Weidegang in de winter.... wat vinden jullie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 19:06

Ik had Iwaldo gisteren lekker weer een uurtje naar buiten gedaan met zn buurman Haha! Dat was rennen geblazen!! In volle galop, lekker bokken!! En door de plassen heen banjeren... lekker spelen...

Maar nu het volgende. Hij is dan zo enthausiast dat ie vaak zichzelf trapt of tijdens het spelen geraakt wordt. Meestal oppervlakkig (en ik zet hem in het land met voor- en achterbeschermers én springschoenen Frusty ) maar toch, wat als de volgende keer fiks raak is?? Verdrietig

En vandaag had ie last van z'n darmen. Geen koliek, maar je merkte wel dat ie er pijn aan had en hij had een beetje diaree. Later ging het beter, maar als dat komt door het koude gras, kan ik hem dan helemaal niet meer naar buiten doen???
Hij had twee weken niet meer buiten gelopen (ivm slechte natte weides enzo) en hij heeft er maar een uurtje ingestaan gister... Verdrietig

Maar ik vind het zo fijn voor ze als ze even lekker buiten kunnen lopen! Lekker paard zijn, met elkaar spelen, lekker gek doen.
Moet ik hem toch maar beschermen tegen zichzelf door hem niet meer buiten te zetten dit winterseizoen? Frusty Frusty Wat vinden jullie??


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:09

Als sun 1 dag binnenstaat wordt ze keiheet,dan valt er helemaal niet op te rijden.Bij ons in het land bokt en steigerd ze ook wel vaak speels...Ik doe nooit bescherming om in het land.Laat die dieren lekker spelen joh! Jij staat toch ook niet graag 23 v/d 24 uur op stal en 1 uurtje rijden?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:11

De mijne gaan nu niet meer het land op omdat de natte klei nogal zuigt en ik wil niet wekelijks de hoefsmid lastig vallen. Ze gaan nu los in de bak. Van koud gras koliek zou kunnen, maar volgens mij is hooi of kuilgras net zo koud? Als het gevroren heeft kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Als het hier zandgrond was geweest zouden ze nog gewoon naar buiten gaan hoor.(en idd met peesbeschermers en springschoenen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:13

Kawa komt ook gewoon in de wei.
Op het moment alleen maar in de bak omdat de wei opnieuw ingezaaid is Haha!
Hij gaat samen met Kelly naar buiten en dat is soms ook wel een dolle boel maar ik ben gewoon een voorstander van dat een paard elke dag buiten moet kunnen spelen.
Hij staat nu wel minder lang buiten als het rot weer is.
Maar dan willen ze ook allebei zelf naar binnen.

Tja en een blessure kan ie inderdaad oplopen maar dan liever een blessure en een fijn leven gehad dan 30 worden en stinkmodder leven.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 19:17

Laat die dieren lekker spelen joh! ---> Dat wil ik dus ook, maar ik weet niet of ik het risico wel wil lopen. Als hij zo snel last krijgt van de kou (bij ons in de stal is het trouwens redelijk warm -niet zo goed ik weet het- en hij is al behoorlijk gevoelig qua eten)
dan wil ik niet dat hij koliek krijgt.

Wat betreft 'liever een blessure dan jaren in de stal' hij loopt 's zomers altijd buiten... en in de winter is hij veel frisser en verwondt hij zichzelf sneller. daarnaast is Iwaldo een sportpaard, en niet mijn eigen paard, dus is een blessure zeker niet gewenst.

(ohja Puck; het hooi staat hier in de stal op dezelfde temp en het mais is ook niet zo koud... denk toch dat het door het kopude gras komt... og iig door het 'ineens weer gras eten'. Verdrietig )

Hebben jullie tips om hem wel buiten te laten lopen zonder dat ie er last van krijgt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-11-24 18:20 ]</font>

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:22

Als hij in een warme stal staat wat idd niet zo goed is, is he natuurlijk ladtig, want hoe kouder het wordt hoe groter de overgang. Mijn paarden staan zo goed als buiten en dus maakt het niet uit als ze naar buiten gaan. Een dikkere deken om doen als hij naar buiten gaat?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 19:31

heb ik niet... ik heb hem pas voor de tweede keer geschoren en hij heeft nu z'n echte winterdeken op. Misschien een idee om een onderdeken te kopen ofzo? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:35

Kawa is ook pas geschoren maar die loopt idd met 2 dikke dekens op.
En voor als het nog kouder word krijgt ie nog een dikkere op.

