koliek van kou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

koliek van kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 20:23

Dat was effe schrikken vandaag!!! Mijn Fries (Tiemen, Ruin 14 jaar) had een koliek aanval. Gelukkig kwam de dierenarts al snel. Temperaturen, voelen, luisteren. Hij kreeg een dikke naald in zijn halsader en daar werd een vloeistof in gespoten. Dat ging helaas niet zo handig. Sproei, mijn hele nieuwe, nette jas onder de spetters bloed! Ik kon er niet naar kijken. Ik kan best tegen bloed, maar bij de paarden......

Het was een pijnstiller en een middel wat de darmen rustiger zou maken. Het hielp binnen no-time gelukkig!

Het gekke is, dit is de tweede keer in 2 maanden!! en de 2e keer bij sneeuw/rijp (koud weer).

Mijn paarden komen smorgens om 8 uur in de buitenbak en gaan savonds om 6 uur normaal weer naar binnen.

Heeft iemand ervaring met een paard wat koliek krijgt van kou? Ik denk echt dat het daar van komt.

In het vervolg zet ik ze met dit weer niet meer buiten hoor. Wel sneu als ze op stal moeten blijven, maar dit wil ik nooit weer.

Ik maak me ook zorgen of hij misschien zand binnenkrijgt overdag (ze staan tenslotte in de buitenbak de hele dag). Dat zou het eventueel ook kunnen zijn, maar dan zou hij toch wel vaker last moeten hebben? Toch ga hem volgende week even een sand-clear kuurtje geven en onze Friese merrie Ilse (2 jaar) dan ook maar gelijk mee. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Bovendien heb ik wat ander voer gehaald. Dan krijgt Tiemen van mij een keertje per week Slobber-Mash van Havens (volgens de info heel erg goed in dit geval) en ik schakel over op een voer wat goed is voor koliekgevoelige paarden: Reform Kruiden Muesli, ook van Havens.

Heeft iemand met deze twee producten ervaring? Mijn paarden krijgen nu Subli Sportbrok. Kan ik de muesli en de sportbrok beter half om half doen, of helemaal muesli?

Op hoop van zegen dat dit niet weer gebeurd!!!!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:29

Ik heb zelf ook een koliek gevoelig paard.
en ja, zand zou kunnen.
Sommige paarden vinden het lekker om in de sneeuw te happen en als daar dan zand onder ligt krijgen ze dit ook mee naar binnen.
Binnen laten dus nu!

beide produkten die jij nu gaat geven, geef ik ook.
Momenteel krijgt ze iedere dag wat slobber en maar weinig brok.
De muesli laat ik effe achterwege nu ze stilsaat omdat er toch wat haver inzit en ze daar snel op reageert(doen veel volbloeds)

op die spuit reageren ze meestal binnen 10 seconden, maar houd het wel effe in de gaten wat het paard doet als het uitgewerkt is.
Controleer haar vijgen en kijk of er zand achter blijft.
Het is altijd schrikken koliek, maar op zich zijn de meeste varinaten goed te verhelpen, het is ook meer een verzamelnaam voor buikpijn.
Ik hoop dat het verder goed gaat vanaf nu!
Succes!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:00

Kan de koliek ook niet komen door de hoeveelheid koude sneeuw die hij gegeten heeft?? (misschien in combinatie van zand??)
Mijn paardje heeft nl op nieuwsjaardag buiten gestaan hele middag ook in de bak... Hij heeft daar van de omheining ook sneeuw staan eten. En 's avonds was hij ook niet al te fit. Heb em toen ipv brok, slobber met lijnzaad gegeven en hij knapte weer vlug op gelukkig...
Misschien toch ook btje de koude sneeuw bij jou paard??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:02

Mijn eerste pony had koliek de eerste nachtvorst van de nieuwe winter........ hoe en waarom weet ik niet alleen weet ik dat je de klok erop gelijk kon zetten

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:09

Het is een verzamelnaam voor buikpijn.
Zlef heb ik een spastisch darm, en oh wee als het koud is, dan krijg ik meteen last, dus het kan best zo zijn dat een gevoelig paard er door de kou extra snel op reageert.

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 12:41

Ik heb echt het idee dat het van de kou kwam. Waarschijnlijk heeft hij inderdaad van de sneeuw gegeten SymO. Eigenlijk zie ik hem nooit met de neus over de bakgrond rondschuimen, dus kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat hij geen zand eet. En de vorige keer was het na het eten van berijpt gras.

Fijn om te horen dat jij de Havens producten ook voor jou koliekgevoelige paard hebt gekozen Onassa. Geeft me het gevoel dat ik de goede keuze heb gedaan.

Ik heb er vrijdag nog iemand bij gehad. Hij had nog een beetje last, maar het ging veel beter. Het voer is toen gelijk getest en het bleek dat de Subli sportbiks niet zo goed voor hem was, maar de reform kruiden muesli van Havens juist wel weer hardstikke goed. Zo zie je maar weer. Je kunt het beste naar je gevoel/je intuitie luisteren. Ook het hooi was goed. Dus laten we in het vervolg de biks maar voor wat het is. Bij sneeuw en ijs hou ik ze in ieder geval binnen en dan maar kijken. Als het dan niet weer gebeurd, dan is het voor mij wel duidelijk.

Het is niet om aan te zien als je paard zo'n verschrikkelijke buikpijn heeft dat hij niet meer weet waar hij het moet zoeken. Beter voorkomen dus.....

Bedankt voor de bemoedigende reacties!

Annemar

Berichten: 21
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 12:43

Nog 1 vraagje. Moet je meer van muesli voeren dan van biks? Iemand zei tegen mij dat daar minder voedingswaarde inzit.

Op de zak staat wel dat je het als volledig voer kunt geven en geen aanvulling nodig is.

Hij deed het hardstikke goed op 1 maatschep biks, maar moet ik van die muesli dan meer gaan voeren?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:25

Muesli is idd wat lichtere kost dan brok.
Als je intensief met het paard werkt zou ik er dan wel wat meer van geven.
Maar nu na de koliek zou ik nog effe oppassen, beter dan wat meer hooi geven en langzaam weer de muesli iets opbouwen.
Gelukkig dat het nu weer wat beter gaat trouwens, want het is idd heel naar een paard te zien met koliek!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:07

koliek door kou?? nooit van gehoord.. sorry maar dit hoort hier eigenlijk niet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:09

Veel paarden krijgen last van koliek wanneer het heel koud wordt, de DA-en hebben het dan vaak extra druk.

Als je wil weten of je paard teveel zand binnenkrijgt, moet je een keer mest in een emmer met water doen. Roeren en een tijdje laten staan. Dan de mest eruit laten lopen en zo zie je of er zand onderin de emmer achter blijft.

Ik geef trouwens iedere dag slobber met zemelen aan de paarden, voor het slapen gaan. Zemelen is goed voor de darmen en kan koliek voorkomen.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:14

owja. ... dat moet je eigenlijk weten van dat de mest in een emmer doen..

Tozziebozzie

Berichten: 28
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:52

Mijn paard heeft ook een koliekaanval gehad de dag nadat hij zonder deken in een flinke bui had gestaan. Ik lees uit jouw verhaal niet of je je paarden onder een deken naar buiten gooit.
Het is heel simpel na te gaan of je paard zand in zijn darmen heeft. Paar mestbollen in emmer of glazen pot met water. Uit elkaar laten vallen, emmer leeggooien en dan kun je zien of er zand achterblijft.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:12

Onassa schreef:
Muesli is idd wat lichtere kost dan brok.

Ik hoor dat wel vaker, maar betwijfel het ten zeerste.
Wat er in Bix aan krachtvoer zit is al helemaal verkruimeld en valt bij het minste vocht (speeksel) uit elkaar. Het is voor de maag/darmen dus veel makkelijker op te nemen dan muesli die veel grover is (ondanks het kauwen).

Dat Muesli een grotere hoeveelheid 'pure' stoffen heeft mag duidelijk zijn, in bix zitten meer vulstoffen. Bij goedkopere merken kan dit een onduidelijke achtergrond hebben (maar net wat het goedkoopst is op dat moment), maar bij bix van betere kwaliteit heb je hier geen last van.

Verder heb je bij Muesli dat de vertering dus minder is, vaak vind je in de mest nog de onverteerde granen en mais terug.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:49

Ik ben vorige maand op een voolichtings avond geweest van Havens en er werd vertelt dat muesli toch minder aanzet ,misschien juiist omdat niet alles verteerd.
Voor mensen met darmklachten word ook geadvisserd musli te eten, dus kan me er wel wat bij voorstellen en denk dat de leverancier die zowel graag muesli als brokken verkoopt het dan ook wel zal weten.
Ik ga althans op zijn kennis af.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:36

Het zou inderdaad kunnen dat de sneeuw een soort kramp bij je paard veroorzaakt heeft. Wat ik doe is mijn paard hooi geven voordat hij de wei ingaat als het net gevroren heeft en/of er sneeuw ligt. De maag heeft dan al een soort basis en komt de sneeuw niet als een koude plons in de maag terecht.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:16

Van sneeuw eten kunnen ze inderdaad koliek krijgen janouk staat dan ook dus altijd binnen als er sneeuw ligt.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:26

Sugarmiss"]
[quote="Onassa schreef:
Muesli is idd wat lichtere kost dan brok.


Verder heb je bij Muesli dat de vertering dus minder is, vaak vind je in de mest nog de onverteerde granen en mais terug.
[/quote]

In dat geval is het misschien handig om de paardentandarts langs te laten komen, omdat dat mij eerder een geval van niet goed (kunnen) kauwen lijkt.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:27

Onassa schreef:
Ik ben vorige maand op een voolichtings avond geweest van Havens en er werd vertelt dat muesli toch minder aanzet ,misschien juiist omdat niet alles verteerd.
Voor mensen met darmklachten word ook geadvisserd musli te eten, dus kan me er wel wat bij voorstellen en denk dat de leverancier die zowel graag muesli als brokken verkoopt het dan ook wel zal weten.
Ik ga althans op zijn kennis af.


Muesli bevat meer vezels = goed voor de darmwerking.