(NH) Paard reageert niet op join-up...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

(NH) Paard reageert niet op join-up...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 20:38

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het 'paardenfluisteren', omdat mijn paard (Odile ) volgens mij geen respect voor mij heeft. Scheve mond ze doet gewoon waar zij zin in heeft, ze is wel lief, maar doet alles wanneer het haar uitkomt...

nou heb ik al veel over NH/paardenfluisteren gelezen en ben ik begonnen met wat te oefenen met wijken voor druk (waar ik het geoefend heb, gaat het goed, maar als ik het dan eens ergens anders doe, gaat ze even goed terug hangen)
toen ging ik eens een join-up proberen, maar Odile wordt daar eerst heel gestrest van, later begint ze wel te ontspannen, het hoofd gaat naar beneden (soms zowat tot de grond), haar oor draait naar binnen en ze begint te kauwen/likken. (dat lijken me toch heel duidelijke tekens van OK, jij bent de baas) dan draai ik me een kwartslag om en kijk naar de grond. Meestal gaat ze dan eerst even stil staan en kijkt een beetje om zich heen. Maar daarna loopt ze gewoon weg, gaat maar wat drinken, want van dat rondjes rennen wordt je toch wel moe Schijnheilig en dan loopt ze gewoon weg.... Verward
tijdens het stilstaan nadat ik me weggedraait heb, trek ik soms nog wel eens haar aandacht maar dan kijkt ze even en let weer op wat anders...
Als ik de join-up doe, sta ik in het midden, meestal iets meer terhoogte van haar kont, anders loopt ze niet door, en beweeg ik mijzelf in een rechte lijn met haar mee (ik bedoel dat mijn schouders evenwijdig zijn aan haar lichaam) met een touw gooi ik achter Odile, wat doe ik fout???

ik hoop dat jullie me nuttige tips kunnen geven, want Odile is ziek en ze moet dus de trailer in, maar dat doet ze gewoon niet Boos! ! het is niet dat ze niet durft ofzow, maar ze wil gewoon niet en ze moet toch echt naar de kliniek...

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:57

Zo zie je maar weer dat een join-up niet uit een boekje te leren is.....

Jouw paard doet in elk geval helemaal niets fout, maar als ik jou was zou ik geen join-up meer proberen. Daar los je echt geen dominantie probleem mee op. Een join-up komt op je paard echt heel hard over!

Ga gewoon lekker verder met het oefenen van het wijken voor druk, op alle plaatsen waar je maar kan bedenken zodat ze echt het principe snapt en niet alleen het kunstje...
Er staan nog veel meer oefeningen in boeken en op internet die makkelijker zijn om uit te voeren en waarmee je minder fout kunt doen (en die dus leuker zijn voor je paard)
Je kan ook gaan loswerken volgens de methode van Emiel Voest, maar bekijk daarvoor dan eerst de video of een demonstratie of neem les van iemand in de buurt

Veel succes met je ontwikkeling in Natural Horsemanship!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:02

Ik sluit me aan bij Calippo Lachen.

Om je op dit moment toch verder te helpen: om haar toch uit te nodigen naar je toe te komen kun je je arm naar haar uitstrekken (richting haar neus) met de rug van je hand boven (arm en je hand ontspannen houden). Als je dan je arm weer naar je toe haalt heb je grote kans dat je paard ook naar je toe komt Lachen. Wees tevreden met enkele pasjes in jouw richting Lachen.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 21:11

bedankt, ik zal het proberen Lachen , maar weten jullie een andere manier hoe ik toch leider kan worden over mijn paard?

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:52

Ja, door die grondwerk oefeningen te gaan doen en daarbij erg consequent te zijn en te letten op de lichaamstaal van je paard.
Een puntje waar je op kunt letten is wie het meest beweegt: jij of het paard? Duwt je paard jou ongemerkt opzij, door dichtbij te komen staan, dan heeft zei de leiding over jou Tong uitsteken Iedere keer dat jij haar laat wijken voor druk (op de juiste manier, dus heel zacht beginnen en langzaam druk opbouwen) krijg je een beetje meer leiderschap over haar.

