kaptoom vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

kaptoom vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:35

hey hey

Op stal hebben we een merrie van bijna 8 maanden.
Ze loopt al erg goed mee aan een touwtje en leert dat grote enge dingen helemaal niet eng zijn (lopen over een bouwterrein, waar alles netjes opgeborgen ligt, maar het wel allemaal te zien is, vegen eerst omdat er nog wel eens houtstukken kunnen liggen) Dit doet ze echt OK dan!

Nu wil ik alvast een kaptoom aanschaffen. Gewoon dat we die alvast hebben. Kunnen jullie mij vertellen wanneer ik haar deze om mag doen (tja, omdoen is geen probleem lijkt mij Verward ) en mag gebruiken? (hier lijkt me dus wel een leeftijd aan verbonden Verward )
Ik wil haar niet te vroeg aan het werk zetten. We stappen nu ongeveer 4 keer per week met haar, denken jullie dat dit te veel is?

Verder wil ik ook nog weten (mensen, wat een vragen Frusty ) of je een kaptoom ook gewoon kan gebruiken bij een volwassen paard ?(dus eigenlijk gewoon met een halster longeren, ipv een hoofdstel) En of dit wel of geen kwaad kan.

Heel erg bedankt alvast Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:41

Een veulen van 8 maanden zou ik lekker op de wei zetten om te laten spelen met soortgenoten.Met 2,5 jaar zou je een keertje kunnen longeren met kaptoom.
Maar waarom zou je die nu kopen als je hem over 2 jaar pas nodig hebt?
Een kaptoom kun je ook gewoon gebruiken voor een volwassen paard.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:52

hey hey

het probleem is dat ik jammer genoeg niet kan beslissen dat Jitske op het weiland gaat met soortgenootjes. (dit wil ik wel heel erg graag, zodat ze elkaar een beetje kunnen uitdagen en lekker veulen kunnen zijn, dat zijn ze jammer genoeg maar 1 keer in hun leven)

Ze staat nu met een ruin in de bak (omdat het weiland anders kapot gaat) Haar moeder staat op een andere plekje (maar nog wel bij ons op stal) In de zomer gaat ze gewoon het land op. Meestal zo'n 15 uur. 's vonds staan ze gewoon binnen.

We willen haar gewoon wat dingen leren, omdat ze zich heel snel verveeld. We willen het liefst zo'n joybal in d'r stal. Maar weten eigenlijk niet of dit kwaad kan bij een veulen van bijan 8 maanden, weet iemand dit?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 14:39

niemand?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:44

Eigenlijk hetzelfde antwoord als KellyenXena...
Ik zou toch echt proberen om haar bij soortgenootjes te zetten in een bak. Nu al op stal, vind ik wel wat vroeg, en er gaat niet boven contact met andere paarden op deze leeftijd.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 17:08

oke, het komt er dus op neer dat ze naar een weiland moet met leeftijdsgenootjes. Maar hoe moet ik dat aan de eigenaresse gaan vertellen?

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:14

Gewoon je mond open doen en praten Tong uitsteken Nee het is voor de ontwikkeling van zo een paardje van groot belang dat ze de ruimte en leeftijdsgenoten hebben om mee te spelen!

lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:24

Hoi
Een Jollybal of wat dan ook voor een bal in de stal van een jong paard kan zeker geen kwaad. Wij doen het hier ook vaak op stal.

Wat betreft die kaptoom, ik zou ook nog even wachten met het aanschaffen ervan want ik zou hem ook zeker niet voor de z'n 2e jaar gebruiken. En ja, een kaptoom kun je zelfs heel goed gebruiken voor oudere paarden. Hier kun je namelijk op een goede manier ook bijzetteugels aan zetten zonder dat je in de mond zit en een paard zich daar op vast kan zetten.
Ik ben het trouwens ook helemal eens met de andere mensen. Het paardje zou het beste gewoon nog lekker met ander paardjes in de wei moeten staan. ( al dan niet 's nachts binnen) al is het maar met nog 1 jong paardje. En dit kan er dan ook best een van 1 of 2 jaar ouder zijn hoor,als die wel voor handen is.

Nou veel succes ermee en geniet van je paardje. Knipoog