Welke ras op mijn papierloze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Welke ras op mijn papierloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 18:42

Ik denk dat mijn titel al een beetje alles zegt Haha!
Het is nog niet voor dit jaar ofzo om haar te laten dekken,
maar gewoon voor binnen een paar jaar ofzo,
maar ben me al helemaal aant informeren... Knipoog
Ik zou dan willen laten dekken door goedgekeurde hengst,
en dan het veulen laten inschrijven in het Hulpstamboek.
Mijn merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zou graag proberen om de bouw van het veulen iets fijner te krijgen,
aangezien Ushi zelf toch wel redelijk breed gebouwd is.
Ushi is zelf 1.57m, en ik zou zeker niet groter dan dit willen fokken.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:19

Wat een leuk paard en wat een grappige tekening op haar hoofd.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:23

Ga je voor jezelf fokken?
1.57 is namelijk niet zo'n heel handige stokmaat, voor ponyruiters te groot en voor paardenruiters te klein. Is wel iets om rekening mee te houden als je niet zeker weet of je het veulen zelf wilt houden.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:28

dat is inderdaad wel een goede tip!

Ik heb voor de lol weleens zitten denken wat voor hengst ik bij Donja zou willen, stel dat het mijn paard zou zijn. Donja's afstamming is absoluut onbekend, maar het is een uit de kluiten gewassen pony (1.59 ongeveer) en niet een klein paard. Ik zou daar dus een pony-hengst bij willen, zodat het veulen rond de 1.53 zal worden. Maar goed, ze is niet van mij dus daar hoef ik niet over na te denken.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:01

Ik ga met Sjuimpje mee over de maat.

Je zou eventueel een NRPS-hengst kunnen overwegen Als je er een met voldoende bloed kiest kan het veulen gewoon in het veulenboek ingeschreven en je kunt je merrie eventueel in laten schrijven in het sportregister.
En het NRPS heeft ook E-pony hengsten

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:19

Hele aparte tekening op het hoofd. Waarom wil je niet breder fokken? Ik denk dat met haar witte benen en haar aftekeningen op het hoofd er wel kans is op een gevlekt veulen. Ik zou met een Quarter of een Paint dekken. Eerder nog een Paint, ik denk dat je goede kans hebt op een bonte.

Je suis Charlie.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:27

In België is 1.57m een paard, Ushi heeft ook een paardenmodel om het zo te zeggen, dus op dat punt is de maat niet zo een probleem.
Op kleur fokken zou inderdaad een leuke optie zijn, zeker gezien het feit dat haar eerste veulen exact dezelfde aftekeningen had op benen en lichaam (wel een zeer brede witte bles op het hoofd).

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:49

Als je met een Paint kruist heb ik geen idee wat voor (en of je) papier je dan zou kunnen krijgen.
Wat wil je zelf graag met het veulen gaan doen?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 17:54

Sjuimpje"]
Ga je voor jezelf fokken?
[/quote]
Dat zou idd wel de bedoeling zijn, om binnen een paar jaar (nog minstens 5 jaar ofzo Schijnheilig ) Ushi te laten dekken,
dat ik dan een leuk paardje heb om zelf op te leren en mee verder te gaan.

[quote="Gomir"]
Je zou eventueel een NRPS-hengst kunnen overwegen Als je er een met voldoende bloed kiest kan het veulen gewoon in het veulenboek ingeschreven en je kunt je merrie eventueel in laten schrijven in het sportregister.
En het NRPS heeft ook E-pony hengsten
[/quote]
Dat klinkt wel heel intresant, zeker als Ushi eventueel ook ingeschreven zou kunnen worden.
Maar kan dit ook in België, of alleen maar in Nederland?

[quote="Cassidy schreef:
Waarom wil je niet breder fokken?

Omdat het veulen zou zijn om zelf te houden, en ik meer van iets smallere paardjes hou Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:02

Wel moeilijk. Als je er een Welsh hengst op zet, kun je er ook papieren bij krijgen in Nederland. Maar hoe dat in Belgie zit?
Zo heeft onze Welsh Cob hengst ook wat verschillende merrie gedekt. Heel verschil, kleinere en grotere.
Onze Cob heeft een kol, en 4 witte beentjes, althans ik geloof 2 witte voetjes, en 2 (halve) witte benen, maar dat moet ik dan nakijken.
Is geen hele zware hengst, maar ook geen arabier type.

Wel moeilijk om er echt wat leuks op te zetten. Zelf zou ik er een niet te smalle hengst opzetten. Vind het beestje zo wel mooi qua bouw.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:56

Anjatjeuh"]
[quote="Sjuimpje"]Ga je voor jezelf fokken?
[/quote]
Dat zou idd wel de bedoeling zijn, om binnen een paar jaar (nog minstens 5 jaar ofzo Schijnheilig ) Ushi te laten dekken,
dat ik dan een leuk paardje heb om zelf op te leren en mee verder te gaan.

[quote="Gomir schreef:
Je zou eventueel een NRPS-hengst kunnen overwegen Als je er een met voldoende bloed kiest kan het veulen gewoon in het veulenboek ingeschreven en je kunt je merrie eventueel in laten schrijven in het sportregister.
En het NRPS heeft ook E-pony hengsten

Dat klinkt wel heel intresant, zeker als Ushi eventueel ook ingeschreven zou kunnen worden.
Maar kan dit ook in België, of alleen maar in Nederland?
[/quote]

Je merrie kan je enkel laten inschrijven bij het NRPS als ze op een provinciale keuring is geweest. Daar beslissen de keurders of ze exterieurmatig voldoet aan de eisen van het stamboek. De keuringen vinden allemaal plaats in Nederland. Ik weet niet precies waar je woont maar St-Oedenrode en Vrouwenpolder zijn voor mij de dichtste plaatsen vanuit België en ik woon op zo'n 20 à 30 kilometer van de kust af. Het veulen kan bijna zonder problemen ingeschreven worden als het minimum 12.5% bloed draagt.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:03

Je zou de Iraanse volbloed arabier Jallad kunnen nemen, heeft o.a. in endurance gelopen. Hij is 27 jaar en kerngezond en zeeeeer zeldzaam. De enige zuiver Iraanse dekhengst buiten Iran. Het veulen kan ingeschreven worden bij het NRPS. info: www.mathildehoeve.nl

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:06

Even off-topic: mochtje er een paardenveulen uit fokken met deze aftekeningen, en je wilt hem/ haar verkopen, laat het mij dan ff weten Vingers aflikken


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:35

Als je besluit om er wat Barok op te zetten (PRE/Lusi/...) kan je voor het veulen een Crusado papier aanvragen. Maar ja, als je niet van brede paarden houdt, zal een barok type je ook niet aanstaan waarschijnlijk Knipoog

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:38

Ik zou er gewoon een mooie, aansprekende KWPNer op zetten en hopen dat er gewoon een leuk veulen (toekomstig sportpaardje?) uit komt.
Jou paardje vind ik er ook wel leuk uit zien voor in de sport, vandaar de combi.
Maar je moet natuurlijk doen wat je zelf leuk vind.
OK dan! Ik vidn wel dat je een erg mooi paardje hebt hoor! Bijzondere aftekeningen!

Groetjes Elizabeth


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:08

Met haar aparte aftekeningen voert zij zeker de Sabiano gene, wat betekend dat zij inderdaad een bonte veulen zou kunnen geven.

Je hoeft niet noodzakelijk een bonte hengst er voor te hebben, maar er is bijvoorbeeld 3/4 arabier pinto Indian Boogie Woogie uit (denk ik) Turnhout. Veulen zou geregistreerd worden in Arabier stamboek als halfbloed arabier met Belgische papieren.

Of er is ook keuze genoeg van Palomino gekleurde hengsten in Belgie van o.a. halflboed arabier, anglo-arabier, SBS, enz. Veulen wordt dan, afhankelijk van stamboek van de hengst, daarin geregistreerd EN ook in de Royal Belgian Palomino stamboek. In feite dubbel registratie of enkel naarverlang de eigenaar. Merrie kan hier ook geregistreerd worden.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:33

waarom niet groter misschien denk je dara over 5 jaar anders over ik denk dat ik ook voor het nrps zou kiezen kan je kiezen uit paarden en pony's ik zou naar een paard toe fokken als ik jou was, ik zou niet met een paint of quarter fokken, vind ik zonde van deze merrie.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:34

Peterina"]
Met haar aparte aftekeningen voert zij zeker de Sabiano gene,
wat betekend dat zij inderdaad een bonte veulen zou kunnen geven.
[/quote]
Ja, ze is inderdaar een Sabino vos.
Maar een bont veulen is eigenlijk niet de bedoeling Scheve mond
Zou het liever houden op een gewone kleur met veel aftekeningen,
vind ik veel specialer en ook leuker om te zien eigenlijk Haha!

[quote="Alikesflame schreef:
waarom niet groter misschien denk je dara over 5 jaar anders over ik denk dat ik ook voor het nrps zou kiezen kan je kiezen uit paarden en pony's ik zou naar een paard toe fokken als ik jou was, ik zou niet met een paint of quarter fokken, vind ik zonde van deze merrie.

Ik ben zelf maar 1,57m groot en word waarschijnlijk maar net 1.60m,
dus zie het niet echt zitten om een nog groter paard dan Ushi te krijgen.
Ik weet dat een wat groter paard eigenlijk beter is voor in de sport (zeker springen),
dus als jullie een echt aansprekelijke nrps paardenhengst zeggen, zal ik mss nog op mn mening terugkomen. Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:43

Royal Highness. die is een hele leuke nrps hengst

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:50

Je gaat sowieso bij de paarden moeten deelnemen vanaf een bepaalde leeftijd (van jou dan), dus zou je kunnen proberen om richting 1.60m te fokken, dat is nog te overzien en zo ben je niet veel kleiner dan je "tegenstanders". Je weet natuurlijk niet wat voor bloed er achter Ushi zit en of dat "groot of klein bloed" is.
Haar eerste veulen is op bijna driejarige leeftijd verkocht vanwege te klein gebleven, dus is er een kans dat ze vrij klein fokt. Maar ja, van dat eerste veulen kennen we natuurlijk ook de vader niet. Ushi is volgens mij ook een "laatgroeier", ze is nog enkele centimeters gegroeid nadat ik haar op driejarige leeftijd gekocht heb en als ik ze nu bij jou zie, vind ik ze er nu pas echt volwassen en helemaal lekker volgroeid uitzien.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:29

In België zijn E-ponies toch ook gewoon paarden Verward
Met een klein, wendbaar dier ben je met springen trouwens helemaal niet in het nadeel hoor *LOL* (liever dat dan zo'n groot bakbeest van 1.85-1.90 Bloos )

En over die rijpaardhengst ga ik helemaal met Alikesflame mee Lovers

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 08:31

gomir schreef:
In België zijn E-ponies toch ook gewoon paarden Verward
Met een klein, wendbaar dier ben je met springen trouwens helemaal niet in het nadeel hoor *LOL* (liever dat dan zo'n groot bakbeest van 1.85-1.90 Bloos )

En over die rijpaardhengst ga ik helemaal met Alikesflame mee Lovers


Jep vanaf 1.49m doe je met de paarden mee (al willen sommige "meetjury's" nog wel eens een oogje dichtknijpen voor dergelijke randgevallen) Knipoog

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 08:39

Ik zou ook voor een rijpaardhengst kiezen. ikzelf ben ook geen 1.60m groot. Ik heb geen probleem hoor om met een paard van 1.71m te rijden. Alleen opstappen is een probleem maar dat wordt opgelost doordat iemand mij een voetje geeft ofwel stap ik op via een stoel bakrand of iets dergelijks.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:08

De grootte van het paard wilt niets zeggen over de springvermogen van het beest alleen dat het iets makkelijke heeft met de hoogte. Wist jullie dat er ooit een grote D-pony heeft meegesprongen in de Olympics in de landen team van (dacht ik) Canada!!
Een kennis van mij heeft een ruin van 172cm die kan geen meter springen, letterlijk, en dat terwijl hij springen gefokt is!!

TARALOVER
Berichten: 247
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:32

Ik zou voor een NRPS-hengst kiezen. Past er goed bij!!! OK dan!

LoversI Love Tara, Carina en Harvey 4-ever!!!!!!!:+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kathleen_vW, Manny en 88 bezoekers