Je wordt niet "zomaar" leider over je paard. Daarvoor zul je zelf hard moeten werken (met die oefeningen) en langzaam krijg je dan meer respect van haar.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:28

join up betekend niet dat je vanaf dan leider bent...

een join up vergelijk ik met een trance, en is echt niet nodig voor het verkrijgen van leiderschap hoor!
Wat Callippo zecht is juist, gewoon dominantie spelletjes spelen etc dan ben je op de goedde weg!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:44

Een goede join up is idd niet zo makkelijk. Met Dennis heb ik het 1x geprobeerd en het daarna maar zo gelaten omdat hij de lol van zo'n 'spelletje' niet in zag. Ik heb het bij hem ook niet nodig om hem 'op zijn plaats te zetten'.

Bij die merrie die Dennis van de zomer gedekt heeft heeft het juist wel geweldig geholpen. Kwa NH deed ze het super vond ik. Een join up was bij haar ook een makkie en je won haar daardoor ook echt voor je en kreeg veel respect voor je. Maar je moest wel bij haar blijven op letten en regelmatig even weer wat aandacht van haar op eisen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:09

Verstandig paard! Klaas, ik ga me je mee.
Boekenwijsheid is handig op het moment dat je ook leert hoe de praktijk werkt; het een werkt niet zonder het ander. Verdiep je niet alleen in boeken, maar ga ook eens kijken bij mensen die (denken dat) ze weten wat ze doen. Je zult een hoop ellende aantreffen en een enkeling die weet hoe het moet en dat jou ook duidelijk kan maken zonder aap-kunstje-leren.
Kom eens kijken bij de NVVR www.nvvr.info voor onze een- en meerdaagse activiteiten. Volgende week is er een hinikavond in Almere-haven, ook voor niet-leden dus kom eens praten. Mogelijk ben ik er ook, weet je gelijk wie die Land Rover malloot is *LOL* *LOL*

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 18:56

hmmmmmmm, het lijkt me heel leuk om eens te kijken bij iemand, maar ik moet wel eerst mijn ouders ff lief aankijken (vervoer) Ik heb trouwens wel een video met een stukje over paardenfluisteren (was een tijdje terug op TV) maar ik moet het idd uit de praktijk leren...Haha!

vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:19

Hoi, je schrijft dat ze bij de join-up dus niet naar je toe komt en gaat drinken.
Misschien kan je proberen de ruimte kleiner te maken en te zorgen dat ze niet haar aandacht ergens anders aan kan besteden zoals drinken of grazen.
Ik doe ook af en toe een join-up, het paard kwam de eerste keer direct naar met toe na het likken e.d. ook uit een boek geleerd....

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:13

klaasfeuth"]
een join up vergelijk ik met een trance, en is echt niet nodig voor het verkrijgen van leiderschap hoor!!
[/quote]

Een trance Verward
Sorry, maar als een wild paard in een trance zou raken denk ik niet dat hij nog lang leeft...
Denk dus ook niet dit er iets mee te maken heeft. Een paard krijgt 'straf' en wordt door een meerdere de kudde uitgezet, wat gevaar betekend want het zijn niet voor niets kudde dieren, samen ben je veilig. Hij zegt 'sorry' en mag weer terug komen. Vergelijk het met 'even op de gang moeten staan'. Daarna wil je je wel gedragen want op de gang schaam je je dood.

Moet zeggen dat ik dit (bij het enige nog bestaande wilde paard) geen enkele keer gezien heb in drie maanden tijd.

[quote="klaasfeuth schreef:
Wat Callippo zecht is juist, gewoon dominantie spelletjes spelen etc dan ben je op de goedde weg!


Daar ben ik het mee eens, een join up is niet heilig zoals vaak gedacht wordt. En als het verkeerd gaat verslechterd het respect naar mijn mening alleen maar.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:56

join up moet inderdaad gedaan worden als het paard geen respect toont of als band-versterking van leider, volger, Maar als hij niet luistert is dat wel niet zo goed, want dan denkt je paard dat hij er tussenuit kan komen door weg te lopen ofzo. Dat is het teken dat de join up niet zo effiënt was en dan zou ik beter er mee stoppen want zo doe je meer schade dan anders. Verder verdiepen in de methode of verder grondwerk doen! succes! Lachen

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 18:00

haaai,
ik denk dat ik idd maar stop met die join-up en wat 'dominantie' spelletjes ga doen, bedankt voor jullie reactie.
MAAR Cisca (nee, dennis jij niet) ik heb een Pb'jte van jou gehad over Odile en ik weet 99% zeker dat dit het zelfde paard is, maar ik ben op een of andere vage manier je Pb kwijt en kan dus niet reageren...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:09

Op het moment dat jij bezig bent met de join-up heeft het paard aandacht voor je. Op het moment dat je je omdraait heeft ze even aandacht, en daarna is de aandacht weg?

Op het moment dat ze haar aandacht van je afwendt, kun je de druk op haar versterken door op haar af te lopen. Kijk ze naar je, dan draai je je op, en loop je weg. En dan zal ze waarschijnlijk achter je aankomen.

Maar alleen de join-up zal het probleem van trailerladen niet oplossen. Ik ga met de anderen mee dat je veel grondwerk moet gaan doen, en haar moet laten wijken voor druk. Verder zou ik ook, als je de gelegenheid om met een trailer te oefenen, dat vaker gaan doen. Desnoods voer je haar in de trailer?

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 20:38

hai Cassidy,
ik ben net wat door iemand die vroeger voor haar gezorgd heeft wat te weten gekomen over haar verleden met de trailer. ze is er als 1,5 jarige in geslagen en toen gingen ze direct een dijk op rijden. Odile was toen helemaal in paniek Verdrietig en heeft geprobeerd door het voordeurtje naar buiten te komen en zat toen klem... Erg zielig, ik snap niet dat je zo onvoorzichtig met een groot veulen kan doen. Maar later schijnt ze wel weer een trailer in gedruft te hebben, als je dan geen vertrouwen in mensen hebt....
nou ik zou dus rustig met Odile gaan oefenen met de trailer en zeker geen geweld gebruiken!!!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:00

hmm, nu snap ik het niet... zijn jullie met 2 op 1 naam ofzo?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:50

Cassidy is NIET Grietje, als je dat mocht denken....Haha!

En Cassidy heeft het niet over geweld gebruiken om het paard de trailer in te krijgen. Maar om te kunnen oefenen moet je de tijd hebben, dus als er een trailer op het erf staat, dan moet je haar daar in proberen te krijgen. Als staat ze in het begin maar met haar voorbenen op de klep....later helemaal in de trailer....met voer kun je veel doen. En er de tijd voor nemen.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 00:11

Cassidy schreef:
Cassidy is NIET Grietje, als je dat mocht denken....Haha!

En Cassidy heeft het niet over geweld gebruiken om het paard de trailer in te krijgen. Maar om te kunnen oefenen moet je de tijd hebben, dus als er een trailer op het erf staat, dan moet je haar daar in proberen te krijgen. Als staat ze in het begin maar met haar voorbenen op de klep....later helemaal in de trailer....met voer kun je veel doen. En er de tijd voor nemen.


nee ik reageerde gewoon even op Cassidy, ik snap niet wat daar voor verwarrends aan is Verward ? en ik bedoelde ook niet dat jij (Cassidy) had gezecht dat ik het met geweld moest doen, ik zei alleen ff dat ik nu weet hoe het komt dat ze niet graag de trailer in gaat en ik zei er ook ff bij dat ik het zonder geweld ga oplossen, omdat jij had gereageerd over het in de trailer krijgen Lachen
snappen jullie me nog??? Haha!
ik ga voortaan mijn berichtjes maar heeeeeeeeeeeel duidelijk opschrijven !!!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:44

Hi allemaal, voordat dit uit de hand gaat lopen. Ik ben degene waar Grietje het over heeft.
Ik ken Odile al vanaf dr 1,5 jaar oud, was vriendin met de vorige eigenaren. De vorige eigenaar was nog een beginner en heeft Odile rechtstreeks bij de fokker vandaan gehaald en heeft een boertje gevraagd om het beessie op te halen omdat ze zelf geen vervoer hadden. Ik ga niet in discussie of dat een goed of fout was dat een beginner zo'n jong paard koopt of hoe dat vervoer gegaan is, gebeurd is gebeurd. (Ik had daar toendertijd geen invloed op anders was het echt wel anders gegaan...)
Ook niks slechts over boeren maar deze was echt een boer! Ze hebben dat bange dier in de trailer gemept en zijn toen gaan rijden. Echter de fokker woont onderaan de lekdijk in Hagestein en ze hadden gewoon niet nagedacht dat dat dier wel eens zou kunnen schrikken als ze de dijk op zouden gaan rijden.
Om een lang verhaal kort te maken, het is gelukkig goed afgelopen. Ik heb grietje al uitgebreid ge-PBt en ik ga bij dr langs van het weekend. Ik heb NH cursussen gevolgd en ben geen beginner dus we gaan eens kijken wat we samen kunnen bereiken.
Geweld is geen optie, geduld wel! Odile is geen verkeerd paard maar wel heel gevoelig voor de dominantie verhoudingen en als je dat eenmaal hebt bevestigd doet ze alles voor je, ook de trailer in...
Ik heb dr zelf ook meerdere malen in de trailer gehad en dat ging altijd goed. Ze is in febr 2002 bij ons weggegaan en in de tussentijd al 2 keer bij iemand geweest en dat is misschien niet helemaal goed gegaan vandaar dat grietje nou dit probleem heeft? we weten het niet, we zullen wel zien het weekend...

groetjes
ciska

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:51

Cassidy schreef:
Cassidy is NIET Grietje, als je dat mocht denken....Haha!

En Cassidy heeft het niet over geweld gebruiken om het paard de trailer in te krijgen. Maar om te kunnen oefenen moet je de tijd hebben, dus als er een trailer op het erf staat, dan moet je haar daar in proberen te krijgen. Als staat ze in het begin maar met haar voorbenen op de klep....later helemaal in de trailer....met voer kun je veel doen. En er de tijd voor nemen.

nee, verkeed gelezen, de laatste zin op de reactie boven mij was: ik zou geen geweld gebruiken, en dat was net een advies voor iemand anders
Bloos

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:03

Geweld en paarden gaan nooit samen!!!! Het woord mag niet eens in je op komen.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:05

Josée schreef:
Geweld en paarden gaan nooit samen!!!! Het woord mag niet eens in je op komen.....


Verklaar je nader. Ik ben van mening dat je best weleens harder mag aanpakken om door te dringen tot een paard. Voor zijn en voor jouw veiligheid. Want sommige paarden hebben lak aan het opgeheven vingertje en het woordje "foei".

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:05

Blijkbaar doe ik dan ook heel vaak een join up? Verward Trix vond het namelijk heel grappig om me aan te vallen en ja, dan stuur ik haar nog harder een heel eind weg. Met een flinke tik van m'n longeerzweep. Ik heb liever dat zij even een kriebeltje voelt dan dat ik een flinke tik voor m'n hoofd krijg.. Scheve mond Als ik stop met haar wegsturen komt ze naar me toe, zonder gekloot, want dan moet ze weer weg. Haha!
Daar ben ik een hele tijd geleden mee begonnen, en het kon steeds korter. Nu hoef ik het helemaal niet meer te doen, ze komt als ze in een goede bui is gewoon op me af lopen, en als ze een beetje pissig is en boos op me af komt hoef ik alleen maar te wijzen, wat wil zeggen: donder op, zo wil ik dat niet. Haha! Dan loopt ze even een stukkie weg en komt daarna weer heel droog met een wat beter humeur op me af stappen.
Sja, valt dat ook onder het begrip 'join up' ? Verward
En blijkbaar doe ik ook automatisch aan grondwerk, maar gewoon omdat ik het noodzakelijk vindt voor de omgang met je paard. Ik heb geen zin om me een breuk te beuren aan een hoef van een paard als ik die uit wil krabben. Commando voet en licht aanraken is optillen. klaar. Lichte druk aan haar zijkant is opzij. klaar. Druk achter haar oren is hoofd naar beneden. Het zij zo. Ze hapt ook gewoon zelf haar bit in haar mond als ik die voorhoud. Geen geduw tegen haar tanden want daar houd ik niet van. En als ik zeg dat ze stil moet staan staat ze ook stil.

btw, als ze niet voor me opzij wil krijgt ze een subtiele trap. Haha! Ik laat me niet beledigen door zo'n klein pony'tje. Want voor een echte leider IS het een belediging als één van zijn kuddegenoten niet voor hem opzij gaat. Knipoog

Ik gebruik het nu dus bijna nooit meer, maar ben ik nu ook fout geweest met m'n 'join up'? Verward

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:23

Lepeltje schreef:
Blijkbaar doe ik dan ook heel vaak een join up?

Ik gebruik het nu dus bijna nooit meer, maar ben ik nu ook fout geweest met m'n 'join up'? Verward


Nee, natuurlijk niet. Zo te lezen ben jij een van de weinige mensen die heel goed weet wat ze precies moet doen en waarom!

Een join-up is echt niet per definitie fout, maar mensen die zomaar uit een boekje ff een join-up proberen, zonder doel en zonder gevoel, richten vaak alleen maar schade aan.

Een join-up is gewoon een krachtig middel wat, met beleid toegepast, zeer goed kan werken, zoals jij ook gezien hebt.
Misschien wel te vergelijken met het gebruik van stang&trens in de dressuur: een ervaren persoon kan op die manier meer uit een paard halen, maar een persoon die het gebruikt om iets af te dwingen, maakt het paard alleen maar kapot.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:59

Als je te vaak een join-up meeneemt zonder dat daar een reden voor is, dan stomp je je paard af. Lepeltje, jij had duidelijk de join-up nodig om de verhoudingen recht te zetten. Maar jij geeft je paard ook een subtiele trap als iets niet goed gaat. Maar er zijn ook mensen die, na dat waar het paard bij jouw die subtiele trap voor kreeg, niet meteen reageren, maar daags erop die round pen weer induiken omdat er verhoudingen rechtgezet moeten worden. En jij weet hoe een paard denkt, als je hem wilt bestraffen, dan moet dat meteen gebeuren. Maar na een paar minuten is het paard het alweer kwijt, en dan de join up willen doen, omdat je paard je "niet respecteerd", is een psychologische dreun die je paard niet verdient, en die je paard niet begrijpt.

Als jij je paard wegstuurt omdat hij iets heeft gedaan wat niet hoorde, is hetzelfde als de leider van een kudde doet als hij een paard uit de kudde verbant omdat hij zich misdragen heeft. Een paard alleen, zonder kudde om hem te beschermen, is altijd in gevaar, want een makkelijke prooi voor roofdieren. Dus als je hem weer uitnodigt naar je toe te komen, nodig je hem uit weer deel te nemen aan de kudde (in dit geval een kudde van 2, want hij ziet je ook als paard, en in dit geval als leider)