Hoe straf je je paard (als je dat al doet)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 10:01

ik heb naar aanleiding van het bericht dat sanne heeft gezet een ander bericht geopend ZONDER IEMAND TE BESCHULDIGEN VAN IETS of zoiets dergelijks. ik werd er alleen nieuwsgierig door en daarom zou ik jullie nou willen vragen: hoe straf jij je paard? (als dat al nodig is ofzo hoor)

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:09

tja, dat is zo afhankelijk van in welke situatie je zit, en wat het paard in kwestie doet.
Soms negeren, soms even een tikje, soms een schop.. Kan ik weinig over zeggen zo

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:13

Dat ligt er helemaal aan wat hij doet en of dat puur verzet is of dat het door mij komt.
Voorbeeldjes van straffen van de afgelpen week bij Wal:
Hij is een slome donder dat ie niet altijd fatsoenlijk mee loopt en telkens stil gaat staan. Na een waarschuwing geef ik hem een tikje met het halstertouw op zn kont (is meestal wel genoeg) en een keer id zoveel tijd ben ik het zat en geef ik hem even een schop onder zn kont Haha!
Als ie buiten vervelend is (dwz hij steigert wel eens) krijgt ie een klap met de zweep, en een schop. Meestal begin ik met een keer bestraffend toespreken als ik met dat ie vervelend gaat doen.
Van de week liep ie te suffen in de springles en kwam heel banketstaaflig uit op een super simpel kruisje. Dan krijgt ie even een harde schop, en dan is ie weer wakker Lachen

Tsja verder doet Wal niet echt foute dingen, dat het echt nodig is om te slaan oid. Ohja hij weet dat ie niet mag happen want dan krijgt ie een tik. Soms probeert ie het heel sneaky maar voor ik hem een tik kan geven (als ik alleen mn hand hef) staat ie al helemaal zielig met zn hoofd omhoog van 'jahaa ik weet het... het mag niet sorry sorry' Hehehe

Andere paarden:
Bij ons op stal zijn er een paar die happen als je langsloopt. Die krijgen een klap op hun kop als ze het wagen. Als een paard gericht naar mij trapt dan krijgt ie een trap terug onder de buik.

Tsja dat was het wel zo ongeveer denk ik?
Ik ben tegenwoordig wel veel stricter, als ik iets vraag en het gebeurt niet, dan spreek ik hem met bestraffende stem toe. Dat is ook wel belangrijk vind ik. Niet ineens vanuit het niets gaan slaan!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:15

Ik `straf`mijn paarden met mijn stem. Over het algemeen gaat dat hartstikke goed. Een hele enkele keer geef ik met mijn vlakke hand een tik op de schouder. Dat maakt enorm veel indruk bij die van mij. Grof straffen vind ik geen nut hebben. Ik vind dat dat meer schade aanbrengt dan dat het goed doet. Het ligt er denk ik ook aan hoe je met je paard omgaat. Welke vorm van `straffen`is het paard gewend.
1 maal heb ik in mijn kwaadheid er een een tik met de vlakke kant van de schep op haar bil gegeven. Die had ik in mijn handen toen zij mij probeerde in een schrikreactie voluit te trappen. Dat was een actie/reactie. Dat heeft zoveel indruk op haar gemaakt dat ik daar echt op ben gaan letten. Zij heeft het alleen nooit meer geprobeerd, dus op dat moment was het de juiste straf maar ik voelde mij in en in slecht.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Shirley

Berichten: 26848
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:50

Ik weet niet meer waar ik hem ooit gelezen heb, maar het is een waarheid als een Koe :

"Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn wreedheid "

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:53

Ik straf mijn paard met mijn stem,
en als het iets ergs doet,wat zij af moet leren,
geef ik haar 1x een harde mep,dan is het meteen over.Ik ben ten strengste tegen op schoppen/meppen met iets hards

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 11:07

ligt idd erg aan de situatie, iig met mijn stem en als hij echt vervelend is een klap. met bucephala vind ik dit wel erg moeilijk, ik ben nu aan het oefenen met aan het halster lopen en dat doet ze soms al goed maar soms gaat ze stilstaan en bokken en stijgeren. ik weet dan niet of ze mij in de maling neemt of het gewoon moeilijk vind Scheve mond\

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:52

Mijn paard is supergevoelig, en van hem heb ik geleerd dat kwaad worden over het algemeen (met alle aggressieve handelingen die daar op volgen) geen zin heeft.
Maar soms, dan kan ik m wel zn strot afknijpen. Als hij vreselijk irritant bij elk grassprietje in de boom springt terwijl hij weet dat er niks aan de hand is, dan denk ik even na, maar vaak is het zo dat als ik hem eens goed aanpak (tik) dat hij dan gelijk doet wat ik zeg. Bij hem is er ook geen geschop en gescheld voor nodig. De hoefsmid heeft hem een keer een por met zijn knie in zijn buik gegeven, maar dat was omdat hij zijn hele gewicht op de hoefsmid zette. Vind ik terecht.
Van Hercules heb ik geleerd dat geweld soms heel goed kan helpen. Het is een uiterste, maar Hercules doet eigenlijk niks als je m niet een keer imponeert. Hij kent de kracht van mensen, en die van zichzelf, en hij weet dat hij 10x sterker is. Dus soms moet je hem wel even grof behandelen. Het is nu veel minder omdat hij zo langzamerhand begint te snappen dat het ook gewoon kan, en dat het dan nog leuker is ook.
Voltrack is heel erg dominant, en die moet je soms echt heel erg goed op zijn nummer zetten. Die heb ik dus een keer toen hij vlak langs me heen schoot en begon te bokken en trappen helemaal afgerost. Sindsdien doet hij het ook niet meer. Ik hoef alleen nog maar boos te worden en te zeggen dat t niet mag of hem een waarschuwende tik te geven. Bij Hercules flikt hij ook niks meer, Herc walst over hem heen en dan is t over. Joop doet dat neit, en vervolgens wals Vol over Joop, die dan helemaal in het nauwgedreven wordt en ook zo reageert.
Elk paard is anders, en meestal zijn kleine maatregelen (stemverheffen, tikje) genoeg, maar soms moet je gewoon paal en perk stellen en heel hard optreden (ik zal nooit met een zweep mijn paard afrossen, alles met de blote hand, en ik schop ze uit principe ook niet onder de buik, Van mij kunnen ze het op hun kop verwachten).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:03

Pienke wil nog al eens aan me jas gaan hangen (koejes hoogte... *LOL* ) Dan geef ik haar altijd een tik, dat mag ze niet en dat weet ze (als doet ze soms van niet...)
Verder spreek ik haar altijd toe, heb haar nog nooit hard een klap gegeven ofzo,...
Ze is een erg braaf beestje en doet altijd wat ik vraag! Dus veel straffen hoeft niet!
Haha!

Bij Winner wel, die heeft nog al eens dneiging om bij het voetjes uitkrappen zijn gewicht op dat ene been te hangen. Dan krijgt ie een harde mep, want dat moet ie goed leren! (het is best lomp, want hij is wel eens gevallen omdat hij dus op dat ene been blijf leunen!) en hij wil nog wel eens het halstertouwin zijn mond nemen, das dus ook een tikje...
Maar ik ben nog nooit hard handig geweest... JA 1x op een manege pony, die wou niet langs de rij en begon te bokken en te steigeren, toen heb ik kei hard met de zweep op der kont gemept... en ten VLOOG ze,.... Haha! Maar toen heeft ze nooit meer bij me gebokt! Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:34

Ik straf Bolivia met mijn stem. Als ze met haar been uithaalt omdat iets haar niet zint en ze komt akelig dichtbij mij (bijvoorbeeld als ik op mijn hurken haar hoeven zit schoon te maken en ze doet dan dat been omhoog) dan krijgt ze een schop in haar buik. Ze houdt dan wel op, maar springt niet eens opzij ofzo.

Als ze me voorbij wil lopen dan krijgt ze met het halstertouw een tik tegen haar borst. Gebeurt na het freestylen bijna nooit meer.

Als ze met haar hoofd mij omver wil duwen dan duw ik haar hoofd weg en zeg 'eh eh'. Gebeurt na het freestylen ook niet vaak meer.

Als ze op me afkomt met longeren (zelden) dan krijgt ze een tik met de longeerzweep.

Tijdens het rijden doet ze eigenlijk nooit iets.

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:05

he hallo
die van mij is best wel goed opgevoed
alleen heel erg ondeugend
gelukkig als hij wat stouts doet dan weet ie het al ik hoef mijn wijsvinger maar naar hem uitsteek en mijn stem verhef weet hij het al
dan kijkt hij me echt zo aan van ow niet slaan niet slaan (hij stelt zich gigantische aan) hem slaan doe ik niet veel ja of hij moet het heel erg bont maken
ik vind het geweldig om te zien dat hij precies weet als hij wat verkeerd doet Haha!
groetjes

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:18

dat ligt er heel erg aan. Meestal is een ehe al genoeg.
Vanmiddag had ik experiment bijna in m'n nek omdat hij een mooie merrie zag dan roep ik niet eerst foei maar heeft ie al meteen een dreun met het halstertouw over zijn kop.
Wacht ik daar mee denderd ie over me heen en heb je een groot probleem.

Lodewijk hoef ik meestal maar te brommen. Vorige week donmderdag had hij besloten dat hij in een ik heb geen zin en werk niet mee bui was.
Geeft niet maar helaas moest ie nu klaar zijn voor P&K dus na een paar keer brommen bleef ie door gaan en toen ie een poging deed met over me heen denderen had ie al snel een schop te pakken.
ligt er dus helemaal aan hoe of wat. Als Hinke mijn veulen over me heen loopt zet ik d'r weer terug op haar plek puur omdat ze wat engs ziet en dan in mijn nek springt. Dan wordt ik niet boos .
Hetr is een jong veulen dan mag dat.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:35

Met mijn stem, als ze stout is hard (paard hoort goed = vervelend), verder doe ik veel een paard na, we kroelen mekaar wel eens, ik met mijn hand haar schoft, zij met haar lippen mijn hand, het straffen doe ik dus vaak ook op een "paardse" manier, dus als ze zou trappen terugtrappen liefst opdezelfde plaats waar ze mij heeft getrapt, wegduwen, negeren dat soort dingen

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:49

dat ligt er heel erg aan wat er aan de hand is. meestal gewoon met mijn stem en als ze daar niet op reageren een keer een tik ofzo. maar als ze echt gemeen zijn; schoppen of bijten of gewoon lomp dan doe ik ook lomp terug. en bij onze fjorden maakt een tikje niet zoveel indruk (die van mij is trouwens een uitzondering want die is voor zo'n dingen best gevoelig tegenover de rest) en ze zijn ook best lomp dus dan doe ik ook eerder lomp terug. Koe Lachen

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:55

Ik geef haar gewoon een tik, maar ik vind het belangrijker om daarna als ze het wel goed doet te belonen. Want een paard zal het de volgende keer beter proberen te doen als je 'm beloond hebt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:06

als hij bijvoorbeeld opeens ergens bang voor is wat dus niet nodig is dan rijd ik er de hele tijd langs, dan leer ik het hem af, en ik straf dan niet maar beloon als hij het goed doet. ligt helemaal aan de situatie, soms met een stem, soms met een kneepje
dus dit een te algemene vraag

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:25

gewoon effe EH-EH-EH roepen is al wel genoeg bij Evita, ze weet dondersgoed wat ze wel en niet mag.

af en toe als ze gewoon heel erg irritant is (lopen drammen enzo) dan geef ik haar een tik, daarna is het wel over.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:18

Waarschuwen doe ik met mijn stem, geen reactie en toch "stout"? Dan kunnen ze verwachten dat er een dreun aan zit te komen.
Ik ben helemaal niet zo schopperig en slaanderig, maar ze weten wat mag en niet mag en naar gelang de "overtreding" kunnen ze straf verwachten.

Het hangt helemaal van de situatie af en waarom ze iets stouts doet.
Echt hard slaan heb ik al een tijd niet hoeven doen. Een tikje is dan genoeg, weet ze het opeens weer waarom ze dat ook al weer niet moest doen.
Maar er is wel een periode geweest dat ik regelmatig een flinke tik uitdeelde. Echt met de zweep vol op de kont als ik erop/erachter zat of wat ik soms doe als ik ernaast sta, in het oor knijpen.
Dat heeft meer effect bij de dames als een tikje van mij, dat voelen ze toch alleen maar als een kippetikje Haha!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:21

Citaat:
Op 2001-11-25 10:13, schreef Laura:
Dan krijgt ie even een harde schop, en dan is ie weer wakker Lachen

SCHOP jij je paard?????????? Frusty Scheve mond\ *shalane moet er even bij slikken hoor*

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:24

Chess hoef je meestal alleen maar met je stem te straffen en dan weet hij al genoeg.

Soms doet hij met 'om' nog wel eens moeilijk en gaat hij met z'n hele gewicht ( zo'n kleintje kan dan wel aardig wat wegen) tegen je aan duwen, dan krijgt hij dus wel een tik.

Met opzadelen wil hij wel eens heel debiel doen dan negeer ik hem gewoon, werkt dan gewoon het beste.

Soms dan trapt hij ook wel eens, dan krijgt hij simpel weg gewoom een trap terug.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:26

Zo erg is dat schoppen nou ook weer niet, het zal wel niet hard zijn en een paard is geen konijn. Tjah de manegepony's straf ik meestal door iets te roepen, ik geef bijna nooit een tik eigenlijk.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:31

Ik heb een keer gezien dat de hoefsmid een pony keihard in z'n buik trapte...Oke,als een pony mij zou trappen,zou ik een trap teruggeven...maar niet om domweg hem of haar wakker te schudden,de singel strakker te krijgen etc etc Scheve mond\

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:48

Hangt van de situatie en het paard af. Dennis heeft wel eens een lel of een schop onder z'n billen nodig en bij Tammy is een boze stem meestal al genoeg. Dennis reageerd wel beter op m'n stem(als straf, als commando deed hij dat al met bv. rijden) dus is een 'lichamelijke' staf al niet nodig.
Zoals happen is bij mij altijd een tik, dat mag van mij absoluut niet. Pletten mag ook niet, is meestal korte waarschuwing en daarna een duw. En voor de rest hangt het er helemaal van af.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 19:52

sunnylover: ik durf te wedden dat jij dat soms ook doet. sommige paarden (vooral manege paarden!!) zijn er gewoon minder gevoelig voor. vooral als er beginners op rijden..

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:59

Paard krijgt bij mij een waarschuwing met de stem en bij geen reactie een knal met het touw of een schop onder zijn donder. Meestal is die waarschuwing voldoende, maar soms volgt die knal. Doen ze daarna wat ik vraag, dan krijgen ze stembeloning en/of een klopje.
Het punt is dat je emotieloos kunt straffen. Paard doet iets fout, krijgt straf, afgehandeld, niet meer op terug komen. Doen ze het daarna goed, belonen. Vooral dat laatste wordt graag vergeten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Getty_Maan, Hicaria, Marcato, N_B_N, Nouki_poek, onpaard, Plus_en_Min, Vagabondo en 32 bezoekers