En verder begrijp niet verkeerd dat ik hem een blessure toewens want ook Kawa loopt in de sport.
Maar hoe meer je ze ook in de winter buitenzet hoe minder de kans op blessures is.
En kun je hem niet in de bak met wat hooi zetten zodat ie in ieder geval geen koud gras eet?

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-24 18:37 ]</font>

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:49

ik denk dat je hem beter dna 'heel' vaak ind e wei kan doen 's winters dan maar afentoe. wantja alles wat bijzonder is, is leuk en dat moet gevierd worden. en goed ook. dna kan je ze beter vaak ind e wei doen zodat t niet meer bijzonder is.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:02

jep en als de wei niet kan dan maar in de bak al is het maar voor een uurtje. als ie elke dag maar even los komt even uitleven en even spelen.
Vaak is het dan minder intressant en zullen ze minder gek doen dan wanneer ze af en toe eindelijk los mogen.

Ik weet wel dat het op de meeste stallen lastig is hoor. Die van mij staat nog steeds hele dagen in het land .
Als het echt te nat is gaat hij in de bak.
Tja ik zelf zou 'm wel buiten laten dan maar een keer een wondje of iets maar ik zou me veel te schuldig voelen dat ik 'm geen paard kan laten zijn.
Helaas is het vaak nou eenmaal niet anders.
Lot rent nog maar amper als ie los gaat voor hem is het zo gewoon denk ik.. al was ie na P&K 2 dagen stal wel maf aan het doen Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 23:35

Ik zou hem zeker wel naar buiten laten gaan. Het liefst iedere dag want dan hoeft ie niet elke keer zo gek te doen. Wel beenbescherming omdoen,want je weet maar nooit en het is niet je eigen paard. En laat hem pas naar buiten als je al gereden of gelongeert heb zodat het wildste er al uit is.
En als hij t koud heeft zou ik een onderdeken opdoen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 00:58

Mijn paarden zijn elke dag buiten en doen echt niet gek. Af en toe gaat Parcival wel even rennen als hij net buiten staat maar bang voor blessures ben ik niet. Ik heb sinds zeven jaar de luxe van een boerderij met weiland en kan eindelijk mijn paarden elke dag wei gunnen. Vroeger was dat wel anders toen ik nog in de randstad woonde. Ik vind dit echt ideaal voor de paarden en gun het ze van harte.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:35

Als het kan absoluut doen, dan gooi je er maar een exstra dek op als je denkt dat ze het koud hebben.
Alleen op letten als het sneeuwt dat ze niet teveel sneeuw eten, dat is niet zo best voor de buikies.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 13:51

die van mij staat overdag lekker buiten eerst stond hij in een paddock,maar daar kon hij zich niet lekker uitleven en spelen met leeftijds genootjes dus nu staat hij overdag op het land met 3 shetlanders en dat vind hij prachtig.en 'snachts lekker overdekt in een stalletje.Die wel veel frisse lucht doorlaat zodat hij niet snel vatbaar is voor koud weer.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:59

Mijn paard komt nog elke dag buiten (behalve als het echt stort). Misschien is het een idee om hem voordat hij de wei ingaat even te longeren, dan is hij zijn ergste energie in ieder geval kwijt voor 'ie de wei in gaat. Jerai was laatst ook een hele tijd de wei niet opgeweest, ivm met hechtingen van een operatie die niet nat mochten worden. ik heb haar toen elke dag een beetje laten grazen voor haar spijsvertering en ze heeft nergens last van gehad toen ze de wei weer in mocht. Bescherming zou ik zeker wel omdoen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:16

Da's echt lastig met een paard dat zo gek doet in het land!
Ik vind het heel belangrijk dat ze er elke dag uitkomen, hoewel ze nu het zo enorm nat is bij ons niet veel meer doen dan hooi staan eten en wat rondwandelen. Af en toe trekken ze wel een sprintje oid, maar dat zie ik bijna nooit. vandaar dat die van ons 's middags altijd naar buiten gaan als het even kan...

Kan hij niet alleen naar buiten, dan wordt hij iig niet door die ander getrapt, of draait hij dan helemaal door?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:35

Wij offeren er een weiland voor op, maar de paarden komen ELKE dag buiten, en meerdere uren per dag. Bij ons dus ook nooit knettergekke paarden op de wei, ze weten niet beter of ze komen buiten, weer of geen weer. Meestal staan ze lekker bij elkaar voor zich uit te soezen, zeker als het zonnetje schijnt.
Met peesbeschermers en dergelijke zou ik op een wei uitkijken, er kan van alles tussen gaan zitten irriteren, met alle gevolgen van dien. Bovendien is de bescherming van die dingen zeer betrekkelijk, eigenlijk helemaal nul. Gewoon zeer regelmatig los laten, dan heb je die flauwekul ook niet nodig.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:16

Paarden horen naar buiten te gaan, altijd, iedere dag!!!!!!!!!

Wat niet is kan nog komen...

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:21

Laat je beestje alsjeblieft naar buiten gaan! Dat is waar een paard hoort van nature! En dat gek doen gaat vanzelf over, hoor, als hij niet beter gewend is. Ook in regen en storm kunnen ze gewoon naar buiten. Wij mensen zijn veel ergere watjes dan paarden, die goed geïsoleerd zijn. Alleen mag je niet teveel poetsen als ze buiten staan, want dan poets je hun huidvet-beschrmlaagje eraf.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 22:33

mensen, leuk en aardig hoor de reacties als 'paarden horen buiten en daar kunnen ze best tegen hoor' Frusty

Maar ik heb 1. niet de mogelijkheid om hem iedere dag naar buiten te doen aangezien ik tot 5 uur werk en het dan al donker is (en er zijn geen mensen die het voor me kunnen doen aangezien ik dan niet kan regelen dat ie beschermers omkrijgt en dat ze hem misschien wel de hele middag laten staan)
en 2. Iwaldo kan er dus blijkbaar niet tegen Boos!

Hij kan niet in zn eentje lopen, dat vind ie echt vreselijk, en met zn tweeen zijn ze dus zo gek als een deur. Ik kan hem idd eerst even longeren ofzo of in zn eentje in de bak loslaten zodat ie niet knettergek is, maar daar is zn 'gevoelige-darm-probleem' niet mee geholpen Scheve mond\
Ik kan hem dus eigenlijk alleen op zondag naar buiten doen en dat is na de jacht... weet niet of dat wel een goed idee is... of eens op zaterdag. Ik ben van plan om hem de volgende keer een half uurtje buiten te zetten (wel dik ingepakt met beschermers want die dingen schelen echt wel in schaafwond of niet schaafwond) en dan kijk ik wel of ie daar last van krijgt....
misschien dat ik hem 's avonds aan de hand even laat grazen 10 min ofzo dat ie sowiezo wat gras binnenkrijgt en misschien wat weerstand opbouwt tegen eiwitten oid whatever it is waar ie last van krijgt. Frusty

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:43

ALs hij elke dag buiten komt dan gaat hij niet aan de scheur, daar ben ik heel gerust op. Hij zal dat de eerste dag doen, de tweede dag ook, maar de derde dag waarschijnlijk al niet meer. En als hij niet gaat scheuren is het ook niet meer van belang dat hij vanalles rond z'n benen krijgt en maakt het dus allemaal niet meer zo veel uit.
Beng hem anders maar een maand of zo, dan leren we hem dat hier wel af, geen probleem. Als je dan zelf meekomt dan heb je strekkende kilometers bos om te rijden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:15

Bij mij komen ze ook iedere dag buiten ,ze doen ook niet gek als ze naar buiten gaan ,behalve als ik er niet ben Frusty

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 23:19

Ikke: we hebben hier ook strekkende kilometers bos en hei (vraag maar aan de lunteren-rit-mensen Haha!)
en ik weet dat Wal niet gek doet als ie iedere dag buiten komt, maar hij KAN niet iedere dag naar buiten...
Frusty Frusty


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:28

Ja het kan natuurlijk ook niet overal, je paard naar buiten. Bij ons is de wei zo ontzettend nat, daar gooi ik ze niet in. Ben veel te bang voor ongelukken (uitglijden etc). Als het wat droger is (maar dat zie ik niet meer gebeuren dit jaar) mogen ze wel de wei in. Sowieso komen ze iedere dag buiten, in een paddockje, en dan rij of longeer ik ook nog een keer of ze gaan nog een keer los in de bak waar ze hun energie nog even kwijt kunnen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:31

Breng hem maar, hier MOET ie elke dag naar buiten. Dat er in jou buurt strekkende km bos zijn daar weet ik alles van, geen bos in NL of mijn paard heeft het gezien, ook in Lunteren. Maar hier is het bos weer anders, zoals het overal in NL anders is.
Overigens wil het ook wel helpen om eens kritisch naar de soort en hoeveelheid voer te kijken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers