Hoeven groeien ineens erg langzaam...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Hoeven groeien ineens erg langzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:03

Mijn paard is op 24-11-2003 rondom natuurlijk bekapt en heeft voor twee natural balance ijzers met zooltjes.
Het is de eerste keer dat ze natuurlijk bekapt en beslagen is, hiervoor heeft ze ongeveer drie jaar zonder ijzers gelopen en is ze altijd op de normale manier bekapt.
En daarvoor heeft ze regelmatig op normale ijzers gestaan.

Het is nu dus al een tijdje geleden dat de smid geweest is, maar haar hoeven zien er nog steeds mooi en kort uit.
De hoef is iets over het ijzer heen gegroeid (ijzers zonder voorlipje) maar nog lang niet zo dat opnieuw bekappen nodig is.

Dit is toch niet normaal???
Normaal gesproken moet ze echt wel elke acht weken bekapt worden.
Hoe kan dit?
Ligt het aan de manier van bekappen?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:23

In de winter groeien de hoeven minder snel. In de zomer groeien ze het hardst.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:27

wat is het nut van (natural balance)ijzers als je natuurlijk bekapt Verward natuurlijk bekappen gaat er toch juist om dat ijzers niet nodig en schadelijk zijn?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:16

het is toch zo dat bij natuurlijk bekappen JUIST de hoefsmid niet vaak nodig moet hebben?

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:32

Heb mijn paardje nu ruim een jaar en merk ook dat in de winter de hoeven veel korter blijven. Er valt weinig te bekappen, vooral de voorhoeven.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:07

Als het goed is (eigenlijk is dat niet goed) nagelen ze met die natural balance ijzers erg ver naar achter.. Hierdoor kan de hoef minder 'uitzetten'in de achterste hoef helft,waardoor het hoefmechanisme al een stuk minder werkt.....Met gewoon beslag neemt het hoefmechanisme al met ongeveer 40% af..Als ze dan nog eens ver naar achteren gaan nagelen,neemt dat hoefmechanisme natuurlijk hélemaal veel af.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:09

Hoeven groeien in de winter minder hard, net als nagels en haren bij de mens. Ons paard heeft ook net na 10 weken nieuwe ijzers gekregen, hij had ze zelfs nog wel een weekje langer kunnen hebben. Terwijl hij in de zomer toch wel om de 8 weken nieuwe moet hebben. Ik heb geen idee wat NB hiermee te maken kan hebben, maar het klinkt vrij normaal voor een winterperiode.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:13

Precies, dat klopt ook 's winters groeien ze minder hard.Kan echt enkele weken schelen...Maar ook dat NB kán er iets aan 'meehelpen' .

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:32

Mijn pony doet 's winters wel 3/4 maanden met haar ijzers, maar in de zomer soms maar 1.5 maand. Echt groot verschil.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:23

In de winter krijgen sommige paarden minder voedingsstoffen binnen waardoor de hoeven minder znel groeien. Ook de hoeveelheid licht die in de winter minder is dan in de zomer heeft effect op de groei van de hoeven. Maar als ik jou zo hoor denk ik dat je het in de voeding moet zoeken; overgestapt op een ander merk oid?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 01:26

Mijn paard heeft voor ijzers met zooltjes omdat ze in een aantal dingen gecorriceerd moet worden, hier over heb ik al een topic.

Ze krijgt sinds eind oktober inderdaad ander voer, genaamd Biomix.
Dat is een soort muesli wat meewerkt aan de gezondheid van het paard.
Ze doet het verder super op dat voer, is dat dan een slecht iets, dat dat invloed zou hebben op de groei van de hoeven?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:30

Als ze het verder super doet op dat voer, dan zou ik me geen zorgen maken om de groei van de hoeven. En zo lang de hoeven er verder gezond uitzien (niet brokkelen, niet te droog, geen rotstraal o.i.d.) is er naar mijn idee niets bijzonders aan de hand. Hoeven groeien in de winter gewoon minder snel, zoals Alet ook al zegt heeft ook de hoeveelheid licht invloed op de groei. Ik zou het gewoon als voordeel zien (paard hoeft minder snel nieuwe ijzers), maar wel even in de gaten houden of ze straks sneller groeien naarmate de dagen weer langer worden.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 02:01

Oke, bedankt allemaal!!!!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:46

DUH, wat denk je zelf....

Je paard had eerst geen ijzers, en nu wel en nog met zooltjes ook.
Die ijzers belemmeren het hoefmechanisme, waardoor de hoeven veel minder bloedtoevoer krijgen en dus minder hard (kunnen) groeien.

ER is inderdaad ooit een 'onderzoek' geweest naar invloed van zonlicht op de groei van de hoeven.
Maar wat was de eigenlijke oorzaak van verminderde hoefgroei? De paarden staan 's winters veel meer op stal en worden minder bereden.
Dus: minder beweging --> minder bloedtoevoer naar de hoeven dus minder hoefgroei.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:47

gaat niet altijd op; Sikiley staat de hele winter in het weiland (dus licht en beweging) en haar hoeven groeien ook langzamer dan in de zomer...
maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in wat je zegt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:42

callippo schreef:
DUH, wat denk je zelf....

Je paard had eerst geen ijzers, en nu wel en nog met zooltjes ook.
Die ijzers belemmeren het hoefmechanisme, waardoor de hoeven veel minder bloedtoevoer krijgen en dus minder hard (kunnen) groeien.

ER is inderdaad ooit een 'onderzoek' geweest naar invloed van zonlicht op de groei van de hoeven.
Maar wat was de eigenlijke oorzaak van verminderde hoefgroei? De paarden staan 's winters veel meer op stal en worden minder bereden.
Dus: minder beweging --> minder bloedtoevoer naar de hoeven dus minder hoefgroei.


Hier ben ik het mee eens