Reuma en paardrijden, dat gaat best samen!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Reuma en paardrijden, dat gaat best samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 23:59

Ik vroeg mij af of er op bokt ook mensen zijn die reuma hebben en of zij actief bezig zijn met paardrijden of verzorgen of juist alles op laag pitje hebben gezet door de reuma, hoe gaan jullie ermee om en wat zijn jullie ervaringen. Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:19

Reuma is natuurlijk een heeeeel ruim begrip. Ik ken meerdere mensen met een vorm van reuma die alleen even hulp nodig hebben bij bv aansingelen of opstijgen. Maar ook mensen die door hun reuma het rijden en de paarden vaarwel hebben moeten zeggen.

Ook hier op Bokt zitten een paar ruiters met reuma, maar het is aan hen zelf of ze reageren en hun ervaringen willen delen.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:59

Je heb inderdaad heel veel soorten reuma.
Ik heb weke delen reuma en dat houd in dat de zachte delen tussen de gewrichten en de spieren zijn aangetast.
Ik krijg geen vergroeiingen(althans nog niet)maar heb wel met grote regelmaat veel pijn op wisselende plekken in mijn lichaam waartegen weinig te doen is.(is nog geen goed werkend medicijn voor)
Ontspannen is het belangrijkste maar met pijn ontspannen is juist erg moeilijk Verward
Ook komen er andere problemen bij kijken.
Gronische vermoeidheid,stemmingswisselingen,depressie,maag en darmproblemen,slapeloosheid,hoofdpijn enz enz enz enz

Ik kan je vertellen dat ik altijd van smorgens tot savonds in de weer was.
Met mijn werk op een kinderboerderij en de paarden,huishouding.
Werken tot gemiddeld 17.30 en daarna naar de paarden en dan gaf ik ook nog les aan pensionklanten en hielp met gedragsproblemen op te lossen bij verschillende paarden.
Totdat ik pijn ging krijgen en mijn rug meerdere malen op slot ging met 6 wervels tegelijk Verward

Al met al een lange fase van onderzoeken enz eer de reuma ontdekt was en toen was er al het een en ander veranderd.
Onzekerheid,ongeloof(men denkt dat je jezelf aansteld)vreemde pijnen die in het begin erg zijn(later raak je aan sommige pijnen gewend)verschillende onderzoeken,angst.

Goed,de diagnose is gesteld,de kwaal heeft een naam.
Acceptatie,leren omgaan met de ziekte,aanpassen.
Dit is moeilijk,heel moeilijk!

Niet meer kunnen wat je kon,wat altijd zo vanzelfsprekend voor je was.
Een schaduw worden van wat je was en zelfs dat kan nog te zwaar zijn.

Ik werk nu,als het gaat 5 uur per dag,4 dagen per week op kantoor.
Iets waar ik normaal nooit voor gekozen zou hebben,aangezien ik mijn papieren voor dierverzorging niet voor niets heb gehaald.
Het werk wat ik het liefst doe,is voor mij niet meer haalbaar of vol te houden.
De paarden,tja wat zal ik zeggen.
Het is te doen,met hulp.
Als ik er alleen voor zou staan dan zou de situatie er heel anders uitzien dan nu(ik heb er dan ook 2 in pension die ik zelf doe,met hulp en 1 kleine op het land waar mijn vriend voor zorg.)
Ik ben dan ook erg blij met het begrip en de hulp van mijn stalgenoten waarvan er 1 is die veel respect van mij krijgt voor al haar hulp.
Rijden doe ik niet echt vaak(laat het doen) en als ik het doe dan niet te lang.
Zo is het eigenlijk met alles.
Begrijp me niet verkeerd,mijn paarden hebben het goed en komen niets te kort en aangezien zij ook beide een handicap hebben,passen we goed bij elkaar Knipoog
Gelukkig kan ik zo nu en dan nog mensen helpen met hun paarden en af en toe nog een lesje geven(goed voor mijn eigenwaarde)
Ik zal niet zeggen dat het me altijd makkelijk afgaat,ondanks de hulp is het soms best zwaar en ik moet mijn energie goed verdelen anders heb ik de volgende dag een probleem maar het is wel mijn levenslust en mijn grote liefde om met deze machtige dieren om te kunnen blijven gaan.
Als ik dit ook op zou moet geven,dan kan je me wegbrengen!

Ik schrijf gelijk even flink van me af,hoop dat je het niet erg vind maar ik zit momenteel weer in een depressie en heb flink wat pijn en dan zie je de dingen wat somberder in.

Ik heb wel degelijk goede dagen(minder pijn) en ik ben wel degelijk blij met wat ik allemaal nog kan(kan nog veel erger)
OK dan!
Nu het allemaal weer wat slechter gaat,kan het alleen maar weer beter worden Knipoog

Heb je zelf reuma?

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:47

Ik heb ook reuma, het is inderdaad een ruim begrip want er zijn zo'n tig soorten reuma..ik heb 2 vormen..fibromyalgie en reactieve artritis waarvan de laatste erg heftig is...(heupprothese...verschillende ontstekingen die maar niet weggaan enz)
Maar als mijn medicijnen goed ingesteld zijn rijd ik gewoon paard...ik kan bijna alles heb alleen een hulpje nodig met opstappen maar dqt doen gezonde mensen ook!
Op dit moment rijdt ik geen paard omdat ik zwanger ben.
Maar zo gauw het weer gaat zie je mij op een paardenrug.

femke_oud
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:19

ik heb ook fibromyalgie, fanatiek rijden gaat helaas niet meer, maar heb nu eens in de week les. Een paar jaar geleden reed ik nog bijna dagelijks en vaak meerdere paarden op een dag, ben anderhalf jaar helemaal gestopt omdat het echt niet meer ging, maar ja de paardenverslaving wint het toch weer Haha! dus dan maar heel rustig aan.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:39

Bedankt voor jullie reacties, Haha!

Ja ik heb ook reuma (JCA, ook wel ziekte van Still genoemd) een auto-imuun ziekte in combinatie met Artrites.

Ik heb vroeger t/m m'n 15e altijd heel intensief paard gereden met mn pony, veel wedstr en op redelijk hoog nivo (NK '95) dat was ook tevens mn laatste grote wedstr.. Verdrietig
Het heeft jaren geduurd voordat men wist wat het nu precies was, ik had altijd vage klachten en sypthomen die eigenlijk niet bij reuma passen maar bij leukemie. Verward
Na vele onderzoeken en ziekenhuisopnames zijn ze erachter gekomen dat het reuma was.

Het paardrijden heeft toen een paar maanden stil gelegen, maar kon het niet laten Schijnheilig en ben weer gewoon verder gaan rijden nou dat viel dus flink tegen en ook de verzorging van de paarden was moeilijk op te brengen, maar ik zou en moest weer wedstr gaan rijden, ik liet mij toch zeker niet klein krijgen door een ziekte.

Toen ik 17 was heb ik een paard gekocht, weer fantatiek wedstr mee gaan rijden, kon door de reuma vaak niet trainen, omdat de verzorging al zoveel energie kostten.
De resultaten gingen achteruit en ik werd er niet vrolijker van, ik had tenslotte een veel beter paard onder mn kont en had veel meer ervaring en kennis als toen ik nog bij de ponys reed, maar het ging gewoon niet, het was teveel.

Nu rijd ik recreatief, ook mede door de gezondheid van mn paard, ik heb mezelf aan de reuma overgeven en vechten heeft geen zin dat is verspilde energie die ik beter kan gebruiken voor de leuke dingen Knipoog .

Onbegrip zoals @Smousje dat mooi omschreef in haar verhaal is idd iets waar je veel mee te maken hebt, ook in de paardenwereld.
Sommige mensen beweren zelfs dat je de paarden dan beter kunt verkopen, je rijd immers geen wedstr meer en steld in hun ogen ook weing meer voor, een hobbelaar op een paardje, dat zn tochtjes door de straat maakt en een keer door het bos heen en weer galloppeert.
Zo zag ik het zelf ook en schaamde me soms, gelukkig heb ik het allemaal van me af kunnen zetten en heb ik inmiddels best door dat paardrijden veel meer is dan jezelf op wedstr nivo profileren, ik haal nu voldoening uit hele andere dingen, bv als ik zondagochtend op een mooie zomerdag de reetjes in de ochtenddauw in het bos zie staan daar kan geen winstpunt tegenop.

Je hele leven verandert en leert creatief omgaan met je problemen en beperkingen, tenminste zo ervaar ik het.
Ik ben gelukkig niet meer psychisch beinvloed hierdoor dat was eerst wel anders, maar ook daar leer je mee om te gaan ook al vind ik dat vaak nog moeilijker dan de pijn.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:59

Als ik staldienst heb .. rijd er altijd een vrouw die reuma heeft. Ze rijd wel altijd op het braafste paard van stal en doet m dan een halsverlenger om, zodat hij niet zo hangt.

ยป Never give up on the things that make you smile..

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:28

Ik heb ook reuma en ik rij ook gewoon paard! Gewoon iets aanpassen, als het wat slechter gaat rustig doen!

Ik heb heel lang om de week paard gereden voor mijn rug, maar nu gaat het weer wat beter er rij nu zelfs 3x per week! Ik moet alleen niet op een al te sloom paard rijden, die ik steeds moet aansporen met mijn benen.
Ook heb ik een jaartje niet kunnen rijden vanwege een ontsteking in me been/lies! licht er net aan hoe het gaat! En als ik een keertje niet kan rijden ga ga ik ze wel lekker poetsen, of bezig zijn er teminste bij Lachen
Soms helpt wel eens iemand met aansingenlen, of uitmesten Lachen En af en teo bij doorzitten, moet ik ook nog is uitkijken voor me rug


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:34

Mijn moeder heeft reuma, blijkbaar een erg zware vorm. Ze heeft er geregeld last van maar eigenlijk vooral als ze weinig beweegt. De paarden verzorgt ze nog dagelijks en rijden ook, daarnaast fitnesst ze ook nog 2 a 3 keer in de week. Wel heeft ze geregeld ontstekingen in haar botten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Black_Moon, estell__, fjord_brucht, loowny, maaikemuis, Petra_O, scrabbel en 47 bezoekers