Geen rustige galop meer doen tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Geen rustige galop meer doen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 12:24

De laatste tijd is Montana echt niet te houden als ik in galop ga buiten. Stap is goed vooruit, draf ook maar is nog te houden maar van het montana dat ik nog maar de hulpen geef schiet ze werkelijk vooruit. Nu zou je denken "gewoon diep gaan zitten en meer ophouding gaan maken" maar dit werkt compleet niet. Sommige zouden dan een hardere druk gaan geven op de teugels maar dit negeerd ze gewoon. Ze steekt haar neus vooruit of neemt haar bit vast en dan ZOEF weg met het baasje Tong uitsteken. Nu is het natuurlijk wel is fijn om eens een stukje te crossen maar niet elke galop dat ik doe. Ze negeerd op die ogenblikken dus gewoon mijn teugel en zithulpen. Wie weet wat te doen?

Montana: L1


Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:07

Ga met een ervaren paard mee en zet hem tegen de staart van die ander aan, dan is het meestal snel over Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:11

Ik heb hetzelfde probleem, mijn pony vind het ook normaal dat hij ff voluit mag gaan in galop, hoe hij daarbij komt snap ik ook nog niet. Als ik ergens op een stuk heb gegalopeerd denkt hij de volgende keer als ik daar kom dat hij weer maar galoperen maar dan wel een versnelling harder....
Misxha:
Dat werkt niet, ik heb het ook geprobeerd. Eerst dressuren: overgangen rijden in stap, draf en galop. Als ik op een veldje ga dressuur kan ik ook alles in galop: Harder, zachter, kort draaien, changementen....Maar als we gewoon op buitenrit zijn dat krijg hij het gewoon in zijn kop: hier moet ik keihard rennen. Ik heb nog nooit ergens voluit gegalopeerd altijd een rustig handgalopje...Dus ik zou ook niet weten wat ik hiermee moet. Mijn oplossing voor nu is: niet galoperen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:12

Sorry dat ik me zo bemoei met dit gesprek maar ik heb hetzelfde probleem:))
Maar Pauline:
Dit is al helemaal uit den boze, hij wil altijd voorop lopen en als hij in de verte een paard ziet gaat hij al keihard rennen om te laten zien dat hij veel sneller is...

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:17

Het is sowieso winter dus dan zijn alle paarden wat vlotter dan normaal. Rij je normaal gesproken alleen of met anderen? Anders kun je wellicht een keer met wat verschillende mensen gaan rijden. Een paar keer een buitenrit zonder galop. Galop achter een rustig paard. Etc. etc. etc..

Op een gegeven moment was mijn paard van mening dat hij knoerthard mocht op de terugweg in galop. Ik ben toen een paar keer met anderen gaan rijden als waar ik normaal mee rij en ook met een kleinere groep dan normaal. Niets meer aan de hand.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:30

en helpt het niet om haar bij de eerste galop eens voluit te laten gaan, maar dan zo har dze kan er redelijk lang, gegarandeerd dat ze deelfde rit de volgende stukjes galop rustiger zal doen, en als ze rustig galopeert voluit belonen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:22

Bij mij is het probleem dat hij er al helemaal niet tegen kan om met anderen te rijden. Dus dat ik geen optie...
En hem voluit laten gaan is doodeng, dat dier gaat knoerdhard en dan is een 'ho' ver te zoeken....en aangezien ik hier ook niet echt de ruimte heb om hem voluit te laten gaan moet ik na 50 à 100 meter stoppen...

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:14

ohja, dat is minder
anders misschien eerst een hard laten werken in de bak, zodat hij echt moe is
dan naar buiten, en direct een galopje meenemen, veel kans dat hij dan al te moe is om te crossen en dan belonen
anders zou ik het ook niet weten


Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 17:24

Ik ga soms alleen en soms met andere mensen wandelen en dan doet ze dit ook hoor. Zet ik ze achter een ander paard gaat ze gewoon voorbij, en trekken heeft geen zin, héhé Tong uitsteken . Ik ga vaak oefenen in een piste en dan wandelen ik zo daarna nog een beetje maar hoe moe ze ook was van het rijden dan heeft ze plots veeeel energie en crost ze toch terug ervan door. Het is winter en dan zijn ze natuurlijk wel frisjes maar nogtans montana staat overdag op de weide en heeft haar beweging dus het is niet dat ze niets te doen heeft.

Montana: L1

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:16

ik zou het dan echt niet weten
het enige dat je dan misschien zo kunnen doen is eventueel een slof eraan
maar dat is dan direct zo drastich he
kun je ze sturen, bv bij een wending kun je die dnemen?
of anders naast een haag galoperen, en haar proberen in een rustige galop te houden, na 2-3 passen weer naar draf, krijg je ze niet terug? trek ze dan om in de haag, kan ze niet anders dan stoppen
en als het even kan berg-/heuvelop galoperen, is net wat vermoeiender,
maarja, dan moet je er wel mogelmijkheid tot hebben he ...
veel succes

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:22

Beetje "vreemde oplossing" maar ik zou gewoon door blijven galopperen! Tot je paard ZELF aangeeft weer te willen gaan draven, dan LAAT je je paard gewoon nog lekker doorgalloperen (dat is toch wat ie wil???) En pas als je het gevoel hebt dat je paard weer helemaal van jou is, ga je weer draven.

Nou moet je wel uitkijken met deze methode, want als je zo'n paard hebt dat zichzelf liever doodloopt dan stopt.....dan is het niet zo aan te raden.

Maar ik heb dit ook eens bij een paard gebruikt dat steeds maar in de gebroken lijn wilde aangalopperen. Nou, die heb ik dus een kwartier laten galopperen en het probleem was opgelost.

Tis misschien iets waar je wat aan hebt, misschien ook niet, maar het is een oplossing voor sommigen.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:54

je kunt met slofgaan rijden dan heb je wat meer grip
of een dubbelgebroken bit gaan rijden die kunnen ze niet zow snel vast pakken

<3

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:02

DePennyBitch: er zijn geen mogelijkheden om uit te galoperen
ofwel dat free zin heeft om montana op de trailer te zetten en een ritje te maken naar de zee of ergens waar er wel plak genoeg is

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 21:14

Mmm, het gewoon door laten galoperen heeft echt geen zin want zo denkt ze nog steeds dat elke galop crossen is. Montana is een paard dat ook niet snel in draf zal gaan, ze blijft geven en geven. Slof eraan vind ik persoonlijk niets voor mij, omdat ik daar niet correct mee kan omgaan denk ik. Als ik echt wil zou ik wel kunnen draaien maar je moet weten dat als je met zo'n snelheid een draai neemt er een kans is dat je met paard en al onderuit gaat en daar heb ik geen zin in ze.

Montana: L1

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:28

ik denk dan dat de enige manier de slof is
je kunt die los laten hangen, en op gewoon de trenstugel rijden
en als je paardje ervandoor gaat, is er niet veel verschil als je hem "goed" gebruikt, want dan kun je evengoed zonder rijden
zie het misschien enkel als noodrem
dus: vragen om trager=geen reactie? slof:rem dicht=wel reactie
direct losser laten en belonden, en weer aanspringen
tis denk ik het enige dat je kunt doen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:40

uitgaloperen helpt bijna nooit of het moet een fjord-type zijn, die alleen rent omdat hij z'n zin wil doordrijven en eigenlijk niet hard wilt. Ik heb het wel eens geprobeert, maar het wordt alleen maar erger. Ze galoperen meestal langer dan jij het vol kan houden Knipoog Het makkelijkste is om gewoon niet meer te galoperen totdat ze normaal te controleren is. Daarna rustig aangaloperen en gelijk weer terugnemen. Dan kan je steeds langere stukjes galoperen.
Slof vind ik gevaarlijk om in galop te gebruiken, ik heb al eens een paard over de kop zien gaan, is niet echt prettig.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 22:05

slof ben ik zeker niet van plan om te nemen hoor. Ik zou er niet echt gerust in zijn dat wanneer ze dan rustig is en je de slof wat langer laat dat ze met haar benen daar dan zou ik terecht komen.

Montana: L1

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:11

ja, aan alles zit een nadeel
...
ik denk dan ook dat je het beste de galop zou welaten, en dan als ze wat rustiger wordt nogmaals probeert

Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:13

Sanne 83:
Ik ben het er niet mee eens dat een slof gevaarlijk is in galop. Als je hem correct gebruikt is het een goed hulpmiddel. Je hebt meer te zeggen over je paard.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 22:13

Wel dat heb ik nu eigenlijk ongeveer een weekje geprobeerd al maar ookal stap je zoveel je wilt van het moment dat ze galop mag doen strekt ze haar benen is graag, héhé.

Montana: L1

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 22:14

Wel ja, als je hem goed gebruikt, maar ik geef toe dat ik geen verstand heb van een slof en dus niet weet of ik hem juist zou gebruiken of niet en daarmee dat ik hem niet wil gebruiken, want daar kan je meer schade mee doen dan er al is dan

Montana: L1

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:15

Larome schreef:
Sanne 83:
Ik ben het er niet mee eens dat een slof gevaarlijk is in galop. Als je hem correct gebruikt is het een goed hulpmiddel. Je hebt meer te zeggen over je paard.


meestal werkt het ook wel goed, maar als het beest een beetje in paniek is.....je hoeft maar een keer over de kop te gaan . Vooral als je er geen ervaring mee hebt. Ik zou gewoon niet zo ver gaan.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 12:40

Neen maar slof is dus echt uitgesloten hoor !!

Montana: L1

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:20

Ooit gedacht om hem een one rein stop te leren?
Dat is een reflex wat je hem aanleerd en dan stopt hij gegarandeerd.

Je leerd hem namelijk om zij hoofd naar jou knie te brengen en dan zijn achterhand te draaien en dit alles is een reflex doordat je het zo vaak oefend in stilstand.
Hij moet eerst stoppen met rennen om dit uit te voeren (hij is net zo verbaast als jij).

Ik ben nu ook bezig het mijn welsh-arabier te leren heb het van internet weet alleen niet meer van waar maar als je zoekt op 1 rein stop moet je het wel vinden het is een onderdeel van horsemanschip ofzo.

Echt een aanrader.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 5 bezoekers