Bokt(kundig) fokkers advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Bokt(kundig) fokkers advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 19:44

Ik heb weer een leuke merrie voor jullie om over te brainstormen!
We zoeken voor deze merrie namelijk een leuke hengst om haar dit jaar mee te laten dekken.

Het gaat om een Ster- sport (ZZ dresuur) merrie
Donkerbruin, 1.66m.

V. Cassis xx (Athenagoras xx X St. Paddy xx X Red god xx)
M. Palatina Keur preferent prestatie (Apalatin Pref x Exact x woudloper)

De merrie heeft nu 5 veulens gehad

hengst (ster) v. hurricane Z dresuur
hengst v. Ferro (dit vonden wij minder veulen)
hengst v. cocktail Zeer getalenteerd paard is succesvol uitgebracht in de klasse M en verkocht naar amerika.
Merrie. v. Balzflug Niets over bekend
Hengst v. karandasj


Dit zijn de nakomelingen van de merrie. Op dit moment wil de eigenaresse het liefst een dressuurhengst.

Ik ben benieuwd aan wat voor hengsten jullie denken bij deze merrie.

Het is een wat forse merrie met een zeer nuchter vriendelijk karakter.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:10

GribaldiFAN schreef:
Het is een wat forse merrie met een zeer nuchter vriendelijk karakter.


Dat kan ik me wel voorstellen GribaldiFAN. Apalatin heeft vier jaar lang tijdens de concoursen van Zuidlaren bij mijn man op stal gestaan. Hij stond achter vier landhekken op de deel met merries op de ene kant en en ruinen op de andere kant. Zelden zo'n lieve en gemakkelijke hengst gezien zegt hij. Hij was toen van het Philips concern, het was Gruppelaar zijn lievelingshengstje.

Waarom een dressuurhengst gebruiken vraagt hij zich af?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:20

Ja dat is eigenlijk ook wat ik me afvraag. Mijn oom heeft de merrie destijds van de heer terluggenhorst gekocht en is zelf een dressuurman. Daardoor steeds dressuurmatig gefokt. De merrie is nu van eigenaar gewisseld en vandaar het karandajs veulen. Het is een leuk veulen maar de eigenaresse is zelf ook meer een dressuurpersoon. Daarnaast zijn ze niet zo thuis in de springwereld wat de keus voor een passende hengst nog moeilijker maakt. Daarnaast is de merrie zelf in de dressuursport uitgebracht en zoals je al kunt zien is dit erg goed gegaan. Vooral het veulen van Cocktail was zeer apart.
Mijn vraag is dan ook of jullie hengsten weten waarvan jullie denken dat deze mooi in de lijn passen. Dit mag springen of dressuur zijn. Zelf hebben wij ook een aantal hengsten in ons achterhoofd welke we nog even voor ons willen houden. We zijn namelijk eerst benieuwd naar de reacties van andere fokkers en kenners.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:00

Nu is de merrie toch Keur of niet dan?? Ster-sport en veulentjes??!

Tja misschien Jazz?? Ben geen Jazz fan maar omdat je zegt dat Cocktail goed paste en dat de merrie fors is met een fijn karakter??!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:20

Suzanne F. schreef:
Nu is de merrie toch Keur of niet dan?? Ster-sport en veulentjes??!

Tja misschien Jazz?? Ben geen Jazz fan maar omdat je zegt dat Cocktail goed paste en dat de merrie fors is met een fijn karakter??!

Ik zat zelf dan meer aan een jazz zoon te denken (ook vanwege de cocktail). Olivi kwam ook op t lijstje voor.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 10:57

Manhattan is ook als mogelijke hengst door een bokker aangedragen.
Reacties vallen mij enigzins tegen.. Is er misschien te weinig informatie?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:22

Als het mijn vaders merrie was zette hij er een goede SF-hengst op.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:22

welke stap, draf of galop moeten de hengsten hebben? Limiet dekgeld? Binnen of Buitenlandse hengst?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 11:47

Liefst kwpn goedgekeurde hengst. Limiet dekgeld is ca. 1000 euro (komt niet precies)
De hengst mag met name in de draf meer souplesse en lossigheid doorgeven. Merrie heeft vanzichzelf voldoende buiging in t voorbeen. Stap van de merrie is voldoende. Galop is ook voldoende. Beweging van de merries is voldoende maar ik zou graag wat meer gedragenheid, souplessen en lossigheid willen. Kwa type vind ik haar wat aan de forse kant. Mag een mooiere halslijn geven. En yootha, waarom een SF hengst?

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:53

future of olivi. zou zelf gaan voor OLIVI........ (JazzxAktion)

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:43

Tango? Jazz x Contango x Amor.

Waarom niet Jazz zelf?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:54

een goede allround hengst zoeken is ook een optie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:38

Met Cassis XX x Apalatin v. Fra Diavolo XX heb je te maken met veel volbloed. Ik zou kijken naar hengsten die het op zulk bloed goed doen. B.v. de kinderen van Oscar ook die uit een dochter van een volbloed, bezaten wel die eigenschappen die jij noemt.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:20

GribaldiFAN schreef:
En yootha, waarom een SF hengst?


Om aansluiting te krijgen bij Apalatin wiens bloed blijkbaar in die stam zo goed heeft gepast is het logisch dat men geen outcrossen gaat gebruiken, maar toch bij de SF-hengsten blijft.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 10:54

heb je ook voorbeelden van passende SF hengsten?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 18:38

Hier alvast wat afbeeldingen van de merrie, misschien krijg ik dan meer (gemotiveerde) reacties!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is mijn poging tot foto´s maken, ze zijn niet echt geweldig maar nu heb je wel een beeld van de merrie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:43

mm qua type mag de merrie idd nogal wat verbeterd worden.... wat meer lengte in de rug zou niet verkeerd zijn

een hengst als contango is te duur..... misschien is een hengst van dit jaar een idee?
ik denk dat je anders al gauw boven de 1000 euro uitkomt....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:12

GribaldiFAN schreef:
Hier alvast wat afbeeldingen van de merrie, misschien krijg ik dan meer (gemotiveerde) reacties.


Dat klinkt niet echt uitnodigend. Ik heb je aardig gemotiveerde reacties gestuurd. Trouwens gezien de eerste foto lijkt de merrie geen lengte te kort te komen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:31

sarabande"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Hier alvast wat afbeeldingen van de merrie, misschien krijg ik dan meer (gemotiveerde) reacties.


Dat klinkt niet echt uitnodigend. Ik heb je aardig gemotiveerde reacties gestuurd. Trouwens gezien de eerste foto lijkt de merrie geen lengte te kort te komen.
[/quote]

Is wel vriendelijk bedoeld hoor! En je reacties is ook van harte welkom. Maar misschien dat een advies uitbrengen makkelijker en gerichter gaat nu je de merrie ook kunt zien. Overigens is de merrie nu al een tijd uit de sport en wordt ze allen recreatief gereden op dit moment. Is ook aan d r figuur te zien maar daar moet men proberen door heen te kijken.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:00

Mijn tip:

Afbeelding

Here is what the head of the State Stud at Warendorf; Susanne Rimkus has to say about the stallion she affectionately calls 'our milk cow':
"What makes a sire special is that he makes more good foals than bad ones Ð and that he improves on the mare, and Florestan has a very large percentage of good foals. Of course he has some which are not, but he is a 'stamp' stallion, he stamps his foals, nearly all of them have the type of their sire, you can recognize them. Here comes a foal - 'oh Florestan!' This is something that makes it easier for a sire."

" The other thing is that the Florestans are easy to handle, easy to ride, even if they don't look harmonic, the riders say they feel good. This is the most important thing for the normal market, the rider who wants to ride of an evening after he has done his work, who wants to have fun, who wants to make a good picture on the horse. Florestans are easy to sit on, and that makes success."

"Florestan will also produce top sport horses. Top sport horses have to have a good character but they are allowed to be a bit more sensitive and so I think the good sport horses from Florestan will come from the mares with a lot of Thoroughbred blood. Horses that are a bit more hot, these will be the horses for the highest competitions, but Florestan has many other horses for the levels A, L and M and that makes many riders happy. He has the best chance of producing the top horses because he gets the best mares."

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:57

als ik alleen naar het uiterlijk kijk van de bovenstaande hengst... dan heb ik het idee dat iig de schouder van de merrie niet verbeterd zal worden, ze hebben beide een vrij steile schouder
en ook een zwakke rug... vind ik beide persoonlijk geen kenmerken om mee door te fokken ....

Senderose
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:20

Dit is een Hengst die alles heeft wat jouw merrie tekort komt!Afbeelding

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:22

En waar baseer je dat op? Verward

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:31

Senderose ik kan de foto niet openen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:36

Senderose schreef:
Dit is een Hengst die alles heeft wat jouw merrie tekort komt!


Off-topic. Maar waar zit de luchtpijp. Huilen