hoe gaat je paard glimmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

hoe gaat je paard glimmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 18:54

hey hey

hoe gaat je paardje glimmen? Ik poets Lady elke dag. Maar wat kun je nou het beste door haar voer doen?


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:58

lijnzaad

Faber quisque fortunae suae

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:08

Je kan inderdaad een beetje lijnzaadolie door haar voer doen, daar gaan ze van glimmen en het helpt om je pony door de verharing heen te komen

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:08

Je hebt ook Equistar (spray) wat je erop kan spuiten. Dan gaan ze mooi glimmen en worden ze lekker glad.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:11

Baby doekjes, maar eigenlijk is het gewoon door goede voeding Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:12

Wat ook helpt tijdelijk is babyolie eerst op een zachte doek doen, en die doek over je paard halen. Daar gaan ze enorm van glanzen (en het is niet slecht voor de vacht Tong uitsteken )

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:13

ik gebruik dan altijd lijnzaad.
of equistar.
dat helpt ookde klitten weg halen.
maar moet je wel uit kijken als je dat niet op de plek van het zadel spuit .want dan gaat je zadel schuiven.

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:16

Zorgen dat je paard binnen krijgt wat die nodig heeft.
Klinkt banketstaaf maar het is wel zo.
De mijne krijgt niks extra's aan sublimenten en geen lijnzaad of dergelijken en ze glimt als een spiegeltje,en dat zonder equishine enzo.
Al haal ik er maar elke dag 1 borstel over,dan nog.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:17

loontje schreef:
Zorgen dat je paard binnen krijgt wat die nodig heeft.
Klinkt banketstaaflig maar het is wel zo.
De mijne krijgt niks extra's aan sublimenten en geen lijnzaad of dergelijken en ze glimt als een spiegeltje,en dat zonder equishine enzo.
Al haal ik er maar elke dag 1 borstel over,dan nog.


Precies

Bij mij zelfde verhaal... Knipoog

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:22

Stukje schapenvacht.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:29

De echte glans komt van binnnenuit... Maar voor een wedstrijd is een beetje glansspray ook niet weg (vooral voor die eeuwige klitten)

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:36

Net wat Fellor zegt "de echte glans komt van binnenuit" en daar heeft ze helemaal gelijk in.
Dat je kunt je paarden laten glimmen door lijnzaad te geven.
Maar ik doe dat niet want mijn paarden glimmen al uit zich zelf.
Je kunt ze natuurlijk ook door een héle goeie poetsbeurt te geven laten glimmen en dan kun je met een schapenbontje/vacht over hun heen gaan.
Wat je ook kan doen is glasspray, maar ik geef je een tip gebruik dat niet te veel, want daar word de huid van een paard heel vettig van.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:34

Ik hoop niet dat de mensen die hier hardop "lijnzaad" zeggen, ook daadwerkelijk pure lijnzaad aan hun paard geven Scheve mond. Welke slechte stof er precies in zit weet ik niet meer, maar je vergiftigd je paard er i.i.g mee.

Goed gekookte lijnzaad, of gewoon lijnzaadolie. Maar de echte glans bij een paard komt van binnen uit, dus goede voeding, gezondheid, gelukkig zijn etc.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:39

Lijnzaadolie (of zonnebloemolie, schijnt ook te helpen!) door het voer doen! Zoals al veel mensen zeggen!
Toevoeging bij het poesten om het paard goed te laten glimmen --> haal na het poetsten is een schapenvachthandschoen (met eventueel wat glansspray erop) over de vacht, gaat je paard super van glimmen!!!!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:02

schapenwol en dan over haar vacht heen vrijven

<3

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:09

een makkelijke tip, maar t helpt echt: na het rijden met een harde borstel over je paard zn lijf heen gaan!
Dat gaat heel mooi glimmen, nlm als je paard zweet ( dus ook nog na het werk feitenlijk) gaan alle afval stoffen naar buiten, en komen dan op de vacht te liggen.Door na het rijden snel met een borstel ( mag ook uitgebreid) er overheen te gaan haal je al het vuil weg.

succes, vamp

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:27

Even betreffende gekookte lijnzaad; ik heb mij door een boer laten waarschuwen dat indien je gekookte lijnzaad afveegt met een doek, er een chemische reactie kan plaatsvinden waarbij door juist die gekookte lijnzaadresten de doek spontaan kan gaan branden. Ik heb het zelf maar nooit geprobeert, maar ik ken de persoon die het mij vertelde en ik geloof hem daarbij...Misschien zijn er scheikundigen onder jullie die het al dan niet kunnen bevestigen.

fruitdruifje

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: goeree overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:29

Cheese! *LOL* eens met loontje.ik geef ze wel vanaf maart 2 maanden lang zeewier ieder jaar voor wat extra vitmamine.maiskiemolie uit de super is net zo goed als lijnzaad en ze glimmen er ook van.pas op...niet teveel en zorg dat je paardje happy blijft

het geweld begint als de kennis van de ruiter eindigt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:31

Anoukie schreef:
Ik hoop niet dat de mensen die hier hardop "lijnzaad" zeggen, ook daadwerkelijk pure lijnzaad aan hun paard geven Scheve mond. Welke slechte stof er precies in zit weet ik niet meer, maar je vergiftigd je paard er i.i.g mee.


Zit daar niet ook iets van blauwzuur in?
Dat wat ook in ongekookte sperziebonen zit?
Of zeg ik nu iets heel raars Verward

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:44

ikke doe babyolie op een wollen handschoen en er overhalen maar
daaaaaaag

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:02

Babyolie doet wonderen Ik borstel daar sowieso de manen en staart mee, en soms doe ik ook wat op een gewone borstel en borstel hem daar mee. Het zand wat dan nog op hem ligt, blijft aan de olie plakken en gaat ie dus mooi glimmen Lachen

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:29

pure schapenwol, zo van het schaap. Gewoon eroverheen halen. Dat kost niets en het werkt nog beter dan zo'n geprepareerd ding van de ruitersportzaak ook! (heb ik van iemand op een ander forum, die doet t al jaren en het schijnt wonderen te doen!)
Van equishine ben ik niet zo'n fan. Je paard gaat wel mooi glimmen maar wordt er erg glibberig van. ik ben meer iemand die van "the natural way" houdt zeg maar. En natuurlijk komt het meeste nog altijd van binnenuit! Zorgen dat je paard gelukkig is en lekker in zn vel zit dus Knipoog

Der Ellmauer Dancing Queen

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:49

Ik gaf mijn merrie altijd Lijnzaad.
In de vorm van gekookt lijnzaad, of lijnzaadmeel door de slobber heen.
Ook zonnebloem olie gaf ik door haar voer. Hetzelfde effect gaf dat als lijnzaadolie, maar veel goedkoper Haha!

Ook een keer echt schapenwol gebruikt. Het zwarte werd toch niet weggebracht. Niet echt een aanrader als het zo van schapen komt, want het stinkt verschrikkelijk, en dat gaat je paard dan ook doen Haha!

Ik gaf mijn paardje vaak een "last finishing toutch" met babydoekjes. Ging ze extra van glimmen

En natuurlijk veel poetsen, een juiste verzorging en het juiste voer. Een gezond paard glimt vaak vanzelf wel Lachen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:52

ik geef siki geen lijnzaad hoor! wist trouwens idd niet dat 'rauwe' lijnzaad echt giftig is! wist wel dat je t moet koken.

Faber quisque fortunae suae

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:54

shadow bleef na het scheren heel lang vaal... nu hem ik hem een aantal keer gepoetst met zo'n schapenvel handschoen van mattes met een beetje equistar erop en voila. hij glimt er nu op los Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers