Maandagziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 09:55

Vorige week woensdag was mijn 4 jarige Tinkertje helaas ziek. Ze had tekenen van koliek en liep van achteren voor haar doen stijf. De veearts concludeerde al vrij snel dat ze inderdaad (gelukkig maar) lichte koliek had maar ook maandagziekte.
Het is voor ons eigenlijk nog een raadsel waarom ze nou net op dit moment maandagziekte moest krijgen omdat ze niet hoger in het voer staat dan normaal of ik harder dan normaal met haar gewerkt had Verward
Maar goed, ze heeft het gehad daar valt niks meer aan te doen en ze zal er altijd gevoelig voor blijven nu, maar daar valt hopelijk wel wat aan te doen.
Meerdere mensen hebben me al tips gegeven zoals:
(natuurlijk) haar zo laag mogelijk proberen te houden in brok, eventueel bijvoeren met pulp, zemelen en mais, vitamine E met selenium bijvoeren en regelmaat in arbeid. Verder moest ik natuurlijk oppassen met weidegang als het gras weer welig begint te groeien.
De laatste dagen heeft ze in verband met die koliek ook voornamelijk op een hooi-dieet gestaan Vork en moest ze een dagelijks wandelregime met het vrouwtje ondergaan *LOL* (kon het vrouwtje ook weer eens de wandelschoenen aantrekken Haha!). Sinds zaterdag krijgt ze weer een klein beetje brok maar verder voornamelijk nog steeds hooi.
Haar dieet wil ik langzaam weer gaan uitbreiden met het voeren van pulp en haar dus zo laag mogelijk in het brok houden.

Mijn vraag is nu eigenlijk: wie kan mij nog meer tips geven wat betreft het (bij)voeren (dat ze me dus niet teveel gaat invallen waar ze al snel neiging toe heeft)? Pulp, zemelen en mais dus maar wat kan/mag nog meer? Wortels, brood, slobber, melange Verward En mais hoe? Grof of geplet, gehakseld, gesneden Verward Kortom, in welk voer zitten zo min mogelijk eiwitten?

Vraag nr. 2: hoe kan ik het het beste weer het werk oppakken? Hoe rustig aan moet ik beginnen? Het normale werk wat ze hier voor deed was: stappen, draf en een klein beetje galop. Laten we zeggen dat draf toch zeker 70% van het werk omvatte en dan rustig arbeidsdraf, overgangen stap-draf-stap, verruimen, terug en vooruit schakelen en wat wijken voor linker- en rechterbeen (ow en niet te vergeten haar uitspattingen tijdens het galopperen nu ze erachter is gekomen dat ze dan heel goed kan bokken Schijnheilig ).

Alvast bedankt!


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:41

hai hai, ten eerste zou ik geen mais en pulp enz gaan voeren, ik zou het bij een onderhoudsbrok houden en evt een muesli of iets dergelijks er bij voeren, Je heb eigenlijk alle tips al, de vitamine e met seleen is heel goed je heb ook nog iets dat is vloeibaar, gebruiken ze ook bij bevangenheid enz... kom ff niet op de naam dat laat ik je later wel weten, als je weer gaat beginnen is het heel belangerijk dat je goed in en uit stapt en het gelijdelijk aan weer op het oude niveau brengt, bv eerst een rondje over de weg heen stappen telkens wat verder mocht dit niet kunnen doordat het paard wat heet is van al het stappen zou ik in de bak gaan en dan lang instappen rondje draven links rechts en weer stappen enz...succes..

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:18

maismeel en pulp zijn goede dikmakers vind dat wel een goed idee. Om hem dik te houden zou je ook olie aan zijn dieet kunnen toe voegen. Je hebt eiwitarme muesli en brokken dat scheelt ook al weer wat.
goed in-uitstappen met een dekentje om voor zijn spieren.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:19

Wij hebben een pony die ook gevoelig is voor maandagziekte.
Wij hebben niets anders gevoerd want ze krijgt alleen maar onderhoudsbrok en in de zomer geven we haar niet te veel vers gras want anders heeft ze het zo weer te pakken
Vaak komt maandag ziekte door de 6 dagen te rijden en 7 dagen het zelfde hoeveelheid voer te geven in plaats van 6 dagen hetzelfde en een dag minder omdat je paard die dag vrij heeft.
De naam maandagziekte komt van vroeger toen moesten de boerenpaarden 6 dagen in de week hard werken en zondag hadden ze vrij maar kregen wel de zelfde hoeveelheid voor als de overige dagen en als ze dan maandag weer aan het werk moesten dan werden de paarden ziek vandaar dus maandagziekte.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:21

mijn paard heeft het gekregen door in ene hard te gaan sprinten in de koude regen (werkt niet meer is 31) in combinatie van omschakeling met ander merk voer


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:57

Maandagziekte komt niet altijd alleen maar door het voeren Het is meer een combinatie van... Mijn paard heeft het ook gehad. Wat heel belangrijk is om hem goed in te stappen (10 a 15 min.) en hem daarna heel goed uit te stappen. Als je paard een dag niet hoeft te werken voer hem dan alleen maar wortels ofzo bij i.p.v. muesli.

Ik gebruik zelf pavo steamix muesli.. dat is eiwitarm. Voer je paard sowieso niet te veel bix.. de mijne krijgt 3x daags 1/4 bix. Geen kuil maar hooi voeren. Als je bijvoorbeeld weet dat je morgen les hebt zorg dan dat je het vandaag al een beetje opbouwt.. dus laat hem niet stilstaan maar ga stappen onder het zadele en spieren lekker loswerken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:03

Wij geven onze pony, maar ook ons grote paard Subli ponybrok. Veel vitamine en mineralen, heel weinig suiker en eiwit. Bij ons vanwege hoefbevangenheid (vd pony). Bevalt prima!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:54

mijn pony heeft het ook gehad, na een week op stal en niks eten was het nagenoeg over, weer heel rustig beginnen met veel stappen en langzaam opbouwen. Ik heb toen een middel, neutradex gekocht wat ik een half uur voor het rijden door het voer moest doen, en ook bij de endurance.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:14

Zoals je weet is Connor vorige week officieel genezen verklaard van bevangenheid. Hij staat nu nog steeds op een dieet van heel veel hooi (12/14 kilo per dag) en sinds een week op geplette haver voor de energie (hier zit bijna geen eiwit en suikers in). De Da heeft toen tegen mij gezegd, zoek een brok met zo min mogelijk eiwit en begin dan voorzichtig met een handje per dag om te kijken of ie er op reageert.

Qua beweging moesten wij minimaal 3 weken alleen wandelen, daarna mocht ik erop en dan voornamelijk rechte lijnen rijden (buiten is dus het gemakkelijkst). Dit ook weer een week of 3 volhouden en dan maximaal een half uur.

Daarna mogen we weer beginnen met kleine stukjes draf, en dan mogen we in een maand ongeveer opbouwen naar 45 minuten stap en draf. Het gaata ons dus in het totaal een maand of 3 kosten voordat we weer op oms oude niveau zitten.

Misschien kun je het aan je DA vragen, het hangt natuurlijk ook af van de ernst van de maandagziekte.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:51

dit las ik ergens:

Hoe tying-up te voorkomen? Meest gevoelig is het paard als na enkele dagen rust het weer niet gaan werken. Het beste is een getraind paard niet stil te laten staan, maar elke dag in de weide of stapmolen. Als het paard wel stil staat, op die dagen krachtvoer verminderen met rond de 75%. Als je weer aan de gang gat, heel kalm aan beginnen en als hij stijf wordt, onmiddellijk stilzetten.

Op termijn kan je ook het hele voedingspatroon aanpassen door minimaal krachtvoer te geven, maar met name hooi/kuilgras van goede kwaliteit of zo veel mogelijk weidegang aangevuld met extra olie door het voer tot 500 ml per dag voor de energie. Het paard moet daar langzaam aan wennen, maar binnen enkele weken kan deze overgang gemaakt worden. Daardoor gaat het paard olie als energiebron gebruiken en minder koolhydraten (suikers), is er minder kans op verzuring van de spieren.


Spierbevangenheid

BIOFARM'S SPEEDMIX MAG

In acute gevallen onmisbaar (spierbevangenheid). Ook Smooth Locomotion kan een belangrijke bijdrage leveren tijdens acute gevallen. Het speciale mengprocédé geeft een homogene verdeling van de ingrediënten, waardoor de activiteit van iedere component wordt gepotentieerd. Vitamine E is om de spieren op te bouwen.

Zeer belangrijk is de juiste concentratie Selenium en Lysine. Selenium zorgt ervoor dat de opname van vitamine E optimaal is. Lysine bevordert de proteïne formatie, welke belangrijk is voor de opbouw en reparatie van het bodyweefsel. Magnesium zorgt voor de belangrijke ijzerhoudende stoffen. Een bijkomstig voordeel van magnesium is, dat het kalmerend kan werken. Alleen in de juiste verhouding heeft dit preparaat zijn werking, de fabriek garandeert dat er geen betere te koop is. In elk stadium kan dit preparaat worden gebruikt, het helpt de spieropbouw van zowel jonge als oudere paarden, indien men met het paard niet werkt heeft het ook geen nut om vitamine E te gebruiken.
INHOUD:(per kilo) Vitamine E 45.000 i.u., Selenium 10 mg., Lysine 50.000 mg., speciale kruiden.
Paarden in training de eerste week 4 schepjes per dag, daarna 2 schepjes per dag. In acute gevallen (tying-up) gedurende 14 dagen 4 schepjes per dag, daarna 2 schepjes per dag.
Elke schep is ± 12.5 g.

Artikel Gewicht btw Prijs
Biofarm's Speedmix Mag 1 kg EUR 2.09 EUR 37.00
Biofarm's Speedmix Mag 2 kg EUR 3.54 EUR 62.50

ps. spierbevangenheid = maandagziekte

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 21:12

karuna schreef:
Misschien kun je het aan je DA vragen, het hangt natuurlijk ook af van de ernst van de maandagziekte.


Fayette had gelukkig nog een lichte vorm van maandagziekte. Lopen wilde ze nog wel het ging alleen nogal erg stijf.
De VA heeft gezegd dat we na 3 dagen weer langzaam de hoeveelheid brok, weidegang en arbeid mochten opvoeren.
Maar ik ben erg voorzichtig met d'r omdat ze nu na die ene keer gewoon gevoelig hiervoor blijft. Daarom wil ik haar dan ook zo laag mogelijk in de brok houden en vraag ik hier op bokt naar alternatieven zodat ze genoeg energie krijgt en niet gaat invallen.
Gefeliciteerd trouwens dat Connor weer genezen is verklaard OK dan! Nou maar hopen dat hij er geen last meer van krijgt.

Ik heb ondertussen ook de verschillende brokfabrikanten gemaild en om hun advies gevraagd Haha! Eens kijken wat die allemaal aanraden (natuurlijk hun eigen voer Tong uitsteken )

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor jullie tips OK dan!
Maar meer tips/adviezen zijn natuurlijk nog steeds welkom


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Eve_16, Keizerinnnn, Perros, SentiBot en 71 bezoekers