wat zouden jullie doen als het voer verdwijnt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 14:19

Omdat wij nu een andere methode hebben met voer inslaan hebben wij nu voor gem 2 weken voer opstal liggen.

we hadden 40 kilo zemelen, daar zouden we 2 weken mee moeten doen, wat blijk nu 40 kilo op in 1 WEEK Boos! Frusty
ook me brokken waar we ruim 10 dagen mee zouden moeten doen op in 7 dagen Frusty

heb het aan de meide op stal gevraagd wat ze voeren, omdat ik nu niet kan voeren, maar voeren gewoon zoals ik zeg.
dus er wordt voer gestolen.

ik durf de stal niet goed op slot te doen, stel dat er wat gebeurt en je kunt er niet optijd bij.
En dan maakt het niets uit want via de hooi schuur komen ze toch binnen kan niet opslot.

was al aan het denken aan een kist, maar waar haal je zo een mega ding uit /?
wat zouden jullie doen ????

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:23

Ik denk dat de stalhouder het beste zelf kan voeren. Niet de mensen laten doen, daar kweken ze ook alleen maar onrust bij, bij de paarden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:26

Ik weet niet hoe jullie stal eruit ziet, maar misschien kun je een voerkar aanschaffen en er een slot op zetten, of anders een kleine silo? Het voer achter slot en grendel in een aparte schuur (je hebt wel van de kleine gereedschaps hokjes die je af kunt sluiten) wil ook wel eens helpen. Ik denk dat je dan op de lange duur het geld voor de kar of het gereedschapshok er uit hebt, en het is ook gezondere voor de paarden als ook ongedierte (muizen en zo) niet bij het voer kan. De stal zelf zou ik niet op slot doen, dat is te gevaarlijk.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 14:26

normaal wordt er ook door mij gevoerd.
maar omdat ik nu niet met dieren mest, haren ed in aanraking mag komen zit er niets anders op dan ook maar door me zusje en buurmeisje en kim te laten voeren,

gebeurt zowiezo iedere avond dat we samen voeren, dus ja........ daar zijn die ezels wel aan gewend

Percy

Berichten: 12073
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:17

Ik heb zelf oude diepvrieskisten om mijn voer droog en muisvrij in te bewaren, daar zou je ook gemakkelijk een hangslot op kunnen doen. Je kan meestal vrij gemakkelijk (en gratis) aan dat soort kisten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:32

Ik vraag me eigenlijk af waarom iemand voer zou gaan stelen. Ik neem aan dat al het voer wel bij de paarden in de voerbakken verdwijnt. Voeren ze de paarden misschien te veel? Of denk je dat er mensen zijn die zakken voer mee naar huis nemen?

Als je vermoed dat mensen zakken voer stelen dan zou ik voortaan alles achter slot en grendel opbergen. Wanneer ze te veel voeren moet je de veranwoordelijke toch eens hartig toespreken. Schrijf ook duidelijk op de stal wat ieder paard nodig heeft per voerbeurt maar hou wel goed in de gaten of ze goed op gewicht blijven.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 16:40

staat op de deur jip, en ja ik denk dat ze het uit de tonnen halen want een 3/4 ton over dus +- 50 kilo brokken is niet binnen 3 dagen popgevoerd tussen 3 pony's?

ja ben der heel hard overna aan het denken om alles maar achter slot en grendel te plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:54

Enig idee wie er belang bij heeft voer te stelen? Misschien kun je de dader op heterdaad betrappen? Ik zou er flink de P over in hebben wanneer ik wist dat iemand die ik ken van me zou stelen. En ik zou er ook alles aan doen om te weten te komen wie het is.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 16:59

ga ik ook doen ja, heb een vermoede maar ja, heb al schuren na gekeken en niets kunnen vinden, maar blijf nu wel opletten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:27

Wat je kunt doen is de voerschep er op een bepaalde manier in leggen, aantal brokjes er in (geteld!) en dan goed de manier onthouden waarop hij ligt na de laatste keer voeren. Kun je de volgende keer zo zien of hij nog net zo ligt of dat er iemand aan je voer gezeten heeft, kun je daarna weer stappen ondernemen. Niemand kijkt hoe een voerschep precies ligt, die gooi je er gewoon in terug.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:12

Ik heb nu een kast waar ik een grote voerton in heb staan die om de zoveel tijd maar weer ns bijvul. Daarvoor had ik een ook gewoon een grote ton naast m'n kast staan maar het voer ging idd veel te snel op Boos!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:31

Citaat:
Wat je kunt doen is de voerschep er op een bepaalde manier in leggen, aantal brokjes er in (geteld!) en dan goed de manier onthouden waarop hij ligt na de laatste keer voeren.


Jij bent ook een floepert he?
(eerlijk toegeven; ik deed het op mijn vorige stalling ook altijd. Als ik een dag niet geweest was en ik bekeek mijn voerton, dan wist ik meteen dat-ie geen biks had gehad... )

Misschien kun je een slotje maken op je voerton? Ik roep maar ff wat? (ben zelf "allergisch" voor alles wat afgesloten moet worden, mensen moeten gewoon met hun tengels van spullen afblijven die niet van hun zijn)
Ik vind het erg laag bij de grond om voer te jatten van je stalgenoten, dat doe je gewoon niet!
Is het niet wat om bv. een grote kledingkast (op zijn kant) als voerkist te bombarderen? Zit meestal ook wel een slot op...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:35

yep, bekend probleem, op een gegeven moment was 20 kg muesli binnen een week op (aan een shet die een handje per dag krijgt).
Ik heb toen mijn halster bij haar box gehangen en een slot op het voerhok gezet (iedereen heeft een eigen voerhok met hooi, voer en spullen) misschien een ideetje??? Hoewel, eigenlijk zou het niet moeten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:41

Citaat:
Jij bent ook een floepert he?


Wat is een floepert? Verward
Klint leuk, maar heb geen idee wat het is!

Het is bij mij echt een gewoonte geworden, onthouden hoe m'n spullen liggen, zie het gelijk als er een ander aan gezeten heeft. Thuis ook, spullen op m'n buro e.d.. Heb ik overgehouden van een tijd op een manege staan, inmiddels staat ze op een pensionstal, daar wordt echt niet gejat, hooguit geleend en weer teruggelegd (ben ik ook niet blij mee, maar is 10x beter dan jatten!).

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:46

Citaat:
Op 2001-11-26 17:41, schreef Margreet:
Citaat:
Jij bent ook een floepert he?



Eeh.. een leuk ondeugend iemand ... (postitief, dus niet iemand die stiekem doet) ofzo...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 18:47

op de tonnen geen deksel Frusty En het is mijn stal dus der zijn geen ander pension klanten, maar we hebben dus een vermoedem, maar kunnen niets bewijzen. en die gene komt dus van buiten af. Huilen
maar ga een kist kopen met en slot en daar komt alle rotzooi+voer in

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:49

Citaat:
Op 2001-11-26 17:46, schreef Sibold:
Eeh.. een leuk ondeugend iemand ... (postitief, dus niet iemand die stiekem doet) ofzo...


Aha, op die fiets!
Ik ben echt niet mega-wantrouwend ofzo, maar als voor de zoveelste keer je spullen 'geleend en niet teruggegeven' (gejat dus) dan ga je op dat soort dingen letten. Het mooie is dat je mensen dan soms echt van kleur ziet verschieten als je vraagt 'weet jij wie m'n peesbeschermers geleend heeft?' Je ziet ze dan echt denken 'hoe weet zij dat nou weer?' Mooi is dat! En het werkt vaak ook, je betrapt mensen toch zonder ze direct te beschuldigen en ruzie te krijgen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:02

ik heb zo'n witte kast met planken en daaronder heb ik mijn voer in tonnen staan. op die kast zit een slot ik weet van de meeste dat ze dat dus absoluut niet doen daar zijn ze te aardig voor, alles word aan elkaar gevraagd er zijn er alleen 2 die ik niet echt vertrouw......... vandaar het slot

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:12

Misschien een idee om de grote voorraad voer achter slot en grendel te zetten, en het rantsoen voor die dag of voerbeurt apart klaar te zetten in een emmer ofzo ?
Dan telkens een nieuw rantsoen klaarzetten.
Balen dat het zo moet lopen zeg, je kunt tegenwoordig ook niemand meer vertrouwen Boos!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 21:39

zo doe ik het ook wat oscar zegt. ik geef hem dan sávonds zelf voer en 'smorgens geeft de boer hem z'n voer. het werkt perfect. m'n bix heb ik in m'n kist die op slot kan staan en daarnaast staat nog een ton waar precies 1 zak musli in kan en op het moment een zak worstels er naast maar die zitten in een zak en dicht geknoopd zodat ik ook kan zien of daar van wordt gepakt.wel rot voor je dat het zo moet gaan met voeren.succes met het vinden van de 'dader'

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:30

Waar ik me paardje ga stallen ben ik de enigste, en het is bij een boer, in een schuur waar niet iedereen binnen loopt (tenzij jij het normaal vind om bij vreemde het terein op te gaan.... Clown !) Alleen die boer en zijn vader (helpt met het bedrijf) en ja misshcien die kinderen (10 en 8!) Ik zet gewoon alles in een oude kast, zo'n sevige houten dikke kast met een stevige deur, kan op slot maar zolang het niet hoeft doe ik hem liever niet op slot,...
Kan die boer eventueel altijd bij de spullen (mocht hij iets nodig hebben!) en ik vind het fijner, dan alles achter slot en grendel!
Op school is dat ook erg,... alles wat niet in je kluisje of in je tas zit ben je kwijt...! Echt erg... Boos! Alsof het zo moeilijk is om van elkaars spullen te blijven!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:04

Op de vorige stal was het niet direkt het voer wat weg was, maar wel altijd de wortels Boos! Op een gegeven moment heb ik een briefje op de zak met wortels gelegd (25 kg voor 10,-) en er op geschreven dat ik het wel erg treurig vind, dat mensen, die sich een paard kunnen permiteren, het nodig vinden om de wortels van een stal-collega te jatten, terwijl zo´n zak toch werkelijk niet duur is Boos! en dat als er meer mensen zijn die wortels willen hebben, mij graag die 10,- kunnen geven, dan bestel ik graag de extra zakken wortels mee. In de loop van de volgende 2 weken, hebben maar liefst 6!!!! mensen gevraagd of ik voor hun ook een zak wortels mee kon bestellen. Kun je nagaan hoeveel mensen m´n briefje hebben gelezen Knipoog *LOL* !
Bij ons wordt -geloof ik- niets gejat, hoogstens wat "geleend" (dat wordt idd altijd zo snel mogelijk weer terug gelegd) een paar hebben wel een slotje op hun tonnen of voer kist, maar zeggen zelf dat dat meer macht der gewoonte als angst voor diefstal is:

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 01:39

Ik zie steeds langskomen om allerlei manieren te bedenken om mensen te vangen. Misschien heb je gelijk hoor, maar zou je niet last kunnen hebben van een familie ratten? Dat vreet wat weg hoor, wil je niet weten.

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:46

Haha!
Nee ikke haha , die ratten eten al jaren mee op onze stal.
We hebben al een vermoeden wie het is. grrrrrr.
Alles gaat nu achter slot en grendel, hoe jammer het ook is.
Ik hoop dat zijn shetlanders er smakelijk van genieten hahahaha end at ie ze niet teveel voert, anders krijgen ze nog buikpijn ook Extreme duivel }>

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:04

Wat je kan doen is de voorraad voer achter een slot zetten en de dagelijkse portie in emmertjes alvast klaarzetten voor diegenen die moeten voeren. Zo bepaal jij welk paard wat krijgt, en is er geen mogelijkheid meer vor een derde om naar eigen inzicht bij te scheppen......