Voor geld iemands paard vervoeren; haken en ogen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Voor geld iemands paard vervoeren; haken en ogen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 07:16

Het begon als spontane ingeving; iemand vroeg een paardje te vervoeren en ik reageerde. Heb immers m'n E niet voor niets gehaald en heb auto die mag en kan trekken.
Maar ik vraag er dus behalve een vergoeding voor de diesel ook wat geld voor voor mezelf, tis voor een onbekende en ik ben de hele dag kwijt aan tijd. Maar nu vroeg ik me later af of er hier nu nog veel haken en ogen aanzitten..............wat als er iets gebeurt........bijvoorbeeld.
Aan de andere kant weet ik niet of ik daar wel over na 'moet' denken, want mijn paardje is ook zo vaak vervoerd door een kennisje ofzo.....

Maar toch, wie weet hoe of wat ?????


Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:47

Misschien kan je iets met die persoon afspreken mocht er schade aan je trailer komen (door haar paard) dat zij dat betaald? Kan me voorstellen dat je ook wat geld voor jezelf vraagt kost je toch een hoop tijd!

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:48

Ga je het paard vervoeren met je eigen trailer of met de trailer van de "opdrachtgever" ?
Als je je eigen trailer gebruikt, dan zou ik zeker afspraken maken over beschadigingen ed.
Stel dat het paard even flink uit z'n slof schiet en je trailer ramt, wie draait er op voor de schade ?

Verder denk ik niet dat er veel haken en ogen aan zitten.
Je bent verzekerd via de normale autoverzekering.
Stel dat er wat zou gebeuren, dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om het vervoer aan te merken als vriendendienst. Ik weet niet of het voor de verzekering verschil maakt of je betaald vervoer doet of niet, maar voor de zekerheid zou ik er niet zelf over beginnen Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:49

en wat gebeurd er als jij een ongeluk krijgt en het paard raakt gewond (of nog erger) wie betaald dan de schade? laat alles goed van te voren op papier zetten en ondertekenen!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 08:54

ja oscar zoiets wat je zegt dacht ik ook al aan.
En het zou niet met mijn trailer zijn, want die heb ik niet inderdaad.......
mmmmm waar maak ik me dan eigenlijk druk over zit ik me te bedenken. Lijkt wel weer een erg blonde actie van me deze vraag.......... Blond of niet....?
Help ik kan niet meer helder denken vanochtend.....

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:56

Idd ik ben het met rhijnauwen eens.. Ik zou wel eea op papier laten zetten. Als jij aan het meldt dat ze de eventuele schade aan de trailer moet betalen.. zeggen ze al snel tuurlijk.. Maar wat als het echt gebeurt.. dan moet je nog maar zien of ze het betalen.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:56

Moet zeggen dat ik de opmerking van Rhijnauwen we een goeie vind. wat gebeurd er je een ongeluk maakt?

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!


Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 08:58

Als je vaker gaat rijden en vooral als dat ook voor onbekenden is, dan kun je eventueel een probleem krijgen als er wat gebeurt. Als de eigenaar van het paard gaat zeggen dat het jouw schuld was en dat je bijvoorbeeld roekeloos reed, tja, dan heb je wel een conflict. Natuurlijk moet er wel bewijs geleverd worden voor een echte claim, maar leuk is het niet. Ik zou het houden bij vriendendiensten, dus voor mensen die je kent en die je graag een plezier doet..... succes!

pluk de dag....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:05

Dat het jou trailer niet is dat maakt in principe niet uit want hij valt onder jou eigen verzekering nu hij achter je auto hangt (maar kijken even je papier na want sommige verzekeringen hebben ook de scheiding toegapast van laadvermogen meer dan 750 kg) Maar ik zou er geen geld voor vragen want dan ben je beroepsmatig bezig en dat mag weer niet wel een vergoeding voor brandstof maar niet voor transport. Dus rij alleen voor bekenden en vrienden maar kijk uit...

...Dreaming with my eye's wide open...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 09:19

Marita schreef:
Ik zou het houden bij vriendendiensten, dus voor mensen die je kent en die je graag een plezier doet..... succes!



ja maar in feite blijft dat dan toch hetzelfde.........ook daar kan over getwist worden met vrienden wiens scshuld het is.......snap je?

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:31

Nou, ik ga ervan uit dat je voorzichtig rijdt. Iemand die tot je vriendenkring behoort, zal je dan niet onterecht beschuldigen van roekeloos rijden (lijkt me) en dan krijg je dus ook niet snel problemen. Als je voor vreemden rijdt, dan kunnen die zomaar wat verzinnen (ben ik bang) en je beschuldigen. Niet fijn.

Inderdaad ben je niet gevrijwaard van problemen als er wat gebeurt als je voor vrienden rijdt... Een echte claim ligt niet voor de hand, omdat je wel heel raar moet doen om tot een vergoeding veroordeeld te worden, dat moet eerst bewezen worden...

Als je dus zeker wilt zijn, moet je niet meer rijden. Als je dat alleen voor vrienden doet, is de kans op problemen klein (alhoewel een ongeluk altijd vervelend is, ik heb het hier alleen over claims of iets dergelijks). Als je voor onbekenden rijdt, wordt het al een beetje professioneel en loop je een groter risico....

Ik rijd ook wel eens voor vrienden en rijd dan erg voorzichtig, zodat de kans op een ongeluk klein blijft (alhoewel natuurlijk altijd aanwezig). Mijn vrienden zijn dan overtuigd van mijn voorzichtigheid en denken er niet over om mij dan te beschuldigen, neem ik aan.... Lachen

groeten en succes met je vervoer (hopelijk zonder problemen)!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 09:34

Marita schreef:
Nou, ik ga ervan uit dat je voorzichtig rijdt. Iemand die tot je vriendenkring behoort, zal je dan niet onterecht beschuldigen van roekeloos rijden (lijkt me) en dan krijg je dus ook niet snel problemen. Als je voor vreemden rijdt, dan kunnen die zomaar wat verzinnen (ben ik bang) en je beschuldigen. Niet fijn.

Inderdaad ben je niet gevrijwaard van problemen als er wat gebeurt als je voor vrienden rijdt... Een echte claim ligt niet voor de hand, omdat je wel heel raar moet doen om tot een vergoeding veroordeeld te worden, dat moet eerst bewezen worden...

Als je dus zeker wilt zijn, moet je niet meer rijden. Als je dat alleen voor vrienden doet, is de kans op problemen klein (alhoewel een ongeluk altijd vervelend is, ik heb het hier alleen over claims of iets dergelijks). Als je voor onbekenden rijdt, wordt het al een beetje professioneel en loop je een groter risico....

Ik rijd ook wel eens voor vrienden en rijd dan erg voorzichtig, zodat de kans op een ongeluk klein blijft (alhoewel natuurlijk altijd aanwezig). Mijn vrienden zijn dan overtuigd van mijn voorzichtigheid en denken er niet over om mij dan te beschuldigen, neem ik aan.... Lachen

groeten en succes met je vervoer (hopelijk zonder problemen)!!


duidelijk verhaal ja.
zit wat in, maar wat ik me voor kan stellen dat ALS er echt iets ernstigs gebeurt met het paard van een ander, ook al is het een vriend, dan kan je flink gelazer ermee krijgen..........................ook daar zit je niet op te wachten. Maar ga nu beetje twijfelen of ik het wel moet doen inderdaad, voor vreemden.............

bedankt in zover voor alle reacties !

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:07

Als je je laat betalen voor vervoer, dan ben je transporteur volgens de wet en moet je dus een vetarinaire goedkeuring hebben (niet ouder dan vijf jaar) en moet de wagen er bovendien extra voor verzekerd zijn. Oppassen dus wat je doet en voor wie.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:41

Afgezien daarvan; lekker iedereen het voor zichzelf laten oplossen.
Je bent een dag onderweg, het loopt altijd uit, Het kost je niet alleen brandstof maar ook afschrijving aan je auto. En als het bewuste paard idd je hele trailer total-loss mept heb je nog een behoorlijk probleem ook....

Ik begon er niet aan. Hoe lief het je ook wordt gevraagd. Ik doe dat alleen voor mensen die ik ken, en dan moet er meer vertrouwen zijn dan af en toe via internet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:39

Paarden van anderen vervoeren kan problemen geven.

Zodra je betaalt krijgt (meer dan dieselkosten) ben je eigenlijk bedrijfsmatig bezig. Op dat moment ben jij aansprakelijk voor schade aan auto, trailer en paard.
De schade aan de trailer of auto is voor jou kosten.
De eigenaar van het paard kan jou aansprakelijk stellen voor schade aan het paard, dit kan je alleen opvangen door een transportverzekering af te sluiten. Dit kan ik je wel aanraden aangezien de wet het zo heeft bepaald dat als je geld vang voor transport jij aansprakelijk bent voor schade.
En een bedrijf WA je gewone WA vergoed niets meer.

Vergeet niet dat je op dat moment BTW moet afdragen. En aan het einde van het jaar gaat de belasting dienst alles met je verrekenen. De trailer moet als hij gebruikt wordt één keer in de week ontsmet worden, en je moet een ontsmettingsboekje bijhouden.

Natuurlijk kan je het ook zo proberen maar bedenk goed dat je arm wordt als je een verkeerd persoon treft.
Zo zie je maar dat een paardentaxi duur lijkt maar als je gaat kijken welke kosten er allemaal vanaf gaat zijn de prijzen redelijk.

Reken goed voor je zelf uit wat een rit je kost aan:
diesel (trekkend verbruikt hij meer en nog meer met wind)
verzekering (hoe meer km hoe duurder je verzekering bij veel verzekeraars) En je moet doorgeven dat je bedrijfmatig werkt, misschien moet je naar een andere verzekeraar.
hoelang gaat je auto nog mee
Je trailer schoonmaken zit gauw een half uur werk in met ontsmetten mee een uur. (10 tot 20 minuten inwerktijd)

Ga je bedrijfsmatig te werk dan ook
afdragen BTW, je accountant, je bedrijf WA, je transportverzekering, doe je het naast een vaste baan moet je misschien particulier ziektekosten verzekering, inschrijving KvK, ontsmettingsmiddel, keuring trailer en nog andere dingen.

Het is leuk en dankbaar werk maar ja werken met paarden maakt wel gelukkig maar nog steeds niet rijk

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:08

o jee, ik doe dat ook, alleen voor bekende hoor, maar ze betalen me de diesel en wat extra......

maar goed dat de trailer eruit gaat, kan ik me daar geen buil meer aan vallen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 00:32

Ik heb besloten -na overleg ook hier thuis- het niet te doen en alleen af en toe voor 'bekenden' te rijden. Niet voor mensen die ik helemaal niet ken......
bedankt iedereen voor de goede adviezen !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers