Verzekerd bedrag aanpassen of uit verzekering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Verzekerd bedrag aanpassen of uit verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 14:18

Fitz begint al een bejaarde vent te worden, hij wordt al 13 dit jaar en ik vroeg me af of het nog wel zin heeft om hem verzekerd te houden.

Hij is voor een heel behoorlijk bedrag verzekerd, dus de premie is ook evenredig hoog.
Volgens mij gaat een verzekering echter uit van de marktwaarde van je paard bij uitkering en ik denk dat die bij een paard van 13 al aardig aan het zakken is.
Nu zijn verzekeringen natuurlijk wel zo slim je daar niet op te wijzen dus bedacht ik me dat ik ze zelf maar voor moet zijn Knipoog

En nu sta ik dus in dubio: zal ik nu alleen het verzekerde bedrag aanpassen zodat ik iig wat krijg als hij blijvend ongeschikt wordt of zal ik hem helemaal uit de verzekering halen?
Moeilijk hoor.
Ik ben best een beetje bijgelovig in dit soort dingen, ik heb het idee dat als ik hem uit de verzekering haal er meteen een dag later iets gebeurd en ik mezelf voor mijn kop sla Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:47

Imker wordt nu al 14, maar die haal ik nog niet uit de verzekering. Pas wanneer hij 17 wordt, zal ik dat doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:49

Volgens mij kun je nieteens een paard dat ouder is dan 16 verzekeren?

Ik moet er nog even voor gaan zitten om de brief te schrijven, maar mijn merrie en mijn tweejarige gaan beide uit de verzekering. Ik kocht mijn merrie op 4 harige leeftijd, en heb intussen in die 5 jaar dat ik haar heb haar aankoopbedrag al aan de verzekering uitgegeven. Dus als ik dat geld op een aparte rekening had gezet, dan had ik er nu wat leuks mee kunnen doen. Maar die discipline moet je hebben (het geld apart zetten en een potje kweken).

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 18:18

Cassidy schreef:
. Ik kocht mijn merrie op 4 harige leeftijd,


Daarvoor had ze nog geen haar Tong uitsteken Knipoog ?

Ik heb voor Fitz nu 5 jaar verzekeringspremie betaald maar dat haalt het aankoopbedrag zeker niet. Voor de premie had ik iig nog geen leuk ander paard kunnen kopen.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:24

die van mij word in maart 20 en moet er dan uit!!! ze is dus echt el verzekerd geweest. Paarden boven de 16 lijkt mij juist wijs dat je ze dan verzekerd laat lopen....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:03

Ja en de verzekeraars weten ook wel dat paarden daarna sneller wat krijgen, ze donderen je er niet voor niks uit...

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:16

Je paard is toch dat bedrag waard, waarvoor je hem verzekerd hebt?
Heb je dat niet nagevraagd bij de verzekering?
Je mag toch ook zelf het bedrag kiezen waarvoor je hem wil verzekeren? (wat dan gecheckt wordt door zo'n mannetje en evt. keuring e.d.)

Ik zou hem gewoon in de verzekering houden en even navragen of je paard nog herkeurd moet worden wanneer hij ouder wordt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:02

Zou even in de voorwaarden kijken. Daar staat volgens mij in dat je 90 of 85% uitgekeerd krijgt. (van de verzekerde waarde)Als je paard ouder is, zakt dit percentage iets. Als dit bij jou ook zo is, zou ik hem er voorlopig gewoon inhouden hoor en ook niet de verzekeringswaarde naar beneden doen. Meestal is het zo dat het als ze 19 zijn geen zin heeft om ze in de verzekering te houden. Werkt het bij jouw verzekering anders: dan goed informeren bij je verzekering en evt langs laten komen om de waarde te laten bepalen en dan aanpassen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:11

