springpaard wordt dressuurpaard en andersom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Kun je van een springpaard een dressuurpaard maken en andersom?

Ja, bloedlijnen doen er eigenlijk niet toe
18 (48%)
Ja, maar het is wel moeilijker
9 (24%)
Misschien, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk
7 (18%)
Nee, absoluut niet
Geen stemmen
Anders, namelijk (reageer in het topic)
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 37


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

springpaard wordt dressuurpaard en andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 20:28

Oftewel:

Is er van een 100% springgefokt paard een dresuur-knollie te maken en andersom ook?

En hoe succesvol ben je dan? Kun je met een springpaard Z dressuur rijden en ook nog eens bij de bovenste 3 eindigen of is het in dit geval "schoenmaker, blijf bij je leest?"

Ervaringen, voorstanders, tegenstanders??? Kom maar op!


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:29

Ik denk dat het helemaal aan het paard ligt.
Sommige springpaarden hebben onwijs goede gangen en kunnen daarbij ook nog eens de oefeningen van een dressuurproef goed volbrengen, anderen kunnen dat veel minder...


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:32

ik rijd een Flemmingh L2 dressuur (had vandaag 167 en 165 punten) en L springen (en L startgerechtigd in het sgw trouwens ) op dit moment, en een Zuidhorn * Emilion L2 dressuur en binnenkort ook L springen. Ik denk dat je tot een redelijk niveau (iig M) altijd kunt bereiken, daarna kan de bouw gaan tegenwerken. IMO zijn het meestal de ruiters die niet durven te springen of willen dressuren, vrijwel alle paarden kunnen M dressuur en springen worden.

Oh en Trammelant liep Z2 en M springen, op dezelfde dag en liep bij beide in de prijzen!

anders dus gestemd.
En dat paard weet nioet dat zijn vader alleen maar springpaarden fokt Knipoog

Overigens is Kigali wel een leuk voorbeeld, zoon van Finesse en Wolfgang, was wereldkampioen bij de 7 jarige springpaarden en staat nu bij van Baalen om dressuurpaard te worden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-02-04 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:34

Ja hoor, zeker kan het Lachen
Bewijs staat naast je paard op stal Lachen

En ik zat zeer regelmatig in de prijzen, dus ook dat kan.

Ik denk wel dat je met een paard wat net als Kawa, die van nature geen geweldige draf heeft, je wel extra je best moet doen.
Maar dat vond ik nu net een uitdaging.

Ook was hij vrij heet voor in de proef, en ging hij krabbelen in draf en wat stuiteren in stap, met springen was dat hete minder erg omdat ik nog steeds een goede galop overhield.
Maar dat hete is naarmate zijn leeftijd en ervaring ook bijna helemaal weg en heb dus na springpaard een dressuur paard nu een manege knol van hem gemaakt. Knipoog Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 20:51

Ja maar RK, jij bent dan ook zooooooooooooooo goed!!!!!!

geintje hoor...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:04

Het ligt denk ik een beetje aan de bouw/het karakter/de bewegingen van het paard. Maar natuurlijk ook aan de interesse van de ruiter!

Ik heb een puur spring gefokte merrie (Ahorn x Formateur x Lucky Boy) die super kan springen. Maar omdat ik niet zo'n held ben wordt ze niet op springwedstrijden uitgebracht (spring er wel mee), maar wel op dresssuurwedstrijden.
Ze loopt nu M2 dressuur!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:27

Ja, bloedlijnen doen er eigenlijk niet toe

Het is natuurlijk een andere vraag wat het paard liever doet. Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:31

Tis maar net waar het beestje meer talent en plezier in heeft en waar de eigenaar hem in traint. Ik heb een volbloed wat onwijs goed kan lopen, ruime gangen en pikt alles super snel op.
Maar springen vind hij ook geweldig en na onze eerste sprongetjes zeiden vele dat hij een goede techniek heeft.. Ik kan nog niets zeggen wat zijn uitendelijke niveau gaat worden omdat hij nog niet lang onder het zadel is geweest.. Maar er zijn mensen bij mij op stal die nu al zeggen dat hij niet verder zal komen dan het L/M "omdat hij gefokt is om te rennen"..

Ik vind het kolder.. Als het dier plezier heeft in wat hij doet en je traint er hard voor dan kom je er wel.. Zelfs met een renpaard Knipoog

*edit* kleine toevoeging, ik ambieer niet om in het z springen of dressuur te komen dus weten zal ik het nooit maar ik weet zeker dat mijn paard met zijn werkwillige karakter met de juiste ruiter erg ver zou kunnen komen..

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:01

Nou mijn Tos (v. Jazz) sprong de hoogste punten in haar groep met de keuring, terwij de rest springgefokte paarden waren! Ze verklaarden me voor gek, maar Tos deed haar best en haalde 75 punten! en ik trots aan de kant!!!!!! Haha! En ik wil wel met haar door gaan... alleen eerst de basis --> dressuur.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:43

met de juiste ruiter kan dat Lachen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:10

Ferro is ook springgefokt, en we weten allemaal wel wat voor dressuurkwaliteiten die heeft...
Wij hebben bij ons op stal ook een aantal springgefokte paarden die het in de dressuur niet misselijk doen.
Bij dressuurstal van Baalen staat nu een springer die omgeschoolt wordt naar dressuurpaard.
Dus ja, het kan best. Al zal het iderdaad paard afhankelijk zijn.

...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:31

Ja, dat denk ik wel. De merrie die ik rijd (Purioso x Farn) heeft eerst Nationaal gesprongen en is daarna nog uitgebracht t/m Z dressuur met WP. (ook tussende bedrijven door nog 10 veulens gehad). Dus ik ben er van overtuigd dat het kan.

Toos paardloos

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:47

DePennyBitch schreef:
Oftewel:

Is er van een 100% springgefokt paard een dresuur-knollie te maken en andersom ook?

En hoe succesvol ben je dan? Kun je met een springpaard Z dressuur rijden en ook nog eens bij de bovenste 3 eindigen of is het in dit geval "schoenmaker, blijf bij je leest?"

Ervaringen, voorstanders, tegenstanders??? Kom maar op!


Mmmm, Libero H x jasper = zz licht dreesuur
en dan hebben we nog een Voltaire x Joost x Albatros = zz licht dressuur
Als dat niet genoeg zegt.....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:53

dat kan zeker mijn paard was Aram X Erdballxx X Mgneet.

Ik had met haar ook gespromgen maar daar was ze voor mij te heet voor. Ik heb Z2 met haar gereden in de dressuur en ook vaak in de prijzen!!!!

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:54

Je kunt het ook treffen dat je 100 % spring gefokte paard absoluut geen talent heeft voor springen en ook niet voor dressuur...

Daarbij kan je paard dus niet lezen en zal er geen moer van begrijpen als je tegen hem/haar verteld dat hij/zij springen gefokt is..
Zelfde geld voor dressuur gefokt....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:59

Ja, ik weet wel zeker dat het kan, maar er zijn al aardig wat voorbeelden genoemd zo te zien.

Al zie ik het vaker dat een springgefokt paard het goed doet in de dressuur dan een dressuurgefokt paard in het springen. Of zeg ik nu iets heel raars? Haha!

Voorbeelden? Dat Prix St G paard van Richelle ter Haak, op Jumping werd verteld dat het paard voorheen als springpaard in Duitsland liep. En is nu dus fulltime dressuurpaard.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:08

Ik heb voor een springruiter gewerkt en ik heb met de paarden dressuur gereden de paarden liepen allemaal nat 1.30. en het is wel iets moeilijker zeker als de paarden ook nog op dat nivo moeten springen dus je moet er voor zorgen dat je ze in verschillende galop tempos kunt laten lopen want bij het springen vinden ze een 4 takt fijn en tja bij dressuur moet het een zuiver 3 takt zijn. Maar het ging heel goed met de goede begeleiding. Ik heb er 3 naar het M1 gereden binnen no time.

Het is makkelijker om van een springpaard een dressuurpaard te maken dan anders om.

...Dreaming with my eye's wide open...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:08

Er heeft ooit een artikel in de P&S gestaan hierover. Er was nl. onderzoek gedaan naar deze kwestie. Samengevat stond er dat de springpaarden over het algemeen ook hele mooie dressuurproeven konden lopen. Maar dat de paarden die dressuurgefokt waren echt minder aanleg voor het springen hadden. Ik denk wel het om de hogere klasses gaat. Een gemiddeld paard moet wel een B en L parcours aankunnen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:09

Mijn paard is 100% springen gefokt en heeft ook de eerste jaren van zijn carriere een "springopleiding" gehad, maar ik spring er nu eigenlijk nooit mee.
Ik rij puur dresuurwedstrijden met hem, we zijn in oktober begonnen en hebben toevallig gister onze eerste L1 wedstrijd gereden.
Ik denk juist dat springpaarden heel geschikt zijn voor de dressuur omdat ze uit zichzelf slank zijn en meestal (niet altijd dus Knipoog ) wat soepeler zijn.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:11

Valt me inderdaad op dat vaker van een springpaard een dressuurpaard wordt gemaakt dan andersom.
Hier op stal staat ook een Burggraaf x Nimmerdor, ook nog eens uit de Karla-stam die op 6-jarige leeftijd in het Z liep (is nu 7), en daar valt nog wel meer uit te halen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:13

Denk maar aan Salinero van Anky. Dat paard is ook springgefokt.
Ferro heeft eerst flinke parcoursen gesprongen voordat het de dressuursport in ging.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:23

Denk dat het wel goed kan hoor. Als het paard het ook leuk vind waarom niet?! En wat Kleintje al zei Salinero en Ferro maar Idocus van Marlies van Baalen heeft ook eerst gesprongen.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:26

Nouvel schreef:
Het ligt denk ik een beetje aan de bouw/het karakter/de bewegingen van het paard. Maar natuurlijk ook aan de interesse van de ruiter!!

Ik denk dat dit alles bepalend is.

De hond is de betere mens

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:31

Ik heb een zangersheide paard, dat zegt denk ik genoeg over het springgefokt zijn...

Dressuur is goed met haar te doen. Sommige dingen zijn wel wat moeilijker door haar bouw. Z paarden zijn vaak overbouwd en dus die van mij ook... Toch stapt ze heel ruim over en kan haar achterhand onder haar lijf brengen. Ik moet hier wel flink voor trainen en vaak longeren om haar rug sterker te maken en te houden. Dat is een nadeeltje... Verder springt ze natuurlijk behoorlijk goed... ik alleen niet.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:32

Bedoel je op basisniveau?
Of nationaal/internationaal niveau?

Ik denk dat je over het algemeen wel kan stellen dat een springengefokt paard makkelijker om te trainen is naar dressuurpaard dan andersom.
Aan de draf, die vaak een zwak punt is bij springpaarden kan je nog wel wat sleutelen, maar springtechniek heeft een paard of niet.
Getrixte springpaarden pik je er zo uit, vaak worden ze ook bang en kom je er in het M bij de driesprong mee in de problemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, Sky_As en 107 bezoekers