Belastingaangifte over 2003

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Belastingaangifte over 2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 23:08

Ik weet dat ik er goed op tijd mee ben, maar ik denk dat ik dat ook wel nodig heb.

Ik heb even jullie advies nodig.
In 2003 ben ik getrouwd, samen gaan wonen en hebben we een huis gekocht.

Nogal een ingewikkelde situatie voor de aangifte van de belasting. (tenminste voor mezelf).

Mijn eerste vraag, is het verstandig de belasting aangifte zelf te doen?

Ik ben er voorals nog vanuit gegaan dat mij dat wel moet lukken.

Maar met die verdelingen van aftrekposten enzo (we zijn fiscaal partners over heel 2003) is dat best nog wel een rekenwerk.

Misschien zeggen jullie wel van niet aan beginnen. Maar ik ben altijd nogal iemand die dingen graag in eigen hand houdt en als het dan fout gaat heb ik het iig zelf gedaan.

En als ik het zelf ga doen hebben jullie dan nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:45

Volgens mij kun je het gewoon zelf hoor, zo heel verschrikkelijk ingewikkeld is het niet. Zorg voor dat je aan de aangifte zelf begint alles al bij de hand hebt en leg alles bij elkaar wat bij elkaar hoort. Het is het mooiste als je eerst met de hand rekent en pas daarna het programma erop los laat, dan kun je controleren wat er gebeurt. Toen ik leerde om IB's te doen moest ik alles eerst op papier met de hand doen en zodoende werd dus al snel duidelijk wat waar hoort en hoeveel enzo Haha!.
Zorg ook dat je de handleiding hebt liggen, daar staat alles eigenlijk in. Als er dan nog onduidelijkheden zijn dan kun je nog eens kijken op de site van de belastingdienst, daar staan veel termen uitgelegd. Daarnaast is het handig (maar niet noodzakelijk) om een fiscaal memo 2003 te hebben, dat is de enkhuizer almanak voor belastingzaken zeg maar Haha!.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:50

Tegenwoordig kun je het belastingsformulier ook online doen. Dan wordt er voor je gerekend...Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:53

Ik heb de mijne ook al ingevuld. Ik heb de belastinggids van de consumentenbond, daar staat een heel verhaal in over de combinatie van aftrekposten die jij beschrijft. Ik heb dat hele stuk overgeslagen, aangezien dat toch geen betrekking heeft op mij...

Als je het niet zelf laat doen: Ga NIET naar de belastingdienst (die hebben daar een speciaal 'spreekuur' voor). Zij denken in hun voordeel, niet in het jouwe. Echter, de FNV kent elk jaar een invulservice. Universiteitssteden hebben vaak een Belastingwinkel. Bureau Rechtshulp is ook een optie. Als je lekker duur wilt doen kun je een belastingadviseur inschakelen Lachen

Indien je wilt, wil ik je de gids of cd (met de gids) wel opsturen, dat ik die tzt terugkrijg... Ik kan alleen niet garanderen dat je er iets aan hebt.

Let wel: de aangifte moet 1 april bij de Belastingdienst bekend zijn...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:35

Kan je best zelf hoor. In de handleiding van de diskette staan gewoon duidelijke voorbeelden hoe je zaken moet berekenen om mee te nemen. En om uiteindelijk de meest gunstige verhouding tussen de fiscale partners te bepalen kan je (als je lid bent van de vereniging eigen huis) daar de rekenmodule van internet gebruiken. Of je moet een beetje vogelen met de bedragen.
En zoals Lovely zegt: zorg er wel voor dat je alle papieren bij elkaar hebt liggen, want anders zoek je je een ongeluk.