Hoog drachtige merrie zeer slap in de achterhand.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Hoog drachtige merrie zeer slap in de achterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 18:16

Ik zou graag willen weten wat dit is.
Ze stapt zeer weinig als ze los is, ze staat eigenlijk alleen maar op rust.
Draven is een ramp, dan zakt ze door haar linkerachterbeen heen.
En zelfs in de stap lijkt het of ze dronken is, haar achterbenen doen heel vaag.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:16

in de laatste weken van de dracht "verweken" alle spieren. Druk maar eens zacht op haar kont, alles zal dan drillen als je begrijpt wat ik bedoel. Een dracht is natuurlijk niet niets, en zoals bij alles geldt: de laatste loodjes wegen het zwaarst.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:24

Ik zou het rustig aan doen!
Net als al gezegd wordt, de spieren verslappen, haar bekken gaat anders staan... vrouwen die hoogzwanger zijn krijgen dat ook volgens mij.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 19:55

Ja maar het vreemde is Sannie de banden en spieren zijn nog hard.
Ze moet het uithouden tot half april, maar ik heb haar nog nooit zo mee gemaakt.
Haar uier verklapt alleen dat het wel eens eerder zou kunnen gebeuren.
Maar ik vind het niet prettig om te zien en de merrie vind het al helemaal niet fijn.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:19

B'elanna heeft dit gehad bij haar tweede veulen. Ze heeft zelfs een paar weken op de grond gelegen met schijnweeen. Dit kwam volgens de veearts omdat haar veulen erg ver naar achteren lag...

Probeer eens haar met haar achterhand wat hoger te zetten (op de klep van een trailer bijvoorbeeld). Deze tip kregen wij toen ze vorig jaar drachtig was en dat hielp wel. Succes.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 20:22

Bedankt, dit wordt haar 6e veulen en ze heeft dit nog niet eerder gehad.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:23

Ik denk dat bep. zenuwen wat afgekneld worden.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:49

een mens kan ook bij het 2e of 3e kind ineens last krijgen van bekkeninstabilliteit. dus waarom zou dat bij een paard niet kunnen ,denk ik dan!?

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:32

Ik zou haar toch wel een beetje beweging geven (voor zover je dat al niet deed) Dat houdt haar toch een beetje soepel. Ik weet niet of ze al die 6 veulens achter elkaar heeft gehad of dat er ook wel eens een jaartje tussen heeft gezeten, maar vergis je niet dat een veulen op de wereld zetten, inclusief de dracht niet niets is voor een merrie. Weet niet hoe oud ze is maar misschien dat haar leeftijd ook een beetje mee gaat spelen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:37

Is de merrie tot nog toe onder het zadel geweest? Hoe is haar algehele conditie? Hoe was de situatie bij de eerdere veulens? Is ze toen bereden/lang onder het zadel geweest?

Je suis Charlie.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:09

Veel over balkjes stappen en juist in rustige beheerste beweging houden. Kan wel eens op bekkeninstabiliteit lijken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 13:27

@ Cassidy: Ze een poosje niet meer onder het zadel geweest, ze hebben hier allemaal ringworm gehad. En toen dat over was paste het zadel niet meer goed.
Ze komt elke dag los, ik kan me niet herinneren dat ze er bij eerdere veulens last van heeft gehad, maar toen waren de omstandigheden gunstiger, toen werd ze vaker bereden.

@: Aqua8horse - Ik ga het proberen.

Ik heb het gevoel dat het toch even beter is om de veearts te bellen om hulp, gezien jullie reacties.

Bedankt.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:20

Citaat:
Ik heb het gevoel dat het toch even beter is om de veearts te bellen om hulp, gezien jullie reacties.


Dat idee kreeg ik ook, zeker omdat ze het bij de andere veulens niet gehad heeft.
De Da kan dan zeggen wat goed is voor je paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:15

Ik zou niet te veel doen met haar. Als ze losloopt kan ze zelf weten wat ze doet. En sowieso de DA bellen idd.
Succes ermee he!

valori
Berichten: 466
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:42

Het lijkt inderdaad veel op een beknelde zenuw. Mijn merrie was vorig jaar ook zo slap achter, leek erg veel op wat hier beschreven is. Ze had een zware bevalling van een heel groot veulen en kon eerst niet op het rechterachterbeen staan, ze liep heel slecht. Toen het veulen een half jaar was leek het beter te gaan. De bespiering aan de rechterkant is helemaal weggevallen en zal niet helemaal meer terugkomen. We proberen haar weer (recreatief) te rijden, maar ik ben erg bang dat het niet gaat lukken. Natuurlijk hoeft het met deze merrie niet zo af te lopen en kan als het veulen geboren is en de druk is van de zenuw alles weer snel goed komen, maar ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt, alleen ben ik bang dat een dierenarts niets kan doen. Maar de tips over achterhand hoger zetten en beweging zou ik zeker proberen, niet geschoten is altijd mis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JackAebe, NorwayFjord, Utixo en 3 bezoekers