wat zijn mijn mogelijkheden nou eigelijk?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

wat zijn mijn mogelijkheden nou eigelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:08

ik ben altijd van mening geweest dat een gezond paard ze Z kon halen,
maar nu heeft mijn paard dus eierstokkanker, en wordt over 2 weken geopereerd, alles komt goed erna, maar ze houdt dus ook dr rug vast, dit is een kwestie van spieren en meot dus ook helemala goedkomen, allemaal leuk enz, nou is mijn paard een arabier en behoorlijk overbouwd, en ook erg steil van voren en achteren, nou komen die eierstokken helemaal goed die halen ze er gewoon uit, en die rug komt ook helemaal goed onder een goede begleiding maar nou is mij vraag dus met die achterbenen omdat die zo stijl zijn dat ze ze niet goed kan ondertreden of die ooit nog zou komen en wat ik er nou eigelijk mee kan als ze weer helemaal gezond is, omdat de een zegt van wedstrijden wordt helemaal niks meer omdat ze waarschijnlijk (ook gekeken naar het overbouwd zijn) haar achterbenen niet kan ondertreden en anders niet genoeg en de rest heeft het helemaal al opgegeven.
ik zelf rij dresuuur en wil graag springen maar niet met dit paard, maar nou dus mijn vraag wat kan ik hier nou mee volgens jullie, naast dressuur zou ik namelijk graag endurence willen rijden maar kan ze dan naar jullie idee???
kan ze dressuur wedstrijden rijden tot aan de Z
en kan ik endurnce met dr starten en hoger komen dan klasse 1

jullie mening

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:43

In principe moet je inderdaad met een gezond paard de Z kunnen halen. Maar behalve de aanleg van het paard speelt ook de aanleg van de ruiter en het doorzettingsvermogen een rol. En met een paard dat zijn bouw niet zo heel erg mee heeft, is het moeilijker om het goed te gaan sluiten en netjes op het achterbeen te krijgen, wat je weer nodig hebt voor je verzameling en je oprichting. Maar als het paard klinisch gewoon goed is en jij er moeite voor wil doen (les van een goede instructeur/-ice, naar wedstrijden gaan, etc) en je niet uit het veld laat slaan door teleurstellingen zou het wellicht moeten kunnen.
Of het echt lukt, dat weet niemand, en is voor mij vanachter mijn computer moeilijk te beoordelen, maar als je je er voor in wil zetten is in principe niets onmogelijk.
Endurance ben ik niet zo in thuis, maar ik ken (nou ja, heb gehoord van, ik ken ze niet persoonlijk) meerdere paarden die en endurance lopen en ook in de dressuursport meedoen,dus de combinatie zou ook geen probleem moeten zijn. En volgens mij geldt voor endurance ook dat met de juiste training je met een gezond paard een heel eind moet kunnen komen.
Kortom, als jij geloofd in je paard en niet opgeeft als het een keer tegenzit, lijkt me dat als je paard weer helemaal gezond wordt en zijn rug weer los is dmv fysio etc. je nog een hoop uit je paardje moet kunnen halen. Bovendien denk ik, dat wanneer de problemen inderdaad vanuit haar eierstokken/rug kwamen, wanneer dat probleem over is en de losgelaten gaat worden, het op het achterbeen komen ook makkelijker zal gaan, maar zorg dan dus wel voor goede begeleiding.
Al met al is dit geloof ik best een lang verhaal geworden. Veel succes met je paardje, zet hem op!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:25

Ik ben van mening dat je met een uithoudingsvermogen, een lief paard, en veel geduld alles kunt halen. Toen ik mijn pony kreeg kon hij wel wat, maar niet veel. Hij is nog steeds bang voor springen en van de zomer proberen we hem met veel geduld zo ver te krijgen dat hij zonder angst over gewone balkjes loopt. Ik denk wel dat je paard het kan doen. Hij heeft wel training nodig, maar dat heeft ieder paard, tenzij je hem zo van iemand overneemt die al met hem Z heeft gereden enz. Ik denk dat jullie het helemaal gaan maken! Probeer niet alleen met rijden te trainen, train hem ook met longeren enz. Ik heb ook een arabier, en die zijn werklustig, nieuwsgierig enz. Misschien dat je aan vrijheids dresuur kan gaan doen zodat jullie zowiezo een betere band op kunnen bouwen want ik denk niet dat je meteen al hard aan het werk mag na die operatie.

Gewoon oefenen, oefenen en ook wel eens een verwendagje geven.
Heel veel succes hoor

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 12:01

dankt je voro jullie reacties ,
van de zomer heb ik er hard voor getraind (soms 3 keer per week les)
en ik wil ook echt, maar ja toen was ze eigelijk al heel erg ziek (bleek later )
maar dit geeft toch weer hoop