Pissen over kuil....!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Pissen over kuil....!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:54

Waarom ze het zichzelf heeft aangeleerd is me nog steeds een raadsel, maar onze maffe merrie houdt `s winters net zo lang haar plasje op totdat ze kuilgras krijgt. Een deel van het kuilgras schopt ze dan onder haar buik (waar toch ook best wat stro ligt) en dan pas gaan de kranen open. Ze is drachtig, dus er stijgt dan een enorme hormoonlucht op. Het is zelfs zo`n leuk spelletje geworden dat haar zoon, onze ruin van vier jaar het nu ook doet!

Als er mensen op visite zijn zorgt het nog wel eens voor lastige situaties, want hoe leg je nu zoiets uit? Ik begrijp best waarom ze altijd mesten zodra ze op de trailer staan; dan ruikt die omgeving lekker naar hunzelf. Maar dit blijft voor mij echt een raadsel. Herkent iemand het?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:57

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, maar als je weet wanneer ze gaan plassen, waarom hou je er dan geen emmer onder, hoef je ook gelijk minder uit te mesten!!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:13

Onze ruin doet het meer uit hebberigheid. Die vreet zich eerst vol en piest dan over de rest heen. De merrie lust het dan vervolgens niet meer. En als hij dan trek heeft eet hij het smakelijk op (de smeerlap Boos! ).
Ik weet wel dat veel paarden het vervelend vinden om op het harde te plassen omdat het dan meer spetterd. Misschien dat ze het kuilgras beter vind absorberen dan stro? Je zou eens kunnen proberen eerst flink op te strooien en dan pas kuil te voeren.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 18:20

Heb ik al gedaan.. Ze preferen echt het kuil om in te plassen, idioot he! Ook al ligt er en heerlijk strobed... Bloos

En dat van die emmer is gelukkig niet nodig, want ze staan lekker droog op roosters, dus we hoeven de urine nooit weg te halen! Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:02

Misschien vindt ze de combi van kuil/pis erg lekker ruiken Cool

Die van mij plast altijd in het schone stro. Zonder stro plast ie niet, want dan spettert het te veel. Kun je het kuil niet in een hooinet of in een ruif stoppen?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:38

denk toch dat het idd met het lekker absorberende van kuil te maken heeft! paarden zijn daar écht freaks in, in het 'zacht willen plassen' Haha! .

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 12:26

Tja... dat zal het wel zijn! We waren ook niet echt van plan om het te verhelpen, want kennelijk kicken ze er nogal op en wij hebben er weinig last van. Verder hebben ze geen stalmanieren ofzo, dus dit vergeef ik hen wel. Het blijft alleen zo typisch! *LOL*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:30

de witte reus Haha!... doet het wanneer hij nieuw/ schoon stro in zijn stal heeft. Misschien is dit van Paddy wel iets van vreemde geurtjes wat er in haar stal nu rond spookt
Geen stalmanieren? *LOL* Dan heeft Jacq toch gelijk???

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:36

ingeo schreef:
denk toch dat het idd met het lekker absorberende van kuil te maken heeft! paarden zijn daar écht freaks in, in het 'zacht willen plassen' Haha! .


Die van mij is dat dus kennelijk helemaal niet. Loost gerust op het beton, geen probleem.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:08

HEt kan ook gebrek aan zout zijn. Tenminste als ze het daarna opeten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:36

Onze leenshet Hester deed het ook altijd, als ze binnen kwam en er lag hooi of kuil, piste ze er eerst over heen voordat ze het ging op eten.
Dr ging geen dag voorbij zonder dat ze op haar voer piste.
Beetje smaakverfijner zeiden wij altijd Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:15

Paarden doen dat toch ook, zodat het voer van hen is? Mijn ruin deed het in het begin ook Boos! , totdat hij erachter kwam dat Tayga het netzogoed opat Bloos Haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:20

kebie schreef:
Onze ruin doet het meer uit hebberigheid. Die vreet zich eerst vol en piest dan over de rest heen. De merrie lust het dan vervolgens niet meer. En als hij dan trek heeft eet hij het smakelijk op (de smeerlap Boos! ).
Ik weet wel dat veel paarden het vervelend vinden om op het harde te plassen omdat het dan meer spetterd. Misschien dat ze het kuilgras beter vind absorberen dan stro? Je zou eens kunnen proberen eerst flink op te strooien en dan pas kuil te voeren.


Daar moest ik ook gelijk aan denken. Paardje van een kennis deed dat als ie in de wei met een groep stond. Als er hopen hooi werden neergelegd, dan pieste ie over een aantal hopen en begon aan een andere te eten. de rest at niet van de hopen waarover hij had gepiest.