hoofd omhoog gooien + hoofd omlaag krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

hoofd omhoog gooien + hoofd omlaag krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:47

Haihai,

De laatste tijd als ik op Devlin rij en ik een stukje ga galopperen gooit hij zijn hoofd de hele tijd omhoog. Ook is hij soms een behoorlijke aansteller dus hij schrikt soms echt van heel veel. De eigenaar zei dat ik hem dan bezig moest houden en proberen aan de teugel te krijgen zodat hij alleen daarop moet letten en niet op andere dingen zodat hij minder snel van dingen schrikt. Dit ging eerst heel goed. Ik hoefde eerst alleen maar de teugels ietsje korter te houden en m'n handen wat lager houden en dan liep hij al aan de teugel. Maar sinds kort wil hij niet meer en houd hij zijn hoofd de hele tijd erg hoog. Hoe krijg ik hem weer aan de teugel en wat kan ik doen tegen dat omhoog gooien van zijn hoofd tijdens de galop??

Kuzz Jen

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:01

Ik heb ooit een trucje geleerd van iemand, toen ik mijn paardje leerde te ontspannen (oftewel.. aan de teugel rijden).

Elke keer als ik de normale hulpen gebruikte, deed opala het tegenovergestelde door haar hoofd lekker omhoog te gooien. Toen kreeg ik de aanwijzing om.. nu even op de linkerhand (ja links op de hoefslag), mijn linkerhand met de teugel erin.. naar mijn rechterschouder te halen. Dit terwijl ik er flink de vaart in hield op de hoefslag. Een aantal maal herhaald, en hierna ging ze wat buigen met haar hals.

Is misschien niet al te praktisch, maar hierdoor is het me gelukt. Het begin was er in ieder geval, en hierna ging het steeds beter!

Veel succes

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:05

Goh... moej tegenwoordig zo naar beneden 'rijden' :S

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:08

Tsja, het lukte wel... en niet steeds je hand bij je schouder houden, maar slechts een aantal seconden, ik wist er eerst ook niks van tot ik het moest doen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:10

Dus je trok em naar binnen met zuh kop zodat ie wel moest buigen? Hm nah vind het nogal een trucje zoals sommige doen. Vind het niet echt rijden, mits je teruggaat naar de gewone hulpen. Al kan ik me voorstellen dat iemand het gebruikt.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:16

Je bedoelt na dit trucje weer teruggaan op de normale hulpen? Ja dat heb ik toen ook gedaan. Ze werd steeds soepeler in haar hals. Het was ook niet prettig om uit te voeren, maar het heeft wel z'n vooruitgang geboekt!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:23

Hij probeerd onder de teugels vandaan te komen. Mijn pony en ik hebben dat probleem ook. Ik rijd heb ook nageeflijk, maar met een hele zachte hand. Misschien dat je dat moet gaan proberen en anders gewoon simpelweg les nemen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:49

Jah ik blijf het een trucje vinden. Ik vind wel dat je meer druk erop mag zetten maar nooit een 'trucje' zoals dit. Vind het gewoon geen paardrijden.

Citaat:
Hij probeerd onder de teugels vandaan te komen


Das ook knap :p denk dat je bedoelt dat ie onder het werk uit wil komen?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:58

Jessminder schreef:
Elke keer als ik de normale hulpen gebruikte, deed opala het tegenovergestelde door haar hoofd lekker omhoog te gooien. Toen kreeg ik de aanwijzing om.. nu even op de linkerhand (ja links op de hoefslag), mijn linkerhand met de teugel erin.. naar mijn rechterschouder te halen. Dit terwijl ik er flink de vaart in hield op de hoefslag. Een aantal maal herhaald, en hierna ging ze wat buigen met haar hals.

Is misschien niet al te praktisch, maar hierdoor is het me gelukt. Het begin was er in ieder geval, en hierna ging het steeds beter!

Veel succes


Ahum... Lekker rijden op die manier... Nee, niet echt praktisch zeg je... Knoeihard zagen met een lekker scherp bit erin is misschien ook niet zo handig, maar kan ook goed helpen soms he? Misschien ook een idee om te proberen? Frusty

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:58

Jessminder schreef:
Ik heb ooit een trucje geleerd van iemand, toen ik mijn paardje leerde te ontspannen (oftewel.. aan de teugel rijden).

Elke keer als ik de normale hulpen gebruikte, deed opala het tegenovergestelde door haar hoofd lekker omhoog te gooien. Toen kreeg ik de aanwijzing om.. nu even op de linkerhand (ja links op de hoefslag), mijn linkerhand met de teugel erin.. naar mijn rechterschouder te halen. Dit terwijl ik er flink de vaart in hield op de hoefslag. Een aantal maal herhaald, en hierna ging ze wat buigen met haar hals.

Is misschien niet al te praktisch, maar hierdoor is het me gelukt. Het begin was er in ieder geval, en hierna ging het steeds beter!

Veel succes


Bedoel je een paar cm schijn omhoog richting de andere kant?
Niet over de manenkam komend?

Dit werd me namelijk ook voorgesteld bij par, niet om nageefelijk te rijden, maar zodat ze het bit los liet en niet meer met mij aan de kletter ging Haha!
Als dat het is klinkt het erger dan dat het is hoor, met dat soort dingen kan je soms net iets meer indruk maken als je iets grover uit de hoek komt *of zal ik er gewoon een scherper bit inhangen dan?*

Maar als hij het alleen in galop doet zou ik zijn rug eens na laten kijken, zelfde geldt heeft die pijn en doet het alleen maar meer pijn als je dit doorzet.

Als het dat niets is, veel oefenen en kijken of je een instructrice in de buurt kan krijgen die kan zien wat en waarom er zo gereageert wordt.

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:05

Oh.. klinkt alsof mijn manier van handelen minder grof is als die van jou..

Maar goed, heb de techniek destijds niet zelf verzonnen, en ondanks alles mankeert mijn paardje niks aan d'r mondje, en loopt ze nu prachtig volgens de normale regels en hulpen aan de teugel.. Een prestatie niet? Voor iemand die evenveel om paarden geeft als ieder ander hier, is het niet mijn bedoeling om dwangmatig iets uit een paard te halen. Het is en blijft nog steeds een trucje, die me 4 jaar geleden een hoop blijdschap heeft bezorgd. Trouwens, je kunt je hand op bepaalde manieren naar je rechterschouder brengen, een soort drukverhoging dus. En nee, ik raakte mijn schouder niet..

Hoe zou jij het aanpakken dan?

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:09

Sily"]
[quote="Jessminder schreef:
Ik heb ooit een trucje geleerd van iemand, toen ik mijn paardje leerde te ontspannen (oftewel.. aan de teugel rijden).

Elke keer als ik de normale hulpen gebruikte, deed opala het tegenovergestelde door haar hoofd lekker omhoog te gooien. Toen kreeg ik de aanwijzing om.. nu even op de linkerhand (ja links op de hoefslag), mijn linkerhand met de teugel erin.. naar mijn rechterschouder te halen. Dit terwijl ik er flink de vaart in hield op de hoefslag. Een aantal maal herhaald, en hierna ging ze wat buigen met haar hals.

Is misschien niet al te praktisch, maar hierdoor is het me gelukt. Het begin was er in ieder geval, en hierna ging het steeds beter!

Veel succes


Bedoel je een paar cm schijn omhoog richting de andere kant?
Niet over de manenkam komend?

Dit werd me namelijk ook voorgesteld bij par, niet om nageefelijk te rijden, maar zodat ze het bit los liet en niet meer met mij aan de kletter ging Haha!
Als dat het is klinkt het erger dan dat het is hoor, met dat soort dingen kan je soms net iets meer indruk maken als je iets grover uit de hoek komt *of zal ik er gewoon een scherper bit inhangen dan?*

Maar als hij het alleen in galop doet zou ik zijn rug eens na laten kijken, zelfde geldt heeft die pijn en doet het alleen maar meer pijn als je dit doorzet.

Als het dat niets is, veel oefenen en kijken of je een instructrice in de buurt kan krijgen die kan zien wat en waarom er zo gereageert wordt.
[/quote]

Ik ging naar mijn weten wel iets over de hals heen. Maar het was zeker niet grof, die vrouw die me dit voorschreef wist anders ook wel beter.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:10

Heb je het nou tegen mij? Verward

Eh nee zie de rest van je reactie al Haha!
Ik bleef wel voor de hals, maar normaal zit je hand dan een paar cm van de hals af eh...ernaast dus...gewone plek dus.
Als ze een bui heeft en ze pakt het bit beet verschoof ik mijn hand iets naar de hals en iets omhoog, meteen weer loslaten en dan laat Par dus ook het bit los.
Been erbij houden, en zodra ze losliet liep ze ook gewoon weer netjes.

Dus wel richting je tegenovergestelde schouder maar niet over de manenkam en maar iets omhoog. *en meteen weer los, hield jouw paard ook der bit vast?*
Maar elk paard is anders, en de 1 is nu eenmaal sneller onder de indruk dan de ander Haha!
Laatst bijgewerkt door Sily op 13-02-04 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:14

die laatste ja.., andere niet, had niet verwacht dat er nog snel iemand reageerde tussendoor Bloos

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:56

Wat ik zou doen? Eerst het paard zijn mond eens laten nakijken en de rug. Eerder was alles geen probleem en nu opeens wel. Zou iets kunnen zijn. Zo niet zou ik meer op been gaan rijden. Krijg je ook nog steeds les of dat niet? Want dat is makkelijker, kan er in real-life aanwijzingen gegeven worden en verschillende dingen geprobeert worden. Als je op een volte rijdt, wordt het dan ook beter? Is vaak makkelijker dan gewoon puur rechtuit...

Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:34

Sily schreef:
Heb je het nou tegen mij? Verward

Eh nee zie de rest van je reactie al Haha!
Ik bleef wel voor de hals, maar normaal zit je hand dan een paar cm van de hals af eh...ernaast dus...gewone plek dus.
Als ze een bui heeft en ze pakt het bit beet verschoof ik mijn hand iets naar de hals en iets omhoog, meteen weer loslaten en dan laat Par dus ook het bit los.
Been erbij houden, en zodra ze losliet liep ze ook gewoon weer netjes.

Dus wel richting je tegenovergestelde schouder maar niet over de manenkam en maar iets omhoog. *en meteen weer los, hield jouw paard ook der bit vast?*
Maar elk paard is anders, en de 1 is nu eenmaal sneller onder de indruk dan de ander Haha!


Najah, ben ik dus niet de enige met zo'n soort trucje. Opala hing gewoon elke les het koppige beest uit.. En omdat ze een onderhals had ofzo (zei de instructrice) was het van belang om haar lekker naar beneden te rijden.

En als dit echt geen goede oplossing is dan sluit ik me aan bij Carlaa

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 10:27

Sorry hoor mensen maar ik ben opzoek naar advies en ik vind het een beetje onoverzichtelijk als in dit topic gelijk n discussie wordt gehouden over een 'trucje' van iemand die heeft gereageerd.........

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 10:28

Carlaa schreef:
Als je op een volte rijdt, wordt het dan ook beter? Is vaak makkelijker dan gewoon puur rechtuit...


Das nou het probleem, er is geen bak. We rijden altijd buiten. En daar kan ik geen voltes maken.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:41

tinker_lover"]
[quote="Carlaa schreef:
Als je op een volte rijdt, wordt het dan ook beter? Is vaak makkelijker dan gewoon puur rechtuit...


Das nou het probleem, er is geen bak. We rijden altijd buiten. En daar kan ik geen voltes maken.
[/quote]

Misschien dat er een groot veld ergens is waar je kan rijden en oefenen? Want als je gewoon stelling vraagt op een volte en je hebt het paard goed aan het been gaat het al een stuk makkelijker... Misschien eens kijken of je anders ergens in de bak kan rijden, want als je alles in het bos moet doen is natuurlijk niet zo heel erg handig...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:42

Miss_Blimm schreef:
Jah ik blijf het een trucje vinden. Ik vind wel dat je meer druk erop mag zetten maar nooit een 'trucje' zoals dit. Vind het gewoon geen paardrijden.

Citaat:
Hij probeerd onder de teugels vandaan te komen


Das ook knap :p denk dat je bedoelt dat ie onder het werk uit wil komen?



Nee net zoals k zeg onder de teugels vandaan te komen. Ik heb dit advies gekregen van Mieke de Kok op een clinic en die weet het wel lijk mij...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:50

trouwens, ik denk dat je eerst je pony na moet laten kijken enz en miss wel fysiotherapie nemen, om het nou op te lossen met dat 'trucje'? Sorry mensen, niet gemeen bedoeld ofzo maar k denk dat je daar je pony's rug alleen maar onder druk mee zet. Dan gaat hij lopen bewegen met zijn hoofd en zo zou je het ook nooit kunnen doen met een wedstrijd. Als je dat trucje zo doet: stukje naar boven, los, stukje naar boven, los totdat hij/zij bit loslaat denk ik dat hij heel erg zijn hoofd gaat bewegen en dan lijkt het super veel op zagen. Ziet er niet uit dus (hoe ik het me verbeeld dan) voor de rest heb ik geen verdere adviezen, lijkt mij alleen beter om hem na te laten kijken en kijken of alles goed past. Ik heb opzich niet tegen de mensen die dat trucje geruiken, maar ik denk niet dat je dat als eerste moet doen. Ik denk dat er iets lichamelijk verkeerd zit