Wonde in mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Wonde in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:08

Ik ken een pony die wonden op de plek van haar bit heeft.
De eigenaars van deze kleine oude pony, willen er geen veearts bijhalen.
Is er iets waar jezelf kan aangeraken om deze wonden te genezen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:10

De enige manier is om geen bit meer te gebruiken. Wonden bij de mond (slijmvliezen) genezen meestal vrij snel, maar een bit zorgt ervoor dat ze iedere keer weer open gaan en dus niet genezen.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:11

Ok, ik zal het proberen tegen haar verzorgster te zeggen.
Als ze wilt luisteren tenminste.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:11

je moet de wond goed schoonmaken ik weet niet of het een hele grote wond is maar je kan jodium oplossen in water en daarmee de wond spoelen mijn oude pony heeft het ook gehad dus vandaar en voorlopig even niet rijden of in ieder geval geen bit in doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:13

rossebol schreef:
je moet de wond goed schoonmaken ik weet niet of het een hele grote wond is maar je kan jodium oplossen in water en daarmee de wond spoelen mijn oude pony heeft het ook gehad dus vandaar en voorlopig even niet rijden of in ieder geval geen bit in doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt


Dankje, voor de tip, ik zal er morgen aan begingen!
Maar dat haar verzorgster voorlopig niet wil rijden dat weet ik niet Verward .

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:20

't Is toch niet de pony Noortje van je vriendin Bo mag ik hopen...?

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:38

Heb ik dat soms gezegt ?
Mijn vraag was gewoon hoe je het kan behandelen zonder veearts, meer niet.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:52

Misschien ook om erger te voorkomen wat vaseline in de mondhoeken ? (niet op de wond als ie nog open is natuurlijk)of zit de wond daar niet ?

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:01

Nee, dat heb je inderdaad niet gezegt, ik was er alleen bang voor, dit omdat ik je andere topic had gelezen, en ik wel beschadigingen aan de mond van de pony zou verwachten, gezien de manier van rijden van je vriendin.

Maar goed:
Ik raad je aan om de wond goed schoon te maken met jodiumoplossing. Dit kun je doen door de wond te spoelen of met een wattenstaafje met jodiumoplossing heel voorzichtig het wondje te deppen. Dit werkt het best als je het minstens 2x per dag doet.
Ook is het 'not done' om nu te gaan rijden of ook maar een bit in te doen. De wond zal hierdoor erger worden en de pony zal de pijn gaan associeren met het bit en rijden. In de toekomst zal de pony het bit niet meer inwillen met alle gevolgen van dien.
Net zolang geen bit indoen totdat de wond helemaal genezen is!! Controleer het bit ook op beschadigingen en let op je rijstijl. De wondjes komen niet vanzelf. Koop desnoods een milder bit met bitringen.
Dus nu gewoon met rust laten, longeren met halster of wandelen aan het halster.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:10

Ok, ik zal aan de verzorgster van de pony vragen of ze een tijdje niet wilt zijden, en met een milder bit, ik heb terjuist de wonden met een doekje en jodiumoplossing proper gemaakt. Als ik de verzorgster morgen tegenkom dan zal ik het haar vertellen.