Paard trekt teugels uit je handen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lollilli
Berichten: 153
Geregistreerd: 27-02-03

Paard trekt teugels uit je handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 12:28

oke probleempje hier.
Wie kan mij vertellen wat te doen bij een paard dat de teugels uit je handen trekt en zowat de ruiter uit het zadel trekt.


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:34

Zeker niet gaan terugtrekken! Dat is waarschijnlijk omdat je te veel met je handen bezig bent en hij zegt van: ik ben moe, tis gedaan. Ik zou meer met een licht contact en veel meer been proberen te rijden, dan heeft hij niks om tegen te trekken. en misschien hem eens meer een lang teugeltje geven als ontspanning, en dan weer opnemen. Wel consequent zijn. succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

lollilli
Berichten: 153
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 12:47

Bedankt! maar zelfs als ik een lange teugel geef en ik heb het uiteinde van de teugel vast probeert ie het nog.
Het is niet zo dat ik teveel met mijn handen bezig ben. hij doet het ook pas na een half uurtje rijden daarvoor niet. En dit is iedere keer zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:51

Bijzetje erbij zodat íe z'n mond goed stoot als íe dat doet. Meteen bestraffen aan de achterkant.
Longeren met pessoatuig is hier een heel goede oplossing tegen.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:52

Idd, terug trekken lijkt me niet handig. Het paard is meestal sterker Lachen.
Wellicht kun je proberen hem uit evenwicht te halen als hij dit doet. Dit kan door lichtjes afwisselend meer en minder druk aan je binnenteugel te brengen. Denk eraan, niet gaan zagen! Als dit niet lukt kun je misschien op het moment dat hij trekt met een hand 10 cm naar boven gaan, daarna meteen weer naar beneden gaan waar die hoort. Maar ook hierbij moet je oppassen dat je het niet oneerlijk doet.

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:55

Als ie het doet als je je teugels gewoon in contact hebt moet je ineens loslaten (alleen als ie er zeg maar op hangt). Trekt ie er aan geef je hem been, niet trekken aan de teugels, dat werkt alleen maar averechts, maar gewoon been, en als gewoon been niet helpt een goede por..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:58

ga mee met ymke Lachen hij profiteert er gewoon van. Gewoon loslaten en veel been dan erbij. Weet niet of bijzet de goede oplossing zou zijn, dan hij hij weer iets om tegen te trekken en gaat hij gewon door, of niet?

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:47

Ik heb hetzelfde probleem en heb nu al een tijdje een halsverlenger gebruikt. Ik had namelijk op een gegeven moment een los-vast contact en nu vangt de halsverlenger dat op en gebruik ik bijna mijn teugels niet. ik rij dus met lange teugels en een losse halsverlenger zodat er toch een beetje druk op het bit staat en het gaat goed. Iedere keer als ik rij probeer ik dan de bewegingen goed te volgen. Snap je een beetje wat ik bedoel? Haha!

Rona, Linanda en Oackly


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 02:09

Hmm.. ik zie hier veel reacties die gebaseerd zijn op het gevolg, zonder de oorzaak eerst eens te vinden. Misschien kan jouw da eens naar de tanden van het paard kijken. Je zegt dat hij het pas doet na een half uurtje rijden. Maar wordt hij na dat haf uurtje ook niet wat stugger in zijn mond? (lees: reageert hij slechter op het bit?) Maar ik zou zeer zeker niet zomaar een bijzet eraan doen of wat dan ook, vind het jammer dat sommige mensen alsnog alleen de fout richting het paard schuiven. Een paard doet niet zomaar iets, daar is altijd een rede voor! Zoek die rede eens op en doe er iets mee! Jou paard wil je alleen maar laten weten dat er iets is. Succ6

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:20

Mijn paard doet dit af en toe bij mijn bijrijster. Bij mij zelf doet ze het nooit. Ze heeft gewoon ontdekt dat zij dan bijna niet reageert.

Ze moet van haar instructrice dan een korte, maar wel duidelijke ophouding met haar handen maken en haar een tik geven. Wel meteen en niet wachten. Als ze dat ook echt doet, houdt Pris ermee op. Pris doet het gewoon om dan bij haar niet aan de teugel te hoeven. Als ze consequent tegen haar doet, houdt ze er meteen helemaal mee op en loopt vanaf dan dus ook gewoon aan de teugel verder.


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:19

wat meer van achter naar voren rijden, veel overgangen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:23

Een paard dat aan mijn handen trekt krijgt een flinke schop. Elke keer dat hij dat doet. wel snel reageren natuurlijk, liefst al tijdens het trekken. Anders helpt het niet. Als het paard als reactie op de schop gaat lopen, niet hangen of direct terugnemen.

De hond is de betere mens

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:38

jill deed het een tijd geleden ook heel erg, ze had niet aan haar tanden, en het hoofdstel zat goed, nu geef ik haar af en toe heel veel teugel (dan loopt ze met haar neus over de grond te schuren, en daarna is het over.
ze had denk ik last van haar spieren, mischien moet je gewoon proberen wat vaker te ondspannen, en daarna weer lekker door rijden ???....

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:46

Ik rijd western met een enorm lange teugel.
stel dat mn paard t zou proberen om daar tegenaan de gaan hangen dan pak ik mn teugel op de 'engelse' manier op en laat in 1 keer alles los.
paard krijgt gevoel dat ie valt.
en over is het weer.
gemeen ben ik he? Bloos!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:33

Kyra schreef:
wat meer van achter naar voren rijden, veel overgangen.


Juist. Er wordt vaak meteen aan de voorkant van het paard gedacht (ander bit erin, bijzetteugels, iets met je handen doen...). Van voren trekt ie de teugels uit je handen, dus ...

Ik heb zelf ook een paard die graag een beetje uitprobeert. Ik probeer voorwaarts neerwaarts los te rijden. Op het moment dat ik geef zodat ze iets meer mag dalen in de hals probeert zij het andere uiterste, en dan met kleine rukjes de neus naar beneden en de teugels uit mijn handen trekken. Het probleem los ik aan de achterkant op. Ik drijf bij en zorg dat de achterhand er iets meer onder komt. En meteen houdt ze op en zoekt ze weer de aanleuning op.

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:51

het schijnt ook dat paarden je sneller wegtrekken als je teveel naar voren zit, probeer daar eens op te letten, mischie ligt het daar aan? Lachen
anders ou ik een keer een hulptuegel gebruiken Lachen

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:24

Je moet het voor zijn door je handen op de plaats te houden wanneer je paard er aan trekt. Op het moment dat ie trekt, geef je hem een rotschop zodat ie weet dat dat niet mag. Maar wel druk houden en je nooit uit het zadel laten trekken. Dit is gewoon een spelletje van hem geworden, dat moet jij hem eerst afleren! Het is een manier om zich te onttrekken uit het werk.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:36

Prima schreef:
Je moet het voor zijn door je handen op de plaats te houden wanneer je paard er aan trekt. Op het moment dat ie trekt, geef je hem een rotschop zodat ie weet dat dat niet mag. Maar wel druk houden en je nooit uit het zadel laten trekken. Dit is gewoon een spelletje van hem geworden, dat moet jij hem eerst afleren! Het is een manier om zich te onttrekken uit het werk.



zozo wat heb jij ineens een hoop rijtechnisch inzicht ontwikkeld Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:50

4 jaar lang kijken en vragen praten, dan pik je nog eens wat op Haha!. maar vraag me niet op een paard te gaan zitten, want ik flikker er zo vanaf Haha!. Maar, ik kan wel appuyeren (of hoe schrijf je dat) als je het aam mij vraagt, maar zeg niet hoe het eruit ziet Haha!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:45

Eeeeh...?? Schijnheilig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:09

Jura schreef:
Eeeeh...?? Schijnheilig


ohhhhh, en offtopic reactie, en dat voor een mod! *FOEI* Tong uitsteken

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:19

Jura schreef:
Eeeeh...?? Schijnheilig



jij kan vast wel een verklaring geven voor zijn plotselinge inzicht Knipoog

Hij is in ieder geval goed op de hoogte, mijn vriend staat langs de kant van de bak en zegt: we maken nu een overgang naar de werkgalop Haha!

sorry ik ging offtopic Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:27

Ik ben niet voor de genoemde bijzetteuge omdat ie dan toch lekker kan hangen en zich veel te sterk kan maken inde nek door de (verkeerde) spierontwikkeling die hierop volgt. Veel drijven en een tik op zn kont als ie het doet iedere keer wil wel s helpen en inderdaad zeker niet terugtrekken. Tis werl altijd moeilijk te beoordelen vanaf de PC dit soort dingen..

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:54

Stuur maar een filmpje op Barb, en ik kan je vertellen wat je zwakkere kanten zijn Haha!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:23

hahaha ja hoe weet ik dat je zonder hulp van Jura zit te kijken Haha!
maar ik zal het onthouden hoor *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers