Rijden op paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Rijden op paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 22:07

Ik ben compleet in de paardenwereld opgevoed en heb dus geleerd dat een paard met artrose zeker doorgereden moet worden, zodat ie goed in de spieren blijft en vooral alles goed in beweging blijft, zodat het paard zo lang mogelijk pijnvrij blijft en dus zo lang mogelijk door kan blijven gaan. Klonk voor mij altijd heel erg logisch tot vandaag...

Ik had net een gesprek met iemand, weet wel wat van paarden, maar zit helemaal niet in de paardenwereld, rijdt zelf ook niet en die had een beetje een andere mening: Zo'n dier heeft slijtage en pijn, vervolgens ga je, terwijl hij die slijtage heeft er ook nog op zitten om hem beweging te geven, hetzelfde idee als dat jij bijvoorbeeld last aan je knie hebt en je vervolgens met een zware rugzak op moet gaan trainen. Daardoor zou de pijn dus erger worden en de slijtage alleen maar sneller erger worden...

Wat is jullie mening hierover?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:11

Ik ga idd met jou mening mee.
Bewegen is altijd belangrijk, helemaal voor een paard met artrose.
We hebben er 1 staan, die wordt gewoon door gereden (heeft maar lichte vorm).
Maar beweging, ook bij blessure, is erg belangrijk.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 22:13

Ja oke, bewegen, dus in een wei, of eventueel beetje los/aan de longe werken, maar echt belasten, dus ook nog een ruiter erop, terwijl het paard al last heeft van de benen... Ik moet zeggen dat ik de neiging heb om mee te gaan met die ander en te zeggen dat je dat eigenlijk bijna niet kan maken...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:15

Ik bedoel idd met bewegen, gewoon in de wei/paddock (met bijv. blessure).


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 22:20

Ja maar echt in het specifieke geval artrose, wat ik altijd heb gehoord daarover is dat je vooral door moet rijden, om het paard op die manier zo lang mogelijk mee te laten gaan... Na er nu over nagedacht te hebben ga ik toch denken dat dat eigenlijk een van de slechtste dingen is die je misschien kan doen...
Maar ik vraag me af waardoor dan dat idee is gekomen om er juist op door te rijden, veel laten bewegen kan ook op een andere manier dan rijden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:44

bij ons op stal staat een Arabiertje met artrose, en die wordt nog goed bereden... uiteraard wel met de nodige beperkingen (niet longeren, geen sliding stops, geen spinnen, etc.) en ik merk aan het paardje zelf dat ze steeds beter gaat lopen, hoe vaker ze gereden wordt...

Ik ben dus geneigd om mee te gaan met jouw eerste "stelling"....

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:59

mijn verzorgpony had atrose...werd steeds erger,doordat ze doorgereden werd.
Toen het echt erger werd mocht ze gewoon 5 dagen haar stal niet uit,en kreeg 2x per dag antibiotica.
Sinds dien ging t even goed en daarna weer slechter,ze ging naar haar eigenaar en daar in t land(op advies v. DA...mocht niet meer gereden enz...)uiteindelijk kon ze dus echt bijna niet meer lopen,en moest ingeslapen worden.
Ze was ong. 18 jaar maar toch...t had niet gehoeven...
Dus opzich ben ik t er mee eens maar niet altijd. Lachen

how sweet can it be to be loved by you

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:00

Artrose is wel een vorm van slijtage, maar je moet ze nooit stilzetten. Dan roesten ze als het ware vast...Dat je erop gaat zitten kan best, in overleg met de VA, maar natuurlijk geen topprestaties meer verwachten. Gewoon lichte beweging en regelmaat is hierbij een toverwoord.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:04

Mij lijkt ook dat je het slijtage zo versnelt. Mij lijkt lichtrijden op die manier toch zwaar voor zo'n paard. Maar buitenritjes stappen en longeren op een zachte niet zware ondergrond, zou dat niet helpen?? ( heb geen ervaring met artrose hoor..)

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:00

SuusJa schreef:
Mij lijkt ook dat je het slijtage zo versnelt. Mij lijkt lichtrijden op die manier toch zwaar voor zo'n paard. Maar buitenritjes stappen en longeren op een zachte niet zware ondergrond, zou dat niet helpen?? ( heb geen ervaring met artrose hoor..)


Longeren is naar mijn idee nog belastender voor een artrosepaard dan dat er iemand opzit die hem lichte beweging geeft. Als maar die volte...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:16

ja dat zei de DA ook nog idd.Ze moest wel gewoon stappen,maar in het land was precies goed,want t was geen luie pony,en in het land kon ze lopen,zoveel ze zelf aankon.(maar deze mocht dus echt niet meer gereden worden omdat het al heel erg was)

how sweet can it be to be loved by you

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:22

Als een paard last heeft van artrose vind ik dat er nog maar een mogelijkheid is voor dat dier. En dat is zeker NIET doortrainen! Maar veel paarden hebben geen last van botkreupelheden. Dus je zult eers moeten onderzoeken of het werkelijk een botkreupelheid is. Als de veearts Artrose constateert en zegt dat het paard daar kreupel van is, lijkt mij de enige oplossing .............

Dus ik vind het heel erg raar dat iemand die beweerd zijn hele leven al in de paarden te zitten, het advies gaat geven om met een ongezond paard door te rijden. Dat is hetzelfde om een mens met een hernia het advies te geven om met vuilnis te gaan slepen!

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:03

Ineke2"]
[quote="SuusJa schreef:
Mij lijkt ook dat je het slijtage zo versnelt. Mij lijkt lichtrijden op die manier toch zwaar voor zo'n paard. Maar buitenritjes stappen en longeren op een zachte niet zware ondergrond, zou dat niet helpen?? ( heb geen ervaring met artrose hoor..)


Longeren is naar mijn idee nog belastender voor een artrosepaard dan dat er iemand opzit die hem lichte beweging geeft. Als maar die volte...
[/quote]

Belastender ligt aan de ondergrond en of je hulpstukken gebruikt, volgens mij is het alleen wel saaier.

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:14

Händell had zware atrose en die was de laatste 2 weken stokkreupel.
Op de foto waren de vergroeien zelfs voor mij duidelijk te zien, er zaten overal haakjes en uitsteeksels.
Het stomste wat je dan kan doen is volgens mij er gewoon doorheen rijden.
Ik heb hem in overleg met de DA laten inslapen waarbij de DA nog opmerkte dat hij wilde dat er meer mensen zo verstandig waren omdat er veel mensen zijn die maar blijven doorgaan met poedertjes, pijnstillers enz...
Als een paard op is, is het op!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:07

Wij hebben een 4,5 jarig paard en zo lang wij hem hebben zijn we al aan het dokteren!
Ook arthrose in het hoefgewricht waarvoor hij al drie keer is ingespoten,paard blijft helaas kreupel en telkens moeten we opnieuw op gaan bouwen met rijden!
Eerlijk gezegt ben ik zelf ook hier tegen!
Lundi

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:15

De pony van een vriendin van mij heeft ook artose en de DA heeft aangeraden om hem toch dagelijks beweging te geven. Daar verstond hij onder: op de wei en rijden. Natuurlijk niet te instensief rijden maar een keer naar buiten en een keer in de bak kan geen kwaad dus ik ben het eens met de eerste stelling

Rona, Linanda en Oackly

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:03

Mijn paard heeft ook athrose, ik rijd haar ook nog gewoon. Vorig jaar heb ik haar ook nog gestart (M1). Nu heb ik wel de indruk dat ze daarmee tegen haar grenzen aanliep, nu pas ik de beweging aan en rijd ik alleen nog maar recreatief met haar. En dat gaat prima, als ik dat paard stil zet wordt ze zeker weten diep ongelukkig.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:03

Ik ben geen expert, maar mijn gevoel zegt dat je een beetje een middenweg moet aanhouden; niet als een gek met dat paard gaan rondhossen, en longeren is natuurlijk ook slecht (almaar rondjes lopen), en ook geen ingewikkelde dressuuroefeningen meer. Maar rustig stappen, met of zonder ruiter, en gewoon rustig aan doen lijkt me beter dan hem stilzetten.

Als je téveel van hem vraagt, overbelast je hem en wordt de artrose erger, als je niks met hem doet rust het vast. Ik denk ook dat het per paard verschilt hoeveel beweging 'ideaal' voor hem is, en je zult dat dus zelf heel rustig uit moeten proberen en kijken waar hij het beste op reageert, denk ik.

Pipo, met een hernia moet je inderdaad geen vuilnis gaan slepen, maar met spierpijn moet je juist weer niet stil gaan zitten. Maar artrose ís geen hernia, en ook geen spierpijn, dus aan zo'n vergelijking heb je heel weinig.

Maar nogmaals, ik ben geen expert. Als ik jou was, Jacksel, zou ik verschillende dierenartsen (paardenartsen, bij voorkeur) opbellen en om hun mening vragen. Die zijn vast niet te beroerd om je het één en ander uit te leggen, en zeker de DA's die dag in dag uit met paarden bezig zijn weten wel waar ze het over hebben. Lachen

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:10

Ineke2 schreef:
Dat je erop gaat zitten kan best, in overleg met de VA, maar natuurlijk geen topprestaties meer verwachten


Daarom zei ik ook in overleg met de DA in mijn eerste reactie. Ik heb een jaar lang voor een paard gezorgd met Artrose. Beest loopt nog steeds (was 8 toen het geconstateerd werd en is nu bijna 19)
Rustig aan, veel stapritjes onder het zadel en af en toe in de bak.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:39

Iets heel anders even: mijn moeder heeft artrose en zij heeft als advies om juist te bewegen, maar niet te forceren.
Al kan een paard dat niet zo goed aangeven natuurlijk...
Ook krijgt zij fysiotherapie, iets voor je paardje?
Verder neemt zij duivelsklauw als homeopathisch middel om de gewrichten soepel te houden en ze is daar heel tevreden over.

Het gaat natuurlijk om een mens en niet om een paard, maar wel om dezelfde ziekte. Misschien heb je er iets aan!

Faber quisque fortunae suae

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:52

Nimue schreef:
Ik ben geen expert, maar mijn gevoel zegt dat je een beetje een middenweg moet aanhouden; niet als een gek met dat paard gaan rondhossen, en longeren is natuurlijk ook slecht (almaar rondjes lopen), en ook geen ingewikkelde dressuuroefeningen meer. Maar rustig stappen, met of zonder ruiter, en gewoon rustig aan doen lijkt me beter dan hem stilzetten.

Hier ga ik in mee. Ik denk ook dat je een middenweg moet zoeken.

Trouwens longeren lijkt me wel belastender voor een paard met artrose, met of zonder goede bodem, met of zonder hulpstukken. Helemaal de benen aan de binnenkant belast je dan. Dat lijkt me nou niet zo bevorderlijk... Ik wil ook niet zeggen dat je helemaal geen bochten (voltes Knipoog ) meer mag rijden, maar dat zou ik toch met mate doen...

Lekker onduidelijk verhaal Tong uitsteken

xx_Irisje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:01

Ze moeten blivjen lopen ( t grootste deel.. elke paard is anders antuurlijk)

We hadden een arab x tuiger staan.. die had redelijk zware achtrose in zn achter kogel + knie.
Hij liewp alitjd toch wel uurjte per dag en er was nauwelijks iets aan te merken, we srpongen er niet mee.
Tot hij een trap kreeg van 1 van de andere paareden en hij 2 weken alleen mocht stappen. na 3 dagen zat zn knie + kogel helemaal vast geroest.. hij kon t nauwlijks bewegen.
Na heel wat werk is t weer redelijk goed gekomen. maar k zeg rijden.. hoeft neit altijd even heftig als dr maar beweging in zit.. tuurlijk zijn dr uitzonderingen!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:12

mijn pony had ook artrose in de erge vorm.we waren er veel te laat achter gekomen.hij is maar 12 jaar geworden en het is al bijna 6 jaar geleden.hij had al heel vaak en heel lang last van onregelmatigheid en het werd op het laatst stokkreupel.we hadden het ik geloof 2 weken of een week geprobeerd met pijnstillers en in al die tijd mocht ik alleen maar met hem stappen en mocht wel op de wei.zelfs met die pijnstillers en al die troep leed hij erg veel pijn. Verdrietig ze hebben hem uit eindelijk weg moeten brengen. Huilen als we eerder foto's hadden laten maken dan had ik misschien langer van hem kunnen genieten maarja dat is altijd achteraf. Boos! toen ik mijn paard kocht is ze wel meteen vierkant op de foto gezet want zoiets wil je niet nog eens meemaken.en om nog ff ontopic te blijven: ik denk dat het aan de conditie van het paard licht in hoe erg de artrose is.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 21:09

Het gaat hier dus niet om mijn paard ofzo, heb namelijk geen paard, maar heb het wel eens meegemaakt met een verzorgpaard van me, maar het was gewoon een discussie die ik met iemand had hierover en ik vroeg me af wat jullie meningen hierover zijn en of er iemand is die echt goed kan uitleggen waarom je zou blijven rijden (ipv gewoon een fijne oude dag in de wei, zeg maar, zonder te belasten dus)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

xx_Irisje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:12

Nu heeft dast beetsje dat ook gerkegen met af en toe nog een rit omdat van helemaal geen rijden word ie gek ( 3 weken geprobeeert kwijnde weg)

Soms zijn paarden ook nog neit oud in hun hoofd en willen ze graag wat blijven doen. Ken ook een fjordje van 7 die hele erge atrose had.. die wkijnde weg en is uiteindelijk ook afgemaakt omdat ze neit meer door de atrose kon lopen maar t hangt echt van t paar daf.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, Ubermetrics en 29 bezoekers