Hengst heeft nog nooit gedekt, toch 1x laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Hengst heeft nog nooit gedekt, toch 1x laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 22:22

Hoi,

Mijn hengst is nu superbraaf op de wei tussen de ruinen en ook wanneer ik langs een wei met merries loop (of zelfs tussen de merries door) is hij heel makkelijk en loopt aan een los touwtje mee.

Nu vroeg iemand uit de buurt of zij haar merrie misschien mocht laten dekken door mijn hengst. (Ze heeft een 'gewone' pony en wil die graag met een arabier kruisen)

Zou het kwaad kunnen om hem 1x te laten dekken (hij is wel eens op een andere merrie gesprongen, maar die was toen niet hengstig).

Wie heeft ervaring met hengsten die erg zijn veranderd sinds ze eenmaal zijn gaan dekken, of juist met een hengst die daarna gewoon net zo braaf bleef???

Alvast bedankt!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:25

Ik had het niet gedaan.
De kans dat je hengst 'de smaak te pakken' krijgt is vrij groot, en eigenlijk ook een hele normale reactie. Hij wordt dan dus ook vaak hengst-achtiger (jaja) in zn manieren.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:29

Niet doen! Wij hebben vroeger jaren een tweespan shetlandhengstjes gehad. Superbraaf, op stal, in de wei en voor de wagen. We deden er alles mee, gingen overal shows rijden, superstelletje.
Janco, de oudste, mocht regelmatig dekken. Nilson eigenlijk nooit. Tot er iemand het wel geinig vond een veulentje van Nilson te hebben, dus ach, laat hem maar een keer.
Foute boel! Sinds die tijd was het donderen. Vechten als kat en hond, geen span meer om mee te rijden, ze vochten elkaar zelfs voor de wagen kapot!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:30

Ben het helemaal eens met Concorde!
misschien gebeurt dat bij jouw paard wel helemaal niet, maar wil jij dat risico lopen???
Ik absoluut niet.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:31

is het de bedoeling dat je paard gebruikt wordt om te dekken later?
indien niet zou ik hem eens laten dekken, loopt zen hengstengedrag de spuigaten uit kun je hem ev. nog laten ruinen he
en als hij wel moet dekken: het moet ooit de eerste keer zijn he

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 22:35

dutske schreef:
is het de bedoeling dat je paard gebruikt wordt om te dekken later?
indien niet zou ik hem eens laten dekken, loopt zen hengstengedrag de spuigaten uit kun je hem ev. nog laten ruinen he
en als hij wel moet dekken: het moet ooit de eerste keer zijn he


Nee, het is niet de bedoeling om hem een echte dekhengst te laten worden, maar gewoon een paar pony's in de omgeving af en toe lijkt me wel leuk... verdient hij tenminste een beetje van zijn stalgeld terug Tong uitsteken

Hij is trouwens al 8 jaar, kweet niet of het hengstengedrag dan weer afneemt wanneer ik hem alsnog laat ruinen.

In de wei is hij trouwens al de baas over de 2 ruinen (die nooit in hun leven gedekt hebben)

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:38

euh
jah
misschien eens voorleggen aan je DA?
die weet er meer van dan ik .. Haha!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:40

zou het niet doen hoor, dadelijk krijgt hij de smaak te pakken, en dan kan je je lol op met zo,n echte dekhengst, die denk dan niet meer met zijn hoofd maar met zijn.... (o kan dit eigelijk wel,)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:56

jawel hoor;-)

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:57

Ik ken diverse verhalen van paarden die daarna niet meer te hanteren zijn, ik ken eigenlijk geen verhalen van paarden die gewoon braaf zijn gebleven. Ik zou het niet doen.