*dikke benen en onregelmatig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 21:49

queen had vandaag dus toen ik op stal kwam echt 4 dikke benen en was iets onregelmatig maar niet echt zorgelijk... had ze gister in de les ook en gewoon rustig doorgereden... vandaag ook gewoon de proef gereden en toen liep ze eg goed... niks meer onregelmatig... maar ik ben toch bang dat het iets meer is dan dat... omdat ze wel vaker dikke benen heeft s'ochtends dacht ik dus 'gewoon' aan stalbenen........ wat kan ik aan die stalbenen doen... want eg veel voer krijgt ze niet 1/2 schep brok en 1/2 schep musli en dan nog klein beetje maïs en beetje kuil..... denk toch ik ff de DA erbij haal omdat ze vaker dikke benen heeft maar niet altijd.... en verder is ze weleens vaker iets onregelmatig maar nooit eg helemaal kreupel... wat zou dat kunnen zijn??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:55

Hoe oud is ze?
Tegen stalbenen wil een flinke scheut appelazijn door het voer nog wel eens helpen. (niet bestellen bij de paardendrogist, maar gewoon bij een reformwinkel halen, scheelt je klauwen met geld)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:57

Kan ook spierverzuring zijn en dat ze even iets onregelmatig was omdat ze last had van haar spieren. Spierverzuring geeft ook dikke benen. Ik zou eerst de dierenarts laten kijken en eventueel bloed afnemen voordat je er zelf aan gaat klooien. Voordat de DA geweest is alleen laten stappen aan de hand.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 15:50

tnxxx
ik was ook van plan om sowieso alleen aan de hand laten stappen totdat ze bniet meer onregelmatig is
queen is 15 jaar oud

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:23

15, dat is toch een leeftijd dat de eerste verschijnselen van slijtage (bv. arthrose) kunnen komen. Zou ook verklaren waarom ze wel lekker loopt als ze eenmaal op temperatuur is, dan is de smering van de gewrichten ook beter op gang.
Lijkt me een geval voor de dierenarts en eventueel foto's. Met aangepast werk (uitgebreid losrijden en goed uitstappen!) kan ze dan hopelijk best nog wel een poosje mee, maar hou het goed in de gaten.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 19:08

Citaat:
Op 2001-11-26 16:23, schreef Margreet:
15, dat is toch een leeftijd dat de eerste verschijnselen van slijtage (bv. arthrose) kunnen komen. Zou ook verklaren waarom ze wel lekker loopt als ze eenmaal op temperatuur is, dan is de smering van de gewrichten ook beter op gang.
Lijkt me een geval voor de dierenarts en eventueel foto's. Met aangepast werk (uitgebreid losrijden en goed uitstappen!) kan ze dan hopelijk best nog wel een poosje mee, maar hou het goed in de gaten.



ik hoop maar niet dat het zo is als ze morgen nog onregelmatig is laat iker gelijk de da bijkomen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:07

Ik wil je echt niet bang maken hoor! Misschien is het iets heel anders dat eenvoudig op te lossen, dat kan net zo goed. Maar het is wel iets om, gezien haar leeftijd (niet oud, maar toch ook niet jong meer) rekening mee te houden. Gewoon die dierenarts laten komen en eens helemaal na laten kijken, kan nooit kwaad en dan weet je meer, is het niet zo onzeker.
Wat heeft ze allemaal gedaan? Altijd recreatief gereden of fanatiek wedstrijden? Hoe oud was ze toen ze ingereden werd?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 20:10

voor zover ik weet was ze 3 toen ze ingereden werd toen ze 4 as was ze L2 drs en L springen met de pnt voo rhet Z bij elkaar .... daarna 9 jaar lang recreatief gereden toen heb ik haar gekocht 2 jaar recreatief en sinds 2 jaar weer fanatiek wedstrijden gereden... M1 drs en L spr.... ze staat veel in de wei en dan heeft ze geen last van dikke benen... verder heeft ze ook last van bronchitis maar de laatste tijd hoest ze haast niet meer.... verder heeft ze wel erge plathoeven maar staat nu op ander beslag (2-lips voor) om dit te behelpen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:19

Dan heeft ze toch al best wel wat gedaan en is slijtage niet helemaal onwaarschijnlijk (maar er zijn echt nog veel meer mogelijkheden!).
Gewoon na laten kijken door een goede dierenarts en eventueel op de foto zetten, dan weet je meer. Niet te lang aanrommelen, gewoon doen, hoe eerder je er bij bent, wat het probleem ook is, des te meer is er aan te doen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 20:20

oke tnxx voor je advies...
ga morgen gelijk bellen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:23

Goed zo! Ben benieuwd wat hij er van zegt.
Ik ben natuurlijk maar een leek en ik heb je paardje ook niet gezien, trek m'n conclusies vanachter een schermpje, dus misschien heb ik het helemaal mis! (is wel te hopen eigenlijk!)