Boommaat zadel opmeten?Geen idee....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Boommaat zadel opmeten?Geen idee....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 23:40

Hallo! Haha!
Ik heb met de zoekfunctie geprobeerd hier iets over te vinden maar ik vond niks... toch wil ik het weten!
Hoe meet ik de boommaat van een zadel op? Het gaat over een Kieffer vzh zadel van honderd jaar geleden, dus geen wintecje met zo'n verwisselbare boom ofzo. Het zadel begint mij een beetje mijn keel uit te hangen want hoe je Amber ook aansingelt hij blijft schuiven; als het niet naar achteren is dan is het wel naar opzij.. De eigenaar van haar heeft dit zadel al heel lang en hij zegt dat het goed past maar dat vind ik niet. Ik zou heel erg graag een dressuurzadeltje kopen voor haar dat haar lekker zit.( en mij ook natuurlijk..)
Amber is vrij breed, misschien wel een beetje te vergelijken met een fjord of haflinger. Ze is een kruising kwpnxgroninger.


Kortom: hoe meet ik de boom op? Wat voor zadel ligt goed op een breed/dik paard? Ik las iets van M-boom, w-boom: Wat houdt dat in?



Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:53

Heej ik zou je zadel gewoon even meenemen naar een zadelmakerij of ruitersportzaak, als dat mogelijk is. Daar weten ze vast wel welke maat je zadel is en wat je dus ongeveer nodig zou moeten hebben. Plus dat je gelijk kan kijken voor wat zadels (tweedehands misschien).
Mijn paard is ook vrij breed, en ik heb toevallig net een tweedehandszadel gekocht. Als ik goed heb opgelet was boommaat 3 voor 'normale paarden' dus met vrij hoge schoft, en ik heb nu een zadel met boommaat 4 voor 'bredere paarden'. Daarvoor reed ik met een wintec met de witte boom (breedste) erin, dat had ik ook verteld. Maar ik weet niet of ze overal dezelfde termen voor boommaten aanhouden.
succes ermee! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 12:06

Dank je wel!
ik had al wel verwacht dat er weinig reacties op zouden komen helaas... Wat jij zegt, over dat ik het zadel mee kan nemen naar een ruitersportzaak oid, dat kan wel maar is wat lastiger omdat we op een eiland zitten!
Meen me wel te herinneren dat er elk jaar in de zomer een zadelmaker naar het eiland komt om zadels te checken.
MIsschien zou ik eens het zadel mee moeten nemen naar de wal maar dan moet de auto eigenlijk ook alweer mee want om nou zo de boot op te lopen met een zadel op mijn arm.....

Nu ik weet dat voor bredere paarden boommaat 4 goed is, is dat wel fijn maar hoop toch dat er nog iemand is die me kan vertellen hoe ik de boommaat meet. Dat ik weet hoeveel cm die is want dan kan ik op internet ook eens rustig zoeken naar zadeltjes..

callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:13

Wat je kan doen om de schoft van je paard op te meten, is zo'n metalen kledinghanger (zoals van de stomerij) buigen tot hij precies goed aansluit op de rug van het paard.
De vorm trek je dan over op karton en die kun je in zijn oude zadel houden om te kijken in hoeverre dat zadel past.

ZO'n karton kun je ook weer inscannen. Wanneer je dan een advertentie op internet ziet van een goed zadel, kun je je ingescande plaatje opsturen zodat die persoon kan kijken of dat in het zadel past.
Dit heb ik namelijk ook een keer gedaan om een pony-zadeltje te vinden (we hadden in dat geval ook het karton mee naar de winkel genomen) en jahoor, de zadels die volgens het karton zouden passen, lagen ook goed op de pony.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 16:55

Wat een plan!! Fantastisch! Haha! Dat zal ik eens even gaan uitvoeren als ik tijd heb.. nu moet ik zo eerst naar de boot...
Wat goed dat het bij jou heeft gewerkt! Zodra ik het heb uitgevoerd laat ik het wel even weten. En bij eventuele vragen, mag ik jou dan lastig vallen??? Bloos

Thankx!!!! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellala, cam, GrapeshotBot, rocky_1995, StonedRomy, Trendiction, YandexBot en 103 bezoekers