Zal ik mijn merrie wel of niet laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Zal ik mijn merrie wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 21:18

Ik ben er over aan het dekken om mijn pony in het voorjaar te laten dekken maar twijfel erover omdat ik niet weet of ze er nog geschikt voor is. Ze is 16 jaar en is 10 jaar manege pony geweest. Heeft een ernstige peesblessure gehad maar is erver in orde. Ze heeft nog nooit een veulen gekregen. Wat denken jullie ervan? Ik ben hier namelijk niet ervaren in.

Rona, Linanda en Oackly


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:33

Wat wil je met het veulen doen? Waarom wil je een veulen?

- Offline -

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:43

Precies, net wat Deesdebest zeg, waarom wil je een veulen? Waar laat je het? Heb je ervaring, ruimte, geld enz enz.
Persoonlijk vind ik 16 wat aan de late kant voor een eerste veulen.

Daarbij is het paardenaanbod groter dan de vraag dus als je nu al twijfelt zou ik het zeker niet doen.

Oops zie nu ook pas je onderschrift.......dat betekent vast dat je niet al te ruim in je tijd zit?

There is no reality, only perception.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:27

niet doen. meestal hebben manegepony's niet al te beste papieren (als ze die al hebben) en hebben ze ook niets of weinig in de sport gepresteerd. een veulen hiervan wordt dus niet zo makkelijk te verkopen. daar komt bij dat je merrie een peesblessure heeft (gehad). door extra gewicht op die pezen te zetten zal het er niet beter op worden. en de merrie is al op leeftijd.... dan wordt zo'n eerste bevalling geen pretje voor haar. als het dier je lief is zou ik het niet doen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:31

Nope, raad het ook af. Waarom wil je een veulen?? Je hebt nu al bijna geen tijd (zie onderschrift).. En een veulen kost heeel erg veel tijd, over de kosten nog maar niet te spreken.
En als je het doet voor de verkoop.. Niet doen, er lopen al genoeg rond die waarschijnlijk bij de slacht eindigen..
Koop dan over een tijdje een leuke jonge pony, of paard..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:10

youngster schreef:
Nope, raad het ook af. Waarom wil je een veulen?? Je hebt nu al bijna geen tijd (zie onderschrift).. En een veulen kost heeel erg veel tijd, over de kosten nog maar niet te spreken.
En als je het doet voor de verkoop.. Niet doen, er lopen al genoeg rond die waarschijnlijk bij de slacht eindigen..
Koop dan over een tijdje een leuke jonge pony, of paard..


Helemaal mee eens. Sommige mensen denken ja leuk een veulentje erbij, maar er zitten kosten en heel veel tijd aan verbonden.

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 18:58

Ik wil graag een veulentje omdat ik graag een extra rijpaardje erbij wil en dan het liefst van mij eigen pony zodat als haar wat gebeurd ik in ieder geval nog een aandenken van haar heb. En aan het einde van mei ben ik klaar met mijn studie en ga ik gewoon werken en dan heb ik veel meer tijd voor mijn paardje dus dat is het probleem niet. Ook de stalling, de kosten ect zijn geen probleem. Enigste probleem is dat ik dus niet wist of ze te oud was. Snappen jullie?

Rona, Linanda en Oackly

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:05

Ik vindt 16 wel wat oud voor een eerste veulen Ik zat vorig jaar al te twijfelen of ik mijn merrie wel voor de eerste keer te laten dekken (die was toen 8) Maar de dierenarts zei toen tegen mij dat het tot het 12e - 13e jaar zo'n beetje kan en dat je daarna meer moeilijkheden zal krijgen.
Bedenk ook wel dat je dan na de geboorte ook nog zeker 3 jaar moet wachten voordat je kan rijden, en of je dat wel wilt.
Een vriendin van mij heeft haar veulen ook gehouden en haar merrie verkocht maar die heeft daar nu ontzettend veel spijt van omdat ze niet kan rijden.

:+: Lady & Viƫnna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 19:27

Ik weet dat ik lang niet kan rijden maar dat maakt niets. Bovendien hou ik ze allebei dus dat is het probleem niet.

Rona, Linanda en Oackly

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:44

Dat zeg je nu, maar als je straks geen werk kan vinden of iets anders wil doen. Een andere studie ofzo. Ik vind(zonder t!!!!) 16 redelijk (te)oud voor een eerste veulen. Het kan wel, maar je moet gewoon goed oppassen en gewnoeg geld hebben voor als 't niet direct lukt en ze nagekeken moeten worden. Maar dan nog denk goed na wat je met het veulen wilt. En idd ook kijken naar de blessure, er komt behoorlijk wat extra gewicht bij. Mag ik vragen wat voor een pony het is?

- Offline -

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 19:56

DeesDeBest schreef:
Mag ik vragen wat voor een pony het is?

Ik weet niet wat voor ras het is. Ze heeft namelijk geen papieren. Mensen op stal zeggen dus maar gewoon dat ze een mengelmoesje is Verward

Rona, Linanda en Oackly

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:02

Waar lijkt ze op (ong.) en door wat voor soort hengst wil je d'r laten dekken, dan?

- Offline -


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:05

Ik kan me indenken dat je het leuk vind een veulentje te fokken.
Als je genoeg tijd, ruimte en geld ervoor hebt zal het veulen weinig tekort komen.
Denk echter ook aan je merrie.
De leeftijd brengt grote risico's met zich mee, zeker als het haar eerste veulen is.
Het extra gewicht zal de pees niet te goede komen.
Persoonlijk denk ik dat je dan te veel van haar vraagt en zou ik het niet doen, maar het is en blijft natuurlijk je eigen keuze.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 20:09

Daarom vroeg ik dus jullie mening. Ik wou graag weten of jullie het niet te veel risico voor mijn pony vinden.
Ik zal het er binnenkort ook eens met de DA over gaan hebben.

Rona, Linanda en Oackly

eining4ever

Berichten: 161
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:05

ik heb zelf ook een tijdje gedacht aan het laten dekken van mijn merrie eining. ze is nu bijna 19 en heeft al zeker 3 veulentjes gehad.
mijn gedachte was net als de jouwe: leuk een paardje erbij, een aandenken van mijn eiegn paardje, stel dat haar iets gebeurd.
na lang wikken en wegen heb ik besloten het NIET te doen.
sowieso vanwege het feit dat mijn paardje ouder is, de kans op complicaties dus ook groter! ik werd eigenlijk steeds banger dat er iets mis zou gaan als ze drachtig zou zijn en dat ik dan geen veulen maar ook geen eining mer zou hebben!
tel dat ze 30 word, zit ik lang met 2 paarden om te rijden. 1 paard met een full time baan is al een opgaaf hoor.
zou er echt nog heeel goed over denken.
geniet lekker van je pony zolang jullie elkaar hebben. en als de dag komt dat ze er niet meer is, dan ga je op zoek naar een ander paardje. want een veulentje hoeft niet perse een afdruk van je merrie te worden!

succes met je besluit.

chantal

When the night comes, look at the sky.
If you see a falling star, don't wonder why, just make a wish.
Trust me, it'll come true, because I did it and I found eining

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:20

Mooi gesproken eining!

- Offline -

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:43

ik zou het er met de dierenarts over hebben. denk dat hij het best in kan schatten wat verstandig is. en daarna inderdaad de risico's afwegen..
denk dat je best voor je zelf kan uitmaken of je genoeg geld en tijd hebt voor een eventueel veulen.. deze reactie komt namelijk in elk topic zo wel naar voren en begin daar beetje ziek van te worden eigenlijk.. daar wordt toch helemaal niet om gevraagd?!? mensen die hun paard laten dekken snappen toch ook wel dat ze dan alle kosten dubbel krijgen die ze nu ook al met hun paard hebben??

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:43

miekie schreef:
mensen die hun paard laten dekken snappen toch ook wel dat ze dan alle kosten dubbel krijgen die ze nu ook al met hun paard hebben??


Nou nee dus, mensen zat die er van uit gaan dat het beestje het eerste half jaar niets kost omdat het melk drinkt, en ze het daarna voor een smak geld kunnen verkopen - of voor een prikje in de weide zetten.

Dat geld zo te lezen heus niet voor de topicstarter, maar je moet ze de kost eens geven!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:17

ja ok.. er zullen inderdaad wel mensen zijn die daar geen rekening mee houden, maar misschien is het dan een goed idee om dat gewoon als pb naar de topicstarter te sturen dan zo in berichtje, want dat heeft weinig zin lijkt me. want hierdoor verandert zo'n topic vaak nogal snel in meer een discussie over waarom een paard wel of niet te laten dekken ivm met consequenties als het veulen er al is, dan wat er daadwerkelijk gevraagd wordt in het topic.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:04

Ik heb voor het zelfde dilemma gestaan ,maar na overleg met DA toch maar besloten het niet te doen.Vondt zijn tegen argumenten heel redelijk,Het paard heeft ;geen papieren
geen sportprestaties gelevert
iedere dracht is een risico voor het paard
Hij zei tegen mij koop lekker een veulen je gaat daar even veel van houden als nu van je paard.En als ik me dan nog lees hier op bokt dat zo'n veulen beter af is in de veulenopfok,dan denk ik waar begin ik aan het veulen had bedoelt geweest voor mijn dochtertje nu denk ik ik kan beter volgend jaar een 2 jarige kopen waar ik mee aan de gang kan of al een beleerd paardje.Ik vond het achteraf wel een goed advies hoewel ik ook best teleurgesteld even was

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 16:28

Heel erg bedankt voor jullie reacties en zodra ik er met de DA over gesproken heb, en besloten heb wat ik doe laat ik het jullie weten.

Rona, Linanda en Oackly


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers