Moet ik dit doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Moet ik dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:10

Ik heb al eens een topic geopend over Kalipso. (m'n bijrijdpaardje).
Ik rijd hem nu sinds mei ongeveer 2 dagen per week bij.
Nu is alleen nog steeds het probleem dat hij niet aan de teugel loopt.
Z'n baasje rijdt hem met sporen, ongebroken bit en een slof.
Ik rijd hem zonder sporen, met een gewoon gebroken trensje en zonder slof. Omdat Klip echt heel erg hard in z'n mond (eigenlijk z'n kaken) is en echt bij bijna niemand los wil laten, rijden z'n baasje en haar dochter hem met slof.
Nu zei mijn instructrise of ik niet aan z'n eigenaresse wilde vragen of ik hem ook met slof mag rijden. Eigenlijk wil ik dat helemaal niet, want volgens mij gaat hij er echt niet beter door lopen. Ik zit dus beetje met een dilemma of ik het zal vragen of niet?
Wie kan mij advies geven of heeft een andere manier om hem 'vriendelijk' wat losser te krijgen.
Alvast bedankt

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:14

Van te voren ff longeren met slof. Tot ie daarop loslaat. Slof eraf, en erop klauteren. Weet niet cker of dit helpt. Maar je kunt 't altijd proberen Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:27

Wat wil jij zelf?

Zelf probeer ik het altijd zo lang mogelijk zonder poespas.
En kan me voorstellen dat een paard dat altijd met slof en ongebroken bit moet wennen aan deze nieuwe manier, maar misschien na enig doorzetten en lekker doorrijden wel op een andere misschien wel meer ontspannen manier gaat lopen.

Maar als je instructrice je een keer les wilt geven met slof *in ieder geval als je er niet bekend mee bent niet alleen proberen* kan je het altijd eens een keer uitproberen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:33

Een ongebroken trens is niet scherper als een enkel gebroken trens, dus daar hoef je je niet druk om te maken, om daar mee te gaan rijden.

Die slof zie ik niet zitten, want een slof is niet bedoeld om een paard in de krul te krijgen, dat doe je namelijk door hem attent te maken op het been en vriendelijk met je hand de energie die hij daardoor extra naar voren geeft, op te vangen.

Mijn advies zou dus juist zijn dat je voor zo min mogelijk moet doen, dus geen poging tot hem naar beneden te krijgen, maar eerst beginnen met hem aan het been te maken.
Want daar zit meestal het probleem, niet van voren.
En als hij goed aan het been is, zul je merken dat het aan de tuegel rijden ook makkelijker word.

Verwacht niet hem in een paar keer aan het been te hebben, dat duurt wel langer.
Zeker omdat je niet de enigste ruiter bent, helaas, want ik heb het idee dat jij beter nadenkt dan de eigenaars OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:04

Dat advies van slof lijkt me geen goed advies. Verder ben ik het helemaal met KAWA eens.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:31

Ik ben het ook helemaal met kawa eens, ik ben sowieso tegen allerlei vormen van hulpmiddelen en hulpteugels enzo (behalve een 'gewoon' hoofdstel dan) en zou dit alleen in hele bijzondere gevallen gebruiken, als het even echt niet anders kan. (maar ik vind bijna nooit dat het echt niet anders kan en in jouw geval zeker niet, een slof is niet om een paard 'in de krul' te krijgen)

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:53

Als een paard op twee verschillende manieren gereden wordt heeft het paard geen idee meer wat hij wanneer moet doen. Met harde hand (slof, sporen en ononderbroken bit) moet het paard oppassen dat hij niet zeer wordt gedaan in zijn mond. Als jij er dan op gaat zitten heeft hij dat idee in zijn hoofd en is daar moeilijk vanaf te komen. Dit is natuurlijk ontzettend moeilijk te begrijpen.
Zelf heb ik het gehad met het paard dat ik te rijden kreeg. Die was door een sterk iemand afgericht en een jaar of 5 gereden en toen kwam ik erop (15 jr en 50 kg). Pas na een half jaar het paard duidelijk maken dat ik hem niet zeer ging doen in zijn mond kon ik hem sturen. In die tijd heb ik wel met een slof gereden maar wel zo lang dat ik de slof alleen gebruikte als ik de slof echt nodig had. Na een paar jaar is hij naar paardrijden gehandicapten gegaan Lachen, zo lief en makkelijk was hij.

Veel succes ermee!

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:59

je moet ook niet met slof en al die andere troep gaan rijden sporen kunnen nog niet zo veel kwaat als je je benen maar goed stil kan houden maar slof of bijzetteugeld moet je zeker niet mee gaan rijden want (dat vind ik) verpest je je paard helemaal mee!

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:43

Ik zou gaan werken met het losrijden. Flink de tijd nemen met losrijden veel voltes rijden met stelling. Vraag ook hulp aan je instructrische.! Lachen succes!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:24

het advies lijkt er meer op dat de eigenares ook eens zonder zou moeten(mogen/willen) rijden. Zo is het geen hulpteugel meer, maar vaste uitrusting. Logisch dat het paard dan niet aan de teugel wil als de slof er niet om zit. Hij heeft eindelijk vrijheid in zijn hals...

Helemaal met Kawa eens dus!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:51

probeer eerst je paard lang te rijden en dan pas je paard in de krul te rijden

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:39

Op zich zie ik liever niet iemand met een slof rijden, maar heel soms zijn er wel situaties dat het wel nut kan hebben. In dit geval lijkt me niet dat je naar een slof moet grijpen. In principe probeer ik vanaf minuut 1 mijn paard nageeflijk te rijden. Maar sommige paarden hebben iets meer tijd nodig om lekker te ontspannen. Je moet in dat geval niet je paard gaan dwingen en forceren om nageeflijk te lopen. Begin gewoon lekker los te rijden. Licht contact met de mond. Tempowisselingen en figuren. En goede begeleiding. Misschien duurt het wel een half uur voordat ie nageeflijk wordt. Of laat eens iemand op het paard rijden die echt goed kan rijden (zonder slof), en vraag dan tips hoe je het beste verder kunt gaan.