[NH] Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[NH] Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 10:10

Ik ben nu bezig met een boek van hem en eigenlijk vind ik hem erg uit de hoogte gevallen Scheve mond Hij vertelt een hoop... maar draait om het verhaal heen op zo'n manier dat hij niet verteld hoe hij het precies doet.
Alles wat hij doet is goed... Hij kan dit.... Hij kan dat, hij kraakt iedereen af die niet op zijn manier met paarden omgaat en durft zelfs te zeggen dat paarden ongelukkig en erg agressief worden als je bepaalde methode niet toepast op een bepaald paard Verward Je kan fout met paarden omgaan, maar volgens mij moet je dan wel erg ver gaan wil je het verknoeien.
Ik vind het erg goed hoe hij met paard omgaat, maar sommige mensen willen zulke methoden helemaal niet toepassen op hun paard. Eigenlijk ben ik een beetje op hem afgeknapt Scheve mond Wie heeft dit nog meer?

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:26

ikke niet, ik vind hoe hij over paarden denkt heel goed, en heb er wel wat aan in de praktijk !

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 10:29

Ja dat wel... Maar hij kraakt als het ware de recreatieruiter af. En vind zich zelf geweldig!! Knipoog

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:30

Je vat het mooi samen, is precies de reden dat ik ook van hem "afgestapt" ben Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:34

Was ooit een beste man en beslist ook kundig.
Maar is helaas ernstig verdwaald op het goeroe-pad.
Komt vaker voor. Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:52

Hij is idd een beetje te erg voor zijn eigen methode. Ik heb het gevoel dat de rest niet deugt als ik zijn boek lees. Een nadeel vind ik ook dat hij veel met wilde paarden werkt. Onze paarden reageren toch minder "heftig" op de hulpen die je moet geven.
Ik heb wel een paar dingen die ik gebruik uit zijn methode, maar lang niet alles

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:17

ik sluit me er helemaal bij aan
Ik vind hem heel overdreven en vooral ook zelfaanbiddend. Daarbij heb ik inderdaad ook het idee dat hij veel heeft van wilde paarden, maar die van mij reageert heel anders. of eigenlijk gewoon niet Haha!
Het heeft bij mij heel veel tijd gekost, met andere methodes, om die reactie en het speelse terug te krijgen.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:27

Ik weet niet welk boek je van hem hebt, maar ik heb heel veel gehad aan zijn eerste boek en dan vooral het verhaal over het leiden.
Door veel leidoefeningen is de verstandhouding met onze pony enorm, wel tweehonderd procent verbeterd. Dat hij niet over één maar over een hele kudde paarden is getild, mag van mij. Heb ik geen last van!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:27

Ik heb het niet zo op die man. Voor iemand die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd kan hij beroerd met mensen omgaan. Als je iets te vertellen hebt, dan moet je openstaan voor je leerling, het gesprek met hen kunnen aangaan, kunnen accepteren dat mensen die graag willen leren het niet allemaal meteen perfect snappen of na kunnen doen. Je moet geduldig zijn. En als ik hoor dat hij stopt met het geven van cursussen, soms kwaad wegloopt omdat het allemaal niet lukt, of omdat de leerling de paarden verpest...sorry, maar ga een ander beroep zoeken of zo, want zo gaat het niet. Verwacht niet met het verkopen van video's en het schrijven van een paar boeken je boodschap over te kunnen brengen, want je zult je ook persoonlijk onder de mensen moeten begeven.

KFH begint op heel hoog niveau. Hij snapt niet dat er mensen zijn die niet op dat niveau zitten, maar kan ook niet dat stapje lager zetten om het een beginner uit te leggen. En daarom kan ik niets met die man, en zijn methode kan ook ook bij anderen vinden, die ze wel goed uit weten te leggen en die het geduld hebben om een niet-gevorderd persoon te helpen op zijn ontwikkeling tot NH-er

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 16:48

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt Schijnheilig

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:01

Ik gebruik dus ook voornamelijk het leiden uit zijn methode.
Persoonlijk vind ik niet dat hij op een hoog nivo begint.
Ik heb de verhalen ook gehoort dat hij tegen zijn klanten niet altijd even vriendelijk uit de hoek komt Haha! Goed met paarden, slecht met mensen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:09

Marina, als iemand begint met het vrije werk in de picadero, en meteen begint het paard te sturen d.m.v. subtiele veranderingen t.o.v. de positie van het paard, en knikken in het bekken, lichtjes de schouder naar het paard toe of van het paard af...dan ben je op behoorlijk niveau bezig.

Parelli bijvoorbeeld begint met de uitleg hoe een paard denkt, dat het een vluchtdier is, dat wij roofdieren zijn, legt de manier van denken uit, begint dus echt bij de basis.

En die basis heb ik bij KFH in al zijn boeken nog niet gevonden.

Als jij een paard hebt en alleen problemen hebt met het leiden, dan heb je al een hele goede kennis van zaken. En je moet proberen te kijken naar iemand die NH doet alsof je die kennis helemaal niet hebt. En dat is voor iedereen die al wat langer in de paarden zit erg moeilijk, want het lijkt op een gegeven moment zo vanzelfsprekend.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:24

Ja daar zit wel wat in denk ik. Het was ook niet het eerste wat ik over NH las. Toch vind ik dat alles duidelijk uitgelegd wordt in zijn boek en ik kon er goed mee werken.
KFH vind alleen zijn methode goed is, dus alles moet exact gedaan worden zoals hij het doet, dat vind ik onzin.
Mijn paard reageerde eerst niet op de meest subtiele gebaartjes nu nog niet perfect Tong uitsteken . Maar dat is volgens mij ook het punt, alleen wilde paarden doen dat imo meteen goed!
Ik had btw geen problemen met leiden, maar het is door zijn uitleg wel veel beter geworden.
Ik pik dus ook van alle methodes een beetje en pas dit toe zoals dat voor mijn paard het beste werkt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:43

Kijk, jij zegt zelf dat je al een basis had voordat je daar mee aan de slag ging. En dat ook jouw paard niet meteen op die subtiele aanwijzingen reageerde.

Pat Parelli heeft het stappensysteem ontwikkeld, en zegt ook zelf dat je verschillende gradaties hebt waarin je dingen van een paard kunt suggereren-vragen-eisen (in die volgorde). Dat zie ik bij KFH niet. Hij begint subtiel, beschrijft op foto's heel erg goed wat er te zien valt, maar laat het voor de rest aan de lezer over om het in de praktijk om te zetten.

En om selectief dingen uit een methode uit te kunnen pikken en toe te kunnen passen, moet je ook beslagen ten ijs komen. Hoe moet een beginner weten wat hij wel en wat hij niet kan/mag weglaten? Dingen die hij zo wel/niet hoeft te doen?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:56

Cassidy schreef:
En om selectief dingen uit een methode uit te kunnen pikken en toe te kunnen passen, moet je ook beslagen ten ijs komen. Hoe moet een beginner weten wat hij wel en wat hij niet kan/mag weglaten? Dingen die hij zo wel/niet hoeft te doen?

Imo hoeft niet alles in een keer perfect te gaan. Het is iets wat je samen met je paard moet doen. Ik vind het niet erg als alles niet in een keer goed gaat, en dan dus zelf een oplossing voor het probleem te zoeken. Daar zit de uitdaging voor mij in!
Ok KFH is niet de ideale manier om te beginnen, dat ben ik met je eens
Lachen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:00

Voor jouw is het de uitdaging als iets niet lukt, voor anderen is dat een reden om op te geven, "want het lukt toch niet".

Begrijp je wat ik bedoel? Als een instructeur meteen verwacht dat alles meteen goed gaat...en het lukt niet, zit je er dan op te wachten dat hij zich omdraait en wegloopt?

Ben blij dat je het met me eens bent dat KFH NIET voor de beginner is.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:30

Cassidy schreef:
Voor jouw is het de uitdaging als iets niet lukt, voor anderen is dat een reden om op te geven, "want het lukt toch niet".

Begrijp je wat ik bedoel? Als een instructeur meteen verwacht dat alles meteen goed gaat...en het lukt niet, zit je er dan op te wachten dat hij zich omdraait en wegloopt?

Ben blij dat je het met me eens bent dat KFH NIET voor de beginner is.

Ik zeg niet dat KFH niet voor beginners is, het wordt alleen wel lastig om ermee daar mee te beginnen Knipoog
Readenatie in het vetgedrukt stukje kan ik niet helemaal volgen..

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:33

Toen ik me maar niet door zijn vage, haast onleesbare boek (de boodschap van de paarden Gaaaap Slapen ) kon worstelen had KFH voor mij afgedaan.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:41

Vasthi schreef:
Toen ik me maar niet door zijn vage, haast onleesbare boek (de boodschap van de paarden Gaaaap Slapen ) kon worstelen had KFH voor mij afgedaan.

Die heb ik niet gelezen, ik heb alleen zijn eerste boek. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:48

marina"]
[quote="Cassidy schreef:
Voor jouw is het de uitdaging als iets niet lukt, voor anderen is dat een reden om op te geven, "want het lukt toch niet".

Begrijp je wat ik bedoel? Als een instructeur meteen verwacht dat alles meteen goed gaat...en het lukt niet, zit je er dan op te wachten dat hij zich omdraait en wegloopt?

Ben blij dat je het met me eens bent dat KFH NIET voor de beginner is.

Ik zeg niet dat KFH niet voor beginners is, het wordt alleen wel lastig om ermee daar mee te beginnen Knipoog
Readenatie in het vetgedrukt stukje kan ik niet helemaal volgen..
[/quote]

Dat is wat KFH doet (volgens zeggen, want ik heb het nooit zelf gezien)
Een instructeur die zijn geduld verliest als iets niet goed gaat, zich wegloopt en verder geen aanwijzingen geeft, is voor mij geen instructeur/leraar. Hij heef het niet in hart en ziel om een boodschap uit te dragen, heeft het geduld niet om jouw wat te willen leren.

Dus nogmaals mijn vraag: als jij iets van iemand wilt leren, en het lukt niet, zou je dan blij zijn als degene na de eerste keer uitleg (en je snapt het niet) zich omdraait en wegloopt? Of zou je liever willen dat iemand verschillende manieren probeert te vinden om je alsnog iets te leren? We hebben het toch allemaal weleens meegemaakt, dat we iets twee keer uitgelegd willen hebben?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:51

Ik wist niet dat hij dat deed. Jeetje dat er nog mensen zijn die naar hem toe komen om les te nemen.
Tuurlijk zou ik dat niet, soms moeten dingen wel 100 keer herhaald worden, maar dat doet opzich niets van zijn methode af..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:54

...maar hij valt als persoon bij mij dan wel van een voetstuk af. Moet ieder voor zich weten....maar zijn methode is niet zo uniek dat ik die niet bij een ander zou kunnen leren. Uiteindelijk ga je om met een en hetzelfde dier, en de enige taal die dat dier verstaat is paardentaal.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:57

Ik heb ook ooit een boek van KFH gelezen en ik moet zeggen dat het me wel aan het denken heeft gezet. Het lezen van zijn boek was mijn eerste kennismaking met NH en het heeft een wereld voor mij geopend. Natuurlijk ben ik ook enthousiast begonnen met de oefeningen die in het boekstonden. De leidoefeningen gingen op zich allemaal goed, maar de oefeningen in de picardo kwamen op mijn paard niet over. Hier liep ik dan ook vast bij KFH, omdat er bij hem in het boek geen oplossingen staan voor wat je moet doen als het niet lukt. Het lijkt net of het natuurlijk is dat het paard gelijk reageert, en als dat niet zo is dat je het dan zelf helemaal fout doet. Dit is natuurlijk aan een kant ook zo, maar hij legt niet uit hoe je kunt leren om het wel goed te doen, want niemand kan dingen in 1 keer goed leren. Vandaar ook dat ik verder ben gaan kijken bij de NH en methodes heb gevonden die veel duidelijker waren en veel beter bij mij pasten.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:02

Cassidy schreef:
...maar hij valt als persoon bij mij dan wel van een voetstuk af. Moet ieder voor zich weten....maar zijn methode is niet zo uniek dat ik die niet bij een ander zou kunnen leren. Uiteindelijk ga je om met een en hetzelfde dier, en de enige taal die dat dier verstaat is paardentaal.

Hij stond bij mij sowoiezo niet op een voetstuk Tong uitsteken . Het is gewoon heel jammer dat hij zo is geworden. Elke methode komt op het zelfde neer, je moet gewoon kiezen wat het beste bij je past!
je profiel is trouwens nog steeds akelig leeg Haha!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:05

marina"]
[quote="Vasthi schreef:
Toen ik me maar niet door zijn vage, haast onleesbare boek (de boodschap van de paarden Gaaaap Slapen ) kon worstelen had KFH voor mij afgedaan.

Die heb ik niet gelezen, ik heb alleen zijn eerste boek. Haha!
[/quote]

Dat boek is ook niet te lezen ! Misschien was hij in zijn eerste boek wat minder zweverig?