geduld verliezen, wat nu...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

geduld verliezen, wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 22:31

zucht, ik weet het soms niet meer, ik heb de nare eigenschap dat ik af en toe mijn geduld verlies als het rijden niet goed gaat. als koetje loopt te trekken, dan zit ik al van "hou toch eens op"te denken, en begin mij op te fokken. na ong 10 minuten ontploft het en reageer ik mij af op mijn paard.
dit gebeurd natuurlijk niet altijd, af en toe maar, nou ja, "maar" het is super slecht, ik weet het, maar ik kan er echt niets aan doen! tot 10 tellen werkt niet, even afstappen ook niet. wie oh wie heeft er tips om mij te helpen?
ik wil er alles aan doen om het te verhelpen:(
ik heb het ook alleen bij 1 paard, bij de anderen heb ik het nooit, dat vindt ik vooral raar.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:34

ik zou het ook niet weten
ik heb het vorige keer gehad, et paard waar ik op reed, ging verschrikkelijk traag, trok en hing op het bit, wat ik probeerde, niks hielp
op een bepaald moment was ik zo boos, heb haar daar 1 harde (maar was HARD) mep gegeven op haar achterhand
resultaat: de rest van de les mooi netjes lopen, zelfs aan teugel en al
maar echt helpen kan ik iet sorry

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:35

Volgens mij heeft iedereen daar wel eens last van. (vandaag nog, erg genoeg). De kunst is dan gewoon echt tot 10 te tellen en de teugels even te vieren. Daarna weer oppakken en rustig verdergaan. Imker kan ik dan ook wel bij zijn strotje pakken, maar het heeft toch geen nut om boos te worden over een miscommunicatie.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:42

Een paard gaan rijden wat dat niet pikt, wedden dat het zo over is Haha! Tong uitsteken

somexx

Berichten: 119
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:49

ik zou zeggen adem in adem uit!! blaas de spannig van je lijf want rijden is communiceren met je paard, alleen kom je nergens. dus het probleem ligt eigenluk altijd aan de ruiter hoe vervelend het ook klinkt!
en als ie loopt te trekken moet je dat oplossen door meer been te geven en ophoudingetjes links en rechts in te werken, geef hem niet de kans om het zichzelf makkelijk te maken. veel slangevoltes, stelling links, rechts en lager in stellen dat soort werk is erg belangrijk! OK dan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:09

Goed advies, Somexx! Jij weet wel dat ik ooit vergeet te ademen onder het rijden.... Bloos!

Toos paardloos

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:28

runningkawa schreef:
Een paard gaan rijden wat dat niet pikt, wedden dat het zo over is Haha! Tong uitsteken


Hihi precies Haha!
Een oude vriendin van mij kon zich ook slecht beheersen, als iets niet lukte dan werd ze zo kwaad. Ze kocht het perfecte paard, ze heeft het 1 keer geprobeerd op dat nieuwe paard, liet d'r alle hoeken van de bak zien en lanceerde d'r met een rotgang. Was meteen over Tong uitsteken

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:32

Zet een rustig relaxed vogeltjes muziekje op Haha!

Nah..Dat is flauwekul. Ik herken het wel,maar ik heb het lang zo extreem niet..Meer als er wordt ge etterd en gemierd..Dan nog heb ik engelengeduld,maar eens houdt het op.
Je moet inderdaad in je achterhoofd houden,dat je zonder paard nergens bent en moet blijven communiceren..Niet met een al te hoge verwachting op je paard stappen,maar ontspannen en maar zien wat het ritje vandaag brengt.
Als ik op mijn paard ga zitten met het idee dat ze aan het eind de passage moet kennen,zit ik niet op mijn gemak..Als ik erop ga zitten me ontspan en maar zien waar we vandaag eindigen, gaat het (meestal Haha! ) stukken beter..
Succes hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:38

Ik heb ook heel erg weinig geduld....maar als ik voel dat ik op ontploffen sta, stap ik tegenwoordig af en ga wat anders doen longeren ofzo, of een buitenritje..

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:46

Eén van de manegepaarden heb ik wel eens na een half uur les terug op stal gezet. Als ik nog 2 minuten was doorgereden, was ik gillend uit m'n dak gegaan... Hij reageerde he-le-maal nergens op, hangen op het bit, niet op benen reageren, net of ik op een hele grote karbonade zat te hakken... Haha! Dus snel afgestapt en met hem de les uitgelopen. Is trouwens in 14 jaar maar 1 keer gebeurd hoor... Lachen

Mijn (ex)bijrijdpaard stapte ik niet eens op, als ik het van tevoren al voelde aankomen. Eén keer in de maand had ik wel eens zo'n dag, als je begrijpt wat ik bedoel... Knipoog Dat was namelijk een beest met nogal een "karakter", waar ik dan geheid gigantisch ruzie mee zou krijgen. Die pikte mijn gemoedstoestand feilloos op...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 00:18

ik ben echt heel blij te horen dat ik niet de enige ben. kijk ik heb dan een uitbarsting van ongeveer 5 tot 10 seconden, en dan is het ook helemaal over. ik geef haar dan een paar meppen met de zweep of hand en dat is het. het ligt echt 100% aan mij, mijn paard is gewoon te lief om imij eraf te gooien. ik heb ook een arabier, maar daar heb ik dat absoluut niet bij, en heb ik zelfs engelen geduld mee. ik denk dat dat iets anders doen misschien wel werkt:) ga het de volgende keer proberen, want ze is mij te lief om zo door mij verpest te worden als ze mij niet meer 100% kan vertrouwen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:07

Hahahahaha ik heb het ook Haha!
Ze zeggen weleens tegen mij dat ik geduldig ben maar ondertussen ben ik toch al een paar keer met een lange teugel gaan stappen, ernaast gaan lopen en zelfs 1 keer mijn paard richting instructrice gesmeten met de woorden ik stap der niet meer op, zoek het maar uit met die knol Tong uitsteken

Achteraf kan ik er wel om lachen, vooral als ze dan de dagen erna zo haar best loopt te doen voor me *zoals dus ook vandaag*

Advies: ga een liedje zingen, mijn part alle eendjes zwemmen in het water, adem rustig in en uit, lekker diep inademen.
Wordt het echt te erg stap af en ga ene paar rondjes er naast lopen, doe iets wat ze wel goed doet en kan, denk even na over wat voor weer het toch was vandaag en stap er weer op.
Begin helemaal lekker ontspannen opnieuw.

Wordt het echt te erg voor woorden: stap af, geef je paard aan iemand anders, ren naar de kraan, ram ondertussen een paar stevige voorwerpen, steek je kop onder de kraan en ga na een peuk weer langzaam terug lopen Haha! Knipoog

Of je neemt de tip hierboven aan: ga eens op een paard zitten die het niet pikt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:21

Of in ieder geval niet meer op het paard waar je het op hebt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:40

Ik voorkom dit soort situaties door niet op mijn paard te stappen op het moment dat ik een rothumeur heb of ik mijn dag niet heb. Dan bespaar ik ons beiden frustratie.

* To Belg, or not to Belg *

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:49

Ik vind de tips van Sily eigenlijk het beste... geef je paard over aan iemand anders, schop één of twee emmers in elkaar, en als het dan nog niet gaat kan je het beste je paard terug op stal zetten... dat is veel eerlijker dan kwaad worden denk ik...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:54

Ik had daar vroeger ook wel last van,, tegenwoordig kan ik me gelukkig beter beheersen. Ik stapte er op zo'n moment gewoon vanaf. Dat is ook niet goed, maar richt minder schade aan als wanneer je je frustraties op je paard uit!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:59

Adem rustig in en uit. Zorg dat je schouders ontspannen blijven.
Ga op zo'n moment lekker buitenrijden.

[o]

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:18

tot 100 tellen?

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 20:41

hihi, vaak zit ik net in een les..beetje moeilijk om dan een buitenrit te maken...

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, YandexBot en 105 bezoekers