Ik zou hem in denk ik nog in de verzekering laten. Zeker nu hij ouder word, het verzekeringsbedrag kun je volgens mij wel verlagen. Ze wilde mijn haflinger voor 1700 euro verzekeren maar dat is ze niet waard, en aangezien je daar wel premie naar moet betalen dan heb ik dat maar gezegt Knipoog Ze kon toen gewoon voor minder verzekerd worden, ik mocht zelf een bedrag zeggen waar ik haar dan voor in de verzekering wilde hebben. En als ze dadelijk meer waard zou worden (inrijden enz) dan kon ik altijd nog bellen om haar voor meer te verzekeren, lijkt me dus dat je ook kan bellen als je minder wil Lachen
Maar ik zou hem er niet uithalen, maar ik ben dan ook net zo als wat je zegt bang dat er dan juist iets gebeurd waardoor je spijt hebt dat hij er uit is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:03

Fitz, de verzekering kan jou niet vertellen hoeveel je paard waard is.
Ze keren dat bedrag uit waarvoor je verzekerd bent. Want daar betaal je ook premie voor.

Vergeet niet dat een 4 jarig paard alleen maar meer waard wordt en veel mensen vergeten dan om het bedrag omhoog te gooien. Ik had Treasure gelijk voor meer verzekerd, en ik zal het bedrag ook zeker niet omlaag brengen. Want voor minder geld koop ik geen goed paard.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 00:45

Volgens mij heb ik toch wel eens gehoord dat ze nooit meer dan de marktwaarde uitkeren voor je paard.
Maar ik bel ze morgen direct even.

In jouw geval is het natuurlijk anders: jouw paard wordt naarmate hij hoger geklasseerd is meer waard.
Bij mij werkt het precies andersom. Voor de handel is een 13-jarig paard niet interessant meer.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:18

Fritzroy de verzekering keert uit naar het bedrag waar het paard voor is verzekerd!
Heb jij je paard bv verzekert voor 10.000 euro keren ze daar 90% van uit!
Groetjes Lundi

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:34

Mijn paard is bijna 17, en ik laat hem mooi in de verzekering. De meeste premie heb ik zo onderhand wel betaald. Stel ik haal hem nu uit de verzekering, zul je zien er gebeurt wat. Krijg ik niks meer, en mijn paard is ook verzekerd tegen dood/overlijden (als ie bijv. dood in de wei neer valt).

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:34

Wat ook belangrijk is: heb je haar voor ziektenkosten verzekerd? Dat was nl voor mij de belangrijkste reden een paard te verzekeren dat ik een operatie of id zou moeten betalen. Je krijgt nooit meer dan het verzekerde bedrag aan ziektekosten uitgekeerd.

Dus heb je je paard voor 1500 euro verzekerd krijg je dat vergoed aan ziektenkosten. Minus eigen risico e.d.
Dit geldt voor uitgebreide ziektenkostenverzekering, ik weet niet hoe het met beperkte ziektenkostenverzekering gaat.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:11

Ik heb net gebeld, maar de premie gaat dus per jaar met 0,5 % omhoog vanaf 13-jarige leeftijd.
Verder keren ze tot 18 jaar het bedrag uit waarvoor jij je paard verzekerd hebt.
Bij 18 jaar gaan ze kijken of de waarde nog wel overeen komt met wat jij opgegeven hebt.
Met 20 jaar gaan ze de blijvende ongeschiktheid uit en wordt het alleen een ongevallenverzekering.

Ik weet alleen nog niet wat ik ga doen Verward Premie wordt weer hoger ...

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:19

Nou dat is in iedergeval duidelijk. Maar wat ga je nu doen?
Ik zou je paard gewoon verzekerd laten, ook anderen kunnen je paard wat aan doen (met of zonder opzet).
Tenminste ik ga ervan uit dat je geen grote pot met geld onder je bed hebt staan. Ik niet in iedergeval.
Als ik een ander paard zou gaan kopen, ga ik die ook weer verzekeren. Of ik moet de staatsloterij winnen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:03

Anders verlaag je het bedrag toch een beetje, zodat je die 0,5% extra niet merkt? Je zou jezelf wel voor je hoofd kunnen slaan als hij vlak erna wat krijgt. En geloof me je zult de eerste niet zijn die dat meemaakt.