Paard losmaken door naar links en rechts te buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Paard losmaken door naar links en rechts te buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 19:51

Hallo

Ik was vandaag even bij het paardrijden aan het zien.
En zag iemand die daar kwam rijden.
En ze liet Haar paard halthouden
En daarna buigde ze het paard helemaal naar links & rechts.
Echt het paard raakte bijna met zijn neus haar tenen.
Is dit een goede Oefening om je paard los te krijgen in zijn hals?
Of is dit het nou juist niet.
Het paard liep daarna echter wel super losjes zijn hals!

Priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:18

Zo vreselijk overdreven doe ik het nooit. Bij Syta doe ik het met het inrijden wel, ook niet zover door. Als je maar niet in een keer de neus naar de knieen rukt en het zachtjes doet, dan kan het voor sommige spieren wel goed zijn. Maar nogmaals het is voor elk paard verschillend!

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:44

Mijn paard kent dat ook. Mijn instructeur met wie ik haar vroeger ingereden heb, liet mij dat doen (waarom precies weet ik niet meer, is inmiddels 12 jaar geleden!). Ik weet niet hoe dat meisje dat deed, maar ik/mijn paard kan dat zonder teugelhulpen, dus puur (in stilstand) op de beenhulpen, ze kan idd mijn voeten aanraken met haar neus. Kan volgens mij geen kwaad (zeker als je de teugels niet gebruikt) en het is imo meer een "gehoorzaamheidsoefening" om te reageren op je been.

Ben idd benieuwd wat andere mensen hiervan vinden ?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:52

Idd doen mensen dat wel eens. Mits het op de juiste manier gebeurd (weinig teugelhulpen maar met zit)want stilstaan en me paard zuh kop opzij trekken kan ik ook wel! :s

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:55

Ik laat donja regelmatig inbuigen naar links en rechts als ik van A-C oversteek tijdens het loswerken. Ze zit wat vast en ik ben altijd erg lang bezig met losrijden voordat ze een beetje soepel wordt. Maar ik rij dus ook veel voltes en doe verschillende buigoefeningen.

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:59

ik laat amber als ze lekker los is ook een paar keer goed buigen, maar niet zo erg dat ze mijn tenen raakt. en stilstaand doe ik het al helemaal niet, ik rijd veel voltes en slangevoltes.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:09

hoi,mijn paard zit ook erg vast,en doe het ook regelmatig,en het werkt prima,ze wordt er erg nageeflijk van! en het kan echt geen kwaad,maar je moet niet gaan trekken.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:14

Jah Wind dat zeg je goed, als je de ac lijn overrijdt. Dus je bent je paard naar voren aan het rijden. En niet stilstaan en dan zuh hoofd opzij trekken... dat bedoel ik dus. Dat laatste is geen rijden vind ik.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:17

inderdaad, dat is meer touwtrekken...

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:57

Als je het maar voorzichtig doet is het een soort van flexen.... Overigens doe ik het vaak voor het rijden. Even spieren opwarmen door wat kleine rek en strek oefeningen, scheelt weer wat losrijtijd..(in de kou)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:24

Ik laat mijn paard ook wel eens zo inbuigen. Doel daarbij is niet om te stretchen maar wel om te controleren of mijn paard in alle posities na blijft geven en dat ik geen blokkades tegekom.

Crista

Berichten: 3017
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:35

ik dope het ook wel eens idd....niarda wordt er erg soepel van! maar trek niet aan de teugels hoor, dat vind ik idd ook niet kunnen!

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:43

Crista schreef:
ik dope het ook wel eens idd....niarda wordt er erg soepel van! maar trek niet aan de teugels hoor, dat vind ik idd ook niet kunnen!


Ik schrok even, ik begreep uit je eerste zin dat je je paard wel eens doped (in de zin van dope geven), hahaha *LOL*. Ik begrijp dat het "doe" moet zijn???

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:45

Dat is toch het welbekende "flexen"??

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:50

Ik doe het ook soms, als hij zich in de oefeningen erg vast in zijn hals houdt, op aanraden van mijn instructeur.
Het heeft ip niet veel waarde voor de lengtebuging, want dat kan je niet oefenen als hij stil staat, maar voor het losmaken van de hals kan het wel eens nuttig zijn. Maar het moet wel op een juiste manier gebeuren.

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:55

Wind schreef:
Ik laat donja regelmatig inbuigen naar links en rechts als ik van A-C oversteek tijdens het loswerken. Ze zit wat vast en ik ben altijd erg lang bezig met losrijden voordat ze een beetje soepel wordt. Maar ik rij dus ook veel voltes en doe verschillende buigoefeningen.


oja joh laat jij mij regelmatig inbuigen Haha! ik heet donja, en het is best raar om te lezen zo haha maar ja ben het wel gewend zijn meerdere dieren die naar mij vernoemd zijn Bloos *bekend* Schijnheilig

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:56

Mist schreef:
Mijn paard kent dat ook. Mijn instructeur met wie ik haar vroeger ingereden heb, liet mij dat doen (waarom precies weet ik niet meer, is inmiddels 12 jaar geleden!). Ik weet niet hoe dat meisje dat deed, maar ik/mijn paard kan dat zonder teugelhulpen, dus puur (in stilstand) op de beenhulpen, ze kan idd mijn voeten aanraken met haar neus. Kan volgens mij geen kwaad (zeker als je de teugels niet gebruikt) en het is imo meer een "gehoorzaamheidsoefening" om te reageren op je been.


Ik ben heeel benieuwd hoe jouw paard op jouw beendruk met zijn neus naar je tenen gaat? Mij is geleerd been is gas en als je niet vooruit wilt geen gas geven!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:58

Ik neem het ook mee als ik rij, en vraag die stelling met mijn teugel. Op het moment dat ze met haar neus bij mijn voet zit, heb ik geen druk meer op de teugel, en laat ze het hoofd daar tot ik wat anders vraag. Ik doe het vanuit stilstand. Bij stap, draf en galop neem ik ook stelling mee, maar niet tot aan de elleboog.

Met mijn tweejarige kan ik ook de neus naar haar elleboog brengen, zonder teveel druk. Ze is lekker los en lekker soepel in de hals. Wat Jippie zei, controle op blokkades, gehoorzaamheid en lenigheid.

Je suis Charlie.

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:03

eh... als ik haar een pepermuntje geef, buigt ze ook heeeeeeeel ver door...
Zal hier niet bedoeld worden? Knipoog

Beetje flauw, maar ik ben aan het oefenen/trainen om relaxed op te stappen en te blijven staan, terwijl ik zit.
Dat gaat heel goed, maar mevrouw weet ook heel goed, dat dan daar de pepermuntjes te halen zijn (ergens bij de punt van mijn schoen Haha! )

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:12

nee, die tweejarige doet het niet om het snoepje of de pepermuntjes. Ze weet nieteens wat dat is, want ze krijgt helemaal niets extra's, omdat ik een hekel heb aan bedelende paarden.

Deze oefening doe ik als voorbereiding op het werk in het zadel. Zo moet ze ook haar hoofd laag brengen als ik mijn hand achter haar oren leg. En nee, dan ligt er ook geen hoop hooi, en sta ik niet op gras of i.d.

Je suis Charlie.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:23

Jah soms moet het ook wel es van die stretchoefeningen voor het rijden idd. Sommige paarden die geblesseerd waren moest je wel eens oprekken zeg maar en ook met de voorbenen strekken. Zonder dat je er op zat dus heej. Beetje moeilijk uitleggen maar soms moest het van de fysio. (zelf niet gedaan hoor, heb geen paard maar bij sommige manege paarden).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:24

En waarom zou je dat dan alleen doen als de fysio het zegt? Zijn oefeningen van de fysio per definitie alleen maar voor paarden die wat mankeren?

Je suis Charlie.


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:49

Ik doe het ook soms, niet vaak. Met name als ze wat nukkig is, en wat tegen de hand is of te snel naar mijn zin afgeleid door andere dingen.
Een andere versie van zo inbuigen is contrastelling vragen, en dan een aantal (draf)passen lang, rechtstellen een paar passen, en dan gewone (wat overdreven) stelling de goede kant in. Dat doe ik regelmatig, meestal wat aan het einde van het uurtje rijden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 19:10

Hardstikke bedankt voor jullie reacties.
Het blijkt dus wel dat het een goede oefening is om je paard lekker lossjes te krijgen in zijn/haar hals!
Maar het is dus altijd een oefening om mee te pikken.
Het leek me trouwens een rare oefening, vooral als de spieren van je paard nog niet echt warm zijn, dan kan het lijkt mij rare blessure's opleveren ??
Maar zoals ik het een beetje begrijp, eerst een lekker warm draaien.
Daarna deze oefening eens mee pikken ?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:15

Samsam"]
[quote="Mist schreef:
Mijn paard kent dat ook. Mijn instructeur met wie ik haar vroeger ingereden heb, liet mij dat doen (waarom precies weet ik niet meer, is inmiddels 12 jaar geleden!). Ik weet niet hoe dat meisje dat deed, maar ik/mijn paard kan dat zonder teugelhulpen, dus puur (in stilstand) op de beenhulpen, ze kan idd mijn voeten aanraken met haar neus. Kan volgens mij geen kwaad (zeker als je de teugels niet gebruikt) en het is imo meer een "gehoorzaamheidsoefening" om te reageren op je been.


Ik ben heeel benieuwd hoe jouw paard op jouw beendruk met zijn neus naar je tenen gaat? Mij is geleerd been is gas en als je niet vooruit wilt geen gas geven!
[/quote]

Hoe ga jij dan achteruit ? Knipoog
ok.. in feite vraag ik gewoon overdreven stelling, door met het tegenovergestelde been iets naar achteren te leggen. De eerste keren zal het paard idd voorwaarts willen, maar als je dit vaker doet dan kennen ze het op een gegeven moment, op het begin kun je door zachte teugeldruk (of stem: hooo!) de voorwaartse beweging tegenhouden en de teugel van de hals afhouden om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Maar mijn paard is inmiddels bijna 17, dus na 12 jaar weet ze echt wel wat de bedoeling is Haha! en hoef ik mijn teugels echt niet te gebruiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers