Waar moet je nu op letten bij kopen digi?????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Waar moet je nu op letten bij kopen digi?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:10

Ik ben op zoek naar een digitale camera, maar waar let je nou op als je zo'n ding koopt???? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan daar niet al mijn vragen mee oplossen. Ik zoek een digi waar ik mooie scherpe foto's mee kan maken die ook als ze vergroot worden mooi zijn, dus niet alleen maar mooi op het schermpje. Belangrijk is ook dat bewegende foto's scherp zijn. En hij moet meteen de foto maken, dus niet eerst 5 minuten instellen en dan pas foto maken.

Mijn vragen zijn:
- Wat is nu een goed merk en wat niet??? Trust is volgens mij niet goed, maar de rest???
- Wat houden al die getallen in; megapixels, digitale zoom, optische zoom, enz.
- Wat is het best/goedkoopst qua extra geheugen, memorystich of iets anders??
- Wat is qua accu's/batterijen het best???

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen! Thanxx


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:38

Ik denk dat de camera die jij wilt nog moet worden uitgevonden Lachen Daarna kun je er het beste ook maar meteen een fotograaf bij in dienst nemen om aan al je wensen te voldoen Haha! alhoewel, automatisch scherpstellen is al vrij aardig geregeld.

Voor wat er wel is: Er zijn meerdere goede merken, en de kwaliteit is erg afhankelijk van het budget.
De megapixels vertellen uit hoeveel punten de foto bestaat (maximaal) en bepalen dus mede de kwaliteit van de opname. Afgaande op je wensenpakket: hoe meer hoe beter. Digitale zoom heb je daardoor niets aan omdat dit alleen een uitsnede is uit de foto. Die kun je later ook maken met een fotoprogramma, maar het aantal pixels per opname wordt dus minder naarmate de uitsnede (zoom) kleiner is, en dat wil je niet.
Optische zoom is een echte zoom (wordt de lens gebruikt, vergelijk met een zoomlens op een gewone fotocamera). Het aantal pixels per opname blijft dan maximaal.

Geheugen en batterijen weet ik niet veel van. Misschien dat anderen hier iets over kunnen vertellen.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:02

Yvonne, helaas hoe duurder hoe beter is een goede richtlijn.
Ideaal is Canon EOS 1D mark 2, verwachtte prijs €4500,00 exclusief lens. Beetje lens voor zo iets ongeveer €1500-2000.
Iets langzamer om te fotograferen (de 1d maakt 8 foto's per seconde) maar wel nóg scherpere fotos (11 megapixel) is de Canon EOS 1DS, maar die kost €8500,00, ook zonder lens. Die maakt max 3 foto's per seconde. Hoeveel wil je uitgeven?

Een goede site met uitleg van alle termen is http://www.dpreview.com. Daar kan je bijna alle ditale camaras vergelijken.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:06

Don_Marcello schreef:
Yvonne, helaas hoe duurder hoe beter is een goede richtlijn.
Ideaal is Canon EOS 1D mark 2, verwachtte prijs €4500,00 exclusief lens. Beetje lens voor zo iets ongeveer €1500-2000.
Iets langzamer om te fotograferen (de 1d maakt 8 foto's per seconde) maar wel nóg scherpere fotos (11 megapixel) is de Canon EOS 1DS, maar die kost €8500,00, ook zonder lens. Die maakt max 3 foto's per seconde. Hoeveel wil je uitgeven?

Een goede site met uitleg van alle termen is http://www.dpreview.com. Daar kan je bijna alle ditale camaras vergelijken.



Dat zijn wel extreem dure camera's. Voor dat geld koop ik ook een goed paard hoor. Een nulleke te veel geplaatst? Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:16

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe camera en ik heb nog steeds de Fujifilm Finepix s5000 bovenaan mijn lijstje staan. Volgens mij kun je daar leuke foto's wel meemaken, en ik hem hem het goedkoopst gezien op het internet voor 343 euro.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:20

Ik heb de Fuji Finepix 700. Kleine compacte camera, heel snel weer uit standby, 6 Megapixel (effectief 3). Heb er een extra XDRAM chip bijgekocht, en een extra accu. Maakt zonder flits binnenshuis mooie heldere foto's. Waar ik hem voor wilde hebben (opnames van paarden) is hij tot nog toe heel geschikt. Sinds twee weken in mijn bezit.

Je suis Charlie.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:53

petraaken schreef:
Dat zijn wel extreem dure camera's. Voor dat geld koop ik ook een goed paard hoor. Een nulleke te veel geplaatst? Haha!


Nee hoor geen nulleke teveel, die prijzen kloppen echt wel, maar dit zijn dan ook de camaras die profs en zeer welgestelde amateurs gebruiken. Net als bij auto's, een beroepschaufeur stelt ook andere eisen aan een auto en is bereid daar voor te betalen.

Vragen wat is een goede camera is hetzelfde als vragen wat is een goede auto. Is dus heel afhankelijk van je budget. Voor studio werk en reclame fotografie worden vaak nog veel duurdere cameras gebruikt maar die zijn weer niet zo goed te hanteren en dus onhandig als je paarden(sport) fotografeert.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:15

Dat is de reden waarom ik een kleine snelle automatische camera heb gekozen. Er zit een flinke zoom op die van mij, maar op een paard in een groot weiland naar voren te halen is dat nog niet goed genoeg, dat red je alleen maar met telelenzen.

Mocht je professionele sportfoto's willen maken is een digi sowieso niet de meest geschikte camera.

Je suis Charlie.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:28

Cassidy schreef:
Mocht je professionele sportfoto's willen maken is een digi sowieso niet de meest geschikte camera.


Jawel hoor, maar dan moet je dus denken aan digitale SLRs zoals hierboven. Begint bij Canon EOS300D (ca € 1100,00 met eenvoudige lens) of de Nikon D70 (wordt in Maart op de markt verwacht) Goede tele-zoom van bijvoorbeeld sigma erbij ongeveer € 900,00.

Je komt dan al een heel eind. Maar je kan het zo duur maken als je wil. Zelf werk ik met een nog iets zwaardere camera, de canon EOS 10D met een aantal mooie lenzen. De 1D mark2 hoop ik in de loop van dit jaar te kunnen aanschaffen. Resultaat kan je zien op mijn site. http://www.paardenfoto.nl Allemaal digitaal gemaakt dus!. Maar idd, met een simpele digi lukt dat niet (op af en te een gelukstreffer na)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:53

Cassidy schreef:
Mocht je professionele sportfoto's willen maken is een digi sowieso niet de meest geschikte camera.


Nog even een andere kijk op digitaal, zelf heb ik nog nooit zulke goede sportfoto's gemaakt als met een digitale camera, juist omdat hij digitaal is.
Je maakt veel makkelijker foto's in situaties waarvan je normaal denkt 'daar waag ik geen film aan' en juist daar heb je kans op de mooiste foto's.
Ik bedoel daarmee dat ondanks het idee dat je op een ongunstige positie staat, je toch maar een stel foto's maakt omdat het toch niets kost en juist die foto's achteraf heel fraai blijken te zijn.
Of het licht lijkt niet goed, toch proberen en resultaat: verassend goed!
Zoiets probeerde ik zelden met film en des te makkelijker nu met een digitale camera.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 21:37

Mmm sorry, maar een bedrag met 3 nullen is mij echt veelste veel! 3 a 400 euro is voor mij echt maximaal. Ik wil er gewoon leuke foto's mee maken, liefst van de paarden uiteraard. Maar voor 4500 euro koop ik liever een goed paard dan een camera. Maar wat is belangrijk voor het maken van scherpe tot redelijk scherpe bewegende beelden???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:41

Yvonne19 schreef:
Maar wat is belangrijk voor het maken van scherpe tot redelijk scherpe bewegende beelden???


Een snelle camera Haha!

Fuji Finerpix ligt rond de 500 Euro, en een advies: koop in Duitsland, desnoods via het internet, als je weet wat je hebben wilt. Scheelt echt bakken met geld.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, BETUWE, Bloemetje75, chocky84, Flux, fotolijstje, germie, goesju, Kimmie25501, LesleyAnne, ManonGrr, mvdende, MyrtheJ, Pauline2cv, Roosch, Sintara, Touchem, xoranlover, xSalina, xxxmh, YandexBot en 139 bezoekers