geen/licht contact stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

geen/licht contact stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 18:18

Ik zie heel vaak op wedstrijd dat sommige mensen hun stang teugel helemaal los hebben hangen. De scharen (of hoe ze ook heten) hangen dan bijna paralel met de mond. Er zit dan geen 'hoek' meer in.
Zelf heb ik met losrijden ook (bijna) geen contact met de stangteugel. Ik heb hem er wel bij zodat er wel een hoek van ongeveer 35* ofzo tussen de mond en de scharen zit.
Nu zat ik te denken; is het storend voor een paard als die stang helemaal los hangt in de mond? Ligt hij dan wel stil?

She's my lady Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:27

Dat vind ik een goede. Ik zag Marlies van Baalen in Mechelen Idocus met compleet klapperende stangteugels rijden. Ik geloof dus graag dat ze hem fijner aan het lopen krijgt op alleen de onderlegtrens, maar ik meen dat in het reglement staat dat je verplicht beide teugels aangenomen moet hebben (of zoiets, CGJ??)

Met een slobberriempje ligt de stang trouwens stiller

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:52

Ik denk dat het voor het paard fijner is als je in ieder geval wel de teugels aan neemt. Er is gelukkig een middenweg tussen helemaal los, en strak gespannen teugels. Gewoon lichte druk, en dan kijken hoe het paard er op reageert, lijkt me. Persoonlijk zie ik liever te los, als ze strak aangetrokken!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:43

Persoonlijk vind ik het een beetje apart dat je vanaf de Z met stang en trens moet rijden (niet dat ik ooit op dat nivo gereden heb Schijnheilig Lichte druk lijkt me voor het paard ook het pretigst

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:58

Het is alleen onprettig als de stang echt klappert. Dus als je de stangteugel los hebt en de stang gaat klapperen. Als je de kinketting redelijk aangesloten hebt zitten gebeurd dit bijna niet en met een slobberriempje al bijna helemaal niet.

Ik heb met Lotje altijd de stangteugel in een knoop hangen en voor de proef pak ik m er ietsje bij maar dat is omdat zij daar slecht tegen kan.

Ik denk dat het beste een licht contact is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:20

marina schreef:
Persoonlijk vind ik het een beetje apart dat je vanaf de Z met stang en trens moet rijden (niet dat ik ooit op dat nivo gereden heb Schijnheilig Lichte druk lijkt me voor het paard ook het pretigst

Het is niet verplicht in het Z met stang en trens.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:23

Pegassus97"]
[quote="marina schreef:
Persoonlijk vind ik het een beetje apart dat je vanaf de Z met stang en trens moet rijden (niet dat ik ooit op dat nivo gereden heb Schijnheilig Lichte druk lijkt me voor het paard ook het pretigst

Het is niet verplicht in het Z met stang en trens.
[/quote]
Echt waar niet? vanaf welk nivo dan wel? Heb altijd gedacht: M verplicht met sporen, Z verplicht met stang en trens

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:39

Wel M verplicht sporen, maar je ziet er genoeg in het Z zonder stang en trens.
Weet niet wanneer het wel verplicht is Verward

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:43

Ik heb het van de week ergens gelezen, maar ben het eerlijk gezegd weer vergeten Bloos. Ik dacht ZZ licht, maar weet het dus niet zeker,...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:55

Sporen B/L toegestaan, M verplicht.
Stang&trens toegestaan vanaf Z, verplicht vanaf ZZlicht.
Dacht ik nog te weten....... uit een ver verleden

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:00

Klopt CarS, is nog steeds hetzelfde als in een ver verleden Knipoog

Ik rijd momenteel ook alleen op trens wedstrijden in het Z2, dat geeft mij een prettiger gevoel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:30

Het moet niet klapperen, dat kan irriteren, maar ze mogen wel iets doorhangen, zo licht mag het contact op de stang zijn! Nét het gewicht van de teugel is voldoende contact. Als de scharen in het verlengde van de mond lopen (dus geen hoek maken) zit de kinketting te strak, of de stang zit niet op de juiste plaats!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:01

Bij het inrijden hangen mijn stangteugels meestal ook 'los' maar ik probeer zo weinig contact te houden dat toch de stang stil blijft. Ik heb wel eens gehad dat als Magic om een of andere reden iets begint te spartelen ( bijv miscommunicatie ) de stang begon te klapperen, aan de reactie van Magic te merken is dit niet bepaald prettig.

De stang hoeft dus niet op druk, maar mag zeker niet klapperen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:19

Ik hou ook altijd mijn stang wat losser, dat er net een boogje hangt. Ik betrap mezelf er wel vaak op dat mijn linkerstangteugel meer hangt dat de rechter.

Waar ik persoonlijk niet goed tegen kan is als mensen de stang gebruiken om het paard bij zich te houden of om het (sterke) paard ronder te krijgen. Dat zie je al gauw omdat het paard de mond open heeft.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:25

Tyrza schreef:
Waar ik persoonlijk niet goed tegen kan is als mensen de stang gebruiken om het paard bij zich te houden of om het (sterke) paard ronder te krijgen. Dat zie je al gauw omdat het paard de mond open heeft.


Ga eens op een gemiddelde wedstrijd kijken naar de gemiddelde Z combinatie... droevig gewoon

Probeer eens een gemiddeld Z paard op een trensje een rondje door de bak te sturen... nog droeviger...

Ik ga er bijna van huilen

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:31

Vre-se-lijk: stangen die veel te groot zijn en te laag hangen. En personen die nog niet goed het onderscheid kunnen maken tussen trens en stang en dus gaandeweg steeds meer die stang vasthouden. En zich maar afvragen waarom het paard steeds meer gaat hangen en op de kop gaat lopen....

No offence, maar wel harde waarheid...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:36

Trensteugels die in boogjes hangen, doorgeslagen stangen. Het is meer regel dan uitzondering.
Ik ken iemand die (serieus!!) niet kan wachten tot ze Z mag starten, want dan kan ze "hem een stang in zijn muil hangen en flink doorhalen, dan wordt-ie niet zo sterk" en dat zijn haar letterlijke woorden.

Ik sta nu op een andere stal, en ik zag Miriam Langens rijden met haar paard (rijdt sinds kort nationaal). Dat was pas leuk: fijn ontspannen stangteugeltje, licht contact op de onderlegbus (zie je ook niet vaak meer!! Haha! )en een ontspannen swingend paard. Geweldig! Wat jammer dat dit soort beelden helaas niet meer zo vaak te bewonderen zijn op wedstrijd.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:22

Je ziet ook bijn geen ruiter of amazone (meer) die de teugelvoering op stang en trens voert zoals die ooit bedoeld is en zoals de rijscholen in Wenen en Jeres het laten zien.

De stang rij je met één (de linker) hand. Daarom zit er ook een passantje over de stangteugels. Dat schuif je naar voren en hou je achter je middelvinger, dus je linker stangteugel zit tussen je middel- en je ringvinger en de rechter tussen je ringvinger en je middelvinger. De linker trensteugels komt dan tussen je ringvinger en je pink en de rechter tresnsteugel in je rechterhand, of in je linker tussen duim en wijswinger. Klinkt ingewekkeld en assymetrisch, maar je pakt zo nooit onbedoeld de stangteugel korter! En als je de teugels in één hand moet nemen (om e groeten, maar ook om je rechterhand vrij te houden voor wat dan ook, militairen voor hun sabel, burgers voor hun bovenhands gevoerde rijzweep, veehoeders voor hun garrocha etc.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:30

Hmm, dat is een interessant verhaal Don_Marcello! Heb je een detail fotootje ervan?

En inderdaad, ik ga compleet met Missouri mee, je ziet tegenwoordig niet veel nette combi`s met stang en trens. Bij ons op stal is er zo`n vrouwtje die dus ook Z reed, en haar paard elke dag met s&t "trainde". Ik had eens gevraagd waarom ze nooit op trens reed, en ze keek me aan alsof ik een Marsmannetje was! "hoezo, ik rijd toch Z, dan hoort het met S&T, als ik met trens train weet hij in het weekend niet meer wat een stang is en krijg ik er niks meer mee gedaan!". Paard is inmiddels aan een stalgenootje verkocht, ze rijdt er L1 mee volgens mij, en volgens mij hebben ze nog steeds moeite met het dier op eigen benen te leren lopen, niet te gaan hangen en zich sterk te maken. Natuurlijk is de stang naar een ver verleden gebannen!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:21

Citaat:
Ik had eens gevraagd waarom ze nooit op trens reed, en ze keek me aan alsof ik een Marsmannetje was!


Dat klonk erg grappig Haha!

Hm jah ben zelf geen z-ruiter ofzow hoor maar idd zie je dat wel: ruiters die hun paard 'ff bij elkaar' rapen door em ff bijelkaar te trixen met voornamelijk de stang :S das toch geen rijden!
Heb zelfs wel weer gezien een onwijs grote mooie vos met een gewoon bitje op z2 niveau daar wordt je wel weer wat vrolijker van Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers