Automatische drinkbak en Veulen?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Automatische drinkbak en Veulen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 11:20

Vorige week zaterdag heb ik automatische drinkbakken in de stallen gekregen.
Lijkt harstikke goed, 3 van de 4 paarden snappen hoe het systeem werkt.
Maarde 4e.......
Wisecrack is nu ruim 8 maand en ze begrijpt niks van de automatische drinkbak. Ik laat de drinkbak steeds vol met water lopen, in de hoop dat ze in de gaten krijgt dat ze de lepel in moet drukken voordat er water komt, maar helaas nog steeds zonder resultaat. Wat ze wel wil is drinken als ik de lepel in druk, dat vind ze geen probleem.
Ik heb al geprobeerd haar geen extra emmer water in de stal te zetten, enz enz maar het helpt niks.
Nu heeft ze een emmer water in haar stal staan en ik laat de drinkbak regelmatig vollopen. Zou ze het gewoon niet kunnen??? Dat haar neusje nog niet sterk genoeg is om de lepel in te drukken ofzo?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:30

zoals ik je verhaal lees denk ik idd dat ze eenvoudig niet sterk genoeg ik om de lepel in te drukken. probeer zelf een hoe makkelijk hij gaat en hoeveel druk je zelf moet zetten.
ik heb zelf een gehad die dat, tot ze 1,5 was, niet voor elkaar kreeg (moet er wel bij zetten dat die bak wat zwaar ging) daarom ook dat ik in mijn nieuwe stal geen lepelbakjes wil maar vlotterbakken dat voorkomt dit probleem

suc7 met testen.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:45

Een pasgeboren veulen kan je met een enkele duw van zn neus opzij duwen, dus die lepel van die waterbak is echt geen probleem hoor, daar is geen kracht voor nodig. (enig idee hoe sterk een veulen is ?!)

Weet je wel zeker dat ze haar drinkbak niet gebruikt ? Ik bedoel, je staat er neem ik aan niet 24 uur per dag naar te kijken, toch ? Zo te horen is ze er niet bang van (aangezien ze er wel uit drinkt als jij de lepel indrukt), dus eigenlijk denk ik dat ze hem gewoon gebruikt, maar dat je het gewoon nog niet gezien hebt. Ik zou die emmer gewoon weglaten, als je veulen dorst krijgt, drinkt ze vanzelf die waterbak leeg en daarmee drukt ze vanzelf op die lepel. (en ik denk echt dat ze dat allang doet).

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:15

Als een paard echt dorst heeft zal hij de laatste druppels willen hebben. aangezien deze onder de lepel zitten zal hij hierdoor vanzelf de lepel induwen en leren dat er dan water komt. En ik weet wel zeker dat je veulen sterk genoeg is, ik denk eigenlijk ook dat ze het nu doet wanneer je er niet bij bent.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:39

Ik denk dat Sabiy wel gelijk heeft, volgens mij gebruikt ze hem ook wel gewoon, anders moet je eens een takje ofzo op de bak leggen, zodat je het ziet als ze hem heeft gebruikt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze daar gewoon mee speelt, dus ik weet het niet echt. Kan je ergens zien of ze water drinkt, dat het waterpijl omlaag gaat ofzo?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 12:40

Ik weet zeker dat het haar nog niet lukt de lepel in te drukken, heb het namelijk wel een paar dagen zonder emmer ernaast geprobeerd, maar als ik haar dan in de wei deed dronk ze gelijk uit de betonnen bak die daar staat en ging daarna pas gek doen!
Ik kan het nog wel is proberen om de emmer weg te halen, misschien dat ze het nu wel door krijgt!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 12:41

Als ik trouwens water in het bakje doe en ik kom 2 uur later terug heeft ze hem helemaal leeg gelikt... terwijl als ze normaal drinken uit een automatische drinkbak er altijd nog wel een laagje water in staat!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:04

Nou mijn shetlandveulens kunnen met een week oud al een lepel indrukken, dus het lijkt mij erg sterk dat een paardenveulen dit niet kan.... Schijnheilig

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 13:07

ik ga het nogmaals met haar uitproberen!
ze zal het toch wel kunnen, uit jullie reacties horende!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:19

wat vervelend maar ik kan me ook niet voorstellen dat een veulen niet sterk genoeg zou zijn .
Als je dot probleem houdt zou ik er gewoon een vlotter bak in hangen dan heb je dat probleem ook niet meer en je veulen staat dan ook niet droog
succes

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:14

chantal_cs schreef:
Ik weet zeker dat het haar nog niet lukt de lepel in te drukken, heb het namelijk wel een paar dagen zonder emmer ernaast geprobeerd, maar als ik haar dan in de wei deed dronk ze gelijk uit de betonnen bak die daar staat en ging daarna pas gek doen!


Als je veulen een paar dagen niet gedronken heeft, zie je dat echt wel hoor, ze drogen namelijk snel uit. Een volwassen paard drinkt ca. 20 liter water per dag, jouw 8 maanden oude veulen allicht wat minder, maar toch nog een aantal liters. Als ze dit een paar dagen lang niet krijgt, krijgt ze echt problemen met haar gezondheid die je niet over het hoofd kunt zien.

Hoe dan ook, wat er dan ook aan de hand is, het is zowieso geen kwestie van "de lepel niet kunnen indrukken" ; dat kan een pasgeboren kitten nog wel, laat staan een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:27

Bij ons op stal staan 6 "veulens"van de W jaargang en drinken ook allemaal uit een automatische drinkbak, dus in zie zin zouden ze het wel moeten kunnen.

Maar anders is idd een bakje met vlotter erg makkelijk.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:55

er zijn ook paarden (veulens) die zo angstig voor het geluid zijn, dat ze daardoor niet durven drinken. als dat niet het probleem is zou je het misschien toch een dagje moeten aanzien (dus niets handmatig geven). Ze hebben kracht genoeg.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:00

als ze angstig zou zijn van het geluid zou ze niet gaan drinken terwijl
chantal de lepel indrukt
(zie eerste bericht van chantal)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 21:03

Klopt, ze is idd niet bang voor het geluid! Ik zie het komende dag even aan! Kijken of het nu wel lukt!