Is het protest of ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grace1

Berichten: 7
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: friesland

Is het protest of ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 19:19

hallo

Ik heb een vraag
Ik rijd nu een 3- jarige kwpn-er.
De eigenaar heeft weinig tijd voor hem dus rijd ik hem nu 2x in de week.
Ik zit met een probleem hij is totaal niet voorwaarts. in de stap gaat het redelijk hij geeft al wat na en is lekker los in de stap. Als ik aan wil gaan draven komt hij in protest hij gaat stil staan en komt niet meer van zijn plek af( daar sta je dan) Hij moet van mij wel voorwaarts vraag ik dit van hem dan komt hij omhoog en schopt daarna naar achteren.
Ik heb het zadel ook al laten controleren of het goed ligt hier was niks mee aan de hand.
Het is ook heel gek als ik draaf,is hij voorwaartser als ik doorzit terwijl ik denk dat dat juist niet prettig is om nu al door te zitten lichtrijden lijkt mij lekkerder voor zijn rug.
Wie heeft ervaring met dit probleem en wat kan ik er aan doen of wat zou het betekenen
Groetje grace1

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:58

Hoi,
Ik heb er geen ervaring mee, dus misschien is wat ik zeg wel niet kloppend met een jong paard, maar het lijkt me gewoon stout.

Voorwaarts is in welke discipline van de ruitersport dan ook, prioriteit nummer 1. Zonder voorwaarts kan je inderdaad helemaal niks.
Klinkt misschien heel grof of hard, maar ik zou hem flink op zn sodemieter geven als hij stil staat, omhoog komt of naar je been slaat.

Eerst natuurlijk kuithulp, als dat niet helpt hakhulp, als dat niet helpt een stevige schop, en als dat nog niet helpt een tik met de zweep achter je kuit.
Kuit=voorwaarts, dat moet hij weten! Let er ondertussen op dat je hem van voren niet tegen houdt, of per ongeluk aan de teugels gaat hangen als hij ineens naar voren schiet of er tussen uit naait. Wat je dan kan doen is een beugelriem om de hals vastmaken, of tussen de oogjes van je zadel, en je daar aan vasthouden.

Doorzitten lijkt me inderdaad zoals je zelf al zegt, geen strak plan. Vreemd trouwens dat hij daar fijner op reageert. Misschien ben je te onrustig in je lichtrijden? Ga niet te ver uit je zadel, en plof niet terug, maar met beleid! Knipoog

Ben benieuwd of mijn tips je kunnen helpen!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:23

Veel longeren met stemhulpen. Zodat je de beenhulpen die het jonge paard nog niet kent kan ondersteunen met je stemhulpen.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:03

mijn verzorgpony had hetzelfde probleem met een 3 jarige ze stopte zo ineens en als je door dreef ging ze stijgeren. Bij mij gaat het nu al een stuk beter omdat ik gewoon rustig met haar verder ben gegaan. Dit was dan ook een best bang paard.
Dus ik denk dat het gewoon per paard verschilt wat je moet doen

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:56

Ik denk dat het paard je aan het uitproberen is. Misschien doet het paard het wel omdat jij tijdens het lichtrijden af en toe geen/te weinig been geeft en het paard ontdekt heeft om er zo tussenuit te piepen.
Ik zou dus wel een zweepje erbij pakken. Zodra je voelt dat eht paard stil wil gaan staan een tik geven. Gaat het paard dan weer goed voorwaarts, dan belonen. De stem is bij een jong paard belanrijk.
Voorwaarts moet goed aangeleerd worden, het is de basis.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:59

Zoals ik op jouw verhaal kan opmaken, is het toch echt een soort van protest/uitproberen. Je moet echt heeeeeel consequent zijn en voorwaarts is voorwaarts, jij bepaalt het tempo! Ben het dus ook wel eens met Koortje.

Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:21

als ie in staking gaat, stop je dr dan uiteindelijk mee of kap je pas als jij je zin hebt gekregen??? dat laatste is heel belangrijk. ik heb dr zelf ook zo een!! geef m niet zn zin!! dan kom je dr wel..maar t kost tijd en geduld
Heel veel succes

grace1

Berichten: 7
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:40

ik geef hem niet zijn zin. Ik stop met rijden als ik dat wil.
Ik hoop maar dat hij hier mee op houd,maar we zetten dapper door
en maar hopen dat het uiteindelijk goed eindigt

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:22

Is het niet mogelijk dat iemand je helpt?
Dan kun jij op je paard de hulpen geven en degene op de grond kan, als je paard gaat staken, met de longeerzweep erachter je paard voorwaarts drijven. Vaak is een tik nieteens nodig, maar mocht het toch nodig zijn, dan moet degene niet schromen om een flinke lel te geven. Regel 1 bij een jong paard; VOORWAARTS!! De rest komt later, met een stakend paard kun je nl niets. Laat je desnoods even aan de lijn gespen als je dit een beetje eng vind.

Wat betreft je lichtrijden. Heb je al geprobeert om ietsjes met je bovenlichaam naar voren te zitten. Als je tè rechtop, of zelfs te ver naar achter zit, raak je sneller achter in de beweging van je paard. En aangezien een jong paard nog weinig balans heeft, heb je kans dat je, onbedoeld, te hard in het zadel terechtkomt wanneer je paard een onregelmatige stap zet. Als je iets voorover zit, kom je wat vriendelijker in het zadel neer en bij een onregelmatige stap kun je blijven "staan", dus ipv sta, zit, sta, zit, doe je dan sta,zit,sta,sta,zit...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:49

Heb je les met dit paard?
Goede begeleiding (want als ik het zo lees heb je zelf weinig ervaring met het rijden van jonge paarden) is heel belangrijk, je kunt zoveel verpesten zonder dat je het zelf doorhebt.
Zijn alle medische oorzaken ook uitgesloten? (denk aan; tanden, rug enz.).

Wat kleintje ook al zegt, longeren, reageert hij dan goed op je stemhulpen? Als ie dat begrijpt kan dat heel goed helpen met het leren reageren op je been.
En heel consequent zijn....
Succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:57

Voordat je gaat beginnen met 'stevig aanpakken' moet je er zeker van zijn dat ze de hulpen snapt. Het is een jong paard, best kans dat ze nog niet helemaal snapt wat de bedoeling is. Met longeren stemhulp bevestigen en dan vervolgens met rijden stemhulp aan beenhulp koppelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:14

Hoe doet hij het bij de eigenaar?

grace1

Berichten: 7
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 16:17

Ik heb de eigenaar het probleem voorgelegd.
Hij zei dat het paard dit ook bij hem doet.
Eerst deed hij het nooit zei die maar sindsdien dat hij is gaan galopperen
protesteert hij dus als je hem de hulpen geeft als hij voorwaarts moet.
Ik heb altijd geleerd als je een paard in de stap of in de draf nog niet voor elkaar hebt moet je ook nog niet met galopperen beginnen.
Ik denk dat de eigenaar te snel heeft gewild en dat hij daarom nu protesteert.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:41

Heb je al een dierenarts laten langskomen? Het zou ook zo kunnen zijn dat er iets met zijn rug is waardoor lichtrijden voor het paard juist niet fijn is.