Stelling bij aanspringen galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Stelling bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 12:04

Mijn paardje ( van flemmingh) van bijna 5 jr. gaat de laatste tijd erg goed maar met aanspringen in de galop en dan nu vooral rechtsom springt hij continue verkeerd aan. Op de volte en binnestelling vragen gaat ook niet hij gooit zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg. Nu lukt het zowel in draf als in galop niet om binnenstelling te vragen (nu weet ik dat ik teveel om mijn binnenteugel rijd en let er ook constant op) hoe leer ik dit nu af, zodat mijn paardje goed aanspringt. Hij kan ook vanuit stap in galop aanspringen als ik dit doe voordat ik al een paar keer gegalopeert heb springt hij 9 van 10 keer goed aan, maar als ik de galop al een paar keer gedaan heb gaat hij alleen maar rennen en springt zelf aan in de verkeerde galop zonder dat ik hulpen geef help aub.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:28

Allereerst zorgen dat je hem in de draf voor elkaar hebt. Goed met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden zodat je op beide handen evenveel druk hebt. Lekker op een grote volte zetten en beide kanten doen. Volte een paar keer sluiten en weer openen met vnl. binnenbeen. Vanuit je gesloten volte tijdens het openen van de volte aanspringen in galop en erop letten dat jezelf niet teveel aan de binnenkant van je paard zit. Stukje galopperen tot je hem in galop weer voor elkaar hebt op de volte en terug naar draf en weer opnieuw. Dit een aantal keren herhalen en steeds snellere overgangen gaan maken. (niet eindeloos laten draven of galopperen, maar veel afwisseling) Wat je tussendoor ook mee kunt pakken is terug naar stap, een paar passen stap en dan aanspringen. Da's makkelijker als vanuit een heel eind stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:35

Scott schreef:
Nu lukt het zowel in draf als in galop niet om binnenstelling te vragen (nu weet ik dat ik teveel om mijn binnenteugel rijd en let er ook constant op) hoe leer ik dit nu af, zodat mijn paardje goed aanspringt. Hij kan ook vanuit stap in galop aanspringen

Even een paar vragen:
Als je paard geen binnenstelling aan kan nemen hoe rij je dan een volte?
Hoe loopt je paard over de hoefslag? Heb je deskundige begeleiding? Hoe gaat het galopperen aan de longe? Hoe longeer je?
Dat zal toch eerst voor elkaar moeten zijn voordat je aan galopperen onder het zadel gaat denken. Dus dat stap-galop [hoeft pas vanaf M2] zou ik voorlopig maar helemaal buiten beschouwing laten. In dit stadium heeft een dergelijk kunstje geen enkele waarde.

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 19:44

Ik heb 2 x in de week prive les, longeer hem aan de bijzets met balkjes (of zonder) dit gaat goed. Ik kan voltes rijden en op de hoefslag zoekt hij vaak steun aan de wand (binnenhoefslag rijden gaat ook goed). Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt maar mijn paardje loopt te veel over zijn buitenschouder weg en om dan binnenstelling te vragen (binnenbeen naar buitenschouder) daar heeft hij gewoon moeite mee. En dan vooral links om als ik hem dan op een volte wil sturen kijkt hij liever naar rechts als een beetje naar binnen (vandaag weer druk geoefend) en heb zelf het idee dat hij het moeilijk vind om om mijn binnenbeen te lopen en als ik hem dan nog teveel met binnenhand tegenhou dan gaat hij overzijn buitenschouder weglopen. Dus gaan gewoon weer verder oefenen. Ik hoopte alleen om wat meer oplossingen te weten waardoor ik mijn binnenteugel met rust te laten
zodat hij meer om mijn binnenbeen heen gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:14

Scott schreef:
mijn paardje loopt te veel over zijn buitenschouder weg en om dan binnenstelling te vragen (binnenbeen naar buitenschouder) daar heeft hij gewoon moeite mee.

Dat kan ook niet! Als hij over zijn schouder weg loopt moet je daar begrenzen. Als de druk op de teugels gelijk is en je paard spoort correct pas dan kun je aan galopperen. Jou paard wordt scheef en zo kun je niet aangalopperen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:28

Als ik dit zo lees, jouw paard is scheef, wellicht zit je daardoor zelf ook scheef. Eerst zorgen dat jouw paard recht is. Dat je linksom en rechtsom normale stelling en buiging kunt vragen, dan kan jouw paard ook goed aanspringen in de galop.
Leg het probleem eens voor aan jouw intructeur, overleg hierover en praat eens over hoe het komt dat jouw paard niet goed buigt en hoe het komt dat jouw paard niet goed aanspringt. Pas dan kun je het probleem oplossen. En ik kan je nu al vertellen dat de oorzaak em zit in het scheve paard.

veel succes! en voor vragen mag je altijd pben.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:36

het belangrijkste van aan galoperen is dat je goed aangalopeerd, je zit door bereid je paard voor spoort hem aan lichte ophouding, en dan galopeer je pas aan. Belangrijk, veel ruiters spannen zelf bij het aangaloperen gevolg: paard houd zijn rug vast en je zit verkeerd of galopeerd niet, waardoor jij je de volgende keer nog meer spant. Ook ga je veel de fout in door een paard 'recht'de galop in te late gaan, een ervaren paard springt dan wel goed aan maar de meeste paarden hebben een beetje hulp nodig. Je legt je been duidelijk naar achteren en gaat zelf ook een beetje verzitten (niet gaan hangen, maar door in je heupen te bewegen) zorg voor stelling naar de gewenste richting (niet veel maar zo weet het paard waar hij heen moet) en sluit hem op met de buiten teugel en geeft ruimte op de binnenteugel, zo kan je paard maar 1 richting op....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:33

Veel overgangetjes rijden. Hij is nog jong. Je instructeur ziet zelf wel wat je het beste kan doen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:40

Ik heb wel eens gehoord dat voordat je aanspringt je in draf even op het verkeerde been moet lichtrijden. Dan doorzitten en gelijk galophulpen geven. Hij schijnt dan meestal in de goede galop aan te springen.
Of het werkt weet ik niet, ik heb er nooit problemen mee gehad.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:47

Laat je paard eens in travers aanspringen. Dan kan hij niet verkeerd aanspringen.

lottepony
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: zwaanshoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:48

Probeer niet teveel na te denken over wat je aan het doen bent. Als je scheef zit ga je recht zitten en probeer zo weinig mogelijk met je handen te doen. Luister vooral goed naar je instructeur/trice. Je zegt dat het al goed gaat, dus geef het gewoon wat tijd. Je paard is tenslotte nog jong. OK dan!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:04

Als ie teveel over de buitenschouder loopt zou ik em juist maar wat rechter houden van voren (minder stelling en meer buiging). En al helemaal nog geen overgangen stap-galop rijden. Zou eerst es werken aan een gewone goede draf-galop overgang. Je paard is nog maar 5 zeg je zelf. Dus geef em de tijd. Rijdt veel overgangen en zorg dat ie op zijn eigen benen gaat lopen. Maar rijdt em sowieso met meer buiging en niet altijd alleen maar stelling. Suc6!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:04

lottepony schreef:
Probeer niet teveel na te denken over wat je aan het doen bent. Als je scheef zit ga je recht zitten en probeer zo weinig mogelijk met je handen te doen. Luister vooral goed naar je instructeur/trice. Je zegt dat het al goed gaat, dus geef het gewoon wat tijd. Je paard is tenslotte nog jong. OK dan!

Hier ben ik het helemaal mee eens OK dan! , Kom op Laris je kan het OK dan!
En niet te veel naar al die mensen hier luisteren, die weten het toch allemaal beter!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:18

Zo als je zelf al aan geeft Laris gaat het de laatste tijd steeds beter.
Wat ik er zelf van zie moet je gewoon nog even tijd besteden aan je houding. Proberen rechterop en in het midden te blijven zitten. En proberen meer te ontspannen. Het is moeilijk maar vooral niet te veel denken van "sh*t nu galop".
En last but not least. Keep on smiling Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:19

hey kel, jij ook hier OK dan! ben het helemaal met je eens OK dan!

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 22:36

Bedankt voor jullie reacties en Kel en lisette jullie hebben gelijk, ik wil te snel waarschijnlijk. groetjes

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:53

Haha, mijn arabier kan geweldig galopswissels, maar alleen als ik hem de verkéérde stelling vraag.
Als ik in de linkergalop zit, en hem teveel naar binnen vraag springt ie verkeerd, dus als ik van galop
wil wisselen moet ik hem gewoon stiekem een beetje naar buiten stellen. (A)