verschil trainingsfork en martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

verschil trainingsfork en martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 22:55

wat is het verschil in werking tussen een trainingsfork en een martingaal? het enige verschil wat ik erin zie is de bevestiging om de hals Verward Blond

maar is er ook daadwerkelijk verschil in gebruik?

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*


xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:07

er is toch wel iemand die dit weet????

of ben ik nu zo blonT Blond Verward

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:28

Ik heb ook geen flauw idee hoor!! Dus daarom reageer ik dus ook niet Lachen

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:29

Majo schreef:
Ik heb ook geen flauw idee hoor!! Dus daarom reageer ik dus ook niet Lachen



ben ik gelukkig niet de enige....voel me al een klein beetje minder blond Haha!
dacht even dat dit zo'n domme vraag was dat daarom maar niemand reageerde Schijnheilig

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:01

Ik geloof dat niemand het weet , anders had er al wel iemand gereageerd.

Het zal wel met de band om de hals te maken hebben want dat is het enigste wat het verschil is met een fork.
Misschien als hij zijn hoofd omhoog doet dat hij nog extra druk op de hals krijgt , dus een extra correctie.

Zit zomaar wat te bedenken hoor misschien helemaal fout maar je moet ergens beginnen om er achter te komen als er niemand reageerd .

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:07

wel apart dat niemand het schijnt te weten....
Verward Schijnheilig

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:14

Naar mijn idee is de band om de hals bij een martingaal om de lijn van singel naar teugel niet te laag te laten hangen als het paard de hals in een mooie rechte lijn houdt.
Bij de engelse dressuur moet het paard meer geheven lopen en zal de lijn niet zo snel slap tussen de benen bungelen en is een band om de hals danook niet nodig.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:19

Kan ,maar hoe zit het dan met de trainings fork, die hangt dan toch wel slap, want die heeft die band om de nek niet.


ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:28

midgie schreef:
Kan ,maar hoe zit het dan met de trainings fork, die hangt dan toch wel slap, want die heeft die band om de nek niet.


Deze zal dan in de westernsport ook niet snel worden gebruikt.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:38

Hij word juist gebruikt bij de westernsport.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:50

Volgens mij is er geen echt verschil in gebruik. Misschien dat hij wat eerder inwerkt, maar persoonlijk zou ik hem niet gebruiken. Kans is dat een paard er per ongeluk instapt als hij heel laag met zijn hoofd loopt...en dat risico zou ik persoonlijk niet willen nemen.

Je suis Charlie.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:56

gebruik je een trainingsfork om te zorgen dat het hoofd van je paard niet te hoog komt. doet hij hem eindelijk naar beneden , gaat ie er in staan Frusty Haha!
nee ... dan maar liever een martingaal

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:01

Volgens mij is een trainingsfork goedkoper dan een martingaal, omdat er minder leer aan zit. Maar verder zie ik geen verschil.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:16

Bovendien zijn er ook versies die aan een voortuig bevestigd dienen te worden.

Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Je suis Charlie.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:17

Dus uiteindelijk weet niemand precies hoe het zit.

Ik zelf ook niet maar ga het toch proberen ergens te ontdekken, als het zover is horen jullie het .
Als ik er ooit achter kom dan.

Maar denk dat het niet met de prijs te maken heeft .
De band zal wel degelijk ergens voor dienen .

En als je paard in een trainings fork gaat staan waarom worden ze dan verkocht , is dan volgens mij erg gevaarlijk.

Dus Xena nog geen antwoord op je vraag vandaag . Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:20

midgie schreef:
En als je paard in een trainings fork gaat staan waarom worden ze dan verkocht , is dan volgens mij erg gevaarlijk.


Er word verkocht waar vraag naar is, en er word niet gekeken naar paardvriendelijkheid en veiligheid. Want waarom kun je dan nog steeds bijvoorbeeld die gedraaide bitjes kopen? En ook draw-reins zijn nog volop verkrijgbaar....Lips are sealed

Je suis Charlie.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:25

Ja das waar.
Ik gebruik het ook niet hoor, ben ook voor een paardvriendelijke manier van doen.

Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:17

Een trainingsvork is veel korter dan een martingaal dus zal het paard er niet in gaan staan.

De officiƫle werking voor de martingaal is dat het paard zijn hoofd tijdens springoefeningen niet in zijn nek gooit waardoor de ruiter niets meer te vertellen heeft.. ( dat dit hulpmiddel tegenwoordig ook in de dressuurtraining gebruikt wordt zegt veel over de rijkunst van de ruiter) (oftoewel geen rijtechnische onderbouwing want je houdt je zelf voor de gek want in de dressuurproef mag je hem toch niet gebruiken ).

De trainingsvork wordt gebruikt om een paard te dwingen lang laag te gaan lopen waardoor de kortere lengte de ruiter toestaat dat als het paard nageeft de teugel te vieren zodat het paard op dat moment beloont wordt door vrije teugel waarna je na enige training de vork kunt weglaten.
(let wel ik praat over training en ik raad een ieder aan om niet zomaar met een trainingsvork te gaan rijden, ga eerst eens in overleg met je trainer en probeer het eerst eens uit met hem of haar erbij... )
(je bent twee keer zo sterk door de hefboom werking waardoor als je te vast houdt je paard zo ver over de ze*k kunt halen dat deze achteroverslaat... geldt ook voor de slofteugel (drawreins ))

Het zijn hulpmiddelen voor de ver gevorderde ruiter bedenk altijd dat waar de kennis van de ruiter ophoud daar de zadelkamer begint..
Geef je paard de tijd om te leren en je zult merken dat je er zonder hulpmiddelen ook wel komt.. Het duurt meestal eerst "iets langer", maar je hebt er ook "langer iets" aan..

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 10:06

THX Spotty!

dat ze er in zouden gaan staan leek mij ookal stug..ze zijn inderdaad vrij kort (trainigsfork)

maar is een martingaal dan dus ook niet geschikt als hulpmiddel Buiten???
om toch iets meer controle te houden als het nodig is...je kan hem toch zo instellen dat ie niet meteen druk op de teugel geeft??maar alleen als ie echt zijn hoofd omhoog gooit om vervolgens "speedcontrol" kwijt te raken zeg maar?????

en zeg nu niet dat je dan niet moet gaan buiten rijden.....we moeten juist straks meer naar buiten om dit soort dingen te gaan voorkomen Schijnheilig in de bak is er namelijk niets aan de hand

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:46

Nee xena dat is niet wat ik zeg als jij een paardje hebt waarmee je buiten problemen tegen komt in de vorm van hangen, racen of hoofd in de lucht en er vandoor gaan, kun je beter een martingaal gebruiken dan een trainingsvork.. Een trainingsvork zou hier alleen maar meer spanning opleveren. Let wel een martingaal hoort, als je hem aan je singel vast heb zitten, met de ringen waar je teugel doorheen gaat bijna op schoft hoogte te komen niet langer want dan heb je geen werking en niet teveel korter want dan is het geen hulpmiddel meer... dan wordt het je vaste gewichtige teugel... Vergeet niet om los te durven laten als je paard zich ontspant daar bereik je meer mee dan wat voor hulpmiddelen dan ook ...

succes

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 10:50

Spotty schreef:
Nee xena dat is niet wat ik zeg als jij een paardje hebt waarmee je buiten problemen tegen komt in de vorm van hangen, racen of hoofd in de lucht en er vandoor gaan, kun je beter een martingaal gebruiken dan een trainingsvork.. Een trainingsvork zou hier alleen maar meer spanning opleveren. Let wel een martingaal hoort, als je hem aan je singel vast heb zitten, met de ringen waar je teugel doorheen gaat bijna op schoft hoogte te komen niet langer want dan heb je geen werking en niet teveel korter want dan is het geen hulpmiddel meer... dan wordt het je vaste gewichtige teugel... Vergeet niet om los te durven laten als je paard zich ontspant daar bereik je meer mee dan wat voor hulpmiddelen dan ook ...

succes


bedankt voor de heldere uitleg...ook over hoe te bevestigen (welke hoogte ) nu nog een western martingaal zien te bemachtigen

thx again Spotty OK dan!

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:06

Cassidy schreef:
Bovendien zijn er ook versies die aan een voortuig bevestigd dienen te worden.


Ik heb door een kennis mijn martingaal laten "verbouwen".
Die kan ik nu zowel aan mijn borsttuig als aan het andere stuk martingaal knippen.
Heel handig.
Overigens heb ik mijn martingaal alleen in de beginperiode gebruikt en heb ik hem nu niet meer nodig.
Wel grappig om te zien dat mijn oude (zelf verzonnen) creatie nu ook gewoon te koop is Lachen

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers