hoe weer op te pakken?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

hoe weer op te pakken?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 14:33

Hoi, zoals jullie misschien wel ergens gelezen hebben had mijn paardje een spier in haar linkerachterbeen verrekt. Aanstaande woensdag mag ik er weer voor het eerst op, maar ik weet niet goed wat het beste is.......

Nu mag ik alleen met haar stappen op een zo gelijk mogelijke bodem of eventueel aan de longe op de linkerhand.

Nu vraag ik mij dus af wat ik het beste kan doen om het weer op te pakken
1: zoveel mogelijk rechttoe rechtaan stappen/draven evt. galopperen
2: Zoveel mogelijk in stap loswerken dmv volte openen/sluiten, appuyeren, wijken, wendingen om achterhand, travers etc.

Het nadeel van 2 is dat het been dan heel erg moet inbuigen, maar haar draf is nog erg kort, ik denk zelf dat 1 het beste is, maar wat vinden jullie???!!!! Verward

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:36

Mij lijkt 1 ook het beste, ik weet niet wat er precies met je paardje gebeurt is, maar het lijkt me dat je d.m.v. 1 haar spieren weer sterker kan gaan maken. Dat lijkt me het beste.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:38

Als je alleen aan de longe op de linkerhand mag dan zou ik niet voltes, wijken en wendingen enzo rijden..
Rechtdoor stappen op t harde is goed om alles weer op te bouwen!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:41

Mij lijkt 1 ook het beste. Echt rustig opbouwen is heel belangrijk. Ik zou ook niet direct gaan galopperen. Eerst maar wat stappen en eventueel een stukje draven. Het is heel belangrijk dat je nu niks forceert.
Succes.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 14:48

Mijn paardje is vermoedelijk uitgegleden...........

Eerst kon je het niet echt zien, maar ik voelde dat ze heel stijf was, dus op rust en het werd alleen maar erger, op een gegeven moment stond ze op drie benen dus da erbij en hij pakte haar bij een spier aan de binnenkant van haar linkerachterbeen en ze vloog zowat door het dak Bloos

Maar de da wist eerst ook niet wat er was, ook niet toen ze moest voordraven Verward

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:04

Oooh ja, nou, na al die rust zou ik zeker voor optie 1 gaan! Gewoon rustig aan opbouwen om d'r spieren weer sterker te maken - dus eerst stukken stappen en af en toe een klein drafje en zo steeds meer opbouwen. Dat zou ik doen dan.
Veel succes ermee, ook voor je paardje!

(PS. beetje raar dat de DA dat niet gewoon zag dan.... toch?)

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 15:43

Ik vond het ook wel raar ja! Hij heeft er toch voor geleerd Verward

Maar jaike mocht wel gewoon de wei in, als ze maar geen rare dingen ging doen en in de wei kan ze zelf uitzoeken wat ze doet, als het pijn doet zal ze het niet doen, toch Verward Knipoog

Jaike is in de stap nog wel wat stijf van achter, maar je ziet het bijna niet meer, een leek ziet helemaal niets Bloos
In de draf is ze toch echt nog een stuk korter, ze treed dan ook totaal niet in........
Ik ga denk ik toch voor optie 1, ik heb nu al zin om er weer op te gaan Haha! *LOL* (nog 3 nachtjes slapen Haha! , hoezo pennymeisjesgevoel Bloos )

In ieder geval bedankt voor jullie reacties OK dan! !!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:43

Ik heb hetzelfde met mijn paard op dit moment. Ik heb wel een schema van de DA gehad.

Mijn paard heeft een spier in de buurt van haar knie verrekt (linksachter, heup hoogte)

Ik mag nu na een week stappen,
Week1 *alleen rechtuit stappen en draven, losse teugel. GEEN galop, niet inbuigen. Niets vragen van achter, mag lekker sloffen zeg maar.

Week2 * Stappen en draven, licht contact, lang en laag. Nog steeds niets vragen achter.

Week3 * Hetzelfde, met lichte figuren, grote voltes en dergelijke.

Week4 * Iets meer aan het werk zetten, daar moet ze goed op reageren.
Daarna weer oppakken.

Succes.....

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 16:46

Dankjewel hier heb ik echt iets aan!!!

Ik denk dat ik mij dus hier ook maar aan hou Haha!

Maar moest jij dan niet twee weken alleen aan de hand stappen, ik mocht er namelijk absoluut niet op, maar voor na die 2 weken werd niets gezegd...... Verward

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 16:54

Kan iemand mij ook iets vertellen van de duur van het rijden tijdens het opbouwen....
Ik moest dus met haar stappen, maar dat mocht niet te lang (lekker vaag Tong uitsteken ) ik stap dus 20 minuten tot een half uur met haar aan de hand.

Ik denk dat ik zo dus ook maar doorga, normaal gesproken reed ik zeker een uur (losstappen aan de lange teugel 10 min., oppakken en stukje losdraven 10 min., echt aan het werk dmv oefeningen loswerken 30 min., tussendoor even stappen met lange teugel om op adem te komen en voor de ontspanning en aan het einde weer uitstappen ook weer 15 min.)
Eigenlijk reed ik dus gemiddeld 3 kwartier echt fanatiek, verder stap ik heel veel (snappen de anderen op stal niet zo, die vinden stappen maar saai )

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:54

Ik moest 1 week stappen aan de hand.
Ik denk dat mijn verrekking iets minder erg was. Ik heb even gelezen hoe bij jou was gegaan. Ik zou iets rustiger aan doen nog, mischien voor alles anderhalve week nemen?
Vooral ook niet longeren, tenminste mijn DA zei dat dat niet mocht. Te belastend, al dat bochtwerk.

Deze week mocht ik er gewoon weer op, waarom? Omdat ik dus absoluut niet mag longeren en rechtuit draven niet zo lekker kan ernaast. Ze had verder geen last van haar rug (die spier) dus dat kon geen kwaad.
Lekker lichtrijden en niets vragen, zo kun je weinig kwaad als je er alleen maar op zit....

De eerste week is ook echt maar 10 minuten-werk hoor, dus even stappen, een keertje draven en daarna stappen, klaar! Zo langzaam iets uitbreiden... De week daarop een kwartiertje met iets meer draf...
Let goed op of ze onregelmatig blijft. Tuurlijk is ze in het begin nog voorzichtig, daarom ook niet teveel vragen. Vooral niet aan het werk zetten.

Mijn DA zei dat dit soort dingen (net als een pees) gewoon tijd nodig heeft.
Succes en geniet van je eerste ritje... ik was ook erg blij dat ik er weer even op kon klimmen Haha!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 16:59

Wat raar, ik mocht dus wel longeren, maar dan alleen op de linkerhand Verward

Toch ben ik voor de zekerheid maar gewoon langs de weg gaan stappen, lekker rechtuit *LOL* leek me toch beter dan dat bochtwerk Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:01

Jaike schreef:
Wat raar, ik mocht dus wel longeren, maar dan alleen op de linkerhand Verward

Toch ben ik voor de zekerheid maar gewoon langs de weg gaan stappen, lekker rechtuit *LOL* leek me toch beter dan dat bochtwerk Knipoog


Ja, dat vond ik ook al raar. Maar dat je alleen op de linkerhand mocht, zegt al genoeg. Lijkt me niet evordelijk voor het gelijkmatig werken met je paard. Hij gebruikt zijn linker achterbeen om af te zetten en dus belastend. Als je dat met de andere zijde niet doet, lijkt me niet slim.
Dus lekker erop en veel rechtuit!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:19

Joepie vandaag voor het eerst er weer op!!!! Haha!

Jaike liep super, liep de hele tijd te snurken met de oortjes erop OK dan!

Klein stukkie draven, aan het begin was ze even voorzichtig, maar al gauw begon ze te sjouwen, niet normaal Haha! Ik moest mezelf echt dwingen om na 100 meter weer te gaan stappen Schijnheilig Ze liep ook zo goed!!! Haha!

Daarna nog even stappen en weer naar stal, normaal gesproken gaat ze op de terugweg juist harder, maar nu was het de omgekeerde wereld!

Sorry voor het pennymeisjes achtige verhaaltje maar dit is zo'n opluchting Bloos Tigger heel erg bedankt voor je advies en ik hou denk ik jou schema maar aan OK dan! *LOL*