Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Mislukt fokproduct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 00:40

Vandaag heb ik gesproken met de eigenaar van een door mij gefokte merrie, de enige nog in leven zijnde zus van Sarabande.
Het was een erg goed veulen en ik had hoge verwachtingen van haar, ze behaalde op de keuring bij opname als 3 jarige het sterpredikaat. Daarna werd ze aangereden en een paar keer uitgebracht. Ik verkocht haar goed, degene die bemiddelde nog veel beter.
Ze is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar die haar 9 jaar geleden kocht. Ze heeft niets waargemaakt waar ik als ambitieuze fokker op gehoopt had en wat ze ook in haar had.
Daar tegenover staat dat haar eigenaren gek op haar zijn. Die bezitten veel meer paarden en hebben geld genoeg.
Er is nooit met haar gefokt uit angst dat haar iets zou overkomen.
Ze wordt uit louter plezier gereden, soms buitenritje, soms in 1, 2 of 4 span soms springen (waar ze heel goed in was) soms in een dressuurwedstrijdje waar ze M loopt.
Ze zal blijven tot ze dood gaat. Ze zal mijn stam dus niet aan enig predikaat helpen, evenmin als haar verongelukte zuster en haar onopspoorbare zus en broer die via heel bekende handelaren naar het buitenland gingen.
Maar ze heeft een beter paardenleven dan de meeste van de door mij gefokte en verkochte paarden ooit gehad hebben.
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:54

Ik zou tevreden zijn want ik fok gebruikspaarden en dat hoeven niet perse sportpaarden te zijn.
Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het best jammer dat de 4 merrie nakomelingen van Ilindra alle 4 in het buitenland aangespannen lopen en ze dus geen kans meer heeft op het preferentpredikaat Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:13

Ik zou tevreden zijn voor het paard maar er zelf een behoorlijk misselijk gevoel aan overhouden..

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:14

Ik zou tevreden zijn. Het is misschien niet geworden wat je als fokker gehoopt had. Maar omdat zo te krijgen ben je bijna verplicht zo´n merrie zelf te houden om daardoor de stam extra toegevoegde waarde te geven. Ik denk dat het welzijn van het paard voorop staat. Jij weet zelf dat het een goed paard is waar je ook veel leer uit kunt halen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 05:36

Ik zou tevreden zijn...
Van mijn merries staan in totaal nog 3 nakomelingen in NL, de nakomelingen die niet verkocht zijn.
De rest staat in België, Frankrijk en Engeland en kunnen dus niet voor predikaten zorgen. Degene die nog te achterhalen zijn, doen het wel heel goed in de mensport.
Dan maar geen prestatie of preferent predikaat, ik kan ook moeilijk alle nakomelingen aanhouden.
Maar wel erg jammer als je weet hoeveel punten het scheelt voor je merrie...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:16

Je mag in je handjes knijpen, vind ik. Het paard heeft een
fijn leven en daar moet je van de onopspoorbare twee
(die je behalve een succesvolle verkoop ook niets gebracht hebben)
maar naar raden...

Je zou het kunnen zien als het verschil tussen leiders van landen
die over hun 'bruto nationaal product' spreken en de koning van
Bhutan (?) die het heeft over 'bruto nationaal geluk' van zijn volk.

Ga je voor de materie (predicaten) of voor andere waarden?
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 17-02-04 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:22

Je kan degene die jou fokprodukt heeft gekocht, niet verplichten om er mee te fokken, keuringen aflopen of uit te brengen op wedstrijden. Fokken is toch nog altijd gokken wat de koper met het fokprodukt gaat doen.

Ik lees liever dat een fokprodukt een lekker leven heeft. Dat de kopers blij zijn met hun aankoop en er heel veel plezier van hebben, dan dat hij/zij moet presteren (vaak) onder druk voor een predikaat voor de moeder of de vader of de ego van de fokker te strelen.
Ik noem dit geen mislukte fok, maar een geslaagt fok.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:25

Een blij mens, én een teleurgestelde fokker....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:28

Tja, het paard heeft het geluk om gelukkig te zijn zal ik dan maar zeggen. Er zijn paarden die het slechter hebben.
En zoals hier boven is gezegd, het is jammer voor de predikaten en dergelijke die je nu mist maar het enige om daar een beetje van verzekerd te zijn is om het paard zelf aan te houden en dan is het ook nog maar de vraag aangezien dat er nog altijd vragen zijn als overmacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:32

Sarabande, als je het op deze manier bekijkt, dan is elke ruiter die met een fokproduct van fokker X niet de sport in gaat, of niet minimaal Z rijdt, er opeens schuldig aan dat de merrie van fokker X geen predikaten krijgt ??? Als ik fokker zou zijn, dan zou ik waarschijnlijk dan liever de nakomelingen in eigen beheer hun keuringen en wedstrijden laten lopen, dan ben je in ieder geval niet afhankelijk van een ander.

Was het trouwens niet veel erger geweest als die merrie de sport doorgejaagd was en als 8 jarig paard met kapotte benen had gestaan?? Dan heb je misschien wel je sportmedailles, maar ook een pracht van een medisch dossier onder je fokmerrie hangen .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:34

Sorry BV en Phia, fokken is geen sprookje, het kost geld. Je moet wil je het goed doen naar bepaalde kwaliteiten streven.
Die leveren punten op voor je merriestam daar worden de andere kinderen weer op beoordeeld en wordt naar betaald. Die kwaliteit halen lukt niet altijd, een combinatie valt tegen, er gaan veulens dood, etc.
Dus als er een paar tussen zitten die wel die kwaliteit hebben en dat blijft ongebruikt is dat zuur.
De amazone die dit paard inreed was gek van haar mogelijkheden maar kon haar niet kopen. Dat ze alles kon was duidelijk. Dat ze een prima leven heeft staat buiten kijf, maar als ze Z of hoger gelopen had was ze er niet slechter aan toe geweest.
Lief is natuurlijk fijn, maar daar heeft het stamboek geen boodschap aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:36

Het merendeel van de gefokte paarden bezorgt de moeder géén predikaat via de sport. Als dat zo broodnodig is, dan moet je dat als voorwaarde stellen bij verkoop.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:38

Lovely schreef:
Sarabande, als je het op deze manier bekijkt, dan is elke ruiter die met een fokproduct van fokker X niet de sport in gaat, of niet minimaal Z rijdt, er opeens schuldig aan dat de merrie van fokker X geen predikaten krijgt ???



Nee alleen als dat paard wel heel duidelijk de kwaliteiten heeft.
Bekijk het eens omgekeerd. Kijk eens welke ruiters er op hengsten zitten om ons te doen geloven dat die hengsten super kwaliteiten hebben.

Dus als een fokker een paard afleverd dat zeker veel beter is dan zo'n hengst met zon superruiter en dat paard wordt niet uitgebracht, dan mag die fokker dat toch op zijn minst jammer vinden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:39

Lovely schreef:
Het merendeel van de gefokte paarden bezorgt de moeder géén predikaat via de sport. Als dat zo broodnodig is, dan moet je dat als voorwaarde stellen bij verkoop.


Het merendeel van de paarden is daartoe ook niet in staat en die stel ik ook niet ter discussie

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:44

sarabande schreef:
Sorry BV en Phia, fokken is geen sprookje, het kost geld. Je moet wil je het goed doen naar bepaalde kwaliteiten streven.
Die leveren punten op voor je merriestam daar worden de andere kinderen weer op beoordeeld en wordt naar betaald. Die kwaliteit halen lukt niet altijd, een combinatie valt tegen, er gaan veulens dood, etc.
Dus als er een paar tussen zitten die wel die kwaliteit hebben en dat blijft ongebruikt is dat zuur.
De amazone die dit paard inreed was gek van haar mogelijkheden maar kon haar niet kopen. Dat ze alles kon was duidelijk. Dat ze een prima leven heeft staat buiten kijf, maar als ze Z of hoger gelopen had was ze er niet slechter aan toe geweest.
Lief is natuurlijk fijn, maar daar heeft het stamboek geen boodschap aan.



Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:45

Aan een kant is het jammer dat ze foktechnisch niet heeft gebracht wat je hoopte, aan de andere kant wens je toch elk paard zo'n fijn leven toe.
Overigens vind ik dat karakter heel erg ondergewaardeerd wordt als het om fokkerij gaat. (Aan lief heb je dus wel wat!)
De meeste ruiters zijn geen topruiters en hebben veel en veel meer aan een iets minder paard met een topkarakter dan aan een toppaard met een moeilijk karakter. Jouw paard had beide, daarom heel jammer dat er niet mee is gefokt.
Ik heb onlangs een twintigtal mensen hun eerste proefje zien rijden. Het ene paard was nog heter en schrikkeriger dan het andere. Een grote ellende voor hun niet altijd even ervaren ruiters die zich vertwijfeld aan hun paard vastklampten om er maar niet af te vallen bij het bokken, wegspringen en ervandoor sprinten. Drie paarden bleven rustig, waren wel voorwaarts en deden de hele proef correct en dat waren ook de enige niet-KWPN-ers, een Hannoveraan, een Holsteiner en een Groninger.
Er zijn ongetwijfeld brave en goede KWPN-ers, maar er zijn er veel te veel die dat niet zijn.

Is er geen mogelijkheid om die verdwenen paarden alsnog op te sporen? Mischien heeft BOKT wel een Duits zusje?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:47

De titel van het topic is eigenlijk misleidend. Het fokprodukt is niet mislukt, maar wel de doelstelling die jij er mee had. Ik kan me voorstellen dat je dat heel erg jammer vindt.
Het is nu eenmaal zo dat niet iedereen zijn paard wil uitbrengen in de sport. Als je dat als fokker wilt, dan zul je ze onder die voorwaarde moeten verkopen. Denk alleen dat de markt dan aanzienlijk kleiner wordt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:52

sarabande"]
[quote="Lovely schreef:
Sarabande, als je het op deze manier bekijkt, dan is elke ruiter die met een fokproduct van fokker X niet de sport in gaat, of niet minimaal Z rijdt, er opeens schuldig aan dat de merrie van fokker X geen predikaten krijgt ???



Nee alleen als dat paard wel heel duidelijk de kwaliteiten heeft.
[/quote]
Ook niet hoor. Ruiters mogen doen wat ze willen en hoeven zich niet echt druk te maken over de stam van hun paard. Als ze dat uit eigen beweging doen, is dat leuk en aardig, maar het hoeft niet. De meeste ruiters zijn daar echt niet in geinteresseerd hoor, als ze zich al druk maken over een winstpunt, dan is dat meestal voor hun eigen prijzenkast en niet voor de gunst van de fokker hoor.

Citaat:
Bekijk het eens omgekeerd. Kijk eens welke ruiters er op hengsten zitten om ons te doen geloven dat die hengsten super kwaliteiten hebben.

Dus als een fokker een paard afleverd dat zeker veel beter is dan zo'n hengst met zon superruiter en dat paard wordt niet uitgebracht, dan mag die fokker dat toch op zijn minst jammer vinden.

Als fokker mag je dat heus wel jammer vinden, maar als je graag wilt dat jouw stam vol komt te staan met predikaten, dan moet je je paard of zelf houden of alleen maar verkopen aan ruiters die willen garanderen dat ze eruit halen wat er volgens de fokker in zou zitten. En hoop je maar dat het beenwerk er tegen kan als er eventjes minder zuinig mee omgesprongen wordt. Als het onderstel niet goed genoeg blijkt, dan heeft je stam al snel een veel minder aangename naam, dat is het risico daarvan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:52

PhiaBink schreef:

Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.



Vreemde stelling eerst zeg je dat ik iets moet en vervolgens dat dat wat ik van jou moet een rare reactie teweeg zal brengen, dat zijn dus ook duidelijk jouw dien en meningen.
Kijk naar de reactie van de fokkers hier die zijn wat reëler

Het is duidelijk wat ik aan de orde wil stellen, in hoeverre telt karakter eigenlijk mee. Want een paard wat door liefhebbers ten alle tijde op alle mogelijke manieren in te zetten is, soms gewoon 4 maanden stilstaat en dan weer even zo vrolijk voor kar of onder zadel gaat heeft waarschijnlijk een beter karakter dan menig ZZ paard

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:59

sarabande schreef:

Vreemde stelling eerst zeg je dat ik iets moet en vervolgens dat dat wat ik van jou moet een rare reactie teweeg zal brengen, dat zijn dus ook duidelijk jouw dien en meningen.
Kijk naar de reactie van de fokkers hier die zijn wat reëler

Het is duidelijk wat ik aan de orde wil stellen, in hoeverre telt karakter eigenlijk mee. Want een paard wat door liefhebbers ten alle tijde op alle mogelijke manieren in te zetten is, soms gewoon 4 maanden stilstaat en dan weer even zo vrolijk voor kar of onder zadel gaat heeft waarschijnlijk een beter karakter dan menig ZZ paard


In ieder geval kun je wel al promoten dat ze een super karakter doorgeeft en dat is tegenwoordig ook heel gewild. Die andere nakomelingen kun je toch via andere wegen opzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:01

Dat is dus ook weer de wereld op zijn kop, een paard hoort namelijk een goed karakter te hebben. De (negatieve) nadruk zou eens gelegd moeten worden op de fokkers die krengen fokken, maar niet bij fokkers die fokken wat gewoon normaal is.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:08

Mijn ervaring is dat gebruikers (ruiters) maar weinig interesse hebben in stam of historie van die stam. Ik geef ze geen ongelijk. Wat je ziet als 3-jarige, daar heb je mee te maken, hoe goed ook halfbroers/zussen en andere aanverwanten zijn.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:13

Persoonlijk zou ik erg blij zijn als een product van mij bij een fijne eigenaar terecht komt. Het is voor het paard zelf geen hogere doelstelling om te presteren o.i.d. Als het dat voor de eigenaar ook niet is, dan is het toch goed.

Ik hoor vaker zeggen dat het zonde is dat met een bepaald paard niet verder getraind wordt (bijvoorbeeld omdat de ruiter een recreatieruiter is). Zelf vind ik dat een eenzijdige gedachte.

Immers een recreatieruiter wil ook wel graag een fijn ogend, fijn bewegend paard met een fijn karakter. Daar is zeker een goede markt voor.

Ik vind het raar dat dit soort prestatie-eisen/normen wel altijd in verband worden gebracht met paarden en niet met andere kwaliteitsproducten die worden aangeschaft.

Niemand zou bijvoorbeeld raar opkijken als ik een zeer duur sportmodel auto kocht om er vervolgens op zondag mee rond te toeren. Als ik (als recreatieruiter) een zeer goed paard koop om er mee rond te recreeren, komt er altijd het commentaar dat het zonde is.

Onzin, vind ik nogmaals. Zowel voor het paard als de eigenaar is dat niet aan de orde. Als je als fokker wil dat je paarden bijdragen aan de punten van de merriestam dan zul je als fokker idd zelf moeten regelen dat je product naar de Z wordt gereden. Of je erbij neerleggen dat het betreffende paard een geweldig fijn leven heeft en een eigenaar veel plezier oplevert.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 11:14

Excuseme schreef:
Mijn ervaring is dat gebruikers (ruiters) maar weinig interesse hebben in stam of historie van die stam. Ik geef ze geen ongelijk.


Ik geef ze wel ongelijk. Je zou een heleboel over je paard niet zelf hoeven uit te vinden (en vaak verkeerd te interpreteren) wanneer je meer zou weten over de achtergrond, opvoeding en familie trekken.
Ik ben pas nu na speurwerk van een bokker er achter gekomen waar deze merrie staat, omdat de doorverkoper mij nooit wilde zeggen waar ze naar toe was (het verschil tussen zijn prijs en de mijne wilde hij liever niet onthullen)
Dat is de praktijk, ik weet het en daar klaag ik niet over.
Maar het zou zoveel beter zijn wanneer er tussen fokkers en gebruikers meer communicatie was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:18

Wat Excuseme zegt, klopt als een bus.
Laat ik mezelf als praktijkvoorbeeldje nemen: ik koop een RUIN(!) die voor zover bij mij bekend 1 broer en 1 zus heeft. De moeder van het hele spul is waarschijnlijk inmiddels al overleden en de enige die nog in die stam wat voort kan zetten is het merrieveulen uit 1995 (eventuele andere veulens: niet bekend). De enige die dus baat heeft bij een eventuele sportsticker op de moeder, is de eigenaar van de Saint-merrie. Nou sorry, maar daar ga ík mijn best niet voor doen hoor, voor de merrie van een ander. Ja, als ze me heel lief vragen en me nog geld toegeven, dan misschien wel.