Ook ik word er heel erg moe(deloos) van......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Ook ik word er heel erg moe(deloos) van......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:07

Bijna wekelijks kun je hier op bokt topics lezen waarin mensen iets willen weten over westernzadels.

bij meer dan 50% daarvan verbaas ik me iedere keer weer over de lichtzinnigheid waarmee ruiters een zadel selecteren. Ik ben bijna zover om niet/nooit meer te reageren op dit soort domheid.

Mijn "collega zadelmaker" Willem Muijs reageert al niet meer op dit soort topics, omdat hij vond, dat hij zijn tijd aan iets zinvollers kon besteden ...

Zijn wij ruiters nu echt zo dom?
Is het een vorm van aandachttrekkerij?
Of laat ik me weer eens van mijn slechte kant zien?

Het spijt me mensen, maar ik word er zo moe(deloos) van.....

MVG
Een teleurgestelde "Prediker" .....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:08

Ik geef je helemaal gelijk Haha!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:22

Sablou ik begrijp je moedeloosheid volkomen, maar Western (en dus ook de zadels) staan nog niet zo in de bekendheid dat iedereen weet hoe af wat.
Door er wel serieus mee om te (blijven) gaan is er een vorm van educatie en dat dat een leerprocesis wat vaak herhaald moet worden is jammer maar noodzakelijk.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:27

Ik geef je geen gelijk.

Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst kennis maakte met de western sport zag ik niet echt verschil tussen een goed en een slecht zadel (tenminste, niet voldoende goed).
Dat moet je leren.
De western sport is enorm aan het groeien (gelukkig!) en er komen steeds meer nieuwe mensen bij die het moeten leren.
Het is iig goed dat er nog gevraagd wordt of iets kwalitatief voldoet. Dan kan er nog advies gegeven worden.
Als je er voor kiest om zadelmaker te worden dan zal je de rest van je zadelmakers leven dit soort vragen voor je kiezen krijgen lijkt me.
Dat hoort er bij.
En mede door jouw uitleg en adviezen hier op bokt weet ik nu waar ik op moet letten en denk ik inmiddels een redelijk oordeel te kunnen vellen over kwaliteit.
Er zullen altijd mensen zijn die hun eigen mening hebben en waar jij het niet mee eensbent, maar dat heb je toch in elk vak?!
Ik kom dat ook dagelijks tegen in de grafische branch.

Dus ga alsjeblieft zo door! Blijf adviseren en uitleggen.
Daar leren we van! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:38

Ik heb nog niet eens zo heel erg lang geleden hier op bokt een zin langs zien komen: choose your battles wisely. In dit geval kan ik me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, maar - heel gemeen gezegd - is iedereen het waard dat je zo'n discussie begint en ze probeert wat te leren? Mensen die een zadeltje zoeken op recreatief in het bos rond te hobbelen kun je er gewoonweg niet van weerhouden naar de zadelmarkt te gaan of de Divozacatalogus open te slaan op zoek naar een goedkoop zadel.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:42

Cassidy schreef:
Ik heb nog niet eens zo heel erg lang geleden hier op bokt een zin langs zien komen: choose your battles wisely. In dit geval kan ik me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, maar - heel gemeen gezegd - is iedereen het waard dat je zo'n discussie begint en ze probeert wat te leren? Mensen die een zadeltje zoeken op recreatief in het bos rond te hobbelen kun je er gewoonweg niet van weerhouden naar de zadelmarkt te gaan of de Divozacatalogus open te slaan op zoek naar een goedkoop zadel.

En je kunt ook niet bij iedereen in de knip kijken en nu niet gelijk van maar beter door sparen voor iets goeds
Want dat komt in de meeste gevallen wel

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:43

Sugarmiss schreef:
Sablou ik begrijp je moedeloosheid volkomen, maar Western (en dus ook de zadels) staan nog niet zo in de bekendheid dat iedereen weet hoe af wat.
Door er wel serieus mee om te (blijven) gaan is er een vorm van educatie en dat dat een leerprocesis wat vaak herhaald moet worden is jammer maar noodzakelijk.

Waarom is herhalen jammer niemand heeft toch gelijk de wijsheid in pacht of jij soms wel.
Jij zult toch ook wel hebben moeten leren wat goed was en wat niet
Nu wij wel en we leren nog steeds

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:45

Ik heb die fout nooit gemaakt...altijd het beste voor mijn paardje gewild, en geluisterd. Maar mensen die niet luisteren, ik zie ze dagelijks langskomen. En mensen die niet luisteren, kun je niets leren.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:50

Het zal denk ik ook altijd wel zo blijven Sablou.

Perfect voorbeeld:
We waren vorige week op de KWPN hengstenkeuring en daar zijn natuurlijk van allerhande stands.
Meest dressuur en spring spullen maar toch...
Bij één stand lag een western zadel voor "maar" +/- € 300,=
Dus wij kijken ernaar voor de fun, komt die verkoper eraan:
PAST OP IEDER PAARD.
Dus ik zeg: Nou, da's niet waar Haha!
Ben verder de discussie maar niet ingegaan met hem want hij wilde dat zadel natuurlijk alleen maar verkopen en ik was niet van plan om er daar één te kopen Knipoog

Maar als je als persoon niet beter weet en je neemt zomaar aan wat die man zegt, zit je straks wel thuis met een slecht passend zadel.....

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:02

Freckles"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Sablou ik begrijp je moedeloosheid volkomen, maar Western (en dus ook de zadels) staan nog niet zo in de bekendheid dat iedereen weet hoe af wat.
Door er wel serieus mee om te (blijven) gaan is er een vorm van educatie en dat dat een leerprocesis wat vaak herhaald moet worden is jammer maar noodzakelijk.

Waarom is herhalen jammer niemand heeft toch gelijk de wijsheid in pacht of jij soms wel.
Jij zult toch ook wel hebben moeten leren wat goed was en wat niet
Nu wij wel en we leren nog steeds
[/quote]
Waar zeg ik dat ik herhalen jammer vind Verward , ik zeg alleen dat ik kan begrijpen dat je er af en toe moedeloos van wordt. En nee ik heb de wijsheid niet in pacht, dat zul je mij ook nooit horen zeggen.
Ik heb ook moeten leren, maar mijn paard is daar niet het slachtoffer van geworden. Mijn 'leren' heb ik gedaan nav de verhalen van anderen en veel research, vandaar dat ik nog steeds erg blij ben met mijn OF.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die kunnen zeggen dat ze vanaf het paard zijn 4e jaar tot nu 13 met hetzelfde goed passende zadel hebben kunnen doen.

Juist door in herhalingen te vallen hoopt ik dat er eens een tijd komt dat dingen zoals Linda ze schetst niet meer voorkomen (of iig sterk minder voorkomen).

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:03

Ik kan me nog een heftige discussie herinneren, waarin er door jullie beiden enorm op gehamerd werd dat een (bijvoorkeur door jullie Tong uitsteken) op maat gemaakt zadel de enige goed optie was (tenminste, zo is het op mij overgekomen). Terwijl de vraagsteller zeer duidelijk had aangegeven weinig te besteden te hebben.... Dan kun je inderdaad "prediken" wat je wilt, maar deze mensen zullen inderdaad nooit een maatzadel (kunnen) kopen en dus naar een alternatief zoeken.
En roepen dat iedereen die met de handen voelt of het zadel past maar wat aanklooit, scoort bij mij persoonlijk ook niet... Scheve mond Genoeg (vak)mensen die op die manier prima de pasvorm kunnen bepalen.

De zadelmakerij is een apart vak en ik trek jullie vakmanschap ook absoluut niet in twijfel, begrijp me niet verkeerd. Maar de manier waarop het gebracht wordt, speelt (iig bij mij) ook een rol. Informatie kun je geven wanneer daarom gevraagd wordt, maar je kunt het niemand door de strot drukken...
Laatst bijgewerkt door Elles op 13-02-04 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:05

Nog een voorbeeld, stond in een boek van Mark Rashid: probleem met trailerladen. Mensen staan te emmeren met het inladen van een paard, en krijgen hem maar niet de trailer in. Gaat Mark Rashid op hen af, en biedt zijn hulp aan, de mensen accepteren het. Daarna is Mark Rashid bezig met het paard op vriendelijke een NH manier in de trailer te krijgen, wat ook redelijk lukt, het paard staat alleen nog net niet op de trailers. . Ineens komen er andere buitenstaanders aan die ook hun hulp aanbieden, en met behulp van bezems, zwepen en grof geweld krijgen ze het paard uiteindelijk in de trailer, en ze triomfantelijk lopen te schreeuwen dat zij het paard wel in de trailer hebben gekregen, en Mark niet.

Waarop Mark Rashid afdruipt, en zichzelf belooft om nooit meer ongevraagd zijn hulp aan te bieden. Als mensen hulp willen, moeten ze dat vragen.

Als mens heb je maar een bepaalde hoeveel energie om weg te geven. Ga daar zuinig mee om, en maak je keuzes. Dat is een levensles die ik iedere keer opnieuw weer voorgeschoteld krijg, en waar ik ook nog niet mee om kan gaan.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:51

hoi sablou,

gelukkig zijn er mensen als jullie,die zich zo intensief met het vak van westernzadels maken bezighouden,dus hiervoor alleen maar lof.

ik denk alleen dat je hier wel rekening moet houden dat hier steeds "nieuwe" mensen komen die met western rijden en dus ook de zadels kennismaken.Daarnaast zal hun budget ook niet altijd toereikend zijn voor een op-maat-gemaakt zadel.

Desalniettemin is het wel belangerijk dat ze er wel steeds op gewezen worden dat niet ieder westernzadel voor ieder paard geschikt is.
waarom neem je niet een aantal vaste links naar oudere topics waar jij je zegje uitgebreid gedaan hebt??Zo hoef je niet steeds weer het hele verhaal te schrijven,maar je kan de topicstarter er wel op wijzen.Daarnaast kan een topicstarter toch steeds naar oude topics doorverwezen worden,zo zijn er wel meer onderwerpen die steeds weer opnieuw beginnen,en daar word ik ook afentoe behoorlijk moe van,.....alleen jij heb gekozen om zadelmaker te worden dus,tja,misschien is het prediken (over dit onderwerp)nu eenmaal je roeping?!? Haha!

En als ik moe word van het gepredik dan klik ik gewoon door,maar de topicstarter heeft er misschien weer heel veel aan! Haha! OK dan!
groetjes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:54

Kunnen die topics trouwens niet als Sticky worden geplaatst? Zodat er niet iedere keer door Sablou naar gezocht moet worden, maar iedereen daarna kan verwijzen als er weer eens een vraag wordt gesteld?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:54

Cassidy schreef:
Nog een voorbeeld, stond in een boek van Mark Rashid: probleem met trailerladen. Mensen staan te emmeren met het inladen van een paard, en krijgen hem maar niet de trailer in. Gaat Mark Rashid op hen af, en biedt zijn hulp aan, de mensen accepteren het. Daarna is Mark Rashid bezig met het paard op vriendelijke een NH manier in de trailer te krijgen, wat ook redelijk lukt, het paard staat alleen nog net niet op de trailers. . Ineens komen er andere buitenstaanders aan die ook hun hulp aanbieden, en met behulp van bezems, zwepen en grof geweld krijgen ze het paard uiteindelijk in de trailer, en ze triomfantelijk lopen te schreeuwen dat zij het paard wel in de trailer hebben gekregen, en Mark niet.

Waarop Mark Rashid afdruipt, en zichzelf belooft om nooit meer ongevraagd zijn hulp aan te bieden. Als mensen hulp willen, moeten ze dat vragen.

Grappig dat jou deze anecdote uit zijn boek ook zo goed is bijgebleven! Mij ook namelijk, omdat het jammer genoeg zo vreselijk waar is ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:57

Mac, die anecdote krijg ik regelmatig te zien als er weer eens een paard ergens ingeladen moet worden en het niet lukt. In een mum van tijd staan er -tig mensen om een trailer, en iedereen weet het beter.
Dus al had ik hem willen vergeten, lukt het niet. Hij staat in mijn geheugen gegrift.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:09

een aantal van western , ook ik, zitten van af het 1e uur op bokt.
wij hebben ook veel dezelfde topics langs zien komen.
het is aan jezelf de keus om te reageren.
er komen steeds nieuwe mensen.
ik weet nog dat er op een avond 52 gebruikers online waren, dat was een record Haha!

ik geef les, en ook ik moet elke dag weer opnieuw uitleggen hoe het moet.
saai, moedeloos.... nee.
iedereen moet alles opnieuw kunnen horen., en als de ruiter enthousiast reageert is het leuk.
door vaak dingen te herhalen , leer je .
denk maar aan de tafels op school , en de duitse naamvallen. Stoom uit je oren

ik denk niet dat je kan zeggen dat ruiters dom zijn.
lesgeven is mijn vak , zadel maken is jouw vak, computeren, boekhouden enz. is ... zijn vak.
als iemand mij iets uitlegt over computers dan ben ik dom Verward Blond als ze het 10 keer uit moeten leggen Verward

ik vind van niet.

misschien is wordt het wel tijd voor een ZMLK bokt Haha!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:32

Als je niet de rol van schoolmeester wilt hebben moet je je die rol niet zelf opdringen. Zadelmaker blijf bij je "leest"? want daar weet ik niks van.
Je schoolt niet een heel land door een paar regeltjes op een forum en als je iets wilt uitdragen duurt dat iets langer misschien wel een leven lang, dus niet te gauw de moet opgeven.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:38

mij werd eerst ook verteld dat een western zadel altijd paste omdat je geen kussens had.. ben ik blij dat ik niet naar die persoon geluisterd heb.. dan was t mooi te klein geweest.
maar leren is uitleggen is herhalen... ik hoor ook 100 keer dat ik moet ontspannen en niet naar benee moet kijken, dat is je vak..
lijkt mij

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:58

om te leren moet je naar school, als wij les geven word er wel erg veel
gespijbeld.onze school is zelfs op verzoek sZondags geopend .
dus laat maar vol stromen die klas!!!!!!
zelfs prive les maar bel dan even tevoren.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:07

de weg naar school is makkelijk.
die stippelen je ouders voor je uit
de weg naar de westernzadelmaker moet je zelf zoeken.
ik ben al 44 jaar , maar toch is die weg voor mij pas sinds een paar maanden bekend.
sinds er 2 zadelmaker op bokt gingen schrijven.

ook op de gewone school , kan je alleen maar leren als je zelf wilt.
ze kunnen je alleen verplichten om aanwezig te zijn Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:09

Jos schreef:
ook op de gewone school , kan je alleen maar leren als je zelf wilt.
ze kunnen je alleen verplichten om aanwezig te zijn Haha!


....


Helemaal mee eens.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:09

Freckles schreef:
En je kunt ook niet bij iedereen in de knip kijken en nu niet gelijk van maar beter door sparen voor iets goeds
Want dat komt in de meeste gevallen wel


Als de knip niet goed genoeg gevuld is betekend dat nog niet dat je troep op een paardenrug mag leggen. Als je een chiropractor nodig hebt voor je paard zal de verzekering het niet waarderen als dat komt omdat iemand een slecht zadel op zijn paard heeft gelegd.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:18

de weg naar friesland of limburg staat op elke schoolkaart toch Jos ? kan iemand dan dat kaartje op bokt zetten/ of staat het er al boven aan bij shops . ja daar staan twee zadelmakers tussen,moet dan toch te vinden zijn voor iemand die z'n kennis wil verruimen ,succes!!!!!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:21

Ik zal een langskomen over twee weken,ben erg geinteresseert in les

edit:
Ik weet de weg al Knipoog