Te scherp bit???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Te scherp bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:56

Ik weet niet 100% zeker of deze vraag hier hoort, maar zo nee: dan mogen de moddies hem wel verplaatsen Knipoog

Ik heb een bit, een rvs D-trens niet te dik, niet te dun.
Er zitten gladde koperen rollen in om de speekselproductie te bevoorderen. Kwijl
Ze zijn helemaal glad en je voelt ze ook niet als je er met je hand overheen gaat. Lachen

Hier een plaatje van het bitje:
Afbeelding

nadat ik er laatst mee had gereden en hem aan het afspoelen was kwam er een vrouw naar mij toe die zij dat dat een gemeen bit was Verward
Ik was er persoonlijk altijd van in de veronderstelling dat het een redelijk zacht bit was. Ik heb nl ook met een K&K ultra bit, van een vriendin, gereden en ik merkte weinig tot geen verschil. Verward
Weten jullie of dit een scherp bit is? volgens mij en vele met mij niet, maar die vrouw dacht er anders over Haha!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:48

ik denk dat als jij correct rijd en je handen mooi stil houd dat het weinig uit maakt.
over het bit: al sla je me dood D

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:58

Dit bit bestaat uit 2 soorten metaal...dat geeft in de mond van een paard door het speeksel, stroomschokjes af...
Volgens mij is zo'n bit ook niet toegestaan met wedstrijden.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:16

Heb je weleens een zilverpapiertje op een vulling in je kies gelegd??
Nou, dit bit doet hetzelfde in de paardenmond. Dat komt door de 2 soorten metaal, die "botsen" met elkaar, waardoor er een soort stroomstootjes vrij komen. Heel erg onprettig voor het paard.

Dus het ligt niet aan het model van je bit, maar aan het materiaal waarvan het gemaakt is.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:18

dit bit heb ik ook bij fay.
alleen dan gelukkig zonder die rolletjes
alleen vind ik haar er niet lekker mee lopen zat t bit vandaag nog is in doen kan ik t nog is goed bekijken

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:22

ik heb even in het regelement gekeken... maar er staat niet in dat dit bit verboden is Verward
Ook heb ik even mij scheikunde boekie open gedaan maar: koper en RVS hebben geen aantrekkende ionen, zoals medisch zilver legering (vulling) en aluminuim (folie).

Ik heb het bit (schoon hoor Knipoog ) zelfs eventjes in mijn mond gedaan om te kijken of de schokjes te voelen waren... maar ik merkte niets Scheve mond
Ik ga het even goed uitzoeken want ik wil natuurlijk niet dat mijn paardje met een stroom-gevend bit in z'n giegeltje loopt

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:03

Het is zowiezo niet toegestaan om op wedstrijden te starten met een bit bestaande uit 2 verschillende metalen. Ik weet ze 1,2,3 niet waar je dat op moet zoeken, maar ik weet wel zeker dat het niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:03

in het regelement staat het bit niet bij de toegestane bitten en alles wat daar niet bijstaat mag dus niet.
Een rollenbit mag dus niet.

Zelf heb ik zo'n bit ook eens in mijn mond gedaan, maar kreeg wel degelijk prikkelingen.
Ik heb met Ikke ook al eens de discussie gehad dat het niet zou kunnen bij koper en Rvs, wat ik dan ook wel geloof.
Maar er worden in dat soort bitten misschien dan ook wel eens andere materialen gebruikt.
Het risico zou ik dus niet durven nemen en ik wil er dan ook niet mee rijden.

