bijt pony (dunday)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

bijt pony (dunday)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 12:56

hooi mensies,

mijn lievelingspony bijt en valt mensen aan maar ik vind hem heel lief. alleen hij bijt dus en valt dus aan en ik vraag me af of er mensen zijn die tips hebben om dunday meer vertrouwen in me te laten krijgen?

ik ga hem niet slaan !!!!!!! want hij is vroeger mishandeld (volgens mij dan) en ik wil dat hij me vertrouwd en niet dat hij bang voor me word! want soms als ik een beetje onverwachts mijn arm omhoog doe dan gaat hij bang met zijn hoofd omhoog en kijkt hij me met bange ogen aan alsof hij zegt: sla me alsjeblieft niet!!!!!

HEBBEN JULLIE TIPS!!!!!! Verward Verward Verward

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:13

aag wat zielig zo hebben wij ook een pony bij ons op de manege met rijden is die super kick..maar in de stal moet die echt je vertrouwen winnen mij is dat een beetje gelukt door soms als die niet hoeft te rijden rustig bij hem in zijn stal te kruipen...en lekker in een hoekje gaan zitten als die met zijn hoofd naar me toekwam met zijn oren naar voren kreeg hij een brokje anders niks...ik hoop dat het gaat lukken..en gewoon geduld -x-x-x- mandy

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:20

ken ook zo'n lieve pony. gewoon niet bang zijn. los in de stal borstelen. in het begin haar hoofd vasthouden. veel strelen. tonen dat je veel aandacht wil geven.
het kan best een mooi resultaat geven. het klikte meteen met die pony, bij mij, en nu zijn we eigenlijk beste maatjes. geen haar op haar hoofd die eraan denkt mij te bijten oid. helaas doet ze het wel nog bij anderen.

je moet jezelf eigenlijk boven haar stellen door vriendelijk maar consequent te zijn en haar duidelijk te maken dat ze niet mag bijten. het mag niet meer in haar hoofd opkomen. jij bent de leider, waarom zou ze jou bijten?
manegepony's reageren vaak heel positief op de juiste behandeling. veel succes!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:14

dit las ik ergens misschien heb je er wat aan.

Maar wat doen we als een paard ons echt probeert te bijten?
Zie je z'n tanden op je afkomen, hef je elleboog dan in z'n richting zodat hij de afstand misrekent en met z'n gevoelige muil op je arm botst. Hij zal niet denken dat je hem "geslagen" hebt, in z'n ogen is het alsof hij het zichzelf heeft aangedaan.

Heeft hij je toch gebeten, dan verklaar je hem de oorlog. Laat hem denken dat hij de ergste vergissing van z'n leven begaan heeft. Maar er zijn regels: het moet binnen de drie seconden gebeuren (eenendertig, tweeëndertig, drieëndertig, stop). Het heeft geen belang of hij vlak naast je staat of aan de overkant van de piste en je zelfs de kans niet krijgt hem af te schrikken. Na drie seconden doe je terug alsof er niets gebeurd is, zonder uitzondering.
Tijdens die drie seconden vlak na de beet, "ontplof" je. Omdat je het geen tweede keer wil meemaken. Je wil hem ervan overtuigen dat hij het werkelijk verknald heeft. Paarden die echt bijten bluffen niet, zodat je zelf ook niet zou moeten bluffen. Hem slaan zal hem er niet van weerhouden opnieuw te bijten. Pijn is geen oplossing, zeker niet als hij geëmotioneerd is. Hem overtuigen dat z'n leven in gevaar is, zal z'n gedrag veranderen, en dat kan je door "aan te vallen": spring naar hem, schreeuw, zwaai je touw naar hem, laat je lichaamstaal hem vertellen dat het "erg" is. Na die drie seconden doe je terug waar je voorheen mee bezig was, en spendeer je heel wat tijd om z'n hoofd te knuffelen, zoals je vóór het bijten deed.
Koester geen wrok en kom er niet meer op terug.

Wat met misbruikte paarden?
Het is juist dat een paard dat laagst in de rangorde stond, z'n gewicht in de schaal werpt als hij denkt dat men hem pijn zal doen en dat een paard dat ruw behandeld geweest is, kan bijten omdat hij zichzelf wil beschermen. Maar we kunnen zijn verleden niet als excuus voor z'n huidig gedrag gebruiken. Als een paard een ongewenst en bijzonder gevaarlijk gedrag vertoont, is het onze plicht tegenover hem dat gedrag te veranderen. Paarden kunnen zich extreem aanpassen. We kunnen hem ervan overtuigen dat hij zichzelf niet hoeft te beschermen - en hem leren ons te vertrouwen - door controle te verwerven. Als het paard leert dat we hem kunnen controleren zonder hem pijn te doen, zal z'n vertrouwen in ons groeien. Dat vertrou- wen neemt de vorm aan van respect, wat betekent dat hij ons ernstiger gaat nemen. Daartegenover, als we wijken als z'n lichaamstaal een beetje opdringerig is, wie denk je dat dan de situatie controleert?
Als we voortdoen met z'n activiteit te leiden zonder hem pijn te doen, begint hij ons te mogen, omdat we hem aandacht schenken, we bedreigen hem niet, en we belonen hem uitgebreid als hij doet wat we willen. En belangrijkst van al, we controleren z'n bewegingen. Door fair in de ogen van het paard te zijn, en door hem exact te laten weten wat we willen dat hij doet, voelt hij zich veilig. We worden betrouwbaar in z'n ogen. En paarden hoeven zich niet te verdedigen tegenover mensen die ze vertrouwen.

Als jij consequent bent, wordt hij consequent, en vertrouwen volgt. Als een paard niet langer geslagen wordt, bijvoorbeeld, en door herhaling van de lessen ervan overtuigd raakt dat hij niet zal geslagen worden, zal hij z'n probleem van mishandeling overwinnen, samen met al die emotionele bagage. Maar als we hem als een "mishandeld" paard behandelen, eerder dan als het paard dat we willen dat hij is, verontschuldigen we zijn probleem, en brengen we hiermee onszelf en uiteindelijk hem in gevaar.

geschreven door Monique Moons

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:20

Als hij jou pijn doet, vind ik dat jij alle recht heb om hem terug pijn te doen. Gewoon een mep geven dus.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:37

maar niet op zn hoofd!!!!!!!!!!!!