat mijn paard idd veel slechter, vooral op het harde, liep met ijzers onder. Hoe licht de ijzers ook waren, toch leken ze meer last dan lust te zijn. Dus zo lang het kan, hou ik haar onbeslagen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:06

Het probleem is dat sommige paarden gewoon ijzers nodig hebben, soms kan je daar niet onderuit.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:18

chantal1 schreef:
Het probleem is dat sommige paarden gewoon ijzers nodig hebben, soms kan je daar niet onderuit.


Is dat nou echt zo, of is het onze gemakzucht?? Onze onkunde en maar denken dat je het zelf niet kunt terwijl het onderhouden van de hoeven van je knollie goed te leren is.
Er zullen ongetwijfeld situaties zijn maar 98 % heeft geen ijzers nodig. Het duurt even maar hoeven worden een stuk harder als er geen ijzers meer gebruikt worden, als er voldoende beweging is en meer dan een 23/1 verhouding tussen in de box staan en beweging.
De jury op dressuurwedstrijden ziet graag ijzers, lopen ze zo mooi van, staat zo verzorgd. Maar ik vraag mij steeds af waarom we ons dat soort onvriendelijke onzin laten voorschrijven. Net als van die veel te warme en ongemakkelijke wedstrijdtenuus. Met een WITTE broek notabene.
We laten ons als makke schapen voortdrijven, omdat iedereen het zo doet, omdat iemand dat ooit verzonnen heeft.
Tijd om ZELF te gaan denken

Bejaarde bokkers weten meer

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:32

Ik heb 2 paarden op ijzers en 2 zonder, neem van mij aan dat het geen gemakzucht is. Waar zit hem die dan in? In de kosten?
Ik heb al paarden zolang als ik leef maar als het nodig is, is het nodig, soms kan je er gewoon niet onder uit (ik val in herhaling Haha! )
Het gaat niet altijd om hoeven die harder moeten zijn maar ook correctiestanden, gebreken e.d. die op deze manier verbeterd/verholpen kunnen worden.
Komt overigens ook nog eens bij dat het op buitenconcoursen bij regen vaak onverantwoord is om zonder kalkoenen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:35

ALs je een goede hoefsmid hebt, zal het paard er alleen maar beter van gaan lopen. Dus positieve verandering.

BIj slechte smeden krijg je de hierboven geschreven scenario's. Overigens kan het soms moeten dat een paard even een paar dagen moet wennen aan het ijzertje, of aan de stand. Dan zal het in het begin negatief veranderen, maar daarna weer positief.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:37

Dat dacht ik ook en was ook altijd mijn mening, totdat ik laatst bij een paard dat ik al vaker heb zien lopen even het tegenovergestelde te zien was. Ook 2 weken na het beslaan was dit het geval nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:38

mrie schreef:
Er zullen ongetwijfeld situaties zijn maar 98 % heeft geen ijzers nodig.


Dan wil ik jou weleens een M/Z parcours zien springen in de stromende regen op het grasland!!

OF een Z proef rijden zonder ijzers op gras..........en dan een voltjetje 8 meter in galop. Hoe maak je je paard bang Scheve mond


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:58

Pipo"]
[quote="mrie schreef:
Er zullen ongetwijfeld situaties zijn maar 98 % heeft geen ijzers nodig.


Dan wil ik jou weleens een M/Z parcours zien springen in de stromende regen op het grasland!!

OF een Z proef rijden zonder ijzers op gras..........en dan een voltjetje 8 meter in galop. Hoe maak je je paard bang Scheve mond
[/quote]

Nee dat zul je mij dus nooit zien doen. Ik houd niet van wedstrijden, mij te competentief. Ieder z'n ding. Ik kies er bewust voor nooit een wedstrijd te hoeven rijden in de regen of op grasland of waar dan ook. Ik zou dan ijzers en andere hulpmiddelen nodig hebben en dat wil ik dus niet. Hoeveel procent van de paarden in Nederland denk je moeten dat? (zouden daar statistieken over bestaan Bloos )
Wat betreft standcorrecties, ik zei het al: "er zullen ongetwijfeld situaties zijn"

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:01

Dan kan je dus de uitspraak niet doen van 98% van de paarden hebben het niet nodig.

Doe dan de uitspraak 98% van de recreatiepaarden heeft het niet nodig. SPortpaarden daar integen hebben het juist wel nodig.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:02

Blijft mijn vraag "Hoeveel procent van de paarden in nederland zouden dat dan nodig hebben", of in jou woorden hoeveel procent van de paarden in Nederland is "sportpaard". Jij zult toch heus wel begrijpen dat als ik een uitspraak doe met daarin een percentage om vervolgens mij af te vragen of er statistieken over zijn dat je dit percentage dan niet als klinkende munt moet lezen. Op deze manier wordt dit een onzinnige discussie die ook nog een svreselijk off-topic gaat. Sorry daarvoor....

Bejaarde bokkers weten meer

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:08

Dan wil ik jou weleens een M/Z parcours zien springen in de stromende regen op het grasland!!

wie gaat er nou in vredesnaam springen in de stromende regen op het gras land !!!!!

hou je van je paard of niet ????

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:19

Kebie is alleen maar beter gaan lopen met ijzers. Die had zulke dunne zolen en wanden dat ze bij elk oneffenheidje struikelde en daardoor ook heel kort ging lopen. Ik heb het rijden zonder ijzers bijna 1.5 jaar geprobeerd in de hoop dat de hoeven zouden verbeteren. Maar toen dat niet gebeurde heb ik er ijzers onder laten slaan.
Lyon, ons andere paard, loopt niet op ijzers, maar die heeft dan ook ijzersterke hoeven.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:44

mrie, wat een onzin dat juryleden graag ijzers zien Ik heb heel wat juryleden gesproken, maar nog nooit heeft 1 van hen het belangrijk gevonden of er ijzers onder zaten. Daarnaast kun je duidelijk merken dat jij de voorkeur hebt voor NH. Dat is op zich niet erg, maar het geeft afentoe heftige discussies in dit soort topics. Zo'n discussie leidt nergens toe.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:48

tja Arno24, je hebt gelijk dat de discussie nergens toe leid. Ik wil de wereld echt niet bekeren, maar ik hoop soms wel dat ik en beetje invloed heb. Mensen op een andere wijze na laat denken. Ik zie zo vaak dat alles maar moet wijken voor het plezier of de ambitie van de ruiter. Het is de moeite waard om daarover na te denken en een standpunt te bepalen. Welk standpunt is mij eigenlijk om het even. Deze discussie was toch niet zo heftig, of zie ik dat verkeerd?

Bejaarde bokkers weten meer

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:55

mrie schreef:
tja Arno24, je hebt gelijk dat de discussie nergens toe leid. Ik wil de wereld echt niet bekeren, maar ik hoop soms wel dat ik en beetje invloed heb. Mensen op een andere wijze na laat denken. Ik zie zo vaak dat alles maar moet wijken voor het plezier of de ambitie van de ruiter. Het is de moeite waard om daarover na te denken en een standpunt te bepalen. Welk standpunt is mij eigenlijk om het even. Deze discussie was toch niet zo heftig, of zie ik dat verkeerd?

Mensen op een andere manier laten nadenken is niet erg, maar houdt daarbij wel in gedachten dat het niet zozeer het plezier is van de ruiter wat hier telt. Iemand maakt de keuze die men het best voor zijn/haar paard denkt te maken. De een ziet dan liever geen ijzers, de ander ziet ze liever wel. Tuurlijk zijn er mensen die niets snappen van hoefijzers en die moeten zeker eens gaan nadenken over het hoe en wat.
Deze discussie was inderdaad nog niet op volle sterkte en persoonlijk hoeft dat voor mij ook niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 15:00

Juryleden zien niet graag ijzers bij paarden maar op nat grasland is het wel enorm handig dat je kalkoenen in de ijzers kunt draaien. Neem van mij aan dat ik echt al gevaarlijke situatie's heb gezien bij paarden die dat niet hebben.
Wat NH betreft, ik heb mijn eigen NH en manier om met paarden om te gaan dat wil niet zeggen dat ik niet voor andere ideeën open sta maar ik ga gewoon niet anders denken. Het gaat mij er ook niet om dat ik liever ijzers zie, maar of het paard het nodig heeft (heb ik al eerder gezegd). Dat is een heel groot verschil, dan zet je dus het welzijn van het paard voorop, iets dat voor mij belangrijker is dan mijn principes of ik het nou wel of niet mooi vind om van die zilveren schoentjes onder zijn voeten te planten.

En nu on topic; de vraag was of slecht bekappen/beslaan van invloed kan zijn op de gangen van een paard.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:07

Alle paarden die ik gewoon thuis heb gereden, liepen altijd op blote voeten. De meeste van onze dravers die koersen lopen, kunnen het ook op blote voeten. Soms krijgen ze er een zooltje onder, en anders lichte aluminium ijzers. TTP heeft als tweejarige zware ijzers onder gehad toen hij in training stond, daar hadden ze mee geprobeerd zn gangen mee te verbeteren. Hij resultaat was niet geweldig, hij liep voor geen meter, wist niet wat ie met zn benen moest doen Ik heb ze het liefst op blote voeten en anders lichte ijzers

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:54

Maar boven alles blijft het goed bekappen de basis, ooit van een smid vernomen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:57

on topic: Het kan zeker invloed hebben op de gangen.
Off topic: Iedereen heeft een excuus voor hoefijzers, of die goed zijn, is wat anders.
Een paard zijn voeten hoger laten op tillen met zware ijzers? Geen goed excuus. Daar zijn ook die leertjes met ijzeren ringen voor, en dan is het nog maar de vraag of het nodig is dat het paard zijn voeten hoger optilt.
Veel over de weg rijden, ik moet dus ijzers, anders slijten de hoeven zo? Slecht excuus. Wel eens van berm gehoord?
Mijn paard heeft een scheur in haar hoef, waar een hoefzweer zat, Zonder ijzers loopt ze stokkreupel omdat de scheur dan op spanning staat. Vind ik een goed excuus.

Dit zijn de meest veel voorkomende argumenten die ik hoor. En wat de statistieken betreft: Probeer het eens bij het cbs. Die hebben immers overal statistieken van.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler en 26 bezoekers