Pijn in het hart.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Pijn in het hart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 10:58

Afbeelding


Pijn in het hart. door Egbert Schep in de IDS van 12 febr. 2004.

Kort voor de hengstenkeuring verkocht ik de helft van mijn vorig jaar goedgekeurde hengst Triomphe W aan Jan Tops.

Niet met pijn in de portemonnee,wel met pijn in het hart. Ik denk dat het een heel goed springpaard wordt en wilde hem graag houden.
Helaas wilde de hengstenhouders die ik heb benaderd de hengst niet huren: hij had op zijn cijferbalk een vijf voor de draf.
Als fokkers zo'n hengst niet zien staan vanwege die vijf maar wel massaal gaan dekken bij een hengst die duidelijk minder kwaliteiten heeft als een springpaard maar goed draaft,dan vraag ik me af of we wel echt springpaarden willen fokken.

Voor springpaarden zijn de galop en het springen en de afdruk daarbij hoofdzaak en de rest bijzaak.:
Te veel fokkers maken nu nog van de bijzaken een hoofdzaak.

De markt vraagt atletische paarden die kunnen springen.
Wil je die fokken dan zul je de basisgangen van een springpaard wezenlijk anders moeten beoordelen dan die van een dressuurpaard.
Dat geldt ook voor het exterieur.
Een dressuurpaard moet in eerste instantie mooi zijn. Verward

Een springpaard moet een functioneel exterieur hebben en dat kan dan ook mooi zijn. Springpaarden moeten lengte in het lijf hebben, maar mogen best iets platter zijn. (LM ? Knipoog )

We willen nu eigenlijk te veel.
Iedereen wil graag een heel mooi superbewegend paard dat ook nog eens extra springt.
Maar we moeten prioriteiten stellen.
Nu willen we teveel tegelijk. Het gevolg daarvan zie je overal terug.

Hier op de hengstenkeuring,wat een afspiegeling van je fokkerij is en dus ook in de handel,waar het steeds moeilijker wordt om goede springpaarden te vinden.
We houden ook nu aan het einde wel weer tien fijne springpaarden over, maar in de gehele lijn mis je toch afdruk.


Noot topicstarter: Leef je uit. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:16

Weinig aan toe te voegen, helemaal mee eens. Wat bedoelt ie met "iets platter zijn"?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 12:20

Excuseme schreef:
Wat bedoelt ie met "iets platter zijn"?



Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:20

dressuurpaarden moeten inderdaad vooral mooi zijn... daar beoordeeld de jury toch op? daarom vind ik het altijd belachelijk als je paarden met van die lelijke melkmuilen toch dressuur laat lopen...


*ZUCHT*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:22

ceasario schreef:
[en dus ook in de handel, waar het steeds moeilijker wordt om goede springpaarden te vinden
[/quote]


Maak even een paar foto's van de huisjes en gebouwen van de familie Hendriks, allemaal verdient aan die slechte Nederlandse springpaarden.

En het zal wat moeite kosten, maar wellicht kan je tegenover deze negatieve opmerking de 99.9% positieve opmerkingen uit alle paardebladen zetten.

Ben dat gekat op het Nederlandse paard meer dan zat Boos! Zeker na zulke fantastische paarden gezien te hebben in Den Bosch.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 12:29

sarabande schreef:


ceasario schreef:
foutje: Schep en IDS schreef.

[en dus ook in de handel, waar het steeds moeilijker wordt om goede springpaarden te vinden


[Ben dat gekat op het Nederlandse paard meer dan zat Boos! Zeker na zulke fantastische paarden gezien te hebben in Den Bosch.
[/quote]


Schep.:We houden ook nu aan het einde wel weer tien fijne springpaarden over, maar in de gehele lijn mis je toch afdruk
Laatst bijgewerkt door ceasario op 15-02-04 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:32

Platter: dus minder bascule, parabool en hoogste punt achter de sprong?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:33

ceasario schreef:
Helaas wilde de hengstenhouders die ik heb benaderd de hengst niet huren: hij had op zijn cijferbalk een vijf voor de draf.
Als fokkers zo'n hengst niet zien staan vanwege die vijf maar wel massaal gaan dekken bij een hengst die duidelijk minder kwaliteiten heeft als een springpaard maar goed draaft,dan vraag ik me af of we wel echt springpaarden willen fokken.


Fokkers hebben te maken met een veulen dat verkocht moet worden. Als een veulen niet kan lopen is het onverkoopbaar. Als Hendriks zijn superhengst de sterren van de hemel gaat springen gaat hij alsnog voldoende dekken.

In de tussentijd laten de fokkers zich niet op hun kosten als proefkonijnen gebruiken, en terecht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 12:44

sarabande"]
[quote="quote schreef:
Helaas wilde de hengstenhouders die ik heb benaderd de hengst niet huren: hij had op zijn cijferbalk een vijf voor de draf.
Als fokkers zo'n hengst niet zien staan vanwege die vijf maar wel massaal gaan dekken bij een hengst die duidelijk minder kwaliteiten heeft als een springpaard maar goed draaft,dan vraag ik me af of we wel echt springpaarden willen fokken.


Fokkers hebben te maken met een veulen dat verkocht moet worden. Als een veulen niet kan lopen is het onverkoopbaar. Als Hendriks zijn superhengst de sterren van de hemel gaat springen gaat hij alsnog voldoende dekken.

In de tussentijd laten de fokkers zich niet op hun kosten als proefkonijnen gebruiken, en terecht.
[/quote]


quote schreef: Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:53

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Helaas wilde de hengstenhouders die ik heb benaderd de hengst niet huren: hij had op zijn cijferbalk een vijf voor de draf.
Als fokkers zo'n hengst niet zien staan vanwege die vijf maar wel massaal gaan dekken bij een hengst die duidelijk minder kwaliteiten heeft als een springpaard maar goed draaft,dan vraag ik me af of we wel echt springpaarden willen fokken.


Fokkers hebben te maken met een veulen dat verkocht moet worden. Als een veulen niet kan lopen is het onverkoopbaar. Als Hendriks zijn superhengst de sterren van de hemel gaat springen gaat hij alsnog voldoende dekken.

In de tussentijd laten de fokkers zich niet op hun kosten als proefkonijnen gebruiken, en terecht.
[/quote]

Daar zit precies het probleem, dat springerichte stammen gekruist worden met dressuurhengsten om beweging;dus verkoopbaarheid erin te fokken. Zelfde doen ze in Duitsland. Schep zegt juist dat het beter zou zijn bij een springpaard op bijv. draf maar concessies te doen, ten faveure van belangrijkere kenmerken voor een springpaard.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:05

Excuseme schreef:
Schep zegt juist dat het beter zou zijn bij een springpaard op bijv. draf maar concessies te doen, ten faveure van belangrijkere kenmerken voor een springpaard.


Dat is gemakkelijk gezegd door iemand die leeft van datgene dat de fokkers maken en grootbrengen.
Als de hengsten voldoende presteren dekken ze genoeg. Zelfs deze grootverdieners moeten daar gewoon even op wachten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:23

sarabande"]
[quote="Excuseme schreef:
Schep zegt juist dat het beter zou zijn bij een springpaard op bijv. draf maar concessies te doen, ten faveure van belangrijkere kenmerken voor een springpaard.


Dat is gemakkelijk gezegd door iemand die leeft van datgene dat de fokkers maken en grootbrengen.


Als de hengsten voldoende presteren dekken ze genoeg. Zelfs deze grootverdieners moeten daar gewoon even op wachten.
[/quote]

Punt 1: Daar zit juist zijn zorg;hij kan er steeds slechter van leven

Punt 2: Dat is maar de vraag. Als er bij de keuring op 3-jarige leeftijd een keurmeester vindt dat bijv. draf onvoldoende is, wordt ie niet toegelaten tot de dekdienst.

Je mag het "gekat "noemen op, maar ga eens een keer kijken bij een B-springparcours en probeer uit een groep van 60 deelnemers eens 5 goede springpaarden te halen, het zal je niet lukken. En zolang Nederland nog de grenzen voor buitenlandse hengsten wagenwijd open houdt, zal dat voorlopig nog zo blijven. Fokken is een kwestie van de juiste (matchende) genen bij elkaar brengen. Voorbeeld: Over de kampioen bij het springen staat in de Hoefslag het volgende:Het is interessant te zien dat opvallend veel kinderen van Libero H in de sport aan moederskant het bloed voeren van Nimmerdor en Farn.

Ra ra hoe kan dat?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 13:24

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
[en dus ook in de handel, waar het steeds moeilijker wordt om goede springpaarden te vinden
[/quote]

Maak even een paar foto's van de huisjes en gebouwen van de familie Hendriks, allemaal verdient aan die slechte Nederlandse springpaarden.

En het zal wat moeite kosten, maar wellicht kan je tegenover deze negatieve opmerking de 99.9% positieve opmerkingen uit alle paardebladen zetten.

Ben dat gekat op het Nederlandse paard meer dan zat :( Zeker na zulke fantastische paarden gezien te hebben in Den Bosch.




En het zal wat moeite kosten, maar wellicht kan je tegenover deze negatieve opmerking de 99.9% positieve opmerkingen uit alle paardebladen zetten.



Pag. 64 van IDS.

Concorde krijgt Brabanthallen stil.

" Een paard met afdruk zoals je gewoon niet ziet.
Ik zeg niet eens zelden ziet,
je ziet het niet niet",
zei Eric van der Vleuten toen hij, vanaf de rug van Jikke Knipoog

,de beelden terug zag van zijn winnende rit met Concorde tijdens de VHO Trofee,getoond op enorme schermen,die kregen de duizenden toeschouwers stil.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 13:48

Afbeelding Concorde.

Op grote schermen in de Brabanthallen werden beelden getoond van
Concorde en zijn dochter Jikke. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:56

ceasario schreef:
Afbeelding Concorde.

Op grote schermen in de Brabanthallen werden beelden getoond van
Concorde en zijn dochter Jikke. OK dan!


Lijkt me toch eerder een zoon, die er naast staat Haha!

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:02

Excuseme"]
[quote="sarabande"][quote="ceasario schreef:
Helaas wilde de hengstenhouders die ik heb benaderd de hengst niet huren: hij had op zijn cijferbalk een vijf voor de draf.
Als fokkers zo'n hengst niet zien staan vanwege die vijf maar wel massaal gaan dekken bij een hengst die duidelijk minder kwaliteiten heeft als een springpaard maar goed draaft,dan vraag ik me af of we wel echt springpaarden willen fokken.


Fokkers hebben te maken met een veulen dat verkocht moet worden. Als een veulen niet kan lopen is het onverkoopbaar. Als Hendriks zijn superhengst de sterren van de hemel gaat springen gaat hij alsnog voldoende dekken.

In de tussentijd laten de fokkers zich niet op hun kosten als proefkonijnen gebruiken, en terecht.
[/quote]

Daar zit precies het probleem, dat springerichte stammen gekruist worden met dressuurhengsten om beweging;dus verkoopbaarheid erin te fokken. Zelfde doen ze in Duitsland. Schep zegt juist dat het beter zou zijn bij een springpaard op bijv. draf maar concessies te doen, ten faveure van belangrijkere kenmerken voor een springpaard.
[/quote]

Je zou ook kunnen afvragen of de draf met een 5 wel correct beoordeeld is. Met andere woorden de betrokken springhengst draaft niet als Jazz of Krack C die weliswaar hier 9s scoren maar internationaal geen behoorlijke passage en piaffe kunnen uitvoeren. Een functionele draf is geen spectaculaire voorbeendraf en daarom scoren ze misschien ten onrechte laag op de draf.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 19:36

Ze laten ook de verkeerde gaan.

Al Cantino war eines der erfolgreichsten Pferde seines Jahrgangs in der Turniersaison 2003. Über 30 Siege und Platzierungen in Springpferdeprüfungen der Klassen A, L und M gehen auf sein Konto.

http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.d ... ntino.html

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:37

Ellende schreef:
daarom vind ik het altijd belachelijk als je paarden met van die lelijke melkmuilen toch dressuur laat lopen...


Deskundig commentaar. Het ging hier over de bouw, kleur is totaal onbelangrijk.

1 woord: Farbenfroh.

Doe mij maar tien van zulke lelijke melkmuilen...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:24

Ellende schreef:
dressuurpaarden moeten inderdaad vooral mooi zijn... daar beoordeeld de jury toch op? daarom vind ik het altijd belachelijk als je paarden met van die lelijke melkmuilen toch dressuur laat lopen...


*ZUCHT*


Dressuurpaarden worden mooi na mate ze getraind zijn, dan komt de juiste bespiering erop. Spectaculair lopen is niet nodig, functioneel bewegen wel. Daar hoort een zeer goede galop en een zeer goede stap bij. Die draf kunnen ruiters mits voldoende veer en souplesse erin wel wat van maken.

Ik vind dat een hengst die voor een 5 draaft, en dan beoordeeld word op een springpaardbeweging, niet op een dressuurpaardbeweging er best uitgegooid mag worden. Als deze werkelijk zo apart springt dan kan hij altijd later nogmaals aangeboden worden. En dan zullen ze deze vast wel nemen.

Maar volgens mij willen ze een paard wat functioneel beweegt, goed springt en een functioneel exterieur heeft.

Nu zeikt iedereen dat zo hengst niet doorgelaten word: Wat als deze wel doorgelaten word, maar zijn springkapaciteiten niet vererft, maar die draf wel????
Dan hoor je over een paar jaar: Ja pff dat kwpn heeft die hengst doorgelaten die zulke slechte lopers geeft...........

Of het nou zwart is, of wit is..............goed is het nooit Haha!

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:48

Kan me wel vinden in Schep zijn commentaar.

Hij snijd de dicussie op de goede wijze aan door te stellen dat we niet echt een springpaard willen fokken doordat we van de bijzaak de hoofdzaak maken.

Als springpaardenfokker dien je er idd rekening mee te houden dat je ROI langer is. Dat is denk ik ook de grote bottleneck van de 12000 geboren veulens wil het over grote deel het eerste jaar afscheid nemen.

Er worden echter twee markten door elkaar gehaald de ene van de verkoopbare veulens en de andere uit verkoopbare 4 jarige springpaarden. Het risico van uitval, opfokkosten, trainingskosten etc. dan moet een 4 jarige al een aardig bedrag opbrengen.
Om het afbreukrisico zolaag mogelijk te houden fokken de meeste fokkers dus het liefst een veulen wat commercieel gezien ook kansen bied in de afzet.

Persoonlijke intresse maakt dat ik niet die massa volg maar het fokken van een bovengemiddeld springpaard ten doel stel.

Als een springpaard zuiver en correct over 4 benen gaat dan is dat naar mijn idee voldoende (en dus een 6).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:51

Gurk schreef:

Als een springpaard zuiver en correct over 4 benen gaat dan is dat naar mijn idee voldoende (en dus een 6).


En zal dus genomen worden omdat hij wel functioneel beweegt. Das toch voldoende dan. Daarom zei ik: Je moet een springpaard niet beoordelen zoals je een dressuurpaard wil zien bewegen. Dan ben je wel fout bezig.

Maar dat word toch ook niet gedaan of wel?

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:20

[quote="Excuseme]
Punt 1: Daar zit juist zijn zorg;hij kan er steeds slechter van leven
Ra ra hoe kan dat?[/quote]

Schep is de laatste die mag zeuren.
Wij hebben dik geld geboden voor een van zijn hengsten die hij vervolgens toch laat afmaken, omdat hij vindt dat hij niet meer in de huidige fokkerij past.
Vertel dus geen onzin over de armoede van dhr. Schep. Boos!

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:28

Albert schreef:
[quote="Excuseme]
Punt 1: Daar zit juist zijn zorg;hij kan er steeds slechter van leven
Ra ra hoe kan dat?


Schep is de laatste die mag zeuren.
Wij hebben dik geld geboden voor een van zijn hengsten die hij vervolgens toch laat afmaken, omdat hij vindt dat hij niet meer in de huidige fokkerij past.
Vertel dus geen onzin over de armoede van dhr. Schep. Boos!
[/quote]

Even goed en rustig lezen Albert en dan opnieuw reageren. Waar heb ik het over armoede van Schep???
En die Hoe kan dat vraag hoorde bij punt 2. Geen wonder dat hij geen zaken met je wil doen, als je zo communiceert

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 23:56

Albert schreef:
[quote="Excuseme]
Punt 1: Daar zit juist zijn zorg;hij kan er steeds slechter van leven
Ra ra hoe kan dat?


Citaat:
Schep is de laatste die mag zeuren.
Wij hebben dik geld geboden voor een van zijn hengsten die hij vervolgens toch laat afmaken, omdat hij vindt dat hij niet meer in de huidige fokkerij past.
Vertel dus geen onzin over de armoede van dhr. Schep. Boos!

Ik denk dat je het niet over de juiste Schep hebt? Er zijn er twee.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:03

Beide lijden geen armoede

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Majestic-12 en 67 bezoekers