Voelharen weghalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Voelharen weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:49

Ik laat altijd alles aan mijn pony's (ruige welshjes Haha! ) groeien, sokken, baard, manen en zeker ook de voelharen op de om de mond/neus.

Ik vind het een beetje "zielig" om die voelharen weg te halen, ze zitten er toch niet voor niets?

Dat je wedstrijdpaarden netjes toiletteerd oke maar van die voelharen zie je op afstand toch eigenlijk niets?

Is het eigenlijk "zielig" om ze weg te halen of mist het paard ze eigenlijk niet?


capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:53

je kan ze wel knippen maar je moet zekr een paar cm laten staan. anders kan je paard zich stoten. die haren voorkomen dat juist.
ik laat ook alles groeien, behalve de sokken. die knip ik bij, omdat anders al het zand en blub er blijft zitten en dat kan ook weer vervelend worden.

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:55

ik vindt dat je de tast haren best af mag scheren/knippen als er ongeveer nog maar een centimeter overblijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:04

Ik laat ook altijd een cm of 2/3 staan.
Ik vind het netjes als ze mooi gelijk zijn, maar te kort vind ik ook niet zo'n leuk idee.
De paarden die ik gereden heb liepen dan ook allemaal op het land, dus daar hebben ze ze naar mijn idee ook nodig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:06

Bij mij gaat alles eraf,
alleen de oren scheer ik niet helemaal leeg, alleen ietsje hol.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:08

runningkawa schreef:
Ik laat ook altijd een cm of 2/3 staan.
Ik vind het netjes als ze mooi gelijk zijn, maar te kort vind ik ook niet zo'n leuk idee.
De paarden die ik gereden heb liepen dan ook allemaal op het land, dus daar hebben ze ze naar mijn idee ook nodig.


Zo doe ik het ook
Wel netjes bijgewerkt maar niet alles eraf

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:23

Ik laat ze ook zitten. Knip ze wel een beetje op 1 lengte, maar that's all.
Haren bij de ogen laat ik ook zitten, daar doe ik helemaal niks aan.

Nulla tenaci invia est via

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:42

Laten groeien wat groeit, ze hebben een funktie. Op de manege was eens een toiletteercursus, hadden ze bij sommige paarden de voelharen ook weggeknipt (dat hoort zo Verward Verward ) vervolgens heeft dat paard zich zo hard aan de voerbak gestoten dat het drie dagen geduurt heeft voordat ie weer normaal durfde te eten. Ik vind het grenzen aan dierenmishandeling.
Bij mijn paard controleerde ik alleen of de oogharen niet in haar ogen groeiden, dat gebeurde wel eens en dan ging er een stukje af, de rest heb ik altijd maar laten groeien.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:44

op de toilteercursus die ik eens gehad heb, werden de kinharen enzo wel weggehaald.
Maar de tastharen en haren in de oren werden er niet afgehaald.

Dus ligt het eraan wie die les geeft lijkt me?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:49

Volgens mij heb je wel een apart paard als ze zo reageren op weggeschoren tastharen of het is gewoon enorme toeval,
ik heb afgelopen jaren verschillende dieren gehad, van slome duikelaars tot bloedkikkertjes en bij geen van allen heb ik verschil gemerkt op het wegscheren van haren.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:57

Ik knip/scheer ze gelijk en iets korter, maar hou zeker een cm of 2 over. Zelfs die kleine pony scheer ik omdat ik het mooier vind...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:59

Ik laat alles gewoon staan, ik denk ook dat ze het nodig hebben. ze zitten er tenslotte niet zomaar
De kinharen en sokken beschrmen ze ook tegen de regen en kou.
Dus die ga ik dan niet weghalen omdat ze de hele winter buiten staat.
Maar voor een paard die veel op stal staat, is het niet erg om het weg te knippen. Ik vind het een stuk netter staan ook

. . . . . .


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:00

ik knip alleen de sokken, omdat ik dat gewoon superlelijk vind staan bij een arabier, en de staart knip ik af en toe bij.

[o]

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:04

Ik laat het staan. Voor mij hoeft het er niet af, ik vind het wel gezellig staan. Met haar is ie ook mooi. Tja, ze zullen best een functie hebben, maar het kan ook niet echt kwaad als je ze weg haalt. Ik laat ze lekker zitten Knipoog

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:12

als ik een paard helemaal toiletteer gaan ook de voelharen eraf. je kan wel zeggen dat het een functie heeft en in het wild zal het ook best een functie hebben, maar de paarden staan hier toch allemaal gewoon op stal of in het land, daar weten ze alles goed te vinden en zullen zichzelf ook nergens aan stoten ofzo en ik kan genoeg paarden die hun kop ergen tegenaan stoten ookal hebben ze die voelharen. Dat je ze er een klein stukje aanlaat vind ik dan weer raar..of helemaal eraf of lekker laten staan, want zo kun je ook zeggen dat die haren niet voor niets zo lang zijn Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:21

Ik knip knip er bijna nooit iets af, maar als ik het doe is dat maar een klein stukje. Je zou het bij je zelf ook l ullig vinden als je je vingertoppen eraf zou knippen, denk niet dat een paard het dan ook zo geweldig vindt als ze hun snorharen helemaal niet meer hebben. Haha!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:24

Scheren en het laatste stukje baard wegbranden met een aansteker.
Alles gaat eraf bij Fitz en ik heb niet gemerkt dat hij onder de butsen komt te zitten Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:40

Tastharen knip ik nooit af.
Baardharen in principe ook niet, tenzij er een paar extreem lange tussen zitten, die punt ik even bij.
Bij de oren doe ik alleen de "extreme pluk" (meneer heeft altijd zo'n uitstekend flosje *LOL*), de rest blijft gewoon staan.
Sokken heeft ie niet, dus dat is geen dilemma Clown

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:02

Rond de neus, onderkant kin/kaak en dergelijke gaat eraf, bij de ogen niet. Oren alleen de buitenste plukken. Tot ze netjes gelijk zijn.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:10

Ik knip zijn sokken 3x per jaar bij, voor derest vergeet ik het of heb geen zin Haha! Zijn voelharen laat ik altijd zitten, die steken dan ook alle kanten op, alleen zijn voelharen bij zijn ogen knip ik bij (er blijft dan nog zo'n 5 cm over) omdat die altijd extreem lang zijn, wel 15 cm ofzo! En dat vind ik er echt niet uitzien. Zijn oren knippen heb ik al vaak geprobeerd, maar dat mag niet van hem..... Lachen

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:11

Ik knip niets! Alleen als er ernstig lange haren groeien knip ik er een klein stukje af. Wel makkelijk bij een haflinger, je hoeft ook helemaal niets te knippen! Puur natuur t mooist (bij de haflinger dus!!)

Der Ellmauer Dancing Queen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:30

Ik vind uitgeschoren oren zo lelijk, van de kalekikker oortjes krijgen ze dan. Ik knip daarom alleen de uitstaande flossen er af. It heeft meer flossen dan maantop Knipoog

Bejaarde bokkers weten meer

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:15

Bij Honey gaan net voor de keuring de tastharen bij de neus eraf (knip ze zo kort mogelijk) Ze heeft er geen last van, en het is zo weer aangegroeit

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:17

hoi, vraagje waar is het voor nodig om tastharen (waarom heten ze eigenlijk TASTharen) en dergelijke te knippen ? Doe je het om dat een ander dat zegt, of voor de show,
krijgen ze ziekten of schimmel ? Passen ze niet door de deur misschien.
Is er misschien iemand die het mij uit kan leggen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:31

zoals ik boven zeg, puur voor de keuring, omdat dat mooier is, verder loopt ze het hele jaar met lange sprieten op haar neus Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers