Verslag clinic Tyrza in Overijssel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Verslag clinic Tyrza in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 15:36

Geen valentijnsontbijt, ik moest vroeg weg voor de clinic. Dat was heel leuk!

Om te beginnen was van Lanna's rare geluid helemaal niets meer te horen. Daar ben ik erg blij om, want je maakt je toch ongerust. Er zal dus wel een snotje voor de luchtpijp hebben gezeten of zo.

Ik ben western opgetoomd naar de clinic gegaan omdat ik wilde horen of Lanna het geluid maakte... En ik ben gewoon vertrouwder met haar westerngedrag Lachen Daarna heb ik omgezadeld en de eerste 10 minuten doorgebracht met Lanna te vertellen dat het echt moest Lachen Ze hield vast en hield vast en hield vast... Gelukkig zag Tyrza dat en liet me de eerste 10 minuten mooi even zelf knoeien. Daarna was Lanna aan de beurt. Stap ging keurig, alhoewel ze in eerste instantie niet met stelling wilde lopen (hoeft met western ook niet zei ze ).

Ik moet kennelijk mijn handen iets meer uit elkaar houden (die hou ik te dicht bij elkaar). Ook hier dus even een clash western en dressuur. Een tweede clash in rijstijlen is dat ik de neiging heb als ik haar vraag om eerst mijn handen omhoog te brengen (recht opnemen western), dan denk oh nee dressuur, laag houden Lachen Maar na een keer of twee was dat er wel af. Intussen begon Lanna mee te werken en konden we door naar de verruimingsoefeningen. Verruimen langs de lange zijde door de zijde in 2 stukken te verdelen en meer met de zit op te bouwen vond ik heel verhelderend, Lanna bleef beter bij me, zeker toen ik mijn ellebogen ook wat meer bij mijn lijf hield (ik gooi mijn handen te los bij verruimen). Na een paar keer oefenen was de opbouw beter. Lanna heeft nl. de neiging acuut te vertrekken en dan niet meer te houden te zijn (ze vindt het een heel leuk kunstje). Ditzelfde is toegepast op het verruimen in galop (dit lukte mij nooit, vooral omdat ik Lanna western alleen harder en zachter heb geleerd). Ik zit in die galop ook teveel op mijn zakken (western) waardoor ik haar wat hinderde in het verruimen. Toen ik wat anders ging zitten, verruimde ze wel Lachen

De laatste oefening was de contra-galop. Dat vindt Lanna niet zo'n probleem. Bij de tweede hoek viel ze terug naar draf (lag aan mij, ik had geen been meer en Lanna was moe). Het was dus een mooi moment om te stoppen...

Al met al genoeg om weer een poosje mee verder te kunnen. Ik was trots op Lanna! Tyrza bedankt! OK dan!

Verder was het natuurlijk heel leuk om alle bokkers en hun paarden te zien en te spreken

Kortom: voor herhaling vatbaar Haha!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:31

Baal nog steeds dat ik niet mee kon doen Verdrietig Maar de volgende keer ben ik er zeker bij!
Het klinkt allemaal iig heel erg leuk, denk ook dat het wel goed geweest zou zijn voor Kado en mij. Nu zijn we zelf maar weer aan het oefenen geslagen, maar dan mis je toch iemand die toekijkt!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:14

Ben gezelllie wezen kijken en was super Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:40

Leuk Anya! Wat is Lanna toch een superpaard met alles wat ze kan, en het lijkt me geweldig om van iemand als Tyrza les te krijgen - heerlijk dat jullie er zo van genoten hebben Lachen!

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 18:44

promptertje schreef:
Leuk Anya! Wat is Lanna toch een superpaard met alles wat ze kan, en het lijkt me geweldig om van iemand als Tyrza les te krijgen - heerlijk dat jullie er zo van genoten hebben Lachen!


Lan is idd een superpaard
Met een middelmatige ruiter, maar dat mag de pret niet drukken. Samen komen we gewoon steeds een stapje verder OK dan! Daarom was de clinic zo leuk.. Die middengalop kwam er toch maar uit voor het eerst *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:13

VOTOOOOOWWWW'SSSSS Cheese! Cheese! Cheese!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:23

ik ben nu even te brak om een heel verslag te typen... maar het komt er op neer dat ik heeeeerlijk heb gereden en goed commentaar kreeg waar ik ook echt iets mee kan.
zo'n clinic is voor herhaling vatbaar Haha!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:35

lissy... FOTO's Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:37

Ja, ik word nu toch ook wel heel benieuwd naar foto's

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:53

Ik heb vandaag met Zuppo ook meegereden (in dezelfde les als Anya). Ook ik moest er vroeg uit, dat voor een zaterdag. Maar ik kan zeggen dat het in alle opzichten de moeite waard was. OK dan!
Voor Zuppo was het een vuurdoop in vele opzichten. Voor zijn baasje ook. We zijn met Lanna en Seven naar de manege gelopen en tot nu toe hebben we alleen met de longe buiten geoefend. Maar gelukkig is Lanna een goed leidpaard en stapte mijn Zup er druk, maar toch vrij gedecideerd achteraan. Het spoor en de A1 tunnel waren gelukkig geen probleem, ook het stappen door werelddorp de Lutte niet. Op een gegeven moment wilde Lanna niet verder want er lag een boomstam. In mijn logische reactie: we moeten toch naar de manege, heb ik Zuppo vooruit gedreven. Hij ging er al proestend en snuivend en kijkend langs, maar hij ging ..... op kop. Ik was toen natuurlijk al helemaal trots.

De les van Tyrza vond ik erg leuk. Toen ze er nog niet was, wilde Zuppo best draven....... hard. In de les ook. Ik heb in ieder geval geleerd dat ik het tempo van mijn paard meer moet controleren. Hij stapt te snel en ook in draf pakt hij het liefst vast en gaat aan de haal. Maar wanneer hij meer bij mij blijft (zonder dat ik ga verkrampen) geeft hij zich steeds meer. Ik heb een aantal goede tips gekregen, vooral dat op de momenten dat hij hard gaat, ik meer opening moet krijgen. Ik heb veel met stelling gewerkt, hij gooit zichzelf namelijk graag naar buiten. Ook heb ik overgangen van draf naar stap en omgekeerd gemaakt. In het begin had ik het idee dat ik mijn hele lichaam in de strijd moest gooien, maar aan het einde van de les hoefde ik alleen maar weer te gaan zitten en kwam hij al terug. Pling
Het ging naar mijn idee heel goed, en ik heb de video teruggekeken en daar zag het er ook redelijk uit. Ik vond mijn paard mooi lopen, maar mezelf zien op video blijft lastig. Maar ik ben wel trots op mijn paardje, zoals ik al schreef. Hij was helemaal op, maar heeft vooral het laatste kwartier van de les als een treintje gelopen. Misschien wordt de dressuur nog wel een keer iets voor ons.

Tyrza, Anya, Anita en natuurlijk Kyra (dit was een vervroegd verjaardagskado) Bedankt..!!!!!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:16

Ik ben heel kort als toeschouwer wezen kijken...heb eigenlijk alleen de 1e groep gezien.
Ik kreeg een mega-migraine aanval Verdrietig
Ik had s'ochtends toen ik wakker werd al hoofdpijn,maar dacht dat het wel over zou gaan

Ik vond het leuk om te zien en als het volgend jaar ofzo nog eens gehouden wordt doe ik mee! *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:54

Hallo allemaal!

Ik ben net thuis (moest Tol nog even rijden ivm wedstrijd morgen in Ermelo).

Ik heb genoten van de enthousiaste mensen die zich helemaal overgaven! En er liepen hele leuke paarden bij, van Tinker tot warmbloed Knipoog en ben blij dat het allemaal goed is overgekomen. Wat mij betreft is het zeker voor herhaling vatbaar!

Dank jullie! OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:37

Tyrza schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben net thuis (moest Tol nog even rijden ivm wedstrijd morgen in Ermelo).

Ik heb genoten van de enthousiaste mensen die zich helemaal overgaven! En er liepen hele leuke paarden bij, van Tinker tot warmbloed Knipoog en ben blij dat het allemaal goed is overgekomen. Wat mij betreft is het zeker voor herhaling vatbaar!

Dank jullie! OK dan!


Voor herhaling vatbaar is het zeker Er hebben al vier mensen bij de bakrand mij aangesproken dat ze volgende keer graag mee willen doen. Misschien is het wel goed om de datum niet gelijk met de regiokampioenschappen te plannen (ff checkeh).

Enneh Tyrza...
Go Tyrza Go morgen op de wedstrijd Haha!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:08

Veel succes met je wedstrijd vandaag Thyrza.

Ik was ook harstikke trots op mijn Seven gister. Ze deed ontzettend haar best en het zag er goed uit.

Misschien dat Anita (mijn bijrijdster) nogwel een verslag maakt met haar ervaring van gister. Zij reed Seven nl tijdens de clinic. Zij rijd engels en ik western met Seven.

Musquito

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Opijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:53

Ik vond het alleen jammer dat er zo weinig kijkers waren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:55


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:24

Ik ben 's middags wezen kijken. Liepen imo hele leuke paarden bij rond. Als Tyrza eens richting Friesland komt, ben ik misschien ook van de partij.

Musquito

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Opijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:35

Heeft er al iemand foto's die we kunnen bekijken?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 22:19


Musquito

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Opijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:06

Bedankt !

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:41

Ben erg benieuwd naar de foto's van Seven en B'elanna

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:46

Ik heb de foto's nu op mijn computer opgeslagen, maar moet ze nog lichter hebben. Maar gelukkig heeft Anya aangeboden om te helpen Haha! . Hoop dat ik er vanavond aan toe kom Scheve mond .
Daarnaast: Anya, Jip en Anita, jullie zijn bij mij uitgenodigd om de film te kijken van de clinic OK dan! . Hij is donker, maar het commentaar is leuk *LOL* .

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:09

Er stond vanochtend ik de Twentsche Courant Tubantia een klein artikeltje over de clinic van Tyrza Haha! . Dat het een geslaagde clinic was en dat Tyrza het leuk vond om in een omgeving te komen waar mensen al sinds lange tijd zeer begaan zijn met paarden OK dan! (of iets in die strekking). Dit is natuurlijk altijd leuk om te lezen.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:11

Niet gezien. De krant nog maar een keer lezen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:56

ik kan het op de site niet vinden Verward