hoe doen jullie dat - pension-- hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoe doen jullie dat - pension-- hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:34

Ik zit te tubben over het nemen van een hengst of een merrie (anda) Nu zijn Marina (ook hier van bokt) en ik samen een aantal pensionstallen langsgeweest om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn en welke richtprijs het ongeveer is. Maar nu was er bij een aantal van die pensionstallen de mogelijkheid om een hengst te stallen, alleen was er 1 maar en dat is dat mijn (eventuele) hengst dan of helemaal niet buiten kwam of alleen buitenkomt als ik er ben dus zonder andere paarden. Maar goed dit is best wel sneu voor het paard zelf. Ruinen zou geen optie zijn, omdat ik altijd een mogelijkheid wil hebben voor het fokken. Maar nu vroeg ik mij dus eigenlijk af hoe menig bokkers hier nu meeomgaan. Hoe zit dat met jou hengst?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:42

Dat is de reden waarom ik hoop dat het veulen van par een merrie wordt, zo niet wordt die of geruind of doorverkocht aan iemand die hengsten wel alle ruimte kan geven.

Als het een merrie wordt kan ik haar gewoon houden en lekker in de groep gooien.
Hengst zal wel te regelen zijn, maar dan staat die altijd alleen of misschien met ene ruin samen, maar zeker niet zonder toezicht.

En tsja....dat vind ik zielig, vandaar bovenstaande beslissing.

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:44

Mijn hengst staat gewoon op een manege, en als hij naar buiten gaat mag hij met 2 ruintjes van de manege die een jaar jonger zijn spelen. Het is idd waar dat sommige pensionstallen problemen hebben met de komst van een hengst, maar ik had van te voren goede afspraken gemaakt (over waar hij zou komen te staan e.d.) en heb nu geen problemen!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:44

Hoi,

Ik heb zelf geen hengst maar ken wel de verhalen van iemand die een anda hengst had bij ons op de manege. En het ging inderdaad zoals jij al zegt: het beestje kon nooit los, stond alleen op stal of was onder het zadel...

Als ik jou was zou ik of op zoek gaan naar een pensionstal waar je heel veel faciliteiten hebt, waar je meer met je hengst kunt doen dan alleen rijden, of toch een merrie kopen... Succes met je beslissing !

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:32

ik zou ook doorzoeken naar een pension waar je wat meer faciliteiten hebt, en kun je die niet vinden, waarom bij een pensionstal?? waarom niet bij een boer met zelf paarden en een (buiten) bak? kost waarschijnlijk nog minder ook...

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:15

Maat je zegt zelf dat je niet perse een hengst wilt, dus ik zou lekker voor de merrie gaan..!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:30

mijn hengsten staan gewoon in pension,
mogen gewoon los alleen niet in de ''grote'' wei... alleen in de weitjes bij de stallen... en ze mogen bij elkaar en met ruinen staan...
gelukkig!!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:02

ik zou nooit meer anders dan een hengst willen, dat hij niet buiten komt met andere paarden is all1 om hem te beschermen (gevecht) ik rijd zelf nu ook 2 hengste en ik vind het heerlijk. Fijner dan een gem. merrie nie flauw nooit zeike, ze vinden ook wel ooit iets eng maar veel minder. Ze zijn alleen iets minder knuffelig vooral in het begin niet. Maar die ene hengst rijd ik nu al een jaar en ik ga voor hem door het vuur en hij voor mij! Als ze je eenmaal vertrouwen zijn ze jou maatje voor het leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:01

biancaaaa schreef:
ik zou nooit meer anders dan een hengst willen, dat hij niet buiten komt met andere paarden is all1 om hem te beschermen (gevecht)


Ja, maar ik vind wel dat je verder moet kijken dan alleen voor jezelf, paard komt toch op nummer 1 te staan. Want ik vind het wel heel erg sneu als een hengst in de zomer alleen op stal moet blijven, terwijl de andere paardjes van stal lekker naar buiten gaan. Dus vandaar deze topic, ik zou eens kijken of er iemand misschien een crea idee had ofzo.. Maar t blijft gewoon erg moeilijk... Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:27

Kwa karakter zou ik zeker voor een hengst gaan. Maar ik vertik het dus om mijn paard altijd alleen te zetten, dan ruin ik een hengst liever(zelfs al het om een GGK dekhengst gaat). Dennis is heel sosiaal tegen over andere paarden. Die kan gewoon met ruinen en drachtige merries naar buiten(tenzij hij toevallig een paard niet mag maar dat kan gebeuren).

Maar als ik aan een pensionstal gebonden was zou ik voor een merrie gaan. Dat is aan alle kanten gewoon echt veel makkelijker. Ik heb zelf thuis mogelijkheden om te houden wat ik wil houden. Maar Dennis was op een pensionstal waarschijnlijk al lang al ruin geweest(zelfs met z'n 1e premie's, kampioenschap en ster predikaat).