M'n pony heeft waarschijnlijk droes !!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

M'n pony heeft waarschijnlijk droes !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 13:03

Gisteravond was ik bij m'n twee mini shetjes op stal, en liet ze effetjes los lopen in de bak komt me ponie naar me toe dus ik haal 'm aan merk ik in eene dat ie een onwijze bal onder z'n kaak heeft wel zo groot en zo hard als een tennis bal. Dus ik meteen de dierenarts gebeld nu had ie dus ook nog is 39.6 graden, dus koorts, nu had ik al sinds een paar dagen een beetje me twijfels of ie nie ziek zou worden, want hij was nie zo actief als normaal en twee dagen terug stond ie tijdens het voeren achteraan in stal, en meestal staatie met eten toch wel vooraan, dus ik wat kuil naar 'm toe gegooid en toen ging ie wel gewoon eten en biks eet ie weer wel, alleen het kuil wat minder. In iedergeval is de dierenarts geweest en heeft ie antibiotica gehad en een poedertje voor door het eten gedurende een week, en hij kan niet met zekerheid zeggen dat het droes is. Maar voor de zekerheid moeten dagelijks alle paarden van stal in de gaten gehouden worden en getemperatuurd worden.
Dus ik bel al wat mensen op om ze er attend op te maken, hoor ik dus dat er een shetje bij ons op stal is die dus droes heeft! EN daar word dus gewoon niets van gezegd! En nu zit ik dus met een zieke pony Verdrietig
Maar het rare is dus dat me pony verder nie verkouden is, en die bal zit onder z'n kaak en nie bij z'n strottehoofd, waar het volgens mij toch meestal zit bij droes.
Ik dacht eerder aan een ontsteking van een beet ofzo...
Maar nu ik dus hoor dat er een pony op stal staat die ook droes heeft, begin ik me toch wel zorgen te maken.
Ga straks maar naar stal,
hou jullie op de hoogte.

ps. er zijn sinds een korte tijd dus wel wat ponys van handelaren bijgekomen, en er zijn in korte tijd al heel wat ponys geweest die verkouden zijn geweest of gewoon griep hadden.
wat moet ik hier nou mee ???

groetjes maartje


Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:24

dat is balen, maar gelukkig loopt droes meestal goed af.
en de abcessen kunnen op alle lympheknopen voorkomen dus ook op de kaak.
maar ja, de eigenaar van die andere pony met droes had het moeten zeggen, het is wel verschikkelijk besmettelijk.
maar ik vraag me wel af antibiotica als het dier een abces heeft, dat is mij verteld dat dat juist niet moet en je abcessen moet insmeren met teer, of trekzalf omdat ze anders incapselen en het terug komt.
in ieder geval beterschap voor je paardje.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:32

Vervelend joh..!
Maar indd meestal loopt het wel goed af.
Veel beterschap voor je paard!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:35

vervelend ja!! hopelijk loopt het goed af hou je ons op de hoogte??

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:03

vreselijk zeg Boos! ik hoop dta het mee blijkt te vallen!

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:01

ind vervelend, maar laat je paard maar uitzieken, eens gehad, nooit meer krijgen. en het beste is om dan alle paarden en ponny's bij elkaar te laten uitzieken, dan is het droes virus het snelste we.

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:03

He jasses, nou maar hopen dat het gauw overgaat!
geef hem maar een knuffel.
Ik hoorde laatst ook al van een stal in de buurt dat er droes was.

misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:08

oliebol man, das niet best..Gelukkig ben je er vroeg bij en kan het snel weer weg gaan. (als ut goed is )
Kus
marloes

spiritje

Berichten: 59
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Overijse Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:14

hallokes ,
amai ze das wel erg as u pony da vo eeft ma wa is da eigelijk DROES ???
en verzorg em ma goe se
groetjes xxx xxx xxx zij zijn groot en ik is klein

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:33

mijn paard word ook verdacht van droes, en dat is al helemaal vreemd...ze heeft het al eerder gehad, is absoluut niet ziek en heeft alleen maar een bult tussen haar kaken
goed op de andere pony's letten!
sterkte ermee

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 22:06

Ben net weer terug van stal, gelukkig heeftie geen koorts meer, das dan weer een plus puntje, alleen is die bult wel groter als gister en nog steeds hardstikke hard , heb er voor de zekerheid ook maar trekzalf op gesmeerd.

groetjes maartje

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:18

Aah wat vervelend!
Sterkte!


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:38

Ik snap het niet helemaal. Als een paard droes heeft of ervan wordt verdacht is het niet normaal om antibiotica te geven. Trekzalf is me ook afgeraden door een DA, maarja, daar zijn de meningen over verdeeld.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:27

antibiotoica is al te laat..in een vroeg stadium schijnt het wel wenselijk te zijn, maar te laat kan het vaak in het nadeel werken (ziekte verloopt trager).
Ik smeer de bult in met laurierzalf, word nu mooi zacht!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:22

Gelukkig gaat het vandaag alweer beter met hem Maart Lachen
Ik hoop dat de andere paardjes er geen last van krijgen.... Maar zoals het eruit ziet valt het allemaal wel mee... Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:42

ik las het hier laatst op de kabel krant dat er al een western manege hier in de buurt dicht is gegaan omdat er droes was de paarden mochten het erf niet meer af ... alleen hier zijn ze wel erg voorzichtig want er zijn een aantal paarden geweest die wel weer naar huis zijn ...
maar er is gelukkig een provinciale waarschuwing uit gegaan dat iedereen er wel op moet letten !!!

maar in ieder geval veel sterkte met je paardje

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:45

Idd geen medicijnen geven! Gewoon alles laten uitzieken. Als je het gaat onderdrukken dan kan het naar binnen slaan, en dan word het levensbedreigend.
Laurierzalf is wel goed om er op te smeren. Nadat het open is gesprongen iedere dag uitspuiten met een plantenspuit en betadine-oplossing

dewy007
Berichten: 358
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:48

go weer wat aan de hand ik woord er gek van en jij zeeker ook
he nou doeiiii ricardo

Ricardo en Dewy

michelle11

Berichten: 28
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:03

Ja Maartje ik weet het ik sta bij jou op stal maar gelukkig heeft Nedia het al gehad dus die kan het niet meer krijgen en daar ben ik wel blij mee1
(toen ik nog op de manege zat hadden de paarden ook droes alleen er zijn er een paar aan dood gegaan)Maar dat wis je toch al he?

Gia I missing jou

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:23

we hebben een paar jaar geleden bij vrijwel elke pony droes gehad en daarna nooit meer.
Zelf een abces boven het oog enzo gehad....
op allerlei plaatsen.... kampfer (zwarte trekzalf) gesmeerd en het ging allemaal prima open....daarna na advies van de dierenarts ingesmeerd met laurierzalf.
Die bobbel wordt steeds dikker en op een gegeven moment barst die open, dan komt pus en bloed eruit....dit mag niet te snel dicht gaan, anders kan de ontsteking weer opnieuw beginnen....
Alles moet eruit, eventueel uitspoelen met water.....
wel goed schoonhouden ivm infectiegevaar!!!
Je hebt een bobbel en die groeit, dus de kans is groot dat het gewoon naar buiten komt en niet naar binnenslaat.
Een paar pony's hebben het naar binnen gehad en hebben het allemaal overleefd, echter wel goed voeren, veel vitamines en mineralen, dat ze voldoende weerstand hadden!
Als ze niet meer eten: DIERENARTS!

Droes is overigens heel besmettelijk!
We hadden ons tussen de weien in ontsmet en van de kleren en schoenen ontdaan en toch kregen ze het op de andere plaatsen ook.
Je krijgt het of niet...., kunt er weinig tegen beginnen Huilen

maar het gaat vrijwel altijd goed en vanzelf weer beter

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Alicia

Berichten: 525
Geregistreerd: 01-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:52

mies lik lik Haha!:D:D:D go mies go mies gooooooooooooooo mies

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:07

Huh?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:59

Wij hebben laatst ook droes gehad.. het heeft echt heel lang geduurd voor het weg was... sterkte ermee ..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:19

das ballen. Verward
bij ons heerste het ook een tijdje in december.
gellukig is het bij ons weg gebleven
veeel sterkte
groetjes denise

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:37

Als de bult nog niet open is en de koorts verdwenen, is het waarschijnlijk geen droes. Want de koorts zakt pas na openbreken van de abcessen.
En als er wel abcessen zitten, dan geen antibiotica, want je bereikt de bacteriën in een abces niet. En de zwelling van de lymfknopen kunnen dan langdurig blijven zitten.
Verslagen droes (het 'naar binnen slaan') komt niet door de antibiotica, maar kan als complicatie altijd optreden bij droes.
Heb je geen foto van de bult op de kaak? Waar zit het op de kaak? Want misschien zijn het wel helemaal niet zijn lymfeknopen maar is het een of andere andere ontsteking.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers