Snotneus en kuch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Snotneus en kuch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 09:25

Ieder jaar heeft Imker er eigenlijk wel last van, maar dan alleen van de snotneus, die meestal uit zijn linkerneusgat komt.
Het is een witte snotterpartij, altijd NA het rijden en dan komt het er met slierten uit Misselijk. Het stinkt niet, is wit van kleur en hij lijkt er geen last van te hebben.
Maar gister en eergister was hij er ook bij aan het kuchen, tijdens het begin van het werk.

Vorig jaar heeft hij een kuur Ventipulmin en Sputolysin gehad en dat heeft niets geholpen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:47

Wit snot is niet ernstig, geel of gron wel, maar wit snot kan duiden op een lichte allergie, door het rijden ademt het paard dieper over zijn longen daardoor komt dit eruit, waarschijnlijk heb je het in de zomer niet of zelden doordat het paard meer buitenstaat. succes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:48

Echt van die harde droge kuchen of kuchen en daarna proesten?

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:01

Elk jaar rond deze tijd heeft mijn paard er ook last van. Ikzelf denk dat het een combinatie is van stof met de vochtigheidsgraad van nu. Mijn paard komt nu niet buiten behalve bij het rijden. Ik heb Ventipulmin en Montanabrok gegeven maar helpt bij mij ook niet. Ik geef in de wnter slobber als bijvoer maar begin nu te twijfelen of dat misschien slijmproduktie geeft.
Wat ik doe is het hooi en de stro nat maken om het zoveel mogelijk stofvrij te houden.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:55

ventipulmin helpt daar helemaal niet tegen, zonde van je geld en slecht voor het paard...

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:56

shaneen schreef:
ventipulmin helpt daar helemaal niet tegen, zonde van je geld en slecht voor het paard...


ja daar was ik ook achter! Heb de kuur niet afgemaakt en was EUR 59,75 lichter. Er zitten hormonen in kwam ik later achter en daar ben ik geen fan van.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 15:07

Margreet schreef:
Echt van die harde droge kuchen of kuchen en daarna proesten?



Hij kucht een keer of 4 (met consumptie) en dan is het goed. Tijdens het rijden heeft hij daarna nergens last van, op de trailer begint het druppelen en dat gaat zo ongeveer 20 minuten door.
Na die 20 minuten heeft hij de rest van de dag nergens last meer van.

Ik geef nu ook geen hooi meer aan Imker maar kuil, hij staat op vlas, veeg alleen als Imker buiten staat en hij krijgt een hele hoop frisse lucht.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 16:45

De DA is net geweest.

Imker is niet verkouden, maar heeft een soort van Astmatische Bronchitis die elk jaar even de kop op steekt. Verder is hij kerngezond verklaard en de DA vond hem er goed uitzien.

Wat ik deed (geen hooi meer voeren, maar kuil) en dat zo stofloos mogelijk leven + veel buitenspelen was een hele goede zet blijkbaar.

Imker heeft nu een spuit gekregen om alle rommel uit zijn longen weg te halen en daarbij ook een kuur (is het nu Ventipulmin of Sputolysin) met een pompje gekregen, waarvan hij dus 4 pompjes per keer, 2x per dag moet krijgen, voor 10 dagen.

De eerste 5 dagen mag hij in beperkte mate gereden worden (buitenritje of heel rustig stappen/draven) en daarna mag ik weer aan de bak.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:06

arme immie! maar goed nu weet je wel wat het is!

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:51

Een goed middeltje, dat ik mijn pony soms ook durf geven is Broncoliquid van Cavalor. Mijn pony had ook regelmatig een kuchje en wit slijm. Dat produkt houdt de luchtwegen goed vrij. Een dag of zeven een dopje over het eten gieten en je merkt het verschil meteen. En tis niet zo'n duur produkt. 1l voor 34euro of zo.
Nadien als je dan nog es een kuch hoort, geef je dat produkt enkele dagen en thoesten is gedaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:14

Als er echt rommel uit zijn longen weg moet, zal hij wel ventipulmin hebben gekregen. Sputolysin is nl voor de voorste luchtwegen en ventipulmin voor de diepere luchtwegen. En als de DA bronchitis heeft geconstateerd zal het wel ventipulmin zijn.
Hopen dat Imker snel weer opgeknapt is!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 09:28

Je hebt gelijk Marije, het is idd Ventipulminsiroop.

Imker stond gister vreselijk te zweten (deken helemaal nat) toen ik hem uit de wei haalde, dus zijn dosis is met 1 pompje verminderd en vanmorgen was hij een heel stuk beter.

Ik denk dat we vanmiddag eens lekker een stuk in de bossen gaan stappen, want dat mocht van de DA.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:25

of foenegriek geven in de winter.. ik geen et de hele winter door en ik heb nooit last van hoestende paarden

Hiet op stal is er 1 met hooikoorts.. allergies voor hooi.. of stof denk daar eens aan

Ad_Fundum
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: Brasschaat - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:34

Vorig jaar had mijn paard daar ook last van, een soort allergische reactie op stof en eventueel pollen. Maar ze had een infectie gekregen op die slijmen en had dus gele snot en kuchen. Uiteraard de DA gebeld en hij heeft dan antibiotica gegeven en ook Ventipulmin en nog iets, weet niet meer wat. En ook altijd hooi natmaken, weinig stof maken... Deze week begon het precies weer, meteen de DA gebeld, het was gelukkig nog niet erg. Hij heeft me een middel op basis van kruiden (eucalyptus, tijm,...) voorgeschreven: Equiresp. Het ruikt wel erg lekker. En nu hopen dat het werkt Haha! Ik ben er gisteren mee begonnen, ik heb al wel gemerkt dat toen ze boven haar etensbak hing, de slijmen goed loskwamen. Tja, het aantal astmapatiënten en allergische mensen neemt toe en het aantal allergische paarden blijkbaar ook al. De wereld is echt naar de * In ieder geval het best OK dan!