Voorheen was het in de regelementen ook zo dat een bit altijd van hetzelfde soort materiaal moest bestaan.
Dus ook geen dubbel gebroken bit, met een koper tussen stukje en de rest rvs, maar dat is nu niet meer zo, vraag me niet waarom.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 15:38

okee heel erg bedankt... ik denk dat ik dit bit ook maar aan de kapstok ga hangen
Want ik wil echt niet dat mijn paardje pijn/last heeft van een bit Scheve mond

En dan te bedenken dat ik in de ruitersportzaak een advies kreeg dat dit een heel paardvriendelijk bit was Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:19

ok, ik zal het koper-rvs verhaal ff proberen uit te leggen: In het speeksel van een paard zitten zouten opgelost, en als je in je scheikunde boek kijkt, zie je dat tussen bepaalde soorten metalen in een vloeistof door middel van een zoutbrug (de zouten in het speeksel dus) een (ionen) stroom gaan lopen, wat dus prikkelingen oplevert. Dit zijn echter maar hele kleine stroompjes, maar ze zijn er wel.. hoop dat jullie het snappen Knipoog

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:43

umh denk het wel Haha!
lijkt me dan geen lekker bit

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:52

XchantjuhX schreef:
okee heel erg bedankt... ik denk dat ik dit bit ook maar aan de kapstok ga hangen
Want ik wil echt niet dat mijn paardje pijn/last heeft van een bit Scheve mond

En dan te bedenken dat ik in de ruitersportzaak een advies kreeg dat dit een heel paardvriendelijk bit was Verward


Ik zou niet zo snel een ander bit nemen hoor.
Het bit voorkomt dat je paard het vastklemd in zijn mond, dus dan kan je best naar nog een ander bit zoeken die dit ook voorkomt, op een diervriendelijk manier natuurlijk.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:55

En volgens mij werd er wel rekening gehouden met die scheikunde uitleg van, het bit word namelijk niet uitgevonden door mensen die daar neits van kennen, maar door mensen die er echt mee bezig waren
Dus volgens mij is het helemaal diervriendelijk.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:54

WenckeLover schreef:
En volgens mij werd er wel rekening gehouden met die scheikunde uitleg van, het bit word namelijk niet uitgevonden door mensen die daar neits van kennen, maar door mensen die er echt mee bezig waren
Dus volgens mij is het helemaal diervriendelijk.


Jij zegt dus eigenlijk: die mensen die dit hebben gemaakt/ontwikkeld hebben er verstand van en alles wat hun maken MOET wel diervriendelijk zijn.

Vind je dit zelf ergens op slaan? Ik niet namelijk...

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:19

ik rij ook met zo'n bit, die rolletjes zijn voornamelijk tegen het vastpakken van het bit
mijn paard loopt er super op
je mag er inderdaad niet mee starten
ik wissel elke week af tussen een appelbitje en deze
maar het is inderdaad een scherp bit dus denk goed na of je paard dit nodig heeft, na ongeveeer 10 verschillende bitten geprobeerd te hebben kwam ik er ook achter dat deze bij mij werkt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 09:28

Nou... ik heb hem al aan de wilgen gehangen Haha!
Want ik was nl op zoek naar een heel vriendelijk bit... en toen werd mij deze aangeraden Verward Gelukkig heb ik ook nog een 5-tal aan andere bitten Knipoog

Maar wat mij nou opviel is dat het paard van een vriendin wat ik er weleens mee rijdt er precies hetzelfde op loopt als het K&K-ultra van mijn vriendin en mijn dikke D-trens Verward Ik heb die ervaring al bij meerdere paarden gehad trouwens, daarom bleef ik ook in de waan dat dit een super-vriendelijk bitje was Maar ik rijdt altijd heel zacht met mijn handen... mischien dat het daardoor komt dat ze niet anders reagerden Scheve mond

maarja doewj bitje hahahaha Haha!

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:30

Ophelia schreef:
Het is zowiezo niet toegestaan om op wedstrijden te starten met een bit bestaande uit 2 verschillende metalen. Ik weet ze 1,2,3 niet waar je dat op moet zoeken, maar ik weet wel zeker dat het niet mag.


Dat heb ik ook gehoord, maar je ziet het heel veel op wedstijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:30

mlvanmelle schreef:
ok, ik zal het koper-rvs verhaal ff proberen uit te leggen

Dank je wel voor je heldere uitleg!!

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:33

gijs schreef:
ik rij ook met zo'n bit, die rolletjes zijn voornamelijk tegen het vastpakken van het bit
mijn paard loopt er super op
je mag er inderdaad niet mee starten
ik wissel elke week af tussen een appelbitje en deze
maar het is inderdaad een scherp bit dus denk goed na of je paard dit nodig heeft, na ongeveeer 10 verschillende bitten geprobeerd te hebben kwam ik er ook achter dat deze bij mij werkt


Er staat echt nergens dat je daar niet mee mag starten hoor. Vertel anders even waar jij dat vandaan hebt. Een stalgenootje heeft nl. ook dit bit en wil binnenkort beginnen met wedstrijden.

Volgens mij is het wel een scherp bit. En ik denk nog niet eens zozeer door de rolletjes, maar het is heel dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:05

Odessa1"]


Er staat echt nergens dat je daar niet mee mag starten hoor. Vertel anders even waar jij dat vandaan hebt. Een stalgenootje heeft nl. ook dit bit en wil binnenkort beginnen met wedstrijden.


[/quote]
[quote="runningkawa schreef:
in het regelement staat het bit niet bij de toegestane bitten en alles wat daar niet bijstaat mag dus niet.
Een rollenbit mag dus niet.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:28

runningkawa"]
[quote="Odessa1"]

Er staat echt nergens dat je daar niet mee mag starten hoor. Vertel anders even waar jij dat vandaan hebt. Een stalgenootje heeft nl. ook dit bit en wil binnenkort beginnen met wedstrijden.


[/quote]
[quote="runningkawa schreef:
in het regelement staat het bit niet bij de toegestane bitten en alles wat daar niet bijstaat mag dus niet.
Een rollenbit mag dus niet.
[/quote]

oké, dankje niet goed gekeken Bloos!
Maar waar staat dat dan van die twee verschillende soorten metalen, dat dat niet mag? Daarom heb ik nl. een bit helemaal van aurigan genomen (dus ook de ringen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:29

runningkawa schreef:

Voorheen was het in de regelementen ook zo dat een bit altijd van hetzelfde soort materiaal moest bestaan.
Dus ook geen dubbel gebroken bit, met een koper tussen stukje en de rest rvs, maar dat is nu niet meer zo, vraag me niet waarom.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 17:13

altijd moeilijk die bitten... vooral als je verkeerd advies erover krijgt... Scheve mond

Citaat:
Volgens mij is het wel een scherp bit. En ik denk nog niet eens zozeer door de rolletjes, maar het is heel dun.


Die van mij is trouwens niet dun... 19mm... niet echt dun dus Lachen
Maar ik ga gewoon weer lekker rijden met m'n 21mm RVS D-trensje en m'n happy-mouth bit Tong uitsteken
Ik wil mijn scheetje natuurlijk niet elektricuteren Haha! ... z'n maantjes staan al zo omhoog Haha!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:23

WenckeLover schreef:
En volgens mij werd er wel rekening gehouden met die scheikunde uitleg van, het bit word namelijk niet uitgevonden door mensen die daar neits van kennen, maar door mensen die er echt mee bezig waren
Dus volgens mij is het helemaal diervriendelijk.


En je gelooft zeker ook nog in Sinterklaas Knipoog
Juist de mens is af en toe een vreselijk wezen, die bij tijd en wijlen van die uitvindingen verzinnen om er zelf makkelijker vanaf te komen.

Top dat je dit bit aan de wilgen hebt gehangen XChantjuhX. Misschien kun je eens een bit proberen dat geheel uit koper bestaat. Ikzelf heb een koperen watertrens aangeschaft om mijn paard wat minder star op het bit te krijgen. Ze vind dit heerlijk. Ze kauwt er lekker op en kwijlt erop los Vingers aflikken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:28

WenckeLover schreef:
En volgens mij werd er wel rekening gehouden met die scheikunde uitleg van, het bit word namelijk niet uitgevonden door mensen die daar neits van kennen, maar door mensen die er echt mee bezig waren
Dus volgens mij is het helemaal diervriendelijk.


Dit vast ook Haha!
Huilen
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